Permalänk

Luftfuktare, vilken ska jag köpa?

Hejsan går på en behandling som gör mig väldigt torr och tänkte skaffa en luftfuktare till mitt rum som sägs vara bara. Men är så okunnig och vet inte vad som är mest prisvärt. Är beredd på att kunna lägga runt 500-700, den ska vara i mitt sovrum som inte är så stort, runt 12m2 om inte större.

Permalänk
Medlem

Har en Wilfa Hue-6B, den där dock lite över din budget.
Har tyvärr ingen erfarenhet av andra märken så inget att jämföra med.
Läste dock lite på nätet innan jag köpte, de tips jag har.

Om du har kalk i vattnet så köp en med inbyggt filter eller rena vattnet först, annars finns risk att luftfuktaren sprider ett vitt pulver. Men det går ju att köpa efteråt om du får det problemet.

Mitt största problem är att frånluftsventilen tar den fuktiga luften och ny torr luft kommer in från tilluftsventilen. Så svårt att bibehålla en fuktigare miljö.

Om jag ska säga något om den Wilfa Hue-6B som jag har:
Positivt: Den verkar göra det den ska.
Vattentank räcker ca 2-3 dagar för mig.

Negativt: Inställningar sparas inte om man stänger av enheten.
Högt ljud/larm som piper när vattnet är slut.
Knapparna kunde ha varit bättre.
fuktighetssensorn är inbyggt, vilket troligen gör att den slår av för tidigt. Ingen big deal för mig dock.

Men som sagt inget att jämföra med.
Lycka till!

Permalänk

Finns en enkel, billig och tyst lösning på bekymret.

Ta två stora tjocka badhanddukar. Blöt dom ordentlig. Häng dom i sovrummet.
Jag har också ett sovrum på 12 m2 och det höjer fukthalten cirka 20% och räcker i cirka 6 timmar (var läge sedan jag testade det så kommer inte ihåg exakt).

Har även en billig luftfuktare (liten). Den fungerar men handdukar är billigare och tystare

Har en D1 mini som mäter diverse temperaturer och lägger dom på Thingspeak. Den mäter även luftfuktigheten så jag loggar det också.

Kan gör ett test om du vill. Just nu ligger det på 36%. Tycker det blir jobbigt om det går under 25%. Om man är täppt i nästan när man är sjuk så blir man lätt torr i halsen. Blir mycket bättre med ett par våta handdukar då.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem