Gammal är äldst – LCD fyller 50 år

Permalänk
Melding Plague

Gammal är äldst – LCD fyller 50 år

Tekniken som under åren tagit plats i allt från klockor till datorskärmar och TV-apparater tävlar idag med nymodigheter som OLED.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

LCD <3. Vägrar, ytterst vägrar köpa något som använder sig av Amoled/Oled.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

LCD <3. Vägrar, ytterst vägrar köpa något som använder sig av Amoled/Oled.

Hmm. Utveckla gärna?

Är det för att Oled är bättre generellt?

Permalänk
Medlem

Jag tror miniräknaren på bilden har en VFD display, LCD var väl svårt till en början att få genomlyst så som VFD displayer är.

Är VFD en variant av LCD teknik?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Är VFD en variant av LCD teknik?

Nej

Permalänk
Medlem

Tror digitalklockan är en LED faktiskt!

Edit: Eller?

Edit2: Ajaja, till topic: Min första LCD produkt vad förutom diverse småprylar klockan på armen & bla. en miniräknare en Sharp EL-350 som jag har kvar. https://www.ithistory.org/db/hardware/sharp-corporation/sharp...

Min första LCD produkt med lite "dignitet" var en HP L2335 som jag har kvar & används av sambon!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@stoffe_83: VFD är inte en variant av LCD nej. men för att undvika eventuell förvirring har jag bytt bilden mot en som definitivt föreställer en LCD-baserad miniräknare.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

LCD <3. Vägrar, ytterst vägrar köpa något som använder sig av Amoled/Oled.

Får jag fråga vad du använder för telefon?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av Boredbynoobs:

Hmm. Utveckla gärna?

Är det för att Oled är bättre generellt?

Förmodligen syftar han på risken av inbränning och möjligtvis ljusstyrkan som inte är lika stark som lcd paneler. Annars så är OLED bättre när det gäller allt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

LCD <3. Vägrar, ytterst vägrar köpa något som använder sig av Amoled/Oled.

ja, varför köpa något som är bättre när man kan köpa det som är sämre.

Permalänk
Medlem

Med denna nostaligiska tillbakablick minns jag att jag skrev mitt examensarbete (eller vad det hette) på gymnasiet om just hur en LCD fungerar ur ett fysiskt / kemiskt perspektiv. Snart 20 år sedan... tiden den går,

Permalänk
Medlem

Kanske kan dual-cell lcd hålla hela vägen till pensionsåldern?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bael:

Tror digitalklockan är en LED faktiskt!

Jag ska testa den nästa vecka, så då vet jag!

Skämt och sido: Det är högst troligtvis en LCD-panel belyst av en lysdiod, LED från den tiden. Som med 60-talsteknik säkert är stor som en fingerborg eller hallonbåt eller något sådant.

Och just denna sammanblandning av LCD-tekniken med dess ljuskälla är ju en ständig en källa till icke-upplyst förvirring. Hö-hö.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TuHack:

Kanske kan dual-cell lcd hålla hela vägen till pensionsåldern?

Prognosen är nog tyvärr bregraven innan det är dags för dagis. Lovande i testlabb men i praktiken inte så mycket mer tillverkningseffektiv än andra lösningar. Mer ett resultat av att det är överproduktion av LCD-paneler på marknaden.

"Två för priset av... ...två! Glöm inte att dubbla mängden lysdioder också. Sorry."

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag tänkte iofs. på denna typen av led "display".

https://newlake-elec.en.made-in-china.com/product/kKuxJMUdgRc...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hur många har inte en Game&Watch som ligger i någon låda och samlar damm?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bael:

@Laxpudding: Jag tänkte iofs. på denna typen av led "display".

Verkligen inte mitt område, men den där typen av displayer brukar läcka ljus från sidan. Vilket skulle kunna tyda på att det är en någon form av enkelt LCD-teknik som reglerar av/på för var och en av de sju segmenten vilka då är globalt belysta av en ensam LED.

Permalänk
Medlem

Min första kontakt bör ha varit en solcellsdriven miniräknare i kreditkortsformat. Sent 80-tal.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Alltså när jag tänker 50 år sen trodde jag det var typ 50-talet men man blir ju äldre så då är det 1970-talet helt plötsligt

Permalänk
Medlem

Ja se där vad tiden går fort 😀😀

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Vart segment är en LED, använde bla. sådana när jag gick El-Tele 1980-82

Här är exempel på hur dom fungerar.

https://www.jameco.com/Jameco/workshop/techtip/working-with-s...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bael: Ah, häftigt!

Då kanske innebörden av "micro-LED" etc. blir tydligare.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra och intressant artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@stoffe_83: VFD är inte en variant av LCD nej. men för att undvika eventuell förvirring har jag bytt bilden mot en som definitivt föreställer en LCD-baserad miniräknare.

Jag tänkte väl, bra att du rättat till artikeln loevet! Tack för intressant läsning oxå.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Med denna nostaligiska tillbakablick minns jag att jag skrev mitt examensarbete (eller vad det hette) på gymnasiet om just hur en LCD fungerar ur ett fysiskt / kemiskt perspektiv. Snart 20 år sedan... tiden den går,

Första tanken: Kul att det finns många som är lite äldre på detta forum.
Andra tanken: Vi var troligen gymnasieelever samtidigt, jag verkar se andra som äldre än jag ser mig själv.

Permalänk

Det var som fanken. 50 år? Tiden går snabbt.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hur många har inte en Game&Watch som ligger i någon låda och samlar damm?

Jag har!

Den första var en sådan här:

Har även den där med två handkontroller och ishockey.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Är faktiskt inte helt med på vad ordspråket i rubriken syftar till. Missar jag något?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Aleshi: Det är helt enkelt ett gammalt talesätt som vanligast används för att beskriva en äldre person som har mest erfarenhet och därför går att lita på. Men med åren har talesättet börjat användas som en allmän beskrivning av något som är gammalt och befäst

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

LCD <3. Vägrar, ytterst vägrar köpa något som använder sig av Amoled/Oled.

Beroende på användningsområde så kan LCD vara totalt överlägsen gentemot OLED.

Överlag så har OLED fortfarande för många tråkiga nackdelar. Därför väntar jag t.ex. med att skaffa en OLED-tv. Vilket jag förresten inte har någon anledning att göra då min TV jag har idag fungerar utan några problem.