Optimera ditt Wi-Fi
Hej!
Efter lång research tänkte jag förklara grunderna i Wi-Fi som de flesta aldrig orkar sätta sig in i, men jag anser att all kunskap i världen borde vara gratis och pedagogisk förklarad online för att alla skall förstå vad som pågår och varför saker fungerar bra ibland och sämre i andra fall. Dessutom är jag vara glad av att dela med mig och hoppas NI uppskattar det.
Wi-Fi 2020 är fortfarande inte optimalt, kabel är fortfarande superior. Jag kommer i denna guiden inte gå igenom alla olika saker att tänka på, men jag kommer gå igenom grunderna för att du skall kunna optimera ditt wi-fi med befintlig utrustning.
2.4Ghz vs 5Ghz
2.4Ghz är den ”gamla standarden” för wifi. Har ni någon gång testat en 100Mbit lina över wifi och kommer under 50Mbit beror det troligtvis på 2.4Ghz.
Varför existerar då fortfarande standarden? Svaret är simpelt: Räckvidd, produktstöd och penetrering av väggar, möbler, människor etc
De flesta förstår inte att 2.4Ghz bandet är fortfarande det vanligaste bandet för wifi och är dessutom det bandet de flesta kommunicerar på, oavsett om du nyligen köpt en ny router för 5000 spänn som är placerad dåligt. Varför en router i 99% av fallen ”skjuter in” enheter till 2.4Ghz bandet beror på placeringen av routern. 5Ghz signalen når helt enkelt inte till din accesspunkt/router.
Fördelen med 2.4Ghz bandet är som sagt räckvidden, men vad är då nackdelarna?
-Hastigheten, med ”längre” radiovågor får du längre räckvidd men betydligt lägre throughput/hastighet
-Störningar. På 2.4Ghz har du bara 3 kanaler som inte ”overlappar” med andra kanaler, kanal: 1,6,11. Därmed bör du skaffa en programvara som kan se dina grannars kanaler så att du kan välja den med minst störning. Man skall dock komma ihåg att även BT, mikrovågsugnar, lysrör och massa annat går också på 2.4Ghz. Så bandet är helt enkelt extremt när det gäller störningar.
Bor du mitt i en storstad eller liknande hade jag personligen ALDRIG kört enheter på 2.4Ghz om det inte är absolut måste. Du får automatiskt extremt mycket saker som stör på bandet. Vi skall även komma ihåg att en router/AP kan bara kommunicera med en enhet samtidigt. Detta betyder att om din router ligger på ”kanal 11” och din grannes router också är inställd på kanal 11, skapas en kö på bandet. Din enhet kan alltså inte kommunicera exakt samtidigt som din grannes på samma band. (För att förklara detta pedagogiskt)
-20 vs 40Mhz. Tumregel: Använd bara 40Mhz om du bor ”åt helvete ut i skogen”. Anledningen till detta är att du i 99% av fallen introducerar mer störningar än vad du gör nytta. 2.4Ghz bandet pratar på 20MHz på kanal -1,0,(som ej finns),1,2,3 (Kanal 1), 4,5,6,7,8 (Kanal 6), 9,10,11,12,13 (Kanal 11). Dvs ställer du din router/AP på kanal 9 på 20 Mhz, pratar du även med 10,11,12,13. Vad som händer om du tex ställer din router/AP på kanal 1 med 40Mhz är att du pratar med 1,2,3,4,5,6,7,8, dvs du hämtar störningarna från kanal 6. Helt galet med andra ord.
Det absolut bästa sättet att ställa in 2.4Ghz bandet är på 20Mhz, kanal med minst störning och hålla tummarna. Har du 100+ meter till närmsta granne kan du där emot blåsa på med 40Mhz, även om det inte ger mycket förbättring. Det är även antennen på din enhet som skall kunna kommunicera på 40Mhz, vilket typ 0.00001% av alla enheter kan.
Hur skaffar vi då awesome wifi? Vi planerar efter 5Ghz. Ditt mål här är att ha 5Ghz täckning överallt så du kan skapa två olika SSID för 5Ghz och 2.4Ghz. Detta är generellt svårt och ofta ganska dyrt. Problemet är tex att Mesh system aldrig fungerar optimalt då ett meshsystem OFTA tar en svag signal och förstärker den, fördelen är att en meshenhet har bättre antenner än klienterna vilket gör att sannolikheten att enheten skall förstärka din 5Ghz signal är större än att din ”iPhone 11 Pro” antenn skall nå. Men överlag, mesh är inte bra system. Det du vill satsa på är 5Ghz APs.
Min personliga generella regel är att en takmonterad AP på 5Ghz bandet når ungefär 60-70 kvm på öppen yta eller max träväggar. Har du en fet betongvägg i vägen är det rökt direkt, även på ”Max power”.
-Kanaler på 5Ghz. Här fungerar varje kanal på 20Mhz. Detta betyder att kanal 36, 40, 44 och 48 kommunicerar helt utan störningar av varandra på 20Mhz. Kör du därmed kanal 36 på 20Mhz så är du helt ostörd från kanal 40+. Dock gäller samma teori här, att om du ökar till tex 40Mhz får du dessutom kanal 40. Detta kan dock vara bra om inga grannar kör kanal 36 och 40, samt att vi vet att 5Ghz har kortare räckvidd, vilket gör att det inte är säkert att störningarna når ditt wifi.
-Kanalerna på 5Ghz är generellt de övre 4 kanalerna jag nämnde, men du har även så kallade ”DFS” kanaler. Dessa är öppna att använda och går hela vägen från 52 till 136. Problemet med dessa kanaler är att dom kan slås ut av radar, då enheten i sig enligt lag måste kunna klippa bandet för att vara godkänt. Detta i praktiken innebär att om radar vill prata på kanal 136 som ditt wifi ligger på, kan din router/AP få timeout några minuter, dvs ditt wifi dör en stund. 5Ghz har helt enkelt väldigt bra range på kanaler med lite störningar.
Telia sätter upp sina WiFi komiskt. Där jag bor kör 80% Telias egna router. Alla dessa är inställda på 80Mhz kanal 100 på full power. Kan man något om wifi inser man hur jävla idiotiskt detta är. För att jämföra det med vanlig FM radio är det som flera radiostationer försöker överrösta varandra på kanal 105.5, och istället för att ändra till ”107.1” så höjer man signalstyrkan. ”Jag pratar högst, därför ska du lyssna på mig!”
Att köra annat än 20Mhz på 5Ghz bandet kan vara en bra ide i fall du vet att du inte introducerar störningar. Kör du en mätning med tex ”Wifi explorer pro” som finns till Mac, ser du i fall du har störningar eller inte. Ligger du helt själv på kanal 120+ som i mitt fall, finns det en anledning att köra 160Mhz på högre kanaler, du har en hel range helt för dig själv. Samtidigt som jag ser grannarna brottas på 80Mhz på kanal 100.
Ett gott råd är dock att hellre ligga själv på 20Mhz kanal 36 än att blåsa på till 40+Mhz för mer störningar.
Roaming. För att få bra täckning i hus och större lägenheter med mycket betongväggar etc kan det hända du behöver fler accesspunkter (som är kabelanslutna) att tänka på här är roaming. Roaming är lätt förklarat att en enhet hoppar från en AP till en annan, förhoppningsvis helt utan fördröjning. Här finns några olika standarder att tänka på. På dyrare accesspunkter har du en controller som sköter roamingen, dvs controllern hanterar vilken AP en enhet skall vara ansluten till och flyttar över enheterna när du rör dig. Detta är egentligen optimalt, men finns oftast bara på pro produkter. (Ja det finns controllers för 1+ miljon kronor). En annan standard som tex Unifi använder är 802.11r som är ”klientroaming”, detta fungerar svinbra men problemet är att alla enheter har inte stöd för det. Min iPad, iPhone och Mac har stöd för det men min laptop PC har det inte. I praktiken innebär detta att även om min AP i sovrummet är 1 meter ifrån mig, är min laptop fortfarande ansluten till APn i vardagsrummet. Det hoppar helt enkelt inte över till enheten automatiskt. Stänger jag där emot av wifi och sätter på det igen så ansluter den korrekt. Smidigt va?
Har man fler APs hemma är min rekommendation att du generellt ställer in 40-80Mhz per AP beroende på störningar och ställer in varje AP på olika kanaler. (Ja, en AP stör ut en annan på samma wifi)
När det gäller styrka kan du ställa in detta efter behov. Personligen har jag en accesspunkt som sitter i mitten av lägenheten och går på max power, men en accesspunkt i sovrummet (på en tidigare dö-spot) som ligger på low-power. Detta är för att jag vill att alla enheter skall vara anslutna till APn i hallen förutom när jag befinner mig i hörnet i sovrummet. Jag har tex testat köra båda på medium, men detta gjorde att enheter i vardagsrummet anslöt till sovrummet även om APn i hallen egentligen hade fri sikt och bättre signal.
Andra problem som uppkommer när det gäller styrka på signalen är att en AP på max styrka ofta når enheten, men enhetens antenn lyckas inte nå APn, detta kan också göra att linan ”klipper ibland” dvs du märker att det fungerar ena sekunden men helt plötsligt dog wifi, sen kom det tillbaka igen. APn ser enheten men enheten hittar inte APn helt enkelt. Wifi precis som sladd är två-vägs-kommunikation.
I en optimal värld hade jag köpt bättre acesspunkter än mina Unifi Nano-HD med en controller som sköter roamingen samt haft en AP i varje rum på låg power för bästa roaming effekt, men vad gör man.
Personligen efter att jag lärt mig allt detta och mer, blev jag trött på skiten så jag hårdkoppla(med kabel) allt som går, inklusive Sonos One för en felfritt nätverk. I dagsläget kör bara mina Apple enheter, robotdammsugare och en PC laptop på wifi, resten är kabelkopplat. Wifi är långt ifrån optimalt och då har jag i denna tråden inte ens diskuterat wifi6, mimo, mu-mimo och andra detaljer. Men jag hoppas egentligen bara att någon läste igenom detta och lärde sig något.
Med denna post i åtanke är det ironiskt att se tex Comhem göra reklam för ”snabbaste wifit på marknaden”, när dom i själva fallet bara skickar ut en router med 2.4 och 5Ghz banden separerade men 5Ghz ligger på ”80MHz kanal 100” och skickar dessa till 50 kunder i samma fastighet. Alla skriker högst på samma band och kanal. I tex ett grannskap kan det vara smart att gå ihop och diskutera wifi för att optimera det för huset. Har man tex ett trevåningshus med 3 lägenheter kan det vara bra att våning 1 kör kanal 1 på 2.4 och 36-40 på 5Ghz, våning 2 kanal 6 och 44-48 på 5Ghz, våning 3 på kanal 11 och 56-60 på 5Ghz. Här hade man fått minst störningar och alla hade fått en bättre upplevelse.
Har man tex ett 10 våningshus är 2.4Ghz bandet svårt att lösa men kör alla på låg power, 20Mhz, våning 1 kanal 1, våning 2 kanal 6, våning 3 kanal 11, våning 4 kanal 1, våning 5 kanal 6 osv, detta minimerar i alla fall störningarna. Men det vill till att du lyckas övertala dina grannar att pilla på deras grejer Låg power är för att våning 1 och våning 4 inte ska störa varandra.
Ber om ursäkt för långa meningar och dålig korrekturläsning. Ha en bra dag!