Permalänk
Medlem

Portabel stationär setup

Hej,

Jag bor så jävla litet att jag inte har plats för ett skrivbord. Hade jag bott själv hade det enorma och helt oproportionerliga matbordet åkt ut innan jag hunnit säga "laptop", men plats för sådana estetiska uppoffringar finnes ej på familjefridens altare. Trots denna existensiella kompromisskris har jag tröttnat på att spela spel på min Macbook.

Kort sagt är planen att bygga en setup som jag kan lyfta, eller rulla, fram när tillfälle ges varannan solförmörkelse. Problemet är dock att senast jag engagerade mig i att bygga en dator ansågs 256mb RAM en ouppnåelig lyx. Jag kan alltså ingenting om dagens komponenter. Jag listar några specs nedan, och tackar vänligast för hjälp med rekommendationer.

- Budget: Någonstans mellan 10-13k, typ. Gärna åt det lägre spannet. Skall inkludera 144hz skärm. 24" föredras - rekommendera gärna en också. All kringutrustning har jag.
- Performance: Jag spelar väl egentligen bara CSGO, men ser gärna till att konstant ligga över 200fps åtminstone.
- Formfaktor: Ett minichassi hade ju varit gött. Eller ett litet standardchassi. Eller vad det heter. Edit: MiniATX hade varit gött!
- Wifi: Behövs.

Är det här genomförbart? Tar datorn stryk av att stängas helt av varje gång? Jag kommer behöva rycka ur sladdar osv.

Tack för er hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tar datorn stryk av att stängas helt av varje gång? Jag kommer behöva rycka ur sladdar osv.

Generellt sagt, ja datorn kommer att ta stryk av att stängas av och sättas på ofta, kablar kommer också att ta stryk av att dras ur ofta.
Man kan dock minska påfrestningen på kablarna genom att aldrig dra i själva kabeln utan alltid dra i kontakten.

Men nu pratar jag om att detta sker dagligen, sker det typ en gång i veckan är det inte lika stor påfrestning.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Generellt sagt, ja datorn kommer att ta stryk av att stängas av och sättas på ofta, kablar kommer också att ta stryk av att dras ur ofta.
Man kan dock minska påfrestningen på kablarna genom att aldrig dra i själva kabeln utan alltid dra i kontakten.

Men nu pratar jag om att detta sker dagligen, sker det typ en gång i veckan är det inte lika stor påfrestning.

Tack för ditt svar! Kan du utveckla varför datorn skulle ta stryk av att sättas på och av? Jag köper att en tvingad avstängning kan orsaka datakorruption osv, särskilt med en mekanisk hdd, men i övrigt kan jag inte dra någon logisk slutsats av det.

Permalänk
Medlem

Gjorde en premium-sketch! Något sånt här tänker jag mig. En liten box-kärra typ, att rulla fram vid användning. Skulle minimera antalet sladdar jag behöver koppla loss varje gång. Skärmen lyfts såklart upp på bordet vid användning.

Tankar?

Sen har jag också plockat ihop det här. Ingen aning vad som passar tillsammans etc. Kanske borde jag satsa mer på cpu och mindre på gpu till csgo? Tack igen för input!

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (1 989 kr hos Komplett)
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6GB (2 990 kr hos NetOnNet)
Chassi: Phanteks Eclipse P300 Mid Tower Svart (599 kr hos NetOnNet)
Moderkort: MSI B450-A PRO MAX (1 142 kr hos CDON)
RAM: Kingston HyperX FURY (1 190 kr hos NetOnNet)
SSD: Kingston A2000 500GB NVMe M.2 SSD (990 kr hos Webhallen)
PSU: Seasonic FOCUS GX 650W (1 049 kr hos NetOnNet)
Skärm: ASUS 24" VP249QGR IPS 144 Hz (2 290 kr hos NetOnNet)
Summa: 12 239 kr

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Inte funderat på Mini-ITX?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5189677
Är en trevlig hyfsat liten låda med handtag.

Permalänk
Medlem

Får ett kompabilitetserror här, inget att bry sig om? Tack!

Skrivet av fesen:

Inte funderat på Mini-ITX?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5189677
Är en trevlig hyfsat liten låda med handtag.

Jo det ser ju optimalt ut! Antar att det är ännu knivigare att välja komponenter som passar där.

Edit: Just det - wifi behövs också!

Permalänk
Viking

Varför inte det här för bara 150kr extra?
https://www.inet.se/produkt/5410751/sapphire-radeon-rx-5600-x...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking

@izzie Efter att ha sett den här videon har jag också blivit inspirerad till något riktigt kompakt: https://youtu.be/WvoNRrG0UzE

Jag tänkte något sånt här:

Och som chassi tar man vad som helst, en glasslåda kanske
Eller något som man precis får plats med allting i...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Får ett kompabilitetserror här, inget att bry sig om? Tack!

Jo det ser ju optimalt ut! Antar att det är ännu knivigare att välja komponenter som passar där.

Edit: Just det - wifi behövs också!

Svårt att stoppa in mer då mini-itx bara har en PCI-E port och kylningen kanske inte är den bästa men din dator kommer inte vara någon strömslukare så det kommer inte vara något problem. mini-itx moderkort brukar komma med wifi osv.

Permalänk
Medlem

Tack hörni för all hjälp!

Hur ser det här ut? Bekymrad över detta meddelande, men det kanske jag kan bortse från?

Citat:

AMD Ryzen 5 3600Xsync_problemGigabyte B450I AORUS PRO WIFI
Moderkortet kan behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med din CPU. Kontrollera detaljer hos butiken. (Endast X570-kort har garanterat stöd)

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600X (2 449 kr hos Komplett)
Grafikkort: Palit GeForce GTX 1660 Super Gaming Pro OC grafikkort (2 749 kr hos Elgiganten)
Chassi: Fractal Design Core 500 (699 kr hos Alina)
Moderkort: Gigabyte B450I AORUS PRO WIFI (1 569 kr hos Dustin)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (949 kr hos Inet)
SSD: WD Blue 3D NAND SSD 500GB (WDS500G2B0A) (829 kr hos Elgiganten)
PSU: Corsair RM650 650W (2019) (1 090 kr hos NetOnNet)
Skärm: ASUS 24" VP249QGR IPS 144 Hz (2 290 kr hos NetOnNet)
Summa: 12 624 kr

Permalänk
Viking
Skrivet av izzie:

Tack hörni för all hjälp!

Hur ser det här ut? Bekymrad över detta meddelande, men det kanske jag kan bortse från?
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600X (2 449 kr hos Komplett)
Grafikkort: Palit GeForce GTX 1660 Super Gaming Pro OC grafikkort (2 749 kr hos Elgiganten)
Chassi: Fractal Design Core 500 (699 kr hos Alina)
Moderkort: Gigabyte B450I AORUS PRO WIFI (1 569 kr hos Dustin)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (949 kr hos Inet)
SSD: WD Blue 3D NAND SSD 500GB (WDS500G2B0A) (829 kr hos Elgiganten)
PSU: Corsair RM650 650W (2019) (1 090 kr hos NetOnNet)
Skärm: ASUS 24" VP249QGR IPS 144 Hz (2 290 kr hos NetOnNet)
Summa: 12 624 kr

Du slipper oroa dig över varningen med det här moderkortet, och en 3600x är inte värd priset. Det här moderkortet är också bättre.

Edit: Bytte nätagg också

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tack för ditt svar! Kan du utveckla varför datorn skulle ta stryk av att sättas på och av? Jag köper att en tvingad avstängning kan orsaka datakorruption osv, särskilt med en mekanisk hdd, men i övrigt kan jag inte dra någon logisk slutsats av det.

Med påfrestning menar jag på te.x moderkort vilket utsätts för påfresting och det är temperaturväxlingen som sliter och skapar lodsprikor i lödningar, samt utmattning på bondningar inne i chippen.

Dock så är det inget som egentligen skapar något problem på ett antal år även om datorn stängs av/startas upp varje dag, men en dag när det har orsakats tillräckligt med skada så slutar te.x moderkortet att fungera.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att försöka sig på en lösning likt denna https://mn218gaming.com/index.php/2017/10/30/crazys-monitor-m.... Sedan att handtag ovan på. Bara att koppla in strömsladd till skärm och dator.

Mycket mer prisvärt m-itx moderkort om du skulle vilja gå den vägen. Bättre vrm än gigbyte och asus b450 itx m-itx moderkort ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Kom även på en annan lösning.

Det hela bygger på vägmontering. Datorn vägmonteras. Skärmen vägmonteras. Skrivbordet vägmonteras. Dock är det fällbart så när du inte använder det så tar det ingen plats. https://www.amazon.com/Folding-Wall-mounted-Wall-Foldable-Com...

Vet inte om du har plats för den lösningen. Finns annars bra inspiration på andra kreativa lösningar. https://www.sweclockers.com/galleri/15106-datorplats-i-bokhyl...

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Kom även på en annan lösning.

Det hela bygger på vägmontering. Datorn vägmonteras. Skärmen vägmonteras. Skrivbordet vägmonteras. Dock är det fällbart så när du inte använder det så tar det ingen plats. https://www.amazon.com/Folding-Wall-mounted-Wall-Foldable-Com...

Vet inte om du har plats för den lösningen. Finns annars bra inspiration på andra kreativa lösningar. https://www.sweclockers.com/galleri/15106-datorplats-i-bokhyl...

Tack för ditt engagemang! Detta har stötts och blötts, men tyvärr har den hyperlokala regeringschefen avslagit alla former av bokhyllemodifikation. Det ser, enligt ett offentligt uttalande, tydligen ut som "en jävla ungkarlslya".

Permalänk
Viking
Skrivet av Noob I am:

Mycket mer prisvärt m-itx moderkort om du skulle vilja gå den vägen. Bättre vrm än gigbyte och asus b450 itx m-itx moderkort ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac

Det har lika vrm som B450i, men då får han inget garanterat stöd för Ryzen 3000. Och sedan har Asus B450i två m.2 platser, högre minnesfrekvens kompatibilitet och två extra USB 3 istället för USB 2. Så mycket mer prisvärt vet jag inte.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tack för ditt engagemang! Detta har stötts och blötts, men tyvärr har den hyperlokala regeringschefen avslagit alla former av bokhyllemodifikation. Det ser, enligt ett offentligt uttalande, tydligen ut som "en jävla ungkarlslya".

Gillar din inställning. Men är det inte dags att avsätta regeringen

Skrivet av Donnerstal:

Det har lika vrm som B450i, men då får han inget garanterat stöd för Ryzen 3000. Och sedan har Asus B450i två m.2 platser, högre minnesfrekvens kompatibilitet och två extra USB 3 istället för USB 2. Så mycket mer prisvärt vet jag inte.

Var tvungen att kolla upp det, och du har rätt. Asus och Asrock har samma kvalitet på vrm. Bra att du fånga mitt o sanna påstående

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni snåla in på i ovan förslag? Hade varit gött att komma ned en tusenlapp eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Vad skulle ni snåla in på i ovan förslag? Hade varit gött att komma ned en tusenlapp eller två.

Det är väl CPU och PSU som går att snåla in på utan det påverkar prestanda nämnvärt, och om du inte bryr dig om modulärt nätaggregat.

Övriga komponenter är väl valda, och medför större kompromisser om du ska snåla.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13646140

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Skrivet av izzie:

Vad skulle ni snåla in på i ovan förslag? Hade varit gött att komma ned en tusenlapp eller två.

Jag hade snålat in på

  • Processorn och köpt en AMD Ryzen 5 3600 istället för AMD Ryzen 5 3600X.

    3600X är inte prisvärd. Köp inte 3600X. Köp en 3600 istället!

    AMD Ryzen 5 3600X
  • Chassit möjligtvis. Jag tycker Kolink Satellite är ganska så snyggt!

  • Moderkortet och köpt ett MSI B450I GAMING PLUS AC istället för Gigabyte B450I AORUS PRO WIFI/ASUS ROG STRIX B450-I GAMING

    Om du kan leva med bara en M.2 plats så har MSI B450I GAMING PLUS AC bättre VRM och ett lägre pris.
    Best ITX Ryzen Motherboards Optimum Tech

    I Linus Tech Tips Motherboard Tier List är ASUS ROG STRIX B450-I GAMING (6 faser 1x IR3553 40A Power Stage) Tier D medan MSI B450I GAMING PLUS AC (6 faser 1x IR3555 60A Power Stage) är Tier C.

    B450 Mini-ITX: ASUS ROG STRIX B450-I GAMING VS MSI B450I GAMING PLUS AC
  • Nätaggregatet och köpt ett Seasonic FOCUS GX 650W istället för Corsair RM650 650W (2019).

    Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

    SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
    Fördelar

    • Extremt stabil spänningsreglering

    • Rippelvärden i världsklass

    • Väldigt hög verkningsgrad

    • Mycket bra anslutningsmöjligheter

    • Semipassivt och tyst

    • Tio års garanti

    • Kompakta yttermått

    Nackdelar

    • Inga nämnvärda

    LTT Tier A
    ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
    Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
    JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
    KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
    PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

    Seasonic FOCUS GX

Asus VG249Q 23.8" TUF är inte billigare, men har lägre responstid och bättre fot.
Kan man lägga lite mer kan man köpa AOC 24G2U, vet inte riktigt vilken av dem som är bäst om jag skall vara ärlig...

SweClockers Testpilot: AOC 24G2U – 24-tums IPS-skärm för spel till pangpris

Fördelar

  • 144 Hz, snabb och responsiv

  • Utmärkt färgåtergivning och bra kontrastförhållande

  • Design

  • Bra stativ

  • Väldigt bra pris

Nackdelar

  • Krångliga skärmmenyer

Inet Grymma specifikationer till lågt pris med AOC 24G2U
Hardware Unboxed AOC 24G2 Review, The Best 1080p 144Hz Monitor You Can Get!
TechteamGB 1080p 144hz IPS?? AOC 24G2U Review
Tech Nuovo Is The AOC 24G2U Gaming Monitor The Best Budget Monitor Ever?

AOC 24” 24G2U IPS FHD 144Hz
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Viking
Skrivet av izzie:

Vad skulle ni snåla in på i ovan förslag? Hade varit gött att komma ned en tusenlapp eller två.

Om man tar min lista som exempel så finns det inte mycket att snåla in på utan att förlora prestanda. Det ända skulle kanske vara moderkortet, men då har du inget garanterat stöd för Ryzen 3000, så du avgör om det är värt det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

En liten inflikning, vill du ha bäst skärm för pengarna i din budget så ska du ha den här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192456

Slutsålt på de flesta ställen just nu men finns i lager på Maxgaming!

Mvh

Permalänk
Medlem

Det här forumet är det finaste vi har i det här landet. Puss på alla fina tips. Jag körde på det här fast ett annat chassi. Ser fram emot att snart få råka böja processor-pins igen.

Tack alla!