Permalänk
Medlem

Nu har jag hunnit provamed trådlösa adaptern någon timma. Jag märker inte någon skillnad i respons eller bild mot när jag kör med sladd. Så det är ju bra.
Än så länge har det inte kraschat för mig men har som sagt bara kört någon timme.
Det känns mycket smidigare nu behöver jag inte plocka fram datorn ur tv bänken för att kabeln ska räcka till alla hörn osv. Men lyckades trassla mig in i kabeln till batteriet så det får jag tänka ut någon lösning på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Grattis. Testa att köra Half Life helt utan att svänga med kontrollen en gång.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu har jag hunnit provamed trådlösa adaptern någon timma. Jag märker inte någon skillnad i respons eller bild mot när jag kör med sladd. Så det är ju bra.
Än så länge har det inte kraschat för mig men har som sagt bara kört någon timme.
Det känns mycket smidigare nu behöver jag inte plocka fram datorn ur tv bänken för att kabeln ska räcka till alla hörn osv. Men lyckades trassla mig in i kabeln till batteriet så det får jag tänka ut någon lösning på.

Härligt hoppas det fortsätter fungera bra.
Man vänjer sig mer och mer.
Jag har ett ganska stort område som jag kan spela på ca 3,5*3,5.
När jag kör med sladd så utnyttjar jag det inte alls lika mycket ä, känner hela tiden "kopplet" så står still mer och använder spakarna. Men när jag kör trådlöst så är jag verkligen ut ikanterna och svänger nästan aldrig med spaken.
Så har jag kört nu en längre tid och testade igår köra med Link för att jämföra om The Walking Dead såg annorlunda ut.
Det gjorde det inte och man kände sig rejält begränsad, kändes nästan tungt att känna kabeln

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Grattis. Testa att köra Half Life helt utan att svänga med kontrollen en gång.

Har inte det spelet så kan inte testa det tyvärr .

Skrivet av Molotov:

Härligt hoppas det fortsätter fungera bra.
Man vänjer sig mer och mer.
Jag har ett ganska stort område som jag kan spela på ca 3,5*3,5.
När jag kör med sladd så utnyttjar jag det inte alls lika mycket ä, känner hela tiden "kopplet" så står still mer och använder spakarna. Men när jag kör trådlöst så är jag verkligen ut ikanterna och svänger nästan aldrig med spaken.
Så har jag kört nu en längre tid och testade igår köra med Link för att jämföra om The Walking Dead såg annorlunda ut.
Det gjorde det inte och man kände sig rejält begränsad, kändes nästan tungt att känna kabeln

I värsta fall så får jag sälja cpu och moderkort. Borde komma ut ett gäng begagnade intelsystem nu när 10 000 serien kommer.
När jag inte plockat bort matbordet i vardagsrummet får jag typ 2,5x1,8 men när jag tänkt köra mycket så tar jag bort det och får 2,5x3,något får se hur bra mottagningen blir med det större området. Och nej jag tror det blir svårt för mig att gå tillbaka till VR med sladd, en av anledningarna till att jag plockat fram det så sällan är just pga att sladden varit lite kort och så man behövt riva fram datorn och grejer varje gång.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har inte det spelet så kan inte testa det tyvärr .

Men, men... skaffa det då. Det är helt fantastiskt!
Det är verkligen underbart.

Spela åtminstone episode 2 först dock.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Men, men... skaffa det då. Det är helt fantastiskt!
Det är verkligen underbart.

Spela åtminstone episode 2 först dock.

jag har spelat 1, 2 och någon expansion till 2 och jag uppskattade de spelen, men jag är tveksam till att jag klarar half life i vr hatar att bli skrämd i spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

jag har spelat 1, 2 och någon expansion till 2 och jag uppskattade de spelen, men jag är tveksam till att jag klarar half life i vr hatar att bli skrämd i spel.

Jag ska inte ljuga, det är verkligen jätteläskigt. Men inte på ett jump scare-sätt, utan mer att man sätts i intensiva situationer där mycket står på spel och marginalerna är små. Stämningen är som ett skräckspel, och det är fullt med monster men själva spelfunktionerna är inte som ett traditionellt skräckspel. Man kan skjuta eller till viss del kontrollera fienden, och man har en Russel med sig nästan hela tiden som håller humöret uppe. Det är mer intensivt än läskigt, även om det är läskigt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Om man ska spela några spel innan Alyx, vad borde man köra? Som jag fattat det utspelar sig Alyx mellan HL1 och HL2, borde man spela igenom HL2 och ep1/2 innan Alyx? Jag gjorde det enkelt och började med att spela igenom Black Mesa som ska vara HL1 "Remastered", men vad "ska" man köra sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Om man ska spela några spel innan Alyx, vad borde man köra? Som jag fattat det utspelar sig Alyx mellan HL1 och HL2, borde man spela igenom HL2 och ep1/2 innan Alyx? Jag gjorde det enkelt och började med att spela igenom Black Mesa som ska vara HL1 "Remastered", men vad "ska" man köra sen?

Utan att spoila nått men man bör spela half life 2 + ep1/2 före alyx även fast det utspelar sig före.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Om man ska spela några spel innan Alyx, vad borde man köra? Som jag fattat det utspelar sig Alyx mellan HL1 och HL2, borde man spela igenom HL2 och ep1/2 innan Alyx? Jag gjorde det enkelt och började med att spela igenom Black Mesa som ska vara HL1 "Remastered", men vad "ska" man köra sen?

Jag gjorde nån blandning, körde igenom HL1 (i VR) fram till Xen innan jag lessnade, sen Alyx, sen HL2 + Ep1/2 efteråt. HL2 utan episoder körde jag dock när det var nytt, men episoderna hade jag aldrig spelat utan blev istället inspirerad att skaffa dom efter Alyx.

För mig så var det inga problem alls att spela Alyx med dessa förutsättningar. Det är några få karaktärer som man inte känner till om man inte har kört de tidigare spelen. Jag kan inte minnas att Ep1 bidrog med något särskilt, Ep2 är karaktärer + att man förstår slutet på Alyx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Om man ska spela några spel innan Alyx, vad borde man köra? Som jag fattat det utspelar sig Alyx mellan HL1 och HL2, borde man spela igenom HL2 och ep1/2 innan Alyx? Jag gjorde det enkelt och började med att spela igenom Black Mesa som ska vara HL1 "Remastered", men vad "ska" man köra sen?

Spela åtminstone episod 2. Alyx börjar med en spoiler för slutet av episod 2, men det är inte bara därför.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Spela åtminstone episod 2. Alyx börjar med en spoiler för slutet av episod 2, men det är inte bara därför.

Där har du en poäng, det är bland det första som händer när man kör new game. Värt att tänka på

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ok, jag spelade igenom i princip hela Black Mesa (HL1) innan Alyx nu, jag orkade inte det allra sista i Xen utan kollade på slutet på Youtube i princip, kändes extremt utdraget på slutet. Sen kom min Index och då orkade jag inte härva igenom HL2 utan gick direkt på Alyx. Jag är långt ifrån klar än så jag får väl spela igenom HL2 och ep1/2 efteråt, alternativt kolla någon recap igen om jag inte orkar. Tiden är ju knapp ibland så man får prioritera lite

Men spontant så kändes det ganska meningslöst att spela igenom HL1 igen (efter typ 15+ år, svagt minne), vet inte om jag tycker det gav så mycket helt ärligt, även fast jag i princip inte minns någonting. Borde ha ägnat de där 10-15 timmarna åt HL2 istället kanske, som jag aldrig har spelat.

Permalänk
Medlem

Ok! Grabben fyller 14 i mitten av september. Han är lite sugen på VR, han har en hyfsad dator med ryzen 5- 3600, gtx 1070. Vilket headset ska man köpa då, inte insatt i VR? Tänk på pappas plånbok!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av pi:

Ok! Grabben fyller 14 i mitten av september. Han är lite sugen på VR, han har en hyfsad dator med ryzen 5- 3600, gtx 1070. Vilket headset ska man köpa då, inte insatt i VR? Tänk på pappas plånbok!

Rekommenderar att skumma igenom oculus quest tråden här på forumet, Questen går att köra fristående. Inkopplad till dator via usb3, eller wifi med lite meck (då tar den även SteamVr spel för oculus rift)
Cirkus 5000:- direkt från oculus.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Ok! Grabben fyller 14 i mitten av september. Han är lite sugen på VR, han har en hyfsad dator med ryzen 5- 3600, gtx 1070. Vilket headset ska man köpa då, inte insatt i VR? Tänk på pappas plånbok!

Oculus förväntas visa upp en nyare version av Oculus Quest som eventuellt pressar priset den 15 september, jag hade nog inväntat vad som visas där. Nuvarande Quest kostar 449 euro.

Permalänk
Medlem

Varför Quest istället för Rift S?

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av pi:

Varför Quest istället för Rift S?

Trådlöst, spela på gräsmattan, på muggen, hos farmor, på mallis

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Varför Quest istället för Rift S?

Inställningsbart linsavstånd, vilket kanske är extra viktigt för barn. Möjliggör trådlöst spelande, både som standalone eller mot PC:n. Utvecklingsresurserna ett år efter lansering är rätt övertygande i Quests favör, där hand tracking och Link kommit till medan Rift S har fått betydligt blygsammare uppdateringar.

Nuvarande Quests främsta nackdel mot Rift S är komforten, men rykten (med stöd från läckta produktbilder) gör gällande att Quests uppföljare råder bot på det med cirka 20% lägre vikt. Men facit kommer sannolikt på Oculus Connect 7 i mitten av september.

Permalänk
Medlem

Rekomenderar också Quest.
Priset och mångfalden i hur den kan användas är oslagbar.
Negativa är komforten och ev om man kört ett premium headset tidigare typ Valve index kan man tycka bilden är sämre på vissa punkter när man spelar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Ja det blir framtungt, men det finns en massa moddar, jag får hem en ny och förhoppningsvis bättre head strap i veckan

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren om Quest vs Rift S. Då låter det som det kloka valet är att invänta nya Quest och se vad den erbjuder...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Länk till det nya headstrappet vi fixat till vår Quest.

#18537622

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Funderar på att sälja min orginal Vive, men tänker att är det en någon som är intresserad av att köpa en nu när Cosmos och Rift S finns?

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Funderar på att sälja min orginal Vive, men tänker att är det en någon som är intresserad av att köpa en nu när Cosmos och Rift S finns?

Självklart, om priset är det rätta. Vore förvånande om det inte går att få åtminstone 2-3k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Funderar på att sälja min orginal Vive, men tänker att är det en någon som är intresserad av att köpa en nu när Cosmos och Rift S finns?

oja, brukar se på bla tradera och blocket säljas 2000-3000kr och ibland mer än så.
Så för rätt pris får du sålt det. Finns alltid nån som är intresserad och vill prova VR

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Vilket av de nyare headseten skulle ni rekomendera för simulatorspel där upplösningen är extra viktig? Jag har en CV1 idag och funderar på att byta upp mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knugen1234:

Vilket av de nyare headseten skulle ni rekomendera för simulatorspel där upplösningen är extra viktig? Jag har en CV1 idag och funderar på att byta upp mig

Här tror jag HP Reverb ligger bra till, om ditt pupillavstånd(ipd) är inom gränsvärdet.

Det väntas också en uppföljare till denna i höst(G2).

Nackdelen är väl att det krävs ett vasst grafikkort för att orka med i den upplösningen.

Permalänk

För ni som är lite mer kunniga om detta.

Nu när jag äntligen har en dator som kan driva VR undrar jag om man ska ta en titt på begagnat och testa lite.

Är det något man måste veta när man väljer begagnat headset? Er det några som har nått "end of service" så att säga så att support inte vil existera framöver?

För min del vil den bara bli använd till simracing i början, så stillasittande spelande. Känner jag att detta är nått jag gillar ser jag för mig att köpa en ny HP Reverb G2 senare.

Ser på blocket att det verkar vara Vive, Quest och Rift S som jag kan välja i innom en budget på 3-4k. Någon av dessa om borde passa mitt användande bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RunRookieRun:

För ni som är lite mer kunniga om detta.

Nu när jag äntligen har en dator som kan driva VR undrar jag om man ska ta en titt på begagnat och testa lite.

Är det något man måste veta när man väljer begagnat headset? Er det några som har nått "end of service" så att säga så att support inte vil existera framöver?

För min del vil den bara bli använd till simracing i början, så stillasittande spelande. Känner jag att detta är nått jag gillar ser jag för mig att köpa en ny HP Reverb G2 senare.

Ser på blocket att det verkar vara Vive, Quest och Rift S som jag kan välja i innom en budget på 3-4k. Någon av dessa om borde passa mitt användande bättre?

Om din budget är 3-4k är det värt att påpeka att Rift S kostar 449 euro, cirka 4600kr, helt ny ifrån oculus.com. Det finns även trovärdiga läckor på att Quests uppföljare som ska visas upp onsdag kväll kommer att lägga sig på (troligen) 349 euro eller 3600kr. Om du inte är emot principen att länka ditt Facebookkonto för att kunna använda den så skulle jag troligen lagt pengarna på Questuppföljaren, om det inte är någon oväntad kompromiss dom visar upp. Den väntas i övrigt råda bot på de huvudsakliga klagomål som funnits mot Quest (vikt, komfort och uppdateringsfrekvens).

Vive hade jag inte valt anno 2020, i alla fall inte för det priset, på grund av gamla displayer, gamla linser, gamla kontroller och att behöva fäppla med basstationer. Budget avgör såklart.

Avslutad support tänker jag framförallt på Rift CV1 och Go.