Permalänk
Medlem

Har sådan beslutsångest över vilken AP jag ska införskaffa. Detta är informationen jag lyckats få fram:

UAP-AC-LITE: Billigast och ofta rekommenderad för hemanvändare.

UAP-AC-LR: I princip samma som Lite fast med starkare antenn för 2.4ghz. Dock kräver det fortfarande tillräckligt starka klienter för att vara av någon nytta.

UAP-AC-PRO: Dyrare än föregående. Fler antenner för högre throughout men kräver ju då att klienterna kan hantera det. Verkar vara en gammal modell som ersätts av Nano HD men tål vatten och har en extra ethernet port.

UAP-AC-Nano HD: Dyrast av dom alla men ger bästa hastigheten. Men som sagt kräver det att klienterna kan ta emot det.

Området som ska täckas är tvåplansvilla på ca 150 kvadrat och en mindre trädgård. Väggarna är rätt tunna och har plastkulor I dom som isolering. Min gamla router, Netgear R7000, klarade detta fint. Har egentligen allt viktigt på ethernet redan så dom enda klienter som använder wifi är några mobiler.

Det känns som att det står mellan Lite och Nano HD. Nano är ju dubbelt så dyr som Lite, är det värt det? Jag kommer troligtvis inte ha nytta av mumino på telefoner ändå.

Sen funderade jag även på att kanske köra på en ubiquity router. Som jag förstår det finns det två serier, Edge och USG. Edge ska som jag förstått det vara lite mer old school men med fler funktioner medan USG är lite bättre integrerad med Unify.

Vad rekommenderas? Har kollat en del på Edgerouter x SFP med poe på alla portar. Jag har 500/500 fiber.

Permalänk
Avstängd

Mitt hus är också på 150 m2, 75 m2 per plan.

Har då en Lite på övervåningen som funkar alldeles utmärkt. Aldrig några problem eller klagomål.
(min gamla Asus AC68 som AP på mellanvåningen)

En gåta för mig varför man ska köpa en dyrare AP som är dimensionerad för restauranger etc, har man pengar över så är det ju inga problem men det har inte de flesta.

Sen har jag då själv en Edge Lite som router (i källaren) och den bara tuffar på men kräver då lite läsande i manualer/howtos om man ska få till mer avancerad funktionalitet men det mesta görs via en wizard.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Mitt hus är också på 150 m2, 75 m2 per plan.

Har då en Lite på övervåningen som funkar alldeles utmärkt. Aldrig några problem eller klagomål.
(min gamla Asus AC68 som AP på mellanvåningen)

En gåta för mig varför man ska köpa en dyrare AP som är dimensionerad för restauranger etc, har man pengar över så är det ju inga problem men det har inte de flesta.

Sen har jag då själv en Edge Lite som router (i källaren) och den bara tuffar på men kräver då lite läsande i manualer/howtos om man ska få till mer avancerad funktionalitet men det mesta görs via en wizard.

Tja, dyrare är bättre? Priset spelar ingen roll egentligen. Det viktigaste för mig är stabilitet, bra räckvidd och prestanda.

Jag tror det får bli en Lite för min del. Antagligen släpper dom en AP med wifi 6 inom 2 år så en uppgradering till det om ca 4 år när tekniken mognat känns ju rimligt. Min spontana reaktion för Nano modellen är att den kan vara bra till enheter som kräver hög throughout men som inte kan köra ethernet, t ex mediaboxar, stationära datorer etc.

Tack för din erfarenhet av Edgerouter. Det verkar ju finnas en uppsjö av olika modeller. Jag tror inte jag får några större problem att installera den. Som sagt har jag 500/500 idag men ska snart uppgradera till 1000 ner istället. Orkar Edgerouter med det?

Min fiber kommer in i källaren. Så jag tänkte sätta routern där och sedan AP på första våningen och eventuellt en på andra våningen. Även funderat på en av deras utomhussändare men det blir ett lite större projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tja, dyrare är bättre? Priset spelar ingen roll egentligen. Det viktigaste för mig är stabilitet, bra räckvidd och prestanda.

Visst är dyrare (oftast) bättre, men frågan är ju om produkten är bättre på ett sätt som spelar roll för dig Om det AP:n gör bättre är att den kan hantera 15-20% högre throughput, men 200% fler klienter samtidigt, är det då värt dubbla priset? Observera att siffrorna är helt fingerade för att tydliggöra att "bättre" lustigt nog inte alltid är bättre, jag har inte koll på exakt vad som skiljer de modeller som diskuterats

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Visst är dyrare (oftast) bättre, men frågan är ju om produkten är bättre på ett sätt som spelar roll för dig Om det AP:n gör bättre är att den kan hantera 15-20% högre throughput, men 200% fler klienter samtidigt, är det då värt dubbla priset? Observera att siffrorna är helt fingerade för att tydliggöra att "bättre" lustigt nog inte alltid är bättre, jag har inte koll på exakt vad som skiljer de modeller som diskuterats

Absolut, det är lite som att köpa fyrhjulsdrift i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Absolut, det är lite som att köpa fyrhjulsdrift i Stockholm.

Fyrhjulsdrift i stockholm är skitbekvämt i den saltade snöslushen som ligger överallt en normal vinter. Så ingen jättebra jämförelse eller så var det det. En Ap som hanterar mer throughput och fler klienter kommer kännas stabilare undantaget om man sitter med EN klient i en miljö där grannarnas radiovågor inte inkräktar. Vilket de gör i stockholm, jag ”måste ha” tre Ap för att täcka mitt lilla hus ordentligt eftersom jag ser 20-30st andra störsändare aka grannars wifi.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Fyrhjulsdrift i stockholm är skitbekvämt i den saltade snöslushen som ligger överallt en normal vinter. Så ingen jättebra jämförelse eller så var det det. En Ap som hanterar mer throughput och fler klienter kommer kännas stabilare undantaget om man sitter med EN klient i en miljö där grannarnas radiovågor inte inkräktar. Vilket de gör i stockholm, jag ”måste ha” tre Ap för att täcka mitt lilla hus ordentligt eftersom jag ser 20-30st andra störsändare aka grannars wifi.

Ah jo det förändrar ju scenariot. I lägenheter borde man väl egentligen har svagare AP så att man inte stör in på andras för mycket. Nu kanske dina grannar har problem istället och tvingas köpa starkare så blir det samma problem igen.

Jag på landet med 50 meter till närmaste granne så jag har ingen annans wifi signaler på min tomt.

Permalänk
Medlem

Kan man få alla att sänka signal styrka till low är säkert mycket vunnet, men någon jäkel kommer alltid att maxa sin och förstöra för alla ... Prisoners dilemma .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Tja, dyrare är bättre? Priset spelar ingen roll egentligen. Det viktigaste för mig är stabilitet, bra räckvidd och prestanda.

Jag tror det får bli en Lite för min del. Antagligen släpper dom en AP med wifi 6 inom 2 år så en uppgradering till det om ca 4 år när tekniken mognat känns ju rimligt. Min spontana reaktion för Nano modellen är att den kan vara bra till enheter som kräver hög throughout men som inte kan köra ethernet, t ex mediaboxar, stationära datorer etc.

Tack för din erfarenhet av Edgerouter. Det verkar ju finnas en uppsjö av olika modeller. Jag tror inte jag får några större problem att installera den. Som sagt har jag 500/500 idag men ska snart uppgradera till 1000 ner istället. Orkar Edgerouter med det?

Min fiber kommer in i källaren. Så jag tänkte sätta routern där och sedan AP på första våningen och eventuellt en på andra våningen. Även funderat på en av deras utomhussändare men det blir ett lite större projekt.

Angående en AP så är det viktigaste att man fördelar sin trafik, den mesta trafiken är mobiler och för mobiler så handlar det om räckvidd. Samma sak för en Chromecast osv.

Angående en Edgerouter Lite så testade jag ett par månader med en 1000 Mbits anslutning och jag låg runt 950 Mbits men insåg att 1000 Mbits är kraftig "overkill" (löjligt egentligen för en privatanvändare) Numera kör jag 500/100 Mbits.

Sen väljer man en Edgerouter Lite så måste man köra med en switch i serie, bryggar man ETH1/ETH2 så sänks hastigheten radikalt.

Har inte kollat på nuvarande Ubiquiti-routrar vilken som skulle vara ett bättre alternativ?

Bilder finns i min sig och den stora utmaningen är att få fram nätverkskablage samt uttag och där är det stor skillnad har jag sett med "tummen mitt i näven" och att man planerar samt utför dragningen noggrannt.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Angående en AP så är det viktigaste att man fördelar sin trafik, den mesta trafiken är mobiler och för mobiler så handlar det om räckvidd. Samma sak för en Chromecast osv.

Angående en Edgerouter Lite så testade jag ett par månader med en 1000 Mbits anslutning och jag låg runt 950 Mbits men insåg att 1000 Mbits är kraftig "overkill" (löjligt egentligen för en privatanvändare) Numera kör jag 500/100 Mbits.

Sen väljer man en Edgerouter Lite så måste man köra med en switch i serie, bryggar man ETH1/ETH2 så sänks hastigheten radikalt.

Har inte kollat på nuvarande Ubiquiti-routrar vilken som skulle vara ett bättre alternativ?

Bilder finns i min sig och den stora utmaningen är att få fram nätverkskablage samt uttag och där är det stor skillnad har jag sett med "tummen mitt i näven" och att man planerar samt utför dragningen noggrannt.

Angående router:

Ja detta har jag också funderat på. Om jag sätter t ex en Edgerouter Lite ->Cat 6->Switch-> AP/PC/Nvidia Shield

Då kommer ju alla dessa enheter bli begränsade av kabeln mellan routern och switchen?
Det borde väl vara bättre med Edgerouter X som har inbyggd switch, så får alla en dedikerad cat 6 kabel?

Hittade en rätt bra jämförelse av deras utbud: https://www.ui.com/edgemax/comparison/

EDIT:

Jag tror en ER X räcker för mig. Dock känns det lite sådär att köpa en 5 år gammal produkt. Får dessa produkter fortfarande uppdateringar i en överskådlig framtid eller ska man vänta på en "X2"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ah jo det förändrar ju scenariot. I lägenheter borde man väl egentligen har svagare AP så att man inte stör in på andras för mycket. Nu kanske dina grannar har problem istället och tvingas köpa starkare så blir det samma problem igen.

Jag på landet med 50 meter till närmaste granne så jag har ingen annans wifi signaler på min tomt.

Förstärker grannarna så får jag gödsla med fler Ap, du har väl hört det gamla talessättet: Den som har mest wifi när man dör vinner!

Nä, men hade en gång i tiden förhoppningar på 5GHz som generellt har sämre väggpenetreringsförmåga skulle göra livet lite bättre, men det verkar inte så, ser just nu 23st Ap's (som inte är mina) på 5GHz bandet...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Baxtex:
Edgerouter Lite klarar 1000/1000 Mbit/s
Edgerouter X har 1300 Mbit/s så den klarar inte 1000 upp och ner samtidigt.

Detta under förutsättning att paketen >= 512 byte och "Hardware Acceleration" är igång, dvs. ingen QoS eller nåt annat påslaget som stänger av den.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

@Baxtex:
Edgerouter Lite klarar 1000/1000 Mbit/s
Edgerouter X har 1300 Mbit/s så den klarar inte 1000 upp och ner samtidigt.

Detta under förutsättning att paketen >= 512 byte och "Hardware Acceleration" är igång, dvs. ingen QoS eller nåt annat påslaget som stänger av den.

Aha. Jag har ju 500/500 idag men vill ju gärna framtidssäkra det. Tyvärr har ju Lite inte en Switch så då får jag införskaffa det också.

Permalänk
Medlem

Kommer helt plötsligt inte in på controllern. Varken via appen i telefonen eller via web interface... tidigare så stod den online men provade en omstart av hela systemet och nu har den inte blivit online ens igen? Har provat pinga ip-nr och får svar den vägen... var kan jag börja felsöka? Hur länge ska det ta innan den blir online igen när den driftsätts?

när jag bryter strömmen till controllern å alltså startar om den, så blinkar den vitt några sekunder, men börjar sedan lysa blått, precis som det ska väl? Men den står ändå som offline å är gråmarkerad

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

@LinusG:

Kan controllern ha fått en annan IP-adress?
Du kan ju testa med någon nätverksscanner i mobilen, tex. Fing, för att se vad enheterna i ditt nät har för IP-adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

@LinusG:

Kan controllern ha fått en annan IP-adress?
Du kan ju testa med någon nätverksscanner i mobilen, tex. Fing, för att se vad enheterna i ditt nät har för IP-adresser.

Nä den låg kvar på samma.. Fick köra en reset på cloudkeyn, och sen adoptera igen och köra in en backupfil, så nu är allt grönt igen.
Vette tusan vad som hände dock.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Men en annan fundering som dök upp.
Jag har begränsat vissa användar grupper till en viss mängd bandbredd.
Men detta verkar bara gälla när dom är på WIFI.
Nu har jag provat att skapa en LAN Port grupp och där "enable regress rate limit" och kopplat till just den porten det avser. Men byter dom LAN port så kommer det ju att vara full fräs iallafall.

Finns det inga möjligheter till att få in user group direkt med LAN också.. ?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

UI har nu släppt beta firmware 1.7.0 (med UniFi OS) till vanliga UDM (ej Pro). Finns en RC10 att hämta från deras betaforum för den som vill testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

UI har nu släppt beta firmware 1.7.0 (med UniFi OS) till vanliga UDM (ej Pro). Finns en RC10 att hämta från deras betaforum för den som vill testa.

1.7.0 Beta releasen är väl primärt för UDM Pro med ”beta support”för UDM Base? Har du testat den?

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

1.7.0 Beta releasen är väl primärt för UDM Pro med ”beta support”för UDM Base? Har du testat den?

Min snurrar stabilt på 1.5.6 så jag avvaktar nog ett tag till så att dom hinner få bort lite fler buggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Min snurrar stabilt på 1.5.6 så jag avvaktar nog ett tag till så att dom hinner få bort lite fler buggar.

Jo, samma här. Har inga problem med 1.5.6 så väntar på en bra release innan uppgradering.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Kanske en oerhört dum fråga, men om jag köper följande paket:

Ubiquiti USG
Ubiquiti Switch 8-60W
2 x Ubiquiti AP AC Pro
Kör UniFi-Controller via min PC.

Jag sätter allt utom en AP AC Pro uppe vid fiberomvandlaren, och sedan sätter den andra AP'n på t.ex. mellanvåningen tillsammans med en POE-injector. Måste jag även dra en RJ45 från LAN-porten på injectorn till switchen för att få dessa att synka?

Eller kan jag synka dessa genom UniFi Controller för att slippa dra en lång RJ45 till övervåningen och Switchen? På alla bilder och instruktioner med injectorn går det nämligen en kabel från LAN-porten till en router så därför blir jag fundersam på om det är en nödvändighet eller om det bara är så att man får en extra port till LAN.

Vore ju väldigt korkat om en AP inte vore "trådlös" så att säga så jag kanske precis svarade på min egen fråga.

Tack på förhand! 😁

Permalänk
Medlem

@Viktorph: Båda Ubiquiti AP AC Pro ska kopplas med kabel till Ubiquiti Switch 8-60W. Den har portar för POE så du behöver inte använda en injector för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Kanske en oerhört dum fråga, men om jag köper följande paket:

Ubiquiti USG
Ubiquiti Switch 8-60W
2 x Ubiquiti AP AC Pro
Kör UniFi-Controller via min PC.

Jag sätter allt utom en AP AC Pro uppe vid fiberomvandlaren, och sedan sätter den andra AP'n på t.ex. mellanvåningen tillsammans med en POE-injector. Måste jag även dra en RJ45 från LAN-porten på injectorn till switchen för att få dessa att synka?

Eller kan jag synka dessa genom UniFi Controller för att slippa dra en lång RJ45 till övervåningen och Switchen? På alla bilder och instruktioner med injectorn går det nämligen en kabel från LAN-porten till en router så därför blir jag fundersam på om det är en nödvändighet eller om det bara är så att man får en extra port till LAN.

Vore ju väldigt korkat om en AP inte vore "trådlös" så att säga så jag kanske precis svarade på min egen fråga.

Tack på förhand! 😁

Det är möjligt, det kallas för wireless uplink, men är sämre än att dra en kabel. Det POE-injectorn gör att ge tillräckligt med ström för att driva AP:n, vilket är det enda sättet att göra det på UniFi AP:s. Har du möjlighet att dra kabel så gör det, att köra wireless uplink är en nödlösning där det inte går eller man verkligen inte vill dra kabel.

Permalänk
Testpilot

@Viktorph:
Wireless uplink låter som det du är ute efter, här kan du läsa mer om det och vilka enheter som är kompatibla: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115002262328-UniFi-Conf...
Dina AC pro ska funka.

Att ansluta injectorn (och då AP:n) via kabel är däremot det bästa, då slipper man slösa luftutrymme för länken utan kan ge mer utrymme åt klienterna. Om det finns utrymme i luften för 100mbit så blir väl hastigheten i princip halva, 50mbit från en klient till AP:n och sen 50mbit från AP:n till bas-AP:n.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nice:

@Viktorph: Båda Ubiquiti AP AC Pro ska kopplas med kabel till Ubiquiti Switch 8-60W. Den har portar för POE så du behöver inte använda en injector för det.

Tack för svar! Jag är med på att Switchen har POE-portar men skulle vara så skönt att slippa dra kablar.

Skrivet av Thex:

Det är möjligt, det kallas för wireless uplink, men är sämre än att dra en kabel. Det POE-injectorn gör att ge tillräckligt med ström för att driva AP:n, vilket är det enda sättet att göra det på UniFi AP:s. Har du möjlighet att dra kabel så gör det, att köra wireless uplink är en nödlösning där det inte går eller man verkligen inte vill dra kabel.

Tack! Då fick jag svar på det. Bara leta sig upp på vinden efter ställe. att försöka dra kablar genom då. 😁 Lite besviken att man satte fiberomvandlaren längst upp i huset.

Permalänk
Medlem

Efter att ha labbat sönder min usg tänkte jag göra en factory reset på den (installerat massa paket via cli, gjort config via cli och json).
Någon som har koll på vad jag ska göra för att lyckas?
Jag tänkte ta bort min json, ta bort lite nät jag inte ens kommer ihåg jag använt.
Sen ta forget på min usg, sist factory reset.
Sen är min förhoppning att allt hoppar igång och jag kan göra en adopt.

Något annat jag bör göra?

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

@Viktorph:
Wireless uplink låter som det du är ute efter, här kan du läsa mer om det och vilka enheter som är kompatibla: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115002262328-UniFi-Conf...
Dina AC pro ska funka.

Att ansluta injectorn (och då AP:n) via kabel är däremot det bästa, då slipper man slösa luftutrymme för länken utan kan ge mer utrymme åt klienterna. Hur "dåligt" det blir med wireless uplink har jag tyvärr ingen aning om men har svårt att tro att man märker det som normalanvändare.

Tusen tack för länken. Ska läsa igenom detta också, även fast det lutar åt att dra kabel. Man blir bortskämd med simpliciteten när det gäller Mesh känner jag. Men vill gå över till något mer stabilt

Permalänk
Testpilot

@Viktorph: Ändrade mitt ursprungliga inlägg om hastigheten, det blir väl i princip halverad hastighet. Om det bara är för surf i mobilen tror jag wireless uplink funkar alldeles utmärkt men ska du strömma video eller så funkar det nog mindre bra.
Fast det verkar även bero på klienterna. Eftersom AP:erna länkar mellan varandra på 5GHz så påverkas inte klienter på 2.4GHz på samma vis eftersom de inte delar på luftutrymmet.
Här finns lite diskussion om det: https://community.ui.com/questions/What-exactly-is-the-wirele...

Kan du dra kabel så gör det, då slipper du ju också att fundera på ström till AP:n.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Tusen tack för länken. Ska läsa igenom detta också, även fast det lutar åt att dra kabel. Man blir bortskämd med simpliciteten när det gäller Mesh känner jag. Men vill gå över till något mer stabilt

Med wireless uplink så blir det som mesh. Jag kör själv två trådade APs och en via wireless uplink på ett ställe dig det blir bökigt att dra kabel (ska dras i taket i så fall och det blir ju sällan snyggt...), fungerar fint, absolut lite lägre fart och högre latency med ett hopp-till på vägen, men inget som märks till vardags.

Visa signatur

Dator: Mac