Permalänk
Medlem

Val av VPN

Hej.

Funderar på att skaffa en VPN tjänst och den kommer enbart användas till streaming - tips på någon vettig som inte kostar skjortan?
Helst med stöd i Kodi

Hittade lite deals här - nån som är OK? Typ Ivacy?
https://deals.bleepingcomputer.com/search?cat=477&query=VPN

Tack

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har OVPN, vet inte om de stödjer Kodi eller inte. De har streaming läge i sina options som gör att den ansluter till "speciella" servrar tydligen Funkat toppen för mig!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Jag använder Mullvad vilket jag är riktigt nöjd med!

Permalänk
Medlem

Jag har ingen koll på Kodi (behöver VPN:n stöd för det..?)

... men jag har koll på en av de bästa och samtidigt en av de billigaste VPN:n tjänsterna som jag har testat - Surfshark!. Jag skrev om det i det här inlägget med hastighetsresultat, latency osv. #18401467

Mitt råd är att du testar deras kundservice och se om de kan svara på frågan ang. Kodi. Dem har varit otroligt trevliga och hjälpsamma mot mig.

Klicka för mer information

Surfshark är en riktig guldklimp när det gäller VPN:er, till ett riktigt bra pris om man använder sig av till exempel denna deal på 3 år: https://deals.androidauthority.com/sales/3-year-subscription

$23 USD/år och då kan du förvänta dig bra hastigheter, peering, bra mjukvara (Windows 10, Android samt Chrome-plugin har jag testat och alla fungerar kanon). Det är den första VPN som kan ha på när jag spelar spel där latency är av betydelse. Det kunde jag tex inte med NordVPN.

Jag har aldrig haft problem med Netflix eller Amazon Video, aldrig behövt byta server eller liknande för att få det att fungera. Supporten har alltid varit snabb och hjälpsam de två gånger jag haft frågor. Det har klarat alla olika "leak-tester" jag kört utan några anmärkningar.

Sammanfattningsvis så kan jag verkligen förstå varför den kan anses som rankad #2 som bästa VPN 2020 - utifrån mina egna erfarenheter skulle jag placera den över NordVPN som i DEN HÄR listan sitter på #1-platsen.

Lite hastighetstester:
Min lina är 500/500 Mbps med Telenor som ISP

Speedtest ansluten till svensk server (dessutom under "prime time" för oss svenskar också, då belastning bör vara som högst):

Speedtest ansluten till Dansk server (även här under "prime time"):

Speedtest ansluten till Amerikansk server (New York):

Edit: efter att några frågat i PM så postar jag lite fler hastighetsresultat här istället.

Speedtest ansluten till Tyskland, Frankfurt:

Speedtest ansluten till Finland, Helsingfors:

Speedtest ansluten Frankrike, Bordeaux

Speedtest ansluten Kanada, Toronto:

Visa mer
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag använder Mullvad sedan några år tillbaka. Har kört en OpenVPN-klient i routern och routat all trafik på nätverket genom VPN och det har fungerat kanonbra. Mullvad har aldrig strulat. Tror bara jag har haft problem en gång på ~3 år, då var det jag som missat att de uppgraderat sina certifikat (de gav 6 månaders förvarning, jag missade att kolla deras hemsida...).

Gjorde ett hastighetstest precis nu för att se vad jag får ut för hastigheter. Jag betalar för 100/100 från Bahnhof, har fiber från iTux.

Jämförelsevis gjorde jag ett test på telefonen också (som inte routar genom Open-VPN-klienten i routern). Där fick jag 92.8/93.6 med 7ms ping.

Jag spelar DotA flera gånger i veckan, med trafiken genom VPN (inte för att jag behöver, utan för att allt redan går genom VPN) och det är sannerligen inte de där 10ms som gör att jag fortfarande är för dålig för att nå 5000 MMR...

Mullvad kostar 5 EUR i månaden, men om man vill kan man köpa kuponger hos Inet och då får man det lite billigare Vill man lära sig mer om Mullvad kan jag rekommendera Säkerhetspodcastens avsnitt där de snackar med Fredrik Strömberg från just Mullvad.

Edit: Kan tillägga att jag kör Plex, och att det fungerar kanonbra efter att man gjort en port forwarding i Mullvads egna gränssnitt (och sitt egna, så klart).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd

Har du Bahnhof som ISP kan jag rekommendera deras VPN, annars är OVPN samt Mullvad också topp.

Visa signatur
Permalänk

Jag kör Mullvad för de stöder Wireguard som är ett nytt protokoll som är snabbare och mindre resurskrävande än OpenVPN

Permalänk
Medlem

Instämmer med föregående angående Mullvad, inga som helst problem. Snabbt går det också när man använder WireGuard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guran4670:

Jag kör Mullvad för de stöder Wireguard som är ett nytt protokoll som är snabbare och mindre resurskrävande än OpenVPN

På vilket sätt är WireGuard mindre resurskrävande än OpenVPN? OpenVPN skalar inte över flera trådar, utan över processer, WireGuard har däremot stöd för multithreading och skalar därför bättre och kan därför potentiellt kräva mer av ett system än OpenVPN som bara "hoggar" en tråd per process.

Med det sagt skalar OpenVPN över processer, så ditt påstående kanske kan vara korrekt om man autoskalar OpenVPN, men har aldrig sett ett sådant test tidigare, inte ens ifrån WireGuard utvecklarna, inte heller i några andra tester.

Så om du har någon grund till det påstående skulle det vara intressant om du delar med dig av det.

Permalänk
Medlem

En till röst för Mullvad. Körde 6-7 olika VPN-tjänster (ExpressVPN, OVPN, NordVPN, HMA, kommer inte ihåg alla...) under ett antal år före Mullvad, alla började strula förr eller senare. Mullvad bara funkar. Körs 100 % problemfritt i bakgrunden och behöver aldrig ens tänka på att jag har VPN igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag använder Mullvad sedan några år tillbaka. Har kört en OpenVPN-klient i routern och routat all trafik på nätverket genom VPN och det har fungerat kanonbra. Mullvad har aldrig strulat. Tror bara jag har haft problem en gång på ~3 år, då var det jag som missat att de uppgraderat sina certifikat (de gav 6 månaders förvarning, jag missade att kolla deras hemsida...).

Gjorde ett hastighetstest precis nu för att se vad jag får ut för hastigheter. Jag betalar för 100/100 från Bahnhof, har fiber från iTux.

https://www.speedtest.net/result/9381845816.png

Jämförelsevis gjorde jag ett test på telefonen också (som inte routar genom Open-VPN-klienten i routern). Där fick jag 92.8/93.6 med 7ms ping.

Jag spelar DotA flera gånger i veckan, med trafiken genom VPN (inte för att jag behöver, utan för att allt redan går genom VPN) och det är sannerligen inte de där 10ms som gör att jag fortfarande är för dålig för att nå 5000 MMR...

Mullvad kostar 5 EUR i månaden, men om man vill kan man köpa kuponger hos Inet och då får man det lite billigare Vill man lära sig mer om Mullvad kan jag rekommendera Säkerhetspodcastens avsnitt där de snackar med Fredrik Strömberg från just Mullvad.

Edit: Kan tillägga att jag kör Plex, och att det fungerar kanonbra efter att man gjort en port forwarding i Mullvads egna gränssnitt (och sitt egna, så klart).

En snabb fråga på detta. Vad kör du för router? Är ute efter någon stabil som har stöd för VPN och som gärna kan köras i Mesh. Det är verkligen en djungel. Har Google Wifi idag men inställningarna är helt klart limiterade.

Permalänk
Medlem

Mullvad. Jag kör det under OSX, funkar prima. Streamar inte med kodi dock. Tycker 5 euro är ok per månad. (Jag använder inte vpn varje månad så föredrar att inte binda upp mig)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gonace:

På vilket sätt är WireGuard mindre resurskrävande än OpenVPN? OpenVPN skalar inte över flera trådar, utan över processer, WireGuard har däremot stöd för multithreading och skalar därför bättre och kan därför potentiellt kräva mer av ett system än OpenVPN som bara "hoggar" en tråd per process.

Med det sagt skalar OpenVPN över processer, så ditt påstående kanske kan vara korrekt om man autoskalar OpenVPN, men har aldrig sett ett sådant test tidigare, inte ens ifrån WireGuard utvecklarna, inte heller i några andra tester.

Så om du har någon grund till det påstående skulle det vara intressant om du delar med dig av det.

Det är väl mest för applikationer på routers, min APU har 4 kärnor t.ex.. Det kanske jag kommer upp i 1GBit/s med om det är optimala förhållanden då. Köra OVPN på en ca 1GHz cpu lutar åt att cpu limiterar hastigheten. Att använda fler kärnor för VPN känns som om det löser hastigheten. Jag kanske missförstår uppbyggnaden av OVPN mot wireguard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

En snabb fråga på detta. Vad kör du för router? Är ute efter någon stabil som har stöd för VPN och som gärna kan köras i Mesh. Det är verkligen en djungel. Har Google Wifi idag men inställningarna är helt klart limiterade.

Jag har "byggt en egen" men köpt den färdig från Teklager.se. Närmare bestämt har jag en APU3C4 med pfSense. Därtill kör jag en Unifi AP AC Lite för WiFi.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag använder Ipredator
Fördelar:

  • Lämnar aldrig ut information till myndigheter (Står upp för kundens anonymitet)

  • Outsourcar inte infrastruktur till andra som kan tänkas samarbeta med inhemska eller utländska myndigheter

    https://ipredator.se/wizard/comics

    Dold text
  • Svenskt

  • Rimliga priser

  • Stöder VPN-protokollen OpenVPN och PPTP

  • Support vad hjälpsam nog att hjälpa mig sätta upp VPN på min Router när jag hade problem

  • Känsla av premium-klassad lösning som förstår och prioriterar kundens anonymitet och säkerhet

Nackdelar:

  • Har ibland avbrott

  • Det finns billigare alternativ

Permalänk
Medlem

Jag använder Azire VPN, som jag tycker funkar klockrent.

En stor fördel med Azire tycker jag är att man utan extra kosnad får puklik IP om man vill, dessutom på alla fem samtidiga anslutningar, det är suveränt om man vill köra servrar med valfria portar bakom VPN.

Permalänk

@gonace: Jag har inte någon mer grund mer än att jag var inne snabbt och tittade på Wireguards hemsida när jag skulle välja VPN-leverantör. Där såg Wireguard ut att vara extremt mycket snabbare därför gjorde jag det valet. Jag har varken kunskapen eller är tillräckligt intresserad för att sätta mig in i det på den nivån du besitter.
Har jag fel kan jag ju lätt byta tillbaka till OpenVPN i Mullvad så det är ju inga problem

wireguard

Permalänk
Inaktiv

Kör med ExpressVPN på min dator, linux och Windows, i min telefon och till Nvidia Shield.

Har testat i stort sett alla dom vanligaste som finns men Express är bäst, får en hastighet som inte går att jämföra med andra som jag provat, kommer bara upp i 100-200mbit/s i alla andra medans Express så ligger jag upp mot 600mbit/s, funkar otroligt bra, nordvpn, mullvad m.fl är inte alls lika bra för mig och kollar man diverse tester så är ExpressVPN bäst när de gäller höga hastigheter och de var just därför jag valde ExpressVPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag använder Ipredator
Fördelar:

  • Lämnar aldrig ut information till myndigheter (Står upp för kundens anonymitet)

Det är väl ändå ganska grundläggande om man bedriver en VPN-tjänst. Utan denna "fördel" så har man ju ett väldigt minimalt kundunderlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Det är väl ändå ganska grundläggande om man bedriver en VPN-tjänst. Utan denna "fördel" så har man ju ett väldigt minimalt kundunderlag.

Jag håller med dig. Men jag tror vi skulle bli förvånade över hur vissa leverantörer skulle ge efter efter hårda påtryckningar.
Peter Sunde som tog sitt straff rakryggat i Pirate Bay -härvan är involverad i Ipredator och jag anser att det höjer deras trovärdighet väsentligt.

Permalänk
Medlem

Enda som jag har funnit trovärdiga är Mullvad och PIA, resten har jag inte hört tillräckligt med info
eller för mycket skit i deras marknadsföring NordVPN

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

ExpressVPN funkar väldigt bra för mig. Betalar för 100/100. Får ut 120/110 med VPN. Den har bra inställningar och är lätt att använda. Inget att klaga på helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Det är väl ändå ganska grundläggande om man bedriver en VPN-tjänst. Utan denna "fördel" så har man ju ett väldigt minimalt kundunderlag.

Beror väl lite på varför ens kunder använder tjänsten? Många VPN-tjänster kommer från "Five Eyes"-länderna, vilka jag hade undvikt om integritet står högt på kravlistan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Five_Eyes

Själv har jag dock inga problem med det, utan använder främst VPN för att undvika geoblocking i alla dess former.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 18-månaderspaket av Cyberghost. Det fungerade fint i början. Men numer tycker jag att det krånglar när man ska koppla upp sig och hastigheten är bitvis skitdålig. Nästa VPN jag tänker prova är ExpressVPN. Har läst att de är mycket snabb och har ett system som inte lämpar sig att läsa av om t.ex. någon stat får för sig att lägga beslag på deras servrar. Men det där kan jag inte tillräckligt om.

Permalänk
Medlem

Skulle också slå ett slag för Mullvad. Använt tjänsten i ett par år nu och är jättenöjd. De gånger jag behövt använda mig av deras support har de svarat rätt snabbt och alltid varit supertrevliga. Kör även jag Plex Media Server och det funkar kanon. Hygglig speed också. Har 1Gbit.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Kört med ovpn ett par år. Mycket nöjd.
OpenVPN eller Wireguard fungerar.

Har även en router som dom säljer för att "säkra hela hemmet"

Visa signatur

...dä ä moderbordet som int liirar me simmarna...

Permalänk
Skrivet av nick-li:

Enda som jag har funnit trovärdiga är Mullvad och PIA, resten har jag inte hört tillräckligt med info
eller för mycket skit i deras marknadsföring NordVPN

Jag kör också PIA vilket fungerar bra, dom införde nyligen Wireguard också. Kan dock finnas frågor runt att dom köptes av ett bolag med lite dåligt rykte ganska nyligen. Vet att många lämnade dom efter det men själv hänger jag kvar hos dom.

Windscribe får ganska bra omdömen om man kollar runt lite, men jag har inte testat dom själv.