Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Om flygbolaget har en force majeure-klausul är det svårare att göra någonting. Man har godkänt deras villkor genom att köpa biljetten, och detta är förmodligen enda gången på årtionden som en dylik organisation kan hävda just force majeure. Detta för att inte bolaget ska duka under genom återbetalningarna.

För den som är nyfiken på vad den termen innebär kan man läsa lite mer på Wikipedia. Det är en väldigt specifik utväg som bolag ofta nekas använda, men SARS-COV-2 är sannolikt undantaget.

Det är skittråkigt att folk kommer i kläm, men det innebär nödvändigtvis inte att man har rätt till kompensation. Vi genomgår en extraordinär historisk händelse, som med stor sannolikhet kommer godtas vara force majeure i en rättstvist.

Force majeure betyder väl att flygbolaget inte behöver betala ett par hundra euro i kompensation vid flygförseningar och inte heller skadestånd, det händer då och då.

Återbetalning av själva biljettpriset vid utebliven flygning tror jag inte att man kan komma undan genom att hävda force majeure.

Men jag är inte disputerad jurist i ämnet.

Permalänk
Medlem

Tydligen har man upptäckt att viruset fanns i Frankrike redan 27 december 2019.

https://www.lepoint.fr/sante/coronavirus-un-premier-cas-en-fr...

Här via Google translate:

"And of the 24 patients, we had a positive case at Covid-19, on December 27, when he was hospitalized with us, at Jean Verdier, ”he explained. According to him, the first cases could even go back before this date, even if he has no proof."

Mysteriet tätnar!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Även om så blir utfallet så finns det det inte pengar att betala ut, det gäller de flesta researrangörer och flygbolag. Hela branschen är nattsvart, de försöker hålla sina piloter, administration med löner, landningstillstånd och sina luftfartyg luftvärdiga, det är dit dina pengarna går. Det tickar på bra när man åker på en Annual Inspection på Boeing eller Airbus utan någon som helst intäkt... Det är ju så med flygplan att de tappar sin luftvärdighet för de går ut på kalenderår så står de still där de är, vill de sig riktigt illa så går de aldrig upp i luften igen. De kostar enorma pengar att bara ha ståendes.

Bistra sanningen är att du kanske kan få tillbaka resan i framtiden, men återbetalt? ytterst tveksamt.

Min åsikt är att om det inte finns pengar så får bolaget helt enkelt kursa. Vill någon aktör, EU eller någon enskild stat rädda något bolag är det min åsikt att då får dom putta in pengar som täcker de utgifter bolaget har.

Skrivet av Yonie:

Om flygbolaget har en force majeure-klausul är det svårare att göra någonting. Man har godkänt deras villkor genom att köpa biljetten, och detta är förmodligen enda gången på årtionden som en dylik organisation kan hävda just force majeure. Detta för att inte bolaget ska duka under genom återbetalningarna.

För den som är nyfiken på vad den termen innebär kan man läsa lite mer på Wikipedia. Det är en väldigt specifik utväg som bolag ofta nekas använda, men SARS-COV-2 är sannolikt undantaget.

Det är skittråkigt att folk kommer i kläm, men det innebär nödvändigtvis inte att man har rätt till kompensation. Vi genomgår en extraordinär historisk händelse, som med stor sannolikhet kommer godtas vara force majeure i en rättstvist.

Skrivet av torbjorn_75:

Force majeure betyder väl att flygbolaget inte behöver betala ett par hundra euro i kompensation vid flygförseningar och inte heller skadestånd, det händer då och då.

Återbetalning av själva biljettpriset vid utebliven flygning tror jag inte att man kan komma undan genom att hävda force majeure.

Men jag är inte disputerad jurist i ämnet.

Här är jag enig med @torbjorn_75, force-majeure kan användas för att slippa ersätta kunderna för den skada de lider, dvs flygbolaget behöver t.ex. inte ersätta dyrare biljetter för deras hemresa, men knappast för att låta bli att återbetala köpesumman för en icke-levererad vara eller tjänst. Så har jag iaf uppfattat det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Här kommer diagram (en uppdatering från gårdagen som visar antal avlidna med covid-19 baserade på data från worldometer.info och Folkhälsomyndigheten.

Data har presenterats både som absolutvärden och relativa värden samt med linjär och logaritmisk y-axel. Derivatan har beräknats enligt ett tidigare inlägg, men där lutningen nu är baserad på sju dagar för att spegla en arbetsvecka samt minimera effekter från dygnsvis variation. Diagrammen är gjorda i Google kalkylark och med trendlinjer som är centrerade tredagars rullande medelvärden. Andraderivatornavisar "styrkan" eller hastigheten i förändringarna; ju längre från noll desto mer förändring, uppåt (mer än noll) eller nedåt (negativa värden, "minus", på y-axeln).

Det är nu totalt tolv diagram, och jag visar här tre som visar andraderivatan, varav den första med absoluttal. Det tredje visar samma som det andra men inzoomat på de länder med mindre förändringar för att kunna se detaljer. Klicka på Visa innehåll för att se de resterande diagram.

Vi ser att USA, Kanada och Mexiko har fortsatt högre nivåer än andra länder. UK har en missvisande hög bild av ökningen, som framstår som snabbare än vad den är pga av att man även började rapportera dödstal på äldreboenden för några dagarna sedan.

Sverige och Beligen har den snabbaste minskningen av ökningen just nu.

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Lite info från Nederländerna.

Deras folkhälsomyndighet har släppt info angående smittade hälso- och sjukvårdspersonal.

Corona sjukvårdspersonal

Google translate av dokumentet ger:

Until April 30, 10:00 am, 13,884 health workers aged 18 to 69 years were reported with COVID-19. This concerns healthcare workers inside and outside the hospital. It is not known whether it is possible to find out whether the health care workers contracted the virus during their work or outside of it. Of these, 458 were reported as hospital admissions, which is 3% of the total number of health care workers tested positive for COVID-19. Nine health workers have been reported to have died. They were aged between 45 and 69. Six of the deceased health care workers are known to have existing health problems. This is not yet known for the other three deceased health care workers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Lite info från Nederländerna.

Deras folkhälsomyndighet har släppt info angående smittade hälso- och sjukvårdspersonal.

Corona sjukvårdspersonal

Google translate av dokumentet ger:

Until April 30, 10:00 am, 13,884 health workers aged 18 to 69 years were reported with COVID-19. This concerns healthcare workers inside and outside the hospital. It is not known whether it is possible to find out whether the health care workers contracted the virus during their work or outside of it. Of these, 458 were reported as hospital admissions, which is 3% of the total number of health care workers tested positive for COVID-19. Nine health workers have been reported to have died. They were aged between 45 and 69. Six of the deceased health care workers are known to have existing health problems. This is not yet known for the other three deceased health care workers.

Det betyder att dödligheten bland sjukhuspersonalen är 0.06% om siffrorna stämmer. Ännu ett tecken på att dödligheten bland yngre är extremt låg. Men det stora antalet sjuka gör ju att sjukvården ändå behöver avlastning förstås. Vissa länder har nog tagit i väl mycket i sin nedstängning......

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Sverige och Beligen har den snabbaste minskningen av ökningen just nu.

En sak jag undrar över, som du kanske kan bringa lite klarhet i: när du räknar andraderivatan av antal döda, blir den inte starkt påverkad av eftersläpningen om du använder dödsdatum, så att den alltid ser ut att vara negativ även om den t.ex. egentligen är nära noll? Det jag menar illustreras bra av följande graf (från Adam Altmejd):

Där ser man hur andraderivatan på dödsfall per datum alltid är negativ de senaste två veckorna p.g.a. eftersläpningen (heldragen linje), trots att den "egentliga" (prognostiserade) fördelningen är relativt konstant (svagt avtagande, streckad linje).

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

En sak jag undrar över, som du kanske kan bringa lite klarhet i: när du räknar andraderivatan av antal döda, blir den inte starkt påverkad av eftersläpningen om du använder dödsdatum, så att den alltid ser ut att vara negativ även om den t.ex. egentligen är nära noll? Det jag menar illustreras bra av följande graf (från Adam Altmejd):
https://adamaltmejd.se/covid/deaths_lag_sweden_2020-05-03.png
Där ser man hur andraderivatan på dödsfall per datum alltid är negativ de senaste två veckorna p.g.a. eftersläpningen (heldragen linje), trots att den "egentliga" (prognostiserade) fördelningen är relativt konstant (svagt avtagande, streckad linje).

Bra poäng! Men, ser man på andraderivatan här nedan så har vi haft en uppgång fram till 15 april, varefter vi har en nedgång. Eftersläpen fanns ju före 15 april också, så jag ser inte någon större anledning till oro.

Visst, det påverkar, men jag inser inte att det är ett systematiskt fel då eftersläp säkerligen har hanterats på ungefär samma sätt under lång tid. Dessutom har vi ett mönster där Sveriges förändring är ungefär som andra länders; vi har en regelbundenhet.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Denna tycker jag var kul som visar den amerikanska virushanteringen ur kinesisk synvinkel:

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Denna tycker jag var kul som visar den amerikanska virushanteringen ur kinesisk synvinkel:
https://www.youtube.com/watch?v=Q5BZ09iNdvo

Kul och kul. Det är kinesisk propaganda där man vill "påvisa" hur bra Kina har varit... även ifall man försökte tysta informationsspridning i början och så vidare. Jag tror att detta är bara början på ett propagandakrig om ansvar med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Kul och kul. Det är kinesisk propaganda där man vill "påvisa" hur bra Kina har varit... även ifall man försökte tysta informationsspridning i början och så vidare. Jag tror att detta är bara början på ett propagandakrig om ansvar med mera.

Jag tror man kan förutsätta att mycket av det som skrivs i något land om ett annat kan ha tydliga inslag av propaganda. Kolla bara t.ex. hur Trump hyllar Sveriges hantering när han pratar om att öppna landet och växlar det med att prata om hur usel den är när han försöker förklara för andra (främst republikaner) att nedstängningarna de haft har varit viktiga.

Det betyder inte att allt som kommer i Kina, USA eller annat land med virushantering eller generell politik som olik vår är helt ointressant.
Det var därför jag kommenterade den som "ur kinesisk synvinkel". Roliga var den i.a.f.

Permalänk
Medlem

” President Trump predicted on Sunday night that the death toll from the coronavirus pandemic ravaging the country may reach as high as 100,000 in the United States, far worse than he had forecast just weeks ago, even as he pressed states to reopen the shuttered economy.”

https://www.nytimes.com/2020/05/03/us/coronavirus-updates.htm...

Reach as high as... Hur är detta beräknat egentligen? USA ligger snart på 70k döda, med strax över 200 döda per miljon invånare. Inget tyder på att länder med stor spridning i Europa kommer klara sig under 500 per en miljon invånare. Italien, England, Spanien är i princip redan där. Och Sverige kommer säkert också över det innan året är slut.

Liksom usa ska ju börja öppna upp mitt under smittspridningen, varför skulle dom då klara sig med knappt några fler dödsfall (relativt då, 30k döda är såklart mycket). Jag hade nog till och med vart förvånad om dom klarar sig under den siffran innan månadsskiftet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

På FHM jobbar 450 människor som kan sina saker. Men här sitter du och tycks tro att du kan deras jobb bättre, för du har minsann tittat på nyheterna.
Samtidigt är du osäker på huruvida ett virus behöver en värd för att reproducera sig.

Så du tycker att svenskar är världsledande i pandemier och alla andra experter snackar skit typ. Jo tjena

Permalänk
Skrivet av anon317915:

Så du tycker att svenskar är världsledande i pandemier och alla andra experter snackar skit typ. Jo tjena

Andra länders experter är överkörda av politiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

” President Trump predicted on Sunday night that the death toll from the coronavirus pandemic ravaging the country may reach as high as 100,000 in the United States, far worse than he had forecast just weeks ago, even as he pressed states to reopen the shuttered economy.”

https://www.nytimes.com/2020/05/03/us/coronavirus-updates.htm...

Reach as high as... Hur är detta beräknat egentligen? USA ligger snart på 70k döda, med strax över 200 döda per miljon invånare. Inget tyder på att länder med stor spridning i Europa kommer klara sig under 500 per en miljon invånare. Italien, England, Spanien är i princip redan där. Och Sverige kommer säkert också över det innan året är slut.

Liksom usa ska ju börja öppna upp mitt under smittspridningen, varför skulle dom då klara sig med knappt några fler dödsfall (relativt då, 30k döda är såklart mycket). Jag hade nog till och med vart förvånad om dom klarar sig under den siffran innan månadsskiftet.

Ta inget den personen säger som något vettigt. Han bara ljuger och hittar på sina siffror och "bevis" så bara glömma och gå vidare när han slänger ur sig något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Så du tycker att svenskar är världsledande i pandemier och alla andra experter snackar skit typ. Jo tjena

Mer och mer pekar ju på att Sverige i det stora gjort "rätt" med västerländska mått mätt, utifrån våra förutsättningar.
(Sen har vi, liksom många andra misslyckats med att skydda våre äldre.)

Sen finns det ju så klart länder som lyckats ännu bättre genom att (iallafall temporärt) mer eller mindre utrota smittan, t.ex. Nya Zealand, Hong Kong, Taiwan och Sydkorea, men för de flesta länder blev detta snabbt ett orimligt mål.

Ovanstående länder måste dessutom sätta inresande i karantän så länge viruset finns och vi saknar vaccin/flockimmunitet och/eller botemedel, annars riskerar de en andra våg och är då tillbaks på ruta ett. Vem vet hur länge detta kommer dröja?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Så du tycker att svenskar är världsledande i pandemier och alla andra experter snackar skit typ. Jo tjena

Det var inte vad jag skrev. Men jag ser ingen anledning att ifrågasätta att FHM har koll på vad som är lämpligt för svenska förhållanden.
Sedan är det ju inte så att alla andra experter hävdar att Sverige gör något fel heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Så du tycker att svenskar är världsledande i pandemier och alla andra experter snackar skit typ. Jo tjena

Det kan, hör och häpna, vara så att vi en gång har rätt. Bara för att någon expert pratar engelska med en sexigare dialekt, eller har anställning på något utländskt forskningsinstitut innebär det inte per automatik att de har mer rätt än vi.

Men jag ska inte stå med någon hybris här. Varken du eller jag vet säkert. Däremot vill jag definitivt tro att FHM har mer rätt om Sverige än vad utländska experter har. Hittills verkar det ju så, inte sant?

Nu är inte detta en pik eller ens pekfinger mot dig, utan mer generellt menat: det verkar vara någon form av ny jantelag att den högljudde svensken alltid ska ifrågasätta auktoriteters råd och rekommendationer. Som om Gösta på fabriken har bättre koll för att han minsann hänger på Flashback om kvällarna.

Permalänk
Medlem

Börjar bli en trend bland kommunerna att mörka uppgifter om smittspridningen. Först alla kommuner i Södermanland, sedan Örebro och nu Gällivare.
Tycker det är obehaglig att kommuncheferna försöker bryta mot grundlagar utan vidare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/gallivare-kommun...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Rensat tråd från OT-sidospår om skatt och dylik*

Glid inte iväg på sidospår, tack

/Vzano - Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/coronaviruset-fanns-i-fran...

Har Kina mörkat utbrottet under längre tid än dom angett eller tar det bara tid innan man upptäcker ett helt nytt virus? Jag menar vet man inte att ett virus finns så försöker man väl i första hand hitta kända orsaker till symptomen.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Vad tror ni om detta?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/coronaviruset-fanns-i-fran...

Har Kina mörkat utbrottet under längre tid än dom angett eller tar det bara tid innan man upptäcker ett helt nytt virus? Jag menar vet man inte att ett virus finns så försöker man väl i första hand hitta kända orsaker till symptomen.

Den där artikeln borde nog skrivas om eller så borde de franska läkarna fundera en gång till på vad de tror sig ha kommit fram till.

"Det är oklart hur mannen blivit smittad. Läkaren Yves Cohen säger att det är möjligt att hans fru blev smittad utan att få symtom, eftersom hon arbetade tillsammans med personer från Kina som kan ha blivit smittade där.
– Han hade varit sjuk i 15 dagar och smittat sina två barn, men inte sin fru, säger Cohen till tidningen."

De tror att han fått det från sin fru. Han tros ha smittat sina barn men ej frun. Duh, hur skulle han ha kunnat smitta sin fru om det nu var från henne han fick det? Så de påstår alltså att en person som inte har haft det eftersom hon inte verkar ha varit smittad har spridit det till sin man? Om nu det var hans fru som smittade honom, varför var det då han som smittade barnen och inte frun?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Vad tror ni om detta?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/coronaviruset-fanns-i-fran...

Har Kina mörkat utbrottet under längre tid än dom angett eller tar det bara tid innan man upptäcker ett helt nytt virus? Jag menar vet man inte att ett virus finns så försöker man väl i första hand hitta kända orsaker till symptomen.

Särskilt mycket mörkande behövs inte för att tiden ska vara rimlig. Om man bortser från lite icke-verifierade påståenden om fall i november, så inkom första fallen som senare verifierats haft Covid till sjukhus i mitten av december där några av dessa haft symptom sedan tidig december.
Däremot för att man ska misstänka att en sjukdom med symptom som liknar många andra och sen också verifiera detta kräver mycket tur eller många allvarliga fall. Detta gäller även i Kina om de inte har någon superavancerad Sci-Fi-Spacetech-sjukvård som detekterar allt och som inget annat land har hört talas om. Jag tror t.ex. inte Sverige heller hade identifierat det som ett nytt virus förrän det blivit värt att starta en större utredning p.g.a. många fall.

Skrivet av ToddTheOdd:

Den där artikeln borde nog skrivas om eller så borde de franska läkarna fundera en gång till på vad de tror sig ha kommit fram till.

"Det är oklart hur mannen blivit smittad. Läkaren Yves Cohen säger att det är möjligt att hans fru blev smittad utan att få symtom, eftersom hon arbetade tillsammans med personer från Kina som kan ha blivit smittade där.
– Han hade varit sjuk i 15 dagar och smittat sina två barn, men inte sin fru, säger Cohen till tidningen."

De tror att han fått det från sin fru. Han tros ha smittat sina barn men ej frun. Duh, hur skulle han ha kunnat smitta sin fru om det nu var från henne han fick det? Så de påstår alltså att en person som inte har haft det eftersom hon inte verkar ha varit smittad har spridit det till sin man? Om nu det var hans fru som smittade honom, varför var det då han som smittade barnen och inte frun?

Jag håller med om uselt skrivet och jag hoppas att riktig smittspårning är bättre än den artikeln antyder. Det jag lyckades utläsa var att han, som bor i Paris, inte träffat någon annan än sin fru (social distansering redan då?) men när han blev sjuk då passade han på att smitta sina barn. Frun, som sett en kinesisk man och därför måste vara källan, är inte socialt distanserad men vägrar ändå träffa sina barn utan överlåter det till sin sjuka man?
Jag tror den behöver skrivas om.

Permalänk
Medlem

Man håller tydligen på att experimentera med att via avloppsvatten få en fösta varningssignal över hur smittspridningen ser ut:

https://www.dn.se/sthlm/avloppsvattnet-avslojar-virusets-spri...

Permalänk
Medlem

En uppdatering av gårdagen som visar antal avlidna med covid-19 baserade på data från worldometer.info och Folkhälsomyndigheten.

Data har presenterats både som absolutvärden och relativa värden samt med linjär och logaritmisk y-axel. Derivatan har beräknats enligt ett tidigare inlägg, men där lutningen nu är baserad på sju dagar för att spegla en arbetsvecka samt minimera effekter från dygnsvis variation. Diagrammen är gjorda i Google kalkylark och med trendlinjer som är centrerade tredagars rullande medelvärden. Andraderivatornavisar "styrkan" eller hastigheten i förändringarna; ju längre från noll desto mer förändring, uppåt (mer än noll) eller nedåt (negativa värden, "minus", på y-axeln).

Det är nu totalt tolv diagram. Klicka på Visa innehåll för att se de resterande diagram.

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Var nyss på IKEA och Bauhaus i Göteborg då jag inte kunde skjuta upp det mycket längre. Jävlar vad med folk det var. Inte lika mycket som en vanlig löningshelg direkt men det var fortfarande väldigt mycket folk.

Jobbade även kväll i helgen och åker då från Sahlgrenska via Järntorget. Fullt med glada partynissar som var ute och hade trevligt. Så jag antar att det var ganska tätt med folk på långgatorna och andra trevliga ställen.
<klipp>

Jag ligger efter med trådläsning, så här kommer sent svar.
Jag var på Biltema förra helgen (Göteborg); var tvungen att köpa ett stag till bilen. Tycker att man nog kan göra det utan att skämmas. På Biltemas parkering fanns 1 ledig parkeringsplats när jag kom på lördag förmiddag. 1. Kö in till Biltema, och till Bauhaus. Känns lite fånigt att Liseberg ska få släppa in 50 pers medan Biltema släpper in fler. Det är ju en stor butik, så det var inte knökfullt (och det var väldigt tomt med folk bland bilreservdelarna), men jag förstår inte folk som slöshoppar i grupp i detta läge. Kolla på nätet, skicka 1 person att skaffa det ni ska ha, liksom. Likaså Coop, en annars bra butik med glesa gångar, där går par och shoppar, där den ena hostar och hurvlar. Kanske KOL, vad vet jag, men det vet inte de heller säkert. Ok, svårt att veta allt om varför folk gör som de gör, kan ju finnas fall där man måste handla 2 pers åt gången.

Skrivet av Def_Dog:

Tja, nej till löntagarfonder, ja till skattefinansierade resebolagsfonder, låter ju logiskt...men jag kan tänka mig framöver att alla som reser utrikes får pynta till en statlig fond som ska gå till den här typen av finansiella haverier.

Skrivet av ToddTheOdd:

Det kan man tycka att staten ska vara. Ett försäkringsbolag som inte får in några premier av resebolagen när de går bra men ska rädda resebolagen när det går dåligt. Alltså privata företag ska ta hem vinsterna och vi medborgare ska stå för förlusterna. För egen del så tycker jag inte det är ok. Har de inte möjlighet att ha marginaler så de kan klara sig så får de helt enkelt göra något annat än att bedriva resebolag.

Privatisera vinsterna, socialisera förlusterna, klassiskt, men det här är en intressant diskussion. En av de stora följderna av Corona-krisen är ju att internationella resor har minskat mycket. Mer än 90% från många destinationer, tror Oslo tappat 99% av den internationella trafiken. Resebranschen har påverkats enormt mycket. Vilken resebransch vill vi ha i framtiden? Och ska skattebetalarna pynta ut pengar för att ersätta folks inställda nöjesresor? Resor som dessutom är till andra länder, ska vi sponsra sådant? Det måste dessutom bli en diskussion om de långa förhandsbokningarna och förskottsbetalningarna. Är det rimligt att betala annat än en liten handpenning långt i förväg?

Ett övrigt tips, som säkert nämnts, är att givetvis inte betala någonting i förskott nu om det kan undvikas. Vem vill köpa en dator, betala i förskott, och sedan få den att fastna på ett konkurslager eftersom den inte hann skickas?

(Jag får dock erkänna att jag litar på att Amazon inte konkar så där tar jag inte på faktura)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Min åsikt är att om det inte finns pengar så får bolaget helt enkelt kursa. Vill någon aktör, EU eller någon enskild stat rädda något bolag är det min åsikt att då får dom putta in pengar som täcker de utgifter bolaget har.

Här är jag enig med @torbjorn_75, force-majeure kan användas för att slippa ersätta kunderna för den skada de lider, dvs flygbolaget behöver t.ex. inte ersätta dyrare biljetter för deras hemresa, men knappast för att låta bli att återbetala köpesumman för en icke-levererad vara eller tjänst. Så har jag iaf uppfattat det.

Det är ju rätt intressant, bör inte force majeure användas restriktivt och inte på de fall där vi faktiskt har ok att resa, ex.vis inom Sverige.

Väntar på återbetalning av årets påskresa i SAS+, så den ska ju betalas tillbaka oavsett om de hade ändrat villkoren för avbokning eller inte. Sen _bör_ det ju vara så att ersättningen enligt EU 261/2004 borde betalas ut då det faktiskt var SAS som ställt in flygningen av operationella orsaker och inte tvingats av någon annan anledning.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

UnHerd fortsätter med sin serie av intressanta intervjuer. Denna gång med en tysk virolog, Hendrik Streeck, som bl.a. beskriver en intressant tysk studie som pekar på att dödligheten nog ligger närmare 0,25% och som också pekar på att skolor inte är primär smittspridningsväg.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Avloppsvattnet i Göteborg har fått 300 gångers ökning av coronavirus under senaste två veckorna...

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/g%C3%B6teborgarnas-av...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Avloppsvattnet i Göteborg har fått 300 gångers ökning av coronavirus under senaste två veckorna...

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/g%C3%B6teborgarnas-av...

Det måste ju antingen vara nåt fel i metoden, eller i artikeln. Eller är jag knäpp? Låter ju orimligt med 300 gångers ökning på två veckor. Aftonbladet skriver att det ökat med 300ppm, vilket iofs inte säger någonting, då de inte skriver ut vad ppm var för 2 beckor sedan. Kan ju ha varit 1ppm då. Men det öppnar ju för att det är någon av journalisterna som tolkat det konstigt.

Edit: Det var inte ppm de skrev i aftonbladet, utan partiklar per ml. "Mängden partiklar hade en ökning på 300 fler per mililiter än tidigare."

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB