Teknikfokus: Flexibel bildkvalitet med Variable Rate Shading

Permalänk
Melding Plague

Teknikfokus: Flexibel bildkvalitet med Variable Rate Shading

Med stöd för Variable Rate Shading (VRS) kan utvecklare sikta på god bildkvalitet utan stora uppoffringar på prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Precis allt inom realtids 3d rendering handlar om att fuska så mycket det går utan att bildkvaliten försämras märkbart.
Och alla innovationer som hjälper till med det är bra

Som kuriosa, var Z-buffering det första sättet att (försöka) öka 3D prestanda utan att påverka prestanda?

Permalänk
Medlem

Deffinitivt intressant speciellt för VR med eye-tracking i framtiden, vet inte om jag hade använt funktionen på en vanlig skärm.
Sen att historiens sämst optimerade spel Civilization VI skulle behöva funktionen, när de borde plocka fram yxan istället och byta grafikmotor.

Permalänk
Medlem

Intressant hur nvidia satsar på det här, samtidigt som de trycker ner ray tracing ner i våra halsar. Teknikerna är väl lite motsatta, VRS är hur man ska spara på GPU prestandan utan att det ska märkas. Men däremot ska splurgas helt med strålspårning när det i många fall inte märks så stor skillnad när man faktiskt spelar och inte bara har spelet som någon konstutställning.

Permalänk
Medlem

8x MSAA kör jag i alla spel som stödjer det, visst det tar lite prestanda men gillar mjukheten det skapar

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem

@Oliver91 Ser du verkligen skillnad på 4x och 8x? Jag tycker att 4x är nog, och det är ju stor prestandaskillnad på de två!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@Oliver91 Ser du verkligen skillnad på 4x och 8x? Jag tycker att 4x är nog, och det är ju stor prestandaskillnad på de två!

Vet faktiskt inte? alltid kört med 8x iallafall kan testa x4 ett tag.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@Oliver91 Ser du verkligen skillnad på 4x och 8x? Jag tycker att 4x är nog, och det är ju stor prestandaskillnad på de två!

Det beror ju rätt mycket på hur stor skärmen är samt upplösningen... Det är stor skillnad mellan 4 och 8 om man har större skärm med lägre upplösning, ex 30"+ 1080p TV eller projektor.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@erikburk: ray tracing kombineras ju med ett flertal tekniker just nu, och så lär även bli fallet med RT + VRS framöver. Det kommer nog särskilt tillämpas på nästa generations konsoler, som med all sannolikhet tillämpar en något enklare lösning för RT ställt mot Nvidias dedikerade RT-enheter i Turing (och Ampere framöver). Att spara in på beräkningsresurser blir nog extra viktigt om AMD:s lösning i RDNA 2 bygger på att vanliga shaderenheter kompletteras med enklare RT-fokuserade enheter. När 4K och RT ska användas i en och samma titel lär alla möjliga besparingar i beräkningsresurser vara av högsta intresse

Och som @ramlösa är inne på kommer det vara viktigt och extra applicerbart för VR, där det bara är viktigt att pixlar runt ögonen håller högsta möjliga bildkvalitet. Om/när Sony släpper en PSVR 2 kommer det vara likvärdigt viktigt för att nå hög bildkvalitet och hög bilduppdatering, då de lär sikta på mer än 90 Hz med en generation två.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

& räcker det inte med fusk för att förbättra med VRS ellerannan teknik så går det ju alltid att minska fov eller hur långt man ser i motorn.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv

Glad att jag inte spelar PC-spel längre. Alla dessa inställningar suger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Glad att jag inte spelar PC-spel längre. Alla dessa inställningar suger.

Det måste vara skönt att slippa valmöjligheter.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Det måste vara skönt att slippa valmöjligheter.

Underbart! Kan lägga min tid på annat.

Permalänk
Hjälpsam

Tänkt ganska länge att något liknande skulle kunna användas i racingspel, där gör det ju inte mycket om pereferin blir suddigare.
Tror på tekniken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat VRSS i Nvidias drivrutiner?
https://www.sweclockers.com/nyhet/28843-nvidias-ces-drivrutin...

Citat:

En stor nyhet är funktionen Variable Rate Super Sampling (VRSS), vilken bygger vidare på Variable Rate Shading (VRS) som introducerades med Turing-arkitekturen. VRS förbättrar prestanda genom att rendera olika delar av scenen med olika detaljgrad beroende på hur viktig och detaljerad aktuell del av scenen är.

VRSS bygger vidare på denna för att höja den grafiska kvaliteten i VR-titlar. Detta åstadkoms genom att höja renderingsresurserna (eng. shading rate) i spelarens synfält med åtta gånger. VRSS stöds i över 24 VR-titlar, men ska enligt Nvidia även erbjuda bättre prestanda jämfört med när grafikalternativet 4x supersampling används.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Översättning: ju bättre skärm du har, desto mer random sudd kommer du få i bilden. Allt detta för att tekniskt okunnigt folk får för sig att skriva en upplösningscheck deras rigg inte kan lösa in.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

Är det någon som vet något mer om denna teknik anno 2022?

Känns som att det borde finnas någon mjukvara att köpa eller liknande så man kan använda sig av det här.

Visa signatur

Citera för svar!