Permalänk
Medlem

Optimera ditt Wi-Fi

Hej!

Efter lång research tänkte jag förklara grunderna i Wi-Fi som de flesta aldrig orkar sätta sig in i, men jag anser att all kunskap i världen borde vara gratis och pedagogisk förklarad online för att alla skall förstå vad som pågår och varför saker fungerar bra ibland och sämre i andra fall. Dessutom är jag vara glad av att dela med mig och hoppas NI uppskattar det.

Wi-Fi 2020 är fortfarande inte optimalt, kabel är fortfarande superior. Jag kommer i denna guiden inte gå igenom alla olika saker att tänka på, men jag kommer gå igenom grunderna för att du skall kunna optimera ditt wi-fi med befintlig utrustning.

2.4Ghz vs 5Ghz

2.4Ghz är den ”gamla standarden” för wifi. Har ni någon gång testat en 100Mbit lina över wifi och kommer under 50Mbit beror det troligtvis på 2.4Ghz.
Varför existerar då fortfarande standarden? Svaret är simpelt: Räckvidd, produktstöd och penetrering av väggar, möbler, människor etc
De flesta förstår inte att 2.4Ghz bandet är fortfarande det vanligaste bandet för wifi och är dessutom det bandet de flesta kommunicerar på, oavsett om du nyligen köpt en ny router för 5000 spänn som är placerad dåligt. Varför en router i 99% av fallen ”skjuter in” enheter till 2.4Ghz bandet beror på placeringen av routern. 5Ghz signalen når helt enkelt inte till din accesspunkt/router.
Fördelen med 2.4Ghz bandet är som sagt räckvidden, men vad är då nackdelarna?
-Hastigheten, med ”längre” radiovågor får du längre räckvidd men betydligt lägre throughput/hastighet
-Störningar. På 2.4Ghz har du bara 3 kanaler som inte ”overlappar” med andra kanaler, kanal: 1,6,11. Därmed bör du skaffa en programvara som kan se dina grannars kanaler så att du kan välja den med minst störning. Man skall dock komma ihåg att även BT, mikrovågsugnar, lysrör och massa annat går också på 2.4Ghz. Så bandet är helt enkelt extremt när det gäller störningar.
Bor du mitt i en storstad eller liknande hade jag personligen ALDRIG kört enheter på 2.4Ghz om det inte är absolut måste. Du får automatiskt extremt mycket saker som stör på bandet. Vi skall även komma ihåg att en router/AP kan bara kommunicera med en enhet samtidigt. Detta betyder att om din router ligger på ”kanal 11” och din grannes router också är inställd på kanal 11, skapas en kö på bandet. Din enhet kan alltså inte kommunicera exakt samtidigt som din grannes på samma band. (För att förklara detta pedagogiskt)
-20 vs 40Mhz. Tumregel: Använd bara 40Mhz om du bor ”åt helvete ut i skogen”. Anledningen till detta är att du i 99% av fallen introducerar mer störningar än vad du gör nytta. 2.4Ghz bandet pratar på 20MHz på kanal -1,0,(som ej finns),1,2,3 (Kanal 1), 4,5,6,7,8 (Kanal 6), 9,10,11,12,13 (Kanal 11). Dvs ställer du din router/AP på kanal 9 på 20 Mhz, pratar du även med 10,11,12,13. Vad som händer om du tex ställer din router/AP på kanal 1 med 40Mhz är att du pratar med 1,2,3,4,5,6,7,8, dvs du hämtar störningarna från kanal 6. Helt galet med andra ord.

Det absolut bästa sättet att ställa in 2.4Ghz bandet är på 20Mhz, kanal med minst störning och hålla tummarna. Har du 100+ meter till närmsta granne kan du där emot blåsa på med 40Mhz, även om det inte ger mycket förbättring. Det är även antennen på din enhet som skall kunna kommunicera på 40Mhz, vilket typ 0.00001% av alla enheter kan.

Hur skaffar vi då awesome wifi? Vi planerar efter 5Ghz. Ditt mål här är att ha 5Ghz täckning överallt så du kan skapa två olika SSID för 5Ghz och 2.4Ghz. Detta är generellt svårt och ofta ganska dyrt. Problemet är tex att Mesh system aldrig fungerar optimalt då ett meshsystem OFTA tar en svag signal och förstärker den, fördelen är att en meshenhet har bättre antenner än klienterna vilket gör att sannolikheten att enheten skall förstärka din 5Ghz signal är större än att din ”iPhone 11 Pro” antenn skall nå. Men överlag, mesh är inte bra system. Det du vill satsa på är 5Ghz APs.
Min personliga generella regel är att en takmonterad AP på 5Ghz bandet når ungefär 60-70 kvm på öppen yta eller max träväggar. Har du en fet betongvägg i vägen är det rökt direkt, även på ”Max power”.
-Kanaler på 5Ghz. Här fungerar varje kanal på 20Mhz. Detta betyder att kanal 36, 40, 44 och 48 kommunicerar helt utan störningar av varandra på 20Mhz. Kör du därmed kanal 36 på 20Mhz så är du helt ostörd från kanal 40+. Dock gäller samma teori här, att om du ökar till tex 40Mhz får du dessutom kanal 40. Detta kan dock vara bra om inga grannar kör kanal 36 och 40, samt att vi vet att 5Ghz har kortare räckvidd, vilket gör att det inte är säkert att störningarna når ditt wifi.
-Kanalerna på 5Ghz är generellt de övre 4 kanalerna jag nämnde, men du har även så kallade ”DFS” kanaler. Dessa är öppna att använda och går hela vägen från 52 till 136. Problemet med dessa kanaler är att dom kan slås ut av radar, då enheten i sig enligt lag måste kunna klippa bandet för att vara godkänt. Detta i praktiken innebär att om radar vill prata på kanal 136 som ditt wifi ligger på, kan din router/AP få timeout några minuter, dvs ditt wifi dör en stund. 5Ghz har helt enkelt väldigt bra range på kanaler med lite störningar.

Telia sätter upp sina WiFi komiskt. Där jag bor kör 80% Telias egna router. Alla dessa är inställda på 80Mhz kanal 100 på full power. Kan man något om wifi inser man hur jävla idiotiskt detta är. För att jämföra det med vanlig FM radio är det som flera radiostationer försöker överrösta varandra på kanal 105.5, och istället för att ändra till ”107.1” så höjer man signalstyrkan. ”Jag pratar högst, därför ska du lyssna på mig!”
Att köra annat än 20Mhz på 5Ghz bandet kan vara en bra ide i fall du vet att du inte introducerar störningar. Kör du en mätning med tex ”Wifi explorer pro” som finns till Mac, ser du i fall du har störningar eller inte. Ligger du helt själv på kanal 120+ som i mitt fall, finns det en anledning att köra 160Mhz på högre kanaler, du har en hel range helt för dig själv. Samtidigt som jag ser grannarna brottas på 80Mhz på kanal 100.
Ett gott råd är dock att hellre ligga själv på 20Mhz kanal 36 än att blåsa på till 40+Mhz för mer störningar.

Roaming. För att få bra täckning i hus och större lägenheter med mycket betongväggar etc kan det hända du behöver fler accesspunkter (som är kabelanslutna) att tänka på här är roaming. Roaming är lätt förklarat att en enhet hoppar från en AP till en annan, förhoppningsvis helt utan fördröjning. Här finns några olika standarder att tänka på. På dyrare accesspunkter har du en controller som sköter roamingen, dvs controllern hanterar vilken AP en enhet skall vara ansluten till och flyttar över enheterna när du rör dig. Detta är egentligen optimalt, men finns oftast bara på pro produkter. (Ja det finns controllers för 1+ miljon kronor). En annan standard som tex Unifi använder är 802.11r som är ”klientroaming”, detta fungerar svinbra men problemet är att alla enheter har inte stöd för det. Min iPad, iPhone och Mac har stöd för det men min laptop PC har det inte. I praktiken innebär detta att även om min AP i sovrummet är 1 meter ifrån mig, är min laptop fortfarande ansluten till APn i vardagsrummet. Det hoppar helt enkelt inte över till enheten automatiskt. Stänger jag där emot av wifi och sätter på det igen så ansluter den korrekt. Smidigt va?
Har man fler APs hemma är min rekommendation att du generellt ställer in 40-80Mhz per AP beroende på störningar och ställer in varje AP på olika kanaler. (Ja, en AP stör ut en annan på samma wifi)
När det gäller styrka kan du ställa in detta efter behov. Personligen har jag en accesspunkt som sitter i mitten av lägenheten och går på max power, men en accesspunkt i sovrummet (på en tidigare dö-spot) som ligger på low-power. Detta är för att jag vill att alla enheter skall vara anslutna till APn i hallen förutom när jag befinner mig i hörnet i sovrummet. Jag har tex testat köra båda på medium, men detta gjorde att enheter i vardagsrummet anslöt till sovrummet även om APn i hallen egentligen hade fri sikt och bättre signal.
Andra problem som uppkommer när det gäller styrka på signalen är att en AP på max styrka ofta når enheten, men enhetens antenn lyckas inte nå APn, detta kan också göra att linan ”klipper ibland” dvs du märker att det fungerar ena sekunden men helt plötsligt dog wifi, sen kom det tillbaka igen. APn ser enheten men enheten hittar inte APn helt enkelt. Wifi precis som sladd är två-vägs-kommunikation.

I en optimal värld hade jag köpt bättre acesspunkter än mina Unifi Nano-HD med en controller som sköter roamingen samt haft en AP i varje rum på låg power för bästa roaming effekt, men vad gör man.

Personligen efter att jag lärt mig allt detta och mer, blev jag trött på skiten så jag hårdkoppla(med kabel) allt som går, inklusive Sonos One för en felfritt nätverk. I dagsläget kör bara mina Apple enheter, robotdammsugare och en PC laptop på wifi, resten är kabelkopplat. Wifi är långt ifrån optimalt och då har jag i denna tråden inte ens diskuterat wifi6, mimo, mu-mimo och andra detaljer. Men jag hoppas egentligen bara att någon läste igenom detta och lärde sig något.

Med denna post i åtanke är det ironiskt att se tex Comhem göra reklam för ”snabbaste wifit på marknaden”, när dom i själva fallet bara skickar ut en router med 2.4 och 5Ghz banden separerade men 5Ghz ligger på ”80MHz kanal 100” och skickar dessa till 50 kunder i samma fastighet. Alla skriker högst på samma band och kanal. I tex ett grannskap kan det vara smart att gå ihop och diskutera wifi för att optimera det för huset. Har man tex ett trevåningshus med 3 lägenheter kan det vara bra att våning 1 kör kanal 1 på 2.4 och 36-40 på 5Ghz, våning 2 kanal 6 och 44-48 på 5Ghz, våning 3 på kanal 11 och 56-60 på 5Ghz. Här hade man fått minst störningar och alla hade fått en bättre upplevelse.
Har man tex ett 10 våningshus är 2.4Ghz bandet svårt att lösa men kör alla på låg power, 20Mhz, våning 1 kanal 1, våning 2 kanal 6, våning 3 kanal 11, våning 4 kanal 1, våning 5 kanal 6 osv, detta minimerar i alla fall störningarna. Men det vill till att du lyckas övertala dina grannar att pilla på deras grejer Låg power är för att våning 1 och våning 4 inte ska störa varandra.

Ber om ursäkt för långa meningar och dålig korrekturläsning. Ha en bra dag!

Permalänk
Vila i frid

Bra inlägg. Värsta jag sett var Alderholmen i Gävle där över 100 2.4GHz AP's kunde ses i översikten på den enhet jag installerade. Då för sju år sedan var det tomt på 5 GHz.

Ännu mer läsning om hur man kan fixa bättre Wifi författad av en gammal kollega från tiden inom Ericsson.
https://techworld.idg.se/2.2524/1.421652/battre-wlan-med-batt...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade velat köra 2.4 och 5 med samma ssid, för att få räckvidd när det behövs och bandbredd när det går.
Problemet med det är att om jag har en enhet som rör på sig, säg en mobil, så hoppar den till 2.4 så fort jag går någonstans där den tappar 5-täckning, men den går inte tillbaks till 5 igen när den kommer inom räckhåll, eftersom signalen på 2.4 är bättre. I praktiken sitter den därför på 2.4 med skithastighet större delen av tiden.

Eller finns det någon lösning på det som jag missat?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Aphex:

Eller finns det någon lösning på det som jag missat?

Du lär ha lite "intelligens" iblandad för att det skall fungera bättre, t.ex. Ubiquiti där du kan styra nätet mha UniFi Network Controller som finns för Windows, Linux och Mac. Kräver Unifi Pro AP's.

Bra förklarat hos kjell.com @ https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

Permalänk
Medlem

Bra inlägg, tack för det!
Vill du utveckla det här lite?
"Har man fler APs hemma är min rekommendation att du generellt ställer in 40-80Mhz per AP beroende på störningar och ställer in varje AP på olika kanaler"

Har man flera ap så bör man alltså använda 40 istf annars rekommenderade 20, varför är det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Bra inlägg, tack för det!
Vill du utveckla det här lite?
"Har man fler APs hemma är min rekommendation att du generellt ställer in 40-80Mhz per AP beroende på störningar och ställer in varje AP på olika kanaler"

Har man flera ap så bör man alltså använda 40 istf annars rekommenderade 20, varför är det så?

Vet inte vad TS syftar på. Men när man jobbar i större nätverk är det är 20 och eventuellt 40 som gäller även på 5Ghz just eftersom man "stör" vandra eller ja vänta på varandra för att få sända. Man kan breda ut kanalbredden om man vill jobba med DFS-kanalerna. Men eftersom det är osäkert med radarn och man vill ju inte att internet går ner rätt som det är eller att prestandan blir skit för att alla accesspunkterna hoppar ner till icke DFS-kanalerna. Kan vara mitt i ett videosamtal på jobbet eller att man streamar en spännande film på chromecast. Lika tråkigt på båda fallen.

Att tillägga till guiden är att 802.11r måste aktiveras i ubiquitys produkter, det är inte igång som default. Även så att vissa enheter inte kan ansluta när man har 802.11k, v och r aktivt eftersom de inte har stöd för dem.

Något som inte nämn tillräckligt tydligt är att all roaming sker av klienten själv. Det handlar om operativsystemet/drivrutinen till wifi-kortet som avgör när det är dags att roama. Det sker oftast när signalen på den accesspunkt man är ansluten till har nått för låg signal. Det spelar oftast inte någon roll hur stark signal accesspunkten man är nära sänder på.

Fördelen med att dela upp SSID är att man själv får mer kontroll på vilket klienten använder. Speciellt om man har problem med störningar eller behöver farten av 5Ghz-bandet. I mitt fall fungerar det bra att ha det kombinerat, 2,4 och 5 eftersom jag bor i hus och inte har några störningar. Använder wifit när jag vill vara mobil och nöjer mig med tillräcklig hastighet för att surfa och streama film.

Permalänk
Medlem

Väldigt svårläst text, det skulle nog underlätta att dela upp den i lite stycken. Att slänga in massa engelska uttryck i onödan gör det inte bättre. Ser inget i texten om relationen mellan AP och antenn, vilket är en rätt viktig punkt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vet inte vad TS syftar på. Men när man jobbar i större nätverk är det är 20 och eventuellt 40 som gäller även på 5Ghz just eftersom man "stör" vandra eller ja vänta på varandra för att få sända. Man kan breda ut kanalbredden om man vill jobba med DFS-kanalerna. Men eftersom det är osäkert med radarn och man vill ju inte att internet går ner rätt som det är eller att prestandan blir skit för att alla accesspunkterna hoppar ner till icke DFS-kanalerna. Kan vara mitt i ett videosamtal på jobbet eller att man streamar en spännande film på chromecast. Lika tråkigt på båda fallen.

Att tillägga till guiden är att 802.11r måste aktiveras i ubiquitys produkter, det är inte igång som default. Även så att vissa enheter inte kan ansluta när man har 802.11k, v och r aktivt eftersom de inte har stöd för dem.

Något som inte nämn tillräckligt tydligt är att all roaming sker av klienten själv. Det handlar om operativsystemet/drivrutinen till wifi-kortet som avgör när det är dags att roama. Det sker oftast när signalen på den accesspunkt man är ansluten till har nått för låg signal. Det spelar oftast inte någon roll hur stark signal accesspunkten man är nära sänder på.

Fördelen med att dela upp SSID är att man själv får mer kontroll på vilket klienten använder. Speciellt om man har problem med störningar eller behöver farten av 5Ghz-bandet. I mitt fall fungerar det bra att ha det kombinerat, 2,4 och 5 eftersom jag bor i hus och inte har några störningar. Använder wifit när jag vill vara mobil och nöjer mig med tillräcklig hastighet för att surfa och streama film.

Tack för klargörande, för mig som endast kör Unifi är det extra intressant. Har idag 4 ap varav två ute, uppdelade ssid för 5 och 2.4. Kan man aktivera 802.11r endast på 5 nätet? Har en mängd klienter på 2.4 som troligtvis inte stödjer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Tack för klargörande, för mig som endast kör Unifi är det extra intressant. Har idag 4 ap varav två ute, uppdelade ssid för 5 och 2.4. Kan man aktivera 802.11r endast på 5 nätet? Har en mängd klienter på 2.4 som troligtvis inte stödjer det.

Vet inte. Man går in under inställningar för kontrollern och sedan aktiverar man avancerade inställningar. Då dyker valet upp. Sedan om man gör det globalt eller per SSID minns jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Bra inlägg, tack för det!
Vill du utveckla det här lite?
"Har man fler APs hemma är min rekommendation att du generellt ställer in 40-80Mhz per AP beroende på störningar och ställer in varje AP på olika kanaler"

Har man flera ap så bör man alltså använda 40 istf annars rekommenderade 20, varför är det så?

I optimala förhållanden ger högre MHz högre hastigheter. Dvs kan din AP köra HT160 helt utan störningar är detta att föredra om du bara har en AP. I de flesta förhållanden kör man HT40 på 5Ghz, men tex i mitt kall kan jag köra på 80MHz på kanal 120, just för att ingen granne ligger i spannet, samt att jag bara har två APs, en på 40Mhz på kanal 56-60 och en på 80Mhz på 120.

Ibland kan dock vissa enheter bli förvirrade och inte ansluta till wifi med för hög MHz, något att ha i åtanke. Enheter kommunicerar generellt på HT20 och HT40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Väldigt svårläst text, det skulle nog underlätta att dela upp den i lite stycken. Att slänga in massa engelska uttryck i onödan gör det inte bättre. Ser inget i texten om relationen mellan AP och antenn, vilket är en rätt viktig punkt.

Inte hunnit detta än tyvärr, men får gå igenom den igen vid ett tillfälle.
Om du saknar innehåll får du gärna komplettera, som sagt, tanken är inte att gå igenom ALLT utan generella grunder. Antenner är helt olika beroende på vilken router/AP man kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag hade velat köra 2.4 och 5 med samma ssid, för att få räckvidd när det behövs och bandbredd när det går.
Problemet med det är att om jag har en enhet som rör på sig, säg en mobil, så hoppar den till 2.4 så fort jag går någonstans där den tappar 5-täckning, men den går inte tillbaks till 5 igen när den kommer inom räckhåll, eftersom signalen på 2.4 är bättre. I praktiken sitter den därför på 2.4 med skithastighet större delen av tiden.

Eller finns det någon lösning på det som jag missat?

Enda riktig lösningen är att separera banden med olika SSID. Vet att vissa tillverkare (bl.a Unifi) har funktioner för att försöka pusha in enheter så ofta det går på 5Ghz, men det är generellt inte optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Inte hunnit detta än tyvärr, men får gå igenom den igen vid ett tillfälle.
Om du saknar innehåll får du gärna komplettera, som sagt, tanken är inte att gå igenom ALLT utan generella grunder. Antenner är helt olika beroende på vilken router/AP man kör.

Poängen är att antenner är utbytbara. Att byta antenn till en av mer lämplig modell eller högre gain är bra info att få med

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag tycker mesh klår AP med hästlängder om man bara behöver få signalen att runda betongväggar, typ router i hallen, studsa till vardagsrummet och från vardagsrum till sovrum, etc.

Med brasklappen att jag inte fått APs att funka bra, men mesh bara plugga in och boom. Troligen på grund av att jag är nååb

Permalänk
Medlem

Jag kör med 5ghz och har en fet betongvägg mellan min router asus ac68 och stationära med asus wifi pce ac68 och får ut allt från min 100mbit lina. I spel har jag mellan 25 och 35 ms. Det är runt 10 meter mellan de.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Poängen är att antenner är utbytbara. Att byta antenn till en av mer lämplig modell eller högre gain är bra info att få med

Bra att du fick med det nu då 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Jag kör med 5ghz och har en fet betongvägg mellan min router asus ac68 och stationära med asus wifi pce ac68 och får ut allt från min 100mbit lina. I spel har jag mellan 25 och 35 ms. Det är runt 10 meter mellan de.

Ibland har man tur med studs, ibland definierar man ”fet” olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag hade velat köra 2.4 och 5 med samma ssid, för att få räckvidd när det behövs och bandbredd när det går.
Problemet med det är att om jag har en enhet som rör på sig, säg en mobil, så hoppar den till 2.4 så fort jag går någonstans där den tappar 5-täckning, men den går inte tillbaks till 5 igen när den kommer inom räckhåll, eftersom signalen på 2.4 är bättre. I praktiken sitter den därför på 2.4 med skithastighet större delen av tiden.

Eller finns det någon lösning på det som jag missat?

Det ska vara att aktivera band-steering. Men beroende på vilken router/accesspunkt fungerar det nog olika. Det jag vet är att band-steering har effekt vid första anslutningen klienten gör. Men om det jobbar under tiden låter jag vara osagt. Även om du delar upp SSID så är det inte säkert att klienten byter SSID när du är nära accesspunkten, du får troligen manuellt gå in och byta.

Skrivet av Ernesto:

Jag tycker mesh klår AP med hästlängder om man bara behöver få signalen att runda betongväggar, typ router i hallen, studsa till vardagsrummet och från vardagsrum till sovrum, etc.

Med brasklappen att jag inte fått APs att funka bra, men mesh bara plugga in och boom. Troligen på grund av att jag är nååb

Jag tycker att TS smutskastar mesh lite för mycket. Kitten är ofta lätta att sätta igång, man slipper dra fula kablar. Men det var en tråd där 5Ghz-signalen inte lämnade rummet där routern sitter. Då hjälper inte mesh. Olika fabrikat fungerar olika bra och man ska inte göra misstaget att placera mesh-punkterna för långt ifrån varandra. Eller att man har andra problem med sitt wifi och försöker laga det med mesh, vilket bara försämrar situationen.

Sedan finns kanske ett dolt problem där man tar upp mer kanaler och "radio-rymd" (eller vad man kallar det) om man bor i lägenhet. Vilket påverkar grannarna negativt. Men det går också att koppla de enheterna som säljs som mesh med kabel om man har möjligheten.

Permalänk
Medlem

802.11r är inget roaming protokoll då det inte finns något.
Vad det gör är att när en klient byter AP så går det snabbare att byta.

Det är fortfarande klienten som bestämmer om och när det skall bytas AP,
Till dess hjälp finns 802.11k och 802.11v
802.11v beskriver nätverkstopologin och 802.11k som talar om lasten på de AP som finns.

Det enda en AP kan göra i roaming väg är att kicka en klient.
Förhoppningsvis så kopplar den då upp sig mot en bättre AP.
802.11r gör att själva uppkoppling mot en ny AP går snabbare, så indirekt hjälper den roaming.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag har försökt att googla och läsa till mig här, men fortfarande kan jag inte hitta hur mycket ”utrymme” man har i sin router. Eller i sitt Wi-Fi närmare bestämt.
Jag har Telias nyaste router ”X2” och inkopplat:
Två tre laptops
En stationär
En tv
Två luftpumpar
4 chromecasts
1 audiocast
4 mobiltelefoner
Plus säkert nåt annat.

Allt körs inte på föll ös hela tiden såklart.
Efter att ha läst ovan är jag inte säker på om jag behöver göra nån enkel förändring för att förbättra?

Jag kör 2,4 och 5 på samma ssid, och prylarna har fördelats ganska jämt över kanalerna.

Tips och idéer?

Permalänk

Bra och informativ guide! Jag kompletterar lite med egna erfarenheter som kanske vara till hjälp för någon.

Flyttade för två år sedan till ett tvåplanshus plus uterum och upplevde att det inte var helt enkelt att få till stabil uppkoppling på alla devices i alla lägen. Hade från början en Ap LR i mitten av huset på undervåningen samt en ap lite på ovanvåningen. Laborerade en hel del med placering och kanaler, sändningstyrka men fick det aldrig perfekt. Antingen fick jag ibland störande hack när man spelade airplay 2 med multipla källor (om medium sändningsstyrka på 2,4 och hög på 5) och att mobila devices som ipad/iphone inte roamade över rätt utan höll sig kvar på en mer avlägsen ap, eller ställde ner styrkan så tappade vissa devices ibland kontakten. Som lax på löken var det otroligt skakig och instabil hastighet i uterummet trots att LR apn var bara tre meter utanför.

Lösningen i mitt fall, som har funkat väldigt väl är att jag flyttat liten till uterummet (meshat 98-99% upplänk mot LR) och köpt en AP pro till ovanvåningen. Så nu har jag full hastighet överallt och inget strul med något. Och nu kör jag alla aps 2,4 på low och 5 på medium med ”prefer 5g”inställningen. Så alla enheter nu som kan köra 5g kopplar också mot det korrekt. Så sensmoralen (om det fanns någon) är att om du har en större yta att täcka, bit i det sura och komplettera med ytterligare x APn, och kör med så låg sändning som möjligt, än att tro du kan trolla fram bättre uppkoppling och högre hastighet med att höja effekt eller mixtra med inställningarna.

Permalänk
Datavetare

Om man sätter SSID till samma sak för 2,4 och 5 GHz är det upp till klienten att välja vilket nät som används, accesspunkten kan inte göra något åt detta. Av den anledningen kör jag personligen alltid olika SSID för 2,4 och 5 GHz. Väljer sedan 2,4 GHz bandet för alla enheter där bandbredd är irrelevant och kör 5 GHz för bärbara datorer och liknande där man vill ha mer bandbredd.

Huruvida man bör välja 20, 40, 80 eller 160 MHz bandbredd är precis som nämns i tråden primärt en fråga om hur "trångt" det är i Etern. Ju fler accesspunkter man "ser" ju lägre bandbredd bör kan köra för att få ett så stabilt Wifi som möjligt. Undrar ändå hur stort problem detta är i praktiken, "ser" massor (~10 tal) med accesspunkter över 2,4 GHz hemma i Solletuna ändå fungerar det hur bra som helst att köra 80 MHz över 5 GHz då dessa nät har väldigt begränsad räckvidd.

För 2,4 GHz håller jag helt med om att man nog aldrig ska köra något annat än 20 MHz bandbredd. Handlar inte bara om att räckvidden är väldigt stor, många enklare enheter som bara stödjer 2,4 GHz kan ofta bara hantera 20 MHz bandbredd. Så för 2,4 GHz bandet får man räkna med att bandbredden inte är mycket högre än 60-70 Mbit/s.

Med någorlunda vettig utrustning borde det ändå vara möjligt att täcka ~100 mm² (ett plan) över 5 GHz med 80 MHz bandbredd förutsatt att de handlar om trähus (med armerade betongväggar minskar så klart arean). Kör man Wifi-5 bör man kunna förvänta sig 300-400 Mbit/s över ett sådan nätverk.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag använder bara 2.4 ghz pga räckvidden, finns det någon anledning att stänga av 5ghz bandet på min router, blir 2.4 bandet lite starkare då kanske? Eller är det lika bra att ha igång båda.

Permalänk
Medlem

@tearzyo:
Mycket intressant tråd.

Har ni möjlighet att göra en liten lathund/guide till hur man hittar och ändrar dessa inställningar?
Tänker på följande formuleringar:

"2.4Ghz bandet pratar på 20MHz på kanal -1,0,(som ej finns),1,2,3 (Kanal 1), 4,5,6,7,8 (Kanal 6), 9,10,11,12,13 (Kanal 11)."
"Kanaler på 5Ghz. Här fungerar varje kanal på 20Mhz. Detta betyder att kanal 36, 40, 44 och 48 kommunicerar helt utan störningar av varandra på 20Mhz"
"Kanalerna på 5Ghz är generellt de övre 4 kanalerna jag nämnde, men du har även så kallade ”DFS” kanaler. Dessa är öppna att använda och går hela vägen från 52 till 136. Problemet med dessa kanaler är att dom kan slås ut av radar, då enheten i sig enligt lag måste kunna klippa bandet för att vara godkänt. Detta i praktiken innebär att om radar vill prata på kanal 136 som ditt wifi ligger på, kan din router/AP få timeout några minuter, dvs ditt wifi dör en stund. 5Ghz har helt enkelt väldigt bra range på kanaler med lite störningar."

Var hittar jag info om kanalerna, vilka subkanaler finns i kanalen, samt hur många mhz signalen är (styrka?).
Hur ser jag vilka kanaler mina grannar använder? De flesta har Banhofs routrar i vår flerbostadshus.

Jag upplever att min 5ghz när dör nån gång per dag. Helt utan varningar. Jag måste "glömma nätet", vänta en stund och koppla upp mig igen för att det ska funka. Misstänker att en ändrat inställning kan bota bekymret. Men hur gör man? Var hittar man dessa inställningar?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@tearzyo:
Mycket intressant tråd.

Har ni möjlighet att göra en liten lathund/guide till hur man hittar och ändrar dessa inställningar?
Tänker på följande formuleringar:

"2.4Ghz bandet pratar på 20MHz på kanal -1,0,(som ej finns),1,2,3 (Kanal 1), 4,5,6,7,8 (Kanal 6), 9,10,11,12,13 (Kanal 11)."
"Kanaler på 5Ghz. Här fungerar varje kanal på 20Mhz. Detta betyder att kanal 36, 40, 44 och 48 kommunicerar helt utan störningar av varandra på 20Mhz"
"Kanalerna på 5Ghz är generellt de övre 4 kanalerna jag nämnde, men du har även så kallade ”DFS” kanaler. Dessa är öppna att använda och går hela vägen från 52 till 136. Problemet med dessa kanaler är att dom kan slås ut av radar, då enheten i sig enligt lag måste kunna klippa bandet för att vara godkänt. Detta i praktiken innebär att om radar vill prata på kanal 136 som ditt wifi ligger på, kan din router/AP få timeout några minuter, dvs ditt wifi dör en stund. 5Ghz har helt enkelt väldigt bra range på kanaler med lite störningar."

Var hittar jag info om kanalerna, vilka subkanaler finns i kanalen, samt hur många mhz signalen är (styrka?).
Hur ser jag vilka kanaler mina grannar använder? De flesta har Banhofs routrar i vår flerbostadshus.

Jag upplever att min 5ghz när dör nån gång per dag. Helt utan varningar. Jag måste "glömma nätet", vänta en stund och koppla upp mig igen för att det ska funka. Misstänker att en ändrat inställning kan bota bekymret. Men hur gör man? Var hittar man dessa inställningar?

Det är ju olika på olika routrar.
Men du kan ju börja att logga in på din router och kolla runt.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.300317/sa-gor-du-for-att-lo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Det är ju olika på olika routrar.
Men du kan ju börja att logga in på din router och kolla runt.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.300317/sa-gor-du-for-att-lo...

Jodå, men hur ser jag vilka kanaler mina grannar använder?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@tearzyo:
Mycket intressant tråd.

Har ni möjlighet att göra en liten lathund/guide till hur man hittar och ändrar dessa inställningar?
Tänker på följande formuleringar:

"2.4Ghz bandet pratar på 20MHz på kanal -1,0,(som ej finns),1,2,3 (Kanal 1), 4,5,6,7,8 (Kanal 6), 9,10,11,12,13 (Kanal 11)."
"Kanaler på 5Ghz. Här fungerar varje kanal på 20Mhz. Detta betyder att kanal 36, 40, 44 och 48 kommunicerar helt utan störningar av varandra på 20Mhz"
"Kanalerna på 5Ghz är generellt de övre 4 kanalerna jag nämnde, men du har även så kallade ”DFS” kanaler. Dessa är öppna att använda och går hela vägen från 52 till 136. Problemet med dessa kanaler är att dom kan slås ut av radar, då enheten i sig enligt lag måste kunna klippa bandet för att vara godkänt. Detta i praktiken innebär att om radar vill prata på kanal 136 som ditt wifi ligger på, kan din router/AP få timeout några minuter, dvs ditt wifi dör en stund. 5Ghz har helt enkelt väldigt bra range på kanaler med lite störningar."

Var hittar jag info om kanalerna, vilka subkanaler finns i kanalen, samt hur många mhz signalen är (styrka?).
Hur ser jag vilka kanaler mina grannar använder? De flesta har Banhofs routrar i vår flerbostadshus.

Jag upplever att min 5ghz när dör nån gång per dag. Helt utan varningar. Jag måste "glömma nätet", vänta en stund och koppla upp mig igen för att det ska funka. Misstänker att en ändrat inställning kan bota bekymret. Men hur gör man? Var hittar man dessa inställningar?

Om ditt 5ghz när dör så kan det vara för du kör på en DFS kanal. Alla DFS kanaler måste sluta sända om den träffas av radar eller annan enhet som har förtur (men det är typ bara radar, flygplan, flygplats, båtar, hamnar). Innan man får börja sända på DFS (om du börjar, eller har blivit nedstängd) måste man lyssan 70-700 sekunder efter fler pulser.
Utomhus MÅSTE 5ghz wifi använda DFS, annars bryter man mot lagen.

dyrare grejer har ofta 2 radiodelar, eller fler, som den kan hoppa mellan direkt utan att vänta (då den alltid lyssnar i förväg). Men konsumentgrejer och det inkluderar billigare unifi, har bara en radiodel.

DFS kan vara bra om du har många 5ghz nätverk och är ovan inte ett problem så kan man köra på det.

för 2.4ghz finns i praktiken bara kanal 1, 6, 11 om man inte ska krocka med andra kanaler. Men idioter kör på kanal 3 tex och tror dom är smart, enda som händer är att dom stör sig själv och andra på kanal 1-6 istället.

5ghz har som sagt helt separata kanaler, så varje 20, 40, 80 och 160 är separat, finns inga mellankanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jodå, men hur ser jag vilka kanaler mina grannar använder?

Jag kan inte detta alltså.
Men Google säger:
https://techworld.idg.se/2.2524/1.510187/sa-knacker-ditt-trad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jodå, men hur ser jag vilka kanaler mina grannar använder?

Ibland kan routern visa, exempelvis så här för vår ASUS ac66u, det är grannarnas man ser där:

Netgear WiFi Analytics är en praktisk app för att kolla vad för wifi som finns i luften:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.netgear.WiF...

Med den kan man också praktiskt gå omkring i bostaden för att kolla signalstyrkan från ens egen router.

Och så wiki förstås angående kanaler: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

För några år sedan satte jag kanal hårt för 5GHz, men då omgivningen ändrar sig och routern anpassar sig automatiskt så har den fått sköta kanalval och bredd (20/40/80) automatiskt och det har fungerat utmärkt. Det är dock inte särskilt crowded här. Med 40Mhz bredd mäter telefonen omkring 250-260 Mbit/s men med 20MHz bredd går hastigheten ner till omkring 100Mbit/s. Med 80MHz bredd på kanal 100 blir det lite bättre ca 320Mbit/s vilket är samma som för trådat. Detta är alltså mätning med vår gamla AC66U och en Samsung S7 Edge.

Dock har tanken kommit, i och med denna tråd, att för bättre stabilitet undvika DFS-kanaler. Kan ju göras antingen genom att hårt välja någon av de lägre kanalerna som 36 exempelvis, eller tala om för routern att den inte ska välja bland DFS-kanaler.

Ska testas lite mer vid tillfälle.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Körde detta programmet senast för att kolla kanaler, fungerade bra.
Gratis också, finns många andra vettiga program.
https://www.nirsoft.net/utils/wireless_network_view.html