Videoredigeringsprogram, vad använder/rekommenderar du?

Permalänk
Medlem

Min son använde mycket Lightworks ett tag, förefaller vara ett bra redigeringsprogram, nu sitter han nästan bara i Blender och gör 3D animationer, Blender är också etn kompetent video editor.

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Min son använde mycket Lightworks ett tag, förefaller vara ett bra redigeringsprogram, nu sitter han nästan bara i Blender och gör 3D animationer, Blender är också etn kompetent video editor.

Hej! tack!
Jag laddade ned VideoPad. Det var nog lite lättare att synka ljudfilen med videofilen. Men inte helt lätt. Det finns också en equlizer men jag får den inte och funka on line man kan justera och sen trycka apply men så justerar man inte ljud man måste lyssna och ändra. Jag provade även att lägga ut text och att klippa. Fint man har en vu-meter. Kanske lite mer avancerat än Movavi, men lite för nära tror jag. Att inte kunna justera equlizern när man lyssnar är ett stort -(minus) . Ja jag får fundera lite. Tack!

Permalänk
Medlem

Hade en äldre Adobe Premiere-licens som började kännas föråldrad. Testade gå över till Davinchi istället och det gick helt sömlöst för mig. Saknar egentligen ingenting. Helt otroligt att det är gratis. Har till och med lärt upp min 9-åring så han kan redigera sina Fortnite-klipp själv.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Inaktiv

Sony vegas

Hej, jag har kört Sony vegas i Windows över 10 år nu i dagarna, det är otroligt lättanvänt. Duger gott till att videoredigera familjens videos, och göra schysta effekter. Sony vegas går givetvis inte att jämföra med Adobe Premier eller Aftereffects m.m. Dock är prislappen på din sida. Jag har gjort lite light saber effekter och green screen effekter, det blir helt okej.

Lycka till med val av videoredigeringsprogram.

Mvh Bille

Permalänk
Medlem

Undvik Vegas som pesten, otroligt buggigt program. Vegas home studio är okej för att det är så mycket billigare än andra alternativ, men förbered dig på mycket trouble shooting och workarounds. Köp absolut inte pro-versionen.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk

Tydligen så måste man betala för Davinchi om man skall redigera 4K i senaste ver.
Jag har ett litet problem... Nu i dessa Coronatider så sitter jag och jobbar via remote desctop mot min jobbtator. Min hårdvara är 64-bitars men jag kör med win7, 32-bitars. jag vågar inte just nu uppdatera till win10 och 64-bitars det brukar alltid ta flera dar att få igång nytt op. Och eftersom jag måste ha en fungerande dator för att jobba så måste jag skjuta på uppgraderingen. Det gör att jag måste ha ett program som funkar under 32-bitar. Videopad och Movavi funkar. Det känns iof. vansinnigt att sitta med 32-bitar när man skall redigera film. Alternativet jag har är att bygga en ny burk. Min server krachade för nån vecka sen så den måste fixas, det blir en massa e-xtra brus och kostnader om jag måste ta tag i pc:n just nu. Jag skall köra upp för MC i slutet av månaden och då skall jag köpa en hoj.. Jag måste försöka prioritera kostnaderna lite.

Permalänk
Medlem

@WhiteLantern:

Hur kan det gå snabbare att bygga en helt ny dator än att köra nyinstallation på din nuvarande? Vad har du för hårdvara?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk

Jag har en massa program installerade som jag behöver dom skall också installeras.
Sen har jag bara 2 kärnig 2.5 GHz, jag borde nog gå upp lite för att snabba upp det hela lite.

Bygger jag en ny burk så kommer jag ju snabbt igång och kan använda min gamla dator parallellt tills allt är överflyttat.

Permalänk
Medlem

@WhiteLantern:

Okej, låter som att videoredigeringen inte har med jobb att göra och därmed inte behöver prioriteras?

Håll lite på uppgraderingen tills Nvidia avtäckt sina nya grafikkort isåfall (kommer snart, ampere ska i någon form avtäckas i Maj). Kan ge det hela en ordentlig skjuts. Priserna på begagnatmarknaden kommer säkert påverkas positivt också

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk

Nej video redigeringen är inte vinstgivande.. Men den är viktig. Men Movavi klarar det jag "måste" ha. Sen kostar ju programmet inte så mycket så jag får nog köpa den så länge.
Men jag vill inte lägga en massa tid på att lära mig nya program utan jag vill göra det jag behöver.
Jag jobbar som programmerare så jag sitter framför datorn hela dagarna. Och vill göra nått annat när jag inte drar in till brödfödan. Men jag vill ha några färdiga videoinspelningar inom närmaste veckorna. Håller på att bygga upp en inspelningsstudio. Väntar nu på en ny mick, när den kommer så skall jag göra nya testinspelningar som jag hoppas blir bra.

Permalänk
Medlem

@WhiteLantern:

Jag förstår! Movavi har jag ingen erfarenhet av, men det är ju i sammanhanget ganska billigt som du säger, och kanske ett skapligt val.

Annars kan man trixa lite med adobeprenumerationer; säger man upp ett månadsabonnemang inom 14 dagar efter köp så får man hela summan tillbaka och kan fortsätta använda programmet(n) till månadens slut. Åtminstone första gången. Dubbelkolla detta innan köp, givetvis. Se upp för årsplanerna.

Ofta när man säger upp abonnemang kan man få erbjudanden som en extra kostnadsfri månad eller så också. Kan också vara en ekonomisk idé om det bara är tänkt för de närmaste månaderna. Jag har glidit på sådana mackor tidigare för temporära projekt. Men på längre sikt hade jag satsat på Resolve i din sits. Gratisversion i första hand

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Inaktiv

Rekommenderar Premiere Pro, använder själv senaste versionen.
Något annorlunda lärningskurva än andra program men väldigt belönande när tiden används väl.

Permalänk

@anon315705: Premiere Pro är det Adobe? Jag läste systemkraven 64-bitars.

Permalänk
Inaktiv

@WhiteLantern: Precis, Adobe Premiere Pro. Jag sitter på ett 64-bitars system för tillfället, finns nog en risk för att det inte funkar på 32-bitars. Inget som jag tänkt på.

Permalänk

@Ronnie60: Har för mig att när man ska installaera Davinci Resolve, så får man valet att installalera lite andra saker som hört till programmet med, men jag har aldrig fattat vad man behöver och vad man inte behöver. Det är väl något för deras hårdvara med? =P Har för mig att programmet, om detta är installerat, tar goooooood tid på sig att starta upp. Men jag kan minnas fel..

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

Som många andra gillar jag davinci. Annars tycker jag hitfilm express kan vara värt att kolla in
https://fxhome.com/hitfilm-express

Om man har sikte på program med lite lägre tröskel samt att det ska gå fort att redigera i. Finns en betalvariant också, men då börjar det kosta en slant...

Är lite överraslad att Hitfilm Express inte nämnts mera i den här tråden. Oherhört bra gratis alternativ om man föredrar lager baserad editering för effekter (som t.ex. i After effects) istället för den nodbaseade som Davinci Resolve har. Hitfilm Express har också den fördelen att du kan köpa till delar du vill ha från Pro versionen. Dvs. du behöver inte betala för sånt du aldrig använder.

Permalänk
Medlem

@enterthewoid: et al.

När vi är inne på gratisalternativ så tycker jag även man bör nämna Media Composer First
https://www.avid.com/media-composer
Inte en baddare på effekter, om man tycker det är viktigast, MEN om fokus ligger på klippning så tycker jag att det är en riktig höjdare. Om man inte vant sig vid ett program redan kan det vara värt att kika på...

Tyvärr så kostar fullversionerna skjortan :-/

Permalänk

@enterthewoid: HitFilm laggade enormt för mig när jag skulle spela upp, och faktiskt även är jag scrollade igenon material. Så jag släppte det, men verkar ju annars vettigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Tack för all er hjälp.
Jag försökte installera resolve men fick meddelandet "64-bitars" så det var bara att släppa.

Media Composer First ser ut att vara prenumeration. Det funkar säkert om man jobbar kontinuerligt med video redigering. Men jag som förmodligen bara kommer göra en 10-20min video/månad så känns det inte rätt. skall kolla upp hitfilm också.

Permalänk
Medlem

@WhiteLantern: Nä, just First-varianten är gratis. Sedan kostar de andra (som jag påpekade) skjortan... Lycka till med ditt val.

Permalänk

@danwi: Jag såg nu att det är 64-bitar som gäller, samt att first inte kan exportera i så många format. Ja det är inte helt lätt att välja vilken väg man skall gå. Jag tar nog det billiga alternativet nu MovAvi och sen när jag uppdaterat till 64-bitar så får jag testa resolve om det är rätt för mig. Jag sände några frågor till MovAvi förra veckan och har inte ännu fått svar. Så har dom den typen av support så vill man ju inte ha den heller..

Permalänk
Inaktiv

Jag har Resolve gratis och kan redigera 4k video både från min Panasonic G7, GoPro6 och 2,5k videos från min BMCC 2,5k så det ska allt funka. Till och med blanda flera format på samma tidslinje. Det tar lite tid att skriva ut 4k video jämfört med full hd men det funkar.

Permalänk

@anon317915: Är det senaste resolve du har?

Permalänk
Medlem

Shotcut .Nu är den inte alls enkel men hade stöd för nästan vad som helst in och ut format och verkade väldigt kompetent dvs går att växa så på sikt saknad nog inget heller så man inte växer ur programvaran för fort. Annars stämmer jag in i hade jag en mac.stående så final cut Pro då den är enkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteLantern:

@åskmutter: Är det senaste resolve du har?

Från v 16 är 4K inte med i gratisversionen, iaf inte utan en stor Resolve-logga över hela bilden...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tror version 15 var senaste för stöd av export av 4k.
Du kan alltid ladda ned äldre version om vill exporta 4k från deras hemsida under support.

Permalänk
Medlem

Men, för drygt 3000 kr får man en evig licens för det fulla programmet (och, än så länge, framtida versioner). Inget prenumerationstrams som Adobe sysslar med.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

@cyklonen: Ja då är 3000 inte så mycket om det är dom förutsättningarna. Problemet för mig är ju att Jag inte har 64-bitars op. Och har inte möjlighet att uppgradera för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WCH-sopa:

Tror version 15 var senaste för stöd av export av 4k.
Du kan alltid ladda ned äldre version om vill exporta 4k från deras hemsida under support.

Jag har Resolve 16 gratisversion och jag renderade ut en 4k film så sent som i helgen och detta utan vattenstämpel

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk

Jag kör med Adobe Premiere Pro som jag är mycket nöjd med. Iof sig en lite äldre version men eftersom jag mest redigerar 1080 Full HD så funkar den bra.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com