Wifi fungerar dåligt - Bahnhof skyller på grannarna. Rimligt?

Permalänk
Medlem

Wifi fungerar dåligt - Bahnhof skyller på grannarna. Rimligt?

Har i flera månader haft problem med att Wifi fungerar dåligt hemma. På samtliga enheter som är uppkopplade händer det hela tiden att hemsidor/appar inte kan ladda in eller behöver 10-15 sekunder för att göra det, när det går på ett kick direkt man stänger av Wifi. Det är 1000/1000-uppkoppling, så det ska inte vara hastigheten det är fel på. Det trådade fungerar utmärkt, får nästan ut hela kapaciteten.

Har funderat på om det är routern som har fel på sig, och har varit i kontakt med min ISP, Bahnhof, för att reda ut det. De hävdar att routern fungerar som den ska, men att den inte kan leverera p.g.a. att grannarna har får många enheter (routrar och annat) som sänder ut trådlösa signaler. Är det verkligen en rimlig förklaring? Skulle väl i så fall betyda att det inte går att lösa? Ställer mig skeptisk till påståendet då vi bara bor i ett flerfamiljshus med två våningar.

Tacksam för era synpunkter på det.

Permalänk
Avstängd

Storlek på lgh? Betongväggar? Står den bredvid någon annan elektronik?

Samma fenomen även om du står bredvid routern? Har du testat 5 Ghz istället?

Finns ju även lite andra inställningar att fixa på routern, olika kanaler just för att det inte ska krocka.

En annan router ni kan testa?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Vad är det för router ni har då?

Permalänk
Medlem

@Hazelberg:

Ja det är en rimlig förklaring. Det går tyvärr inte att säkerhetställa hastigheten över Wifi eftersom det påverkas av grannar, mikrovågsugnar mm. Vill du ha bra hastighet så är det 5 Ghz-bandet som generellt har mindre störningar eller LAN-kabel som gäller

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

Fungerar internet med kabel? Om ja så levererar Bahnhof det dom garanterar. Aldrig varit med om någon leverantör som garanterar något över wi-fi.

Permalänk
Medlem

När jag flyttade till första lägenheten så hade vi endast 2.4 GHz-bandet att köra på. Var helt omöjligt att använda pga alla grannar som störde ut det.

Direkt vi köpte en ny router så vi kunde börja använda 5 GHz var problemet borta. Kör du på 2.4 GHz? I så fall är det en mycket rimlig förklaring som Bahnhof säger!

Permalänk
Medlem

Så routern är från Bahnhof? Hur som helst, de kommer inte kunna garantera funktionen av WiFi. Är det inte uppenbart för de du pratar med eller deras tekniker att routern är defekt så kommer du få köra med egen WiFi-router eller accesspunkter för att få ordning på ditt WiFi. Varför skulle du ens vilja ha en annan lösning än det för den delen?

Är routern från Bahnhof så kommer de kunna göra samma inställningar som du kan göra själv om du loggar in i routern. Dvs ändra WiFi-kanaler och inte mycket annat. Är det problem med programvaran i routern så är det inte säkert tillverkaren fixar det hur som helst.

Vad är syftet med tråden? Finns väldigt lite att diskutera utifrån första inlägget. Ja, det är rimligt att du får ta lite eget ansvar för en funktion som inte har någon garanti och en teknik ingen kan ge någon garanti på. Vill du ha någon lösning får du dela med dig lite mer

Permalänk
Medlem

I vår förra bostad (lägenhet) så fick vi skippa 2.4GHz helt eftersom vi hade så otroligt många runt oss som använde det. Vi fick ut någon enstaka megabit per sekund och jättehög latens.

Kabel och 5GHz funkade fint däremot.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja wifi påverkas av allt inom radioräckvidd så kabel är det som gäller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Storlek på lgh? Betongväggar? Står den bredvid någon annan elektronik?

Samma fenomen även om du står bredvid routern? Har du testat 5 Ghz istället?

Finns ju även lite andra inställningar att fixa på routern, olika kanaler just för att det inte ska krocka.

En annan router ni kan testa?

Ca 57 kvm, ej betongväggar (trä/hönsnät/puts). Ingen annan elektronik speciellt nära. Det närmsta är ett grenuttag 1 meter bort. Har ingen annan router att testa med i dagsläget.

5 GHz har jag inte använt så mycket då det i princip bara fungerar i samma rum, det är så kort räckvidd att man tappar uppkoppling i köket/badrummet som ligger 4 meter och en vägg bort. Kan det bli bättre med dyrare router, eller är räckvidden alltid så kort med 5 GHz? Har full täckning på 2,4 GHz i hela lägenheten, så det är inte räckvidden som är problemet i grunden.

Skrivet av m4gnify:

Vad är det för router ni har då?

Bahnhofs Tilgin HG2501.

Skrivet av Petterk:

Så routern är från Bahnhof? Hur som helst, de kommer inte kunna garantera funktionen av WiFi. Är det inte uppenbart för de du pratar med eller deras tekniker att routern är defekt så kommer du få köra med egen WiFi-router eller accesspunkter för att få ordning på ditt WiFi. Varför skulle du ens vilja ha en annan lösning än det för den delen?

Är routern från Bahnhof så kommer de kunna göra samma inställningar som du kan göra själv om du loggar in i routern. Dvs ändra WiFi-kanaler och inte mycket annat. Är det problem med programvaran i routern så är det inte säkert tillverkaren fixar det hur som helst.

Vad är syftet med tråden? Finns väldigt lite att diskutera utifrån första inlägget. Ja, det är rimligt att du får ta lite eget ansvar för en funktion som inte har någon garanti och en teknik ingen kan ge någon garanti på. Vill du ha någon lösning får du dela med dig lite mer

Varför jag inte vill köra med egen router? Det gör jag gärna om det löser problemet, men enligt Bahnhofs förklaring så är ju inte problemet router-relaterat. Syftet med tråden är därför att ta reda på om det stämmer att det är ett olösligt problem, synd att lägga ett par tusen på en bra router om det inte gör någon skillnad. Men du tror alltså att det blir bättre med annan router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Hazelberg:

Ja det är en rimlig förklaring. Det går tyvärr inte att säkerhetställa hastigheten över Wifi eftersom det påverkas av grannar, mikrovågsugnar mm. Vill du ha bra hastighet så är det 5 Ghz-bandet som generellt har mindre störningar eller LAN-kabel som gäller

Vår router har 5 GHz, men räckvidden är så kort att det inte direkt är användbart. Routern står mitt i lägenheten, men bara ett rum bort blir signalen så svag att man ofta tappar uppkopplingen. Kan det bli bättre med mer rejäl router, eller har 5 GHz alltid så kort räckvidd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Ca 57 kvm, ej betongväggar (trä/hönsnät/puts). Ingen annan elektronik speciellt nära. Det närmsta är ett grenuttag 1 meter bort. Har ingen annan router att testa med i dagsläget.

Om väggarna mellan rummen är hönsnät och puts så är hönsnätet något som wifi har problem att ta sig igenom. Det är därför ditt 5Ghz har så låg räckvidd. Även 2,4Ghz påverkas.

Det är svårt att veta om det är routern utan att testa en annan router. Men det du kan gör är att testa hur det fungerar i samma rum, för då vet du om det är väggarna.

Det kan också vara så att det är fullt på 2,4Ghz där du bor och eftersom ditt 5Ghz begränsas av väggarna så behöver du utöka med en accesspunkt i ett annat rum där du också vill ha bra wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Varför jag inte vill köra med egen router? Det gör jag gärna om det löser problemet, men enligt Bahnhofs förklaring så är ju inte problemet router-relaterat. Syftet med tråden är därför att ta reda på om det stämmer att det är ett olösligt problem, synd att lägga ett par tusen på en bra router om det inte gör någon skillnad. Men du tror alltså att det blir bättre med annan router?

Utan att bemöda mig att kontrollera vad för utrustning du har, så generellt är all utrustning din ISP ger dig sämre än allt du kan lägga pengar på själv. Det har väl varit bättre på senare år, men du får ju en enhet som ska vara switch router accesspunkt och samtidigt vara billig och köps in i drivor.

En bra, centralt placerad accesspunkt från till exempel Ubiquiti ökar ju chanserna för att det ska fungera bra. Om inte, så kan du ju införskaffa flera accesspunkter och ha ett (mesh?) nätverk. Det enda som sätter gränsen är budget + viljan att lösa problemet/hur motiverad du är att få wifi. En router har du redan, det har ingenting med det trådlösa att göra. Du behöver en eller flera acesspunkter med mesh-funktion.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hazelberg:

Vår router har 5 GHz, men räckvidden är så kort att det inte direkt är användbart. Routern står mitt i lägenheten, men bara ett rum bort blir signalen så svag att man ofta tappar uppkopplingen. Kan det bli bättre med mer rejäl router, eller har 5 GHz alltid så kort räckvidd?

Fördelen med 5GHz är att det har svårare att passera väggar, det gör det möjligt att få högre fart om du monterar accesspunkten i det rum du vill använda wifi i.
Det låter som du i första hand behöver flera accesspunkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, det är en mycket rimlig förklaring.
Sen finns det givetvis routrar som man kan ändra om signalstyrkan på utanför godkända parametrar, då stör den ut signaler runt omkring ordentligt. Hade en granne som körde så och Wi-fi var i princip oanvändbart.

Enklast är om du laddar ned en wifi analyzer app på mobilen och ställer in routern på en kanal som inte överlappar för mycket med grannarna.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Varför jag inte vill köra med egen router? Det gör jag gärna om det löser problemet, men enligt Bahnhofs förklaring så är ju inte problemet router-relaterat. Syftet med tråden är därför att ta reda på om det stämmer att det är ett olösligt problem, synd att lägga ett par tusen på en bra router om det inte gör någon skillnad. Men du tror alltså att det blir bättre med annan router?

Det är inte vad jag skriver. Man kan få jobba för lösningar på problem som dessa, när jag skriver WiFi-router eller accesspunkter så omfattar det i princip all typ av WiFi-hårdvara inkl att köra flera APs/mesh-routrar. Det är du som måste lista ut om det är förhållandena i lägenheten, placeringen eller kompatibilitesproblem och det med dina prylar ditt nätverk måste fungera och olika enheter fungerar olika. Ska du betala någon för att lista ut allt detta får du betala tusenlappar bara i arbetstid. Det är inget vi kan ge en enkel rekommendation på.

Vi kan inte ge dig någon magisk lösning av samma anledning att Bahnhof inte kan ge dig en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om väggarna mellan rummen är hönsnät och puts så är hönsnätet något som wifi har problem att ta sig igenom. Det är därför ditt 5Ghz har så låg räckvidd. Även 2,4Ghz påverkas.

Det är svårt att veta om det är routern utan att testa en annan router. Men det du kan gör är att testa hur det fungerar i samma rum, för då vet du om det är väggarna.

Det kan också vara så att det är fullt på 2,4Ghz där du bor och eftersom ditt 5Ghz begränsas av väggarna så behöver du utöka med en accesspunkt i ett annat rum där du också vill ha bra wifi

Tack, hade ingen aning om att hönsnät kunde vara orsaken bakom! Har inte testat 5 GHz så mycket just p.g.a. den dåliga räckvidden, men kan göra det nu och eventuellt fixa accesspunkt i andra rum om det är så att det fungerar.

Skrivet av Lodisen:

Ja, det är en mycket rimlig förklaring.
Sen finns det givetvis routrar som man kan ändra om signalstyrkan på utanför godkända parametrar, då stör den ut signaler runt omkring ordentligt. Hade en granne som körde så och Wi-fi var i princip oanvändbart.

Enklast är om du laddar ned en wifi analyzer app på mobilen och ställer in routern på en kanal som inte överlappar för mycket med grannarna.

Tack för tipset, ska kolla upp det! Är det så att närliggande kanaler stör varandra, eller är det bara om man ligger på samma som det påverkar?

Permalänk
Medlem

5 GHz WiFi är ett måste för att få upp hastigheten för övrigt. Om man nu inte vill ha ~10-60 Mbit/s.

Kör du WiFi på fasta kanaler? Kör du 2,4 och 5 GHz på olika SSID/nätverksnamn? Har du provat att ändra placeringen av WiFi-enheten? Kollat vilka kanaler grannarna ligger på? O.s.v. o.s.v. Har du adminkonto för att logga in på routern?

Ska du ha ny utrustning och köra flera enheter som delar ut WiFi så ska de ha stöd för handoff/roaming, annars riskerar du bara att få problem när dina prylar byter AP. Enheter med stöd för handoff/roaming är i dag så billiga att det inte finns någon vits att försöka leva med t.ex. förlängare som inte har stöd för någon seamless roaming/handoff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Tack, hade ingen aning om att hönsnät kunde vara orsaken bakom! Har inte testat 5 GHz så mycket just p.g.a. den dåliga räckvidden, men kan göra det nu och eventuellt fixa accesspunkt i andra rum om det är så att det fungerar.

Tack för tipset, ska kolla upp det! Är det så att närliggande kanaler stör varandra, eller är det bara om man ligger på samma som det påverkar?

Det hänger på våglängden och storleken på hålen i nätet. Har inte forskat på det själv, men hört och läst det. Tex. här
#6250518

De närliggande stör mer än att ligga på samma. Ligger man på samma kanal så väntar man på varandra. På 5Ghz är det mindre problem, men på 2,4Ghz ska man bara använda kanal 1,6 och 11 samt endast 20Mhz. De andra överlappar och stör.

Permalänk
Medlem

Närliggande kanaler kan störa.

Jag fick också problem med mitt WiFi för några dagar sedan (är det en pandemi kanske...) och märkte att jag fick mellan 0,1 till som allra bäst 2 mbps. jag kopplade upp mig mot en annan accesspunkt och testade men det var inga problem, runt 40-50 mbps fick jag då. Slutade med att jag sprang iväg och köpte en ny accesspunkt och nu är allt frid och fröjd igen.

Så mitt tips måste bli att köpa en ny accesspunkt. Köp då gärna något bra som håller. Jag har kört på D-Link, Linksys och nu den senaste som gick sönder, TP-link. Alla har strulat eller gått sönder och den här gången köpte jag en Ubiquity som jag hört många rekommendera. Så nu blir det upp till bevis om detta var ett bättre val...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det hänger på våglängden och storleken på hålen i nätet. Har inte forskat på det själv, men hört och läst det. Tex. här
#6250518

De närliggande stör mer än att ligga på samma. Ligger man på samma kanal så väntar man på varandra. På 5Ghz är det mindre problem, men på 2,4Ghz ska man bara använda kanal 1,6 och 11 samt endast 20Mhz. De andra överlappar och stör.

Vad sker i praktiken när två signaler på samma kanal väntar på varandra? Delay/hög ping?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Vad sker i praktiken när två signaler på samma kanal väntar på varandra? Delay/hög ping?

Högre latency eftersom var och en av enheterna på kanalen är tvungna att vänta på att de andra är tysta innan de själva får sända.
Minskad bandbredd då den tillgängliga kapaciteten i luften måste delas av alla de inblandade enheterna.
Och naturligtvis risk för tappade paket om två enheter råkas sända samtidigt så att signalerna stör ut varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Högre latency eftersom var och en av enheterna på kanalen är tvungna att vänta på att de andra är tysta innan de själva får sända.
Minskad bandbredd då den tillgängliga kapaciteten i luften måste delas av alla de inblandade enheterna.
Och naturligtvis risk för tappade paket om två enheter råkas sända samtidigt så att signalerna stör ut varandra.

https://youtu.be/W3PgJwYiEd8
https://youtu.be/HZJknEuOc3o

2 min styck. Värdefulla att se. Han har fler wiif förklaringar.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Och för att göra saken ännu lite värre så är kombinationen av hög latency och tappade paket förödande för prestanda om man kör TCP - vilket merparten nätverkstjänster använder sig av.

TCP protokollet designades för trådade nätverk där den främsta och nästan enda anledningen till tappade paket är överbelastning någonstans på grund av för mycket paket.
Så om en TCP implementation upptäcker tappade paket så drar den ner sändtakten för att inte göra problemet värre. Har man hög latency så kommer den neddragningen att bli ganska rejäl av olika anledningar.

Kör man ett trådlöst nätverk å andra sidan så är störningar den främsta anledningen till tappade paket. I den situationen så hjälper det inte så mycket att sänka sändhastigheten (även om det kan hjälpa om de trådlösa enheterna går ned till en lägre modulering som kan vara minder känslig för störningar.

Summan av det hela är hursomhelst att kör man TCP över ett trådlöst nätverk med mycket störningar så är det stor risk att man får ännu mycket sämre prestanda än vad man skulle kunna vänta sig.

Permalänk
Medlem

Det finns olika scanners (jag har haft bättre erfarenheter på de som varit till windows än till mobil) där man kan se alla nätverk i närheten, om de är 2.4 eller 5 ghz och vilka kanaler de använder. Även signalstyrka kan ses där.

skaffa en sån (kommer tyvärr inte ihåg namnet på den jag tyckte var bäst) och gå runt i lägenheten. Det borde vara nog med info för att veta om grannarna är ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Vad sker i praktiken när två signaler på samma kanal väntar på varandra? Delay/hög ping?

Dels får man dela på hastighetenm, men man får även vänta på sin tidslucka att sända vilket kan leda till högre svarstider

Permalänk

Jag har använt appen "Wifi Analyzer" för att kolla upp vilka kanaler på respektive frekvens som används av grannar och om någon ligger och stör mina APs. Man kan också få en känsla för hur signalstyrkan varierar beroende var man befinner sig med den. Gratis och hyfsat lättanvänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Ca 57 kvm, ej betongväggar (trä/hönsnät/puts). Ingen annan elektronik speciellt nära. Det närmsta är ett grenuttag 1 meter bort. Har ingen annan router att testa med i dagsläget.

5 GHz har jag inte använt så mycket då det i princip bara fungerar i samma rum, det är så kort räckvidd att man tappar uppkoppling i köket/badrummet som ligger 4 meter och en vägg bort. Kan det bli bättre med dyrare router, eller är räckvidden alltid så kort med 5 GHz? Har full täckning på 2,4 GHz i hela lägenheten, så det är inte räckvidden som är problemet i grunden.

Bahnhofs Tilgin HG2501.

Varför jag inte vill köra med egen router? Det gör jag gärna om det löser problemet, men enligt Bahnhofs förklaring så är ju inte problemet router-relaterat. Syftet med tråden är därför att ta reda på om det stämmer att det är ett olösligt problem, synd att lägga ett par tusen på en bra router om det inte gör någon skillnad. Men du tror alltså att det blir bättre med annan router?

Låter som en riktigt kass router. Jag når mitt 5ghz band ute på innegården i föreningen. En gipsvägg och en betongvägg mellan. Det är en Asus AC66U. Men som sagt wifi kan bete sig märkligt beroende på hur det ser ut just i din miljö.

Några bra saker att kolla upp:

* Placering av router. Ha den inte liggandes på golvet, i ett skåp eller bakom glas. Högt upp på en vägg eller anna öppen yta är det bästa.
* Kolla Wifi-Kanaler - Använd något lämpligt program för att säkerställa att du inte är på samma kanal som alla andra grannar. Det enklaste är att sätta routern på auto och starta om den en gång. Program:InSSIDer https://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html

* Testa hastigheten med olika enheter, kan vara enheten det är fel på inte routern
* Byt antenner på routern om det går
* Byt till egen router, sätt befintliga i bridge-mode om det är ett krav på att den måste vara igång. Om inte, skippa den helt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Det här kanske låter lite konstigt men har du provat att slå av 2.4 Ghz? Min router från Telenor är stabilare utan den på. Något med den kombinationen och min övrig utrustning ballar ur.

PS. Har separata namn på dem.