Bita i det sura äpplet eller möjligt att få kontrollavgiften avskriven?

Permalänk
Medlem

Bita i det sura äpplet eller möjligt att få kontrollavgiften avskriven?

Var på en promenad igår vid Sundby Gård i Huddinge och kom tillbaka till bilen efter ca 2 timmar som då hade fått en kontrollavgift utfärdad. Hade satt p-skivan på 15:00 och parkeringen är fri i 3 timmar.

Detta står på kontrollavgiften
Orsak: "Avgift ej erlagd"
Anteckningar: "ej telefon registrerat parkering foton tagna"

Utifrån bilden nedan, har jag någon chans att få kontrollavgiften avskriven om jag överklagar? Tänker på att jag visserligen inte hade registrerat parkeringen med telefonen men hade p-skivan väl synlig och rätt inställd.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Hedersmedlem

P-skiva gäller bara där det specifikt står att p-skiva tillämpas. Så att du hade en p-skiva i fönstret har tyvärr absolut ingen betydelse.

Kvarstår då att du parkerat utan att registrera din parkering enligt instruktion. Har svårt att se på vilken grund du skulle kunna bestrida detta.

Permalänk
Medlem

Tror dina chanser är snudd på obefintliga tyvärr. Parkeringsbolag är inte kända för att riva böter och här var det ju skyltat ordentligt med vad som gällde.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

P-skiva gäller bara där det specifikt står att p-skiva tillämpas. Så att du hade en p-skiva i fönstret har tyvärr absolut ingen betydelse.

Kvarstår då att du parkerat utan att registrera din parkering enligt instruktion. Har svårt att se på vilken grund du skulle kunna bestrida detta.

Ja jag gjorde kanske fel som inte var mer noga med att kolla skylten, varför jag frågar är att jag inte stött på detta tidigare att en p-skiva inte gäller vid fri parkering utan att man är tvungen att använda deras app.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FireFox:

Ja jag gjorde kanske fel som inte var mer noga med att kolla skylten, varför jag frågar är att jag inte stött på detta tidigare att en p-skiva inte gäller vid fri parkering utan att man är tvungen att använda deras app.

P-skiva gäller *endast* när det finns skylt uppsatt om specifikt P-skiva. Annars betyder din P-skiva ingenting.

Det kan även vara t.ex. "fri parkering 3 timmar" utan att ens finns något krav om att göra något annat än att parkera bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Ja jag gjorde kanske fel som inte var mer noga med att kolla skylten, varför jag frågar är att jag inte stött på detta tidigare att en p-skiva inte gäller vid fri parkering utan att man är tvungen att använda deras app.

Bara att betala och se glad ut. Att få kontrollavgiften avskriven är omöjligt, ända sättet är att dra det till rätten.

Betalade och satte biljetten i fönstret men råkade stänga för hårt alt vind lyckades komma åt biljetten så den hamnade fel och det resulterade i p-böter när man kom tillbaka till bilen. Överklagade direkt men man fick bara ett skratt tillbaka med kommentaren vill du få det avskrivet får du överklaga det och dra det till rätten.

*tur* så rörde det sig om 250kr som jag betalade vem orkar dra igång en rättsprocess för den summan men efter det så har mitt förakt mot p-lisor och p-företag ökat med tusen-fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Betalade och satte biljetten i fönstret men råkade stänga för hårt alt vind lyckades komma åt biljetten så den hamnade fel och det resulterade i p-böter när man kom tillbaka till bilen. Överklagade direkt men man fick bara ett skratt tillbaka med kommentaren vill du få det avskrivet får du överklaga det och dra det till rätten.

Har varit med om exakt samma situation. eller dom skrattade inte men spelade ingen som helst roll att jag skickat in en giltig biljett tillsammans med överklagan.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |