Permalänk
Medlem

Hur har corona påverkat dig?

Hej, Sitter och funderar på hur Corona har påverkat er där ute, verkar vara väldigt olika emellan "lägren", vissa går med ansiktsmask andra bryr sig inte och tar fortfarande ihand och väldigt olika mellan orter.

För mig är det i stortsett oförändrat, telefonen ringer lite mindre men snittat ca 120 timmar övertid sista 3 månaderna så jobb finns så det räcker å blir över... Endel av de kunder jag jobbar med har satt upp lite policys men annars är jag välkommen som vanligt(Jobbar som IT Konsult) jobbar väl ca 50% hemifrån undernormala förhållanden och samma nu.

Vad gäller mitt eget beteende har jag inte ändrat min vardag nånting tränar som vanligt handlar som vanligt, tar i hand med dem om "erbjuder" sig. Undviker att besöka min Farfar eller de äldre som ber om avstånd.

I "byn" där jag bor är det ca 15 tusen i kommunen, det märks inte av. När man kommer till ICA är det mycket folk som vanligt.. Det som märktes var väl första hetsveckan när köttfärsen var ständigt slut...
Det är MER bilar på vägen än tidigare... Förmodligen pga. permiteringar och undvikande av kollektivtrafiken(egen spekulation) vilket för mig är väldigt irriterande då jag åker mycket bil i jobbet..

Min egna inställing är väl att låt de som är i "riskgrupp/rädda" isolera sig och i övrigt låt det spridas då det ändå kommer göra det övertid, ser ingen anledning och skjuta på "bomben" eftersom förr eller senare måste samhället fortsätta normallt för att ekonomin inte helt ska fallera och då kommer "bomben" iaf, jag ser corona som något naturligt där "moderjord" säger ifrån som så många gånger förr..
Tycker att de som vill ha evenemang ska få ha det, det är frivilligt att delta.. och de som inte vill bli smittade får tacka nej till besök. Frihet innebär ansvar över sina egna beslut men det har tappats bort i dehär landet...

Vi lurar döden allt mer och fortsätter växa i befolkning, jag själv tog bort brusten blindtarm förra vintern vilket man oftast dog av förr vilket gör att jag redan går på övertid

Ni som tycker jag är idiot omördare, det är helt ok vi tycker helt enkelt annorlunda. Folk dör varje dag, corona eller inte.

Lång text för att summera, Corona har inte påverkat mig ett dyft(ännu) mer än att jag inte har kunnat åka på min sedan LÄNGE behövda semester...

Hur är din vardag ändrad? Är du varslad? Permitterad? Bryr du dig inte? Tycker du jag är pesten som inte är försiktig?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Största skillnaden är att jag nu jobbar hemifrån samt att jag inte går ut på krogen.

Samt ensamheten.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Avstängd

Om du säger att du undviker att besöka din farfar så har du ju ändrat en del i din vardag redan!

Om du vill få kontakt med folk som påverkats så kan du kontakta slumpvald person från hotell- och restaurangbranschen eller andra branscher där man har nära kontakt med människor som hår- och skönhetssalonger, massage, med mera.

Ja, folk dör varje dag av olika saker och ting. Men exempelvis bilolyckor smittar inte. Om det går att minska risken för olika riskgrupper, varför inte göra det så gott som det går?

En jätteviktig faktor i det hela är att sjukvården redan är belastad och skulle den överbelastas och brista av COVID-19 så kommer även många människor att dö av akuta sjukdomar som kunde ha vårdats.

För att vara personlig för att visa allvaret som det inte tidigare var i Sverige: Vill du att din farfar INTE ska kunna få akut hjälp med hjärtattack, en stroke, en blodpropp eller annat på grund av en överbelastad sjukvård som helt plötsligt saknar kapacitet att behandla akuta sjukdomsfall som tidigare kunde behandlas lika lätt som med din brustna blindtarm?

Ekonomin är redan påverkad och jag håller med om att den måste fortsätta genom att inte stänga ned allt som vissa andra länder har gjort. Samtidigt tycker jag också att det skall in i huvudet på folk att de INTE kan gå tillbaka att leva "som om detta aldrig har inträffat" förrän potentiell flockimmunitet och/eller vaccin vilket lär ta minst ett år för att vara generös med tiden.

Detta betyder att hotell- och restaurangbranschen kommer att behöva vara annorlunda tills vidare. Vi har redan sett detta med tonvis med restauranger som erbjuder avhämtning och hemkörd mat. Svårare är det med direkta kroppsliga upplevelser som hårklippning, massage, tatuering, med mera.

Den största oron jag har är över en plötslig andra våg på grund av att för många tror att "åh det är över! Nu lever vi igen som om detta har aldrig inträffat!" Och vips så får du en överbelastad vård och många dör av behandlingsbara akuta sjukdomar på grund av den överbelastade vården som inte kan hjälpa till.

Till sist vill jag säga att det har ingenting med "moder jord slår tillbaka" som jag sett många skriva här och var på nätet. Klimathotet kvarstår fortfarande trots att himlen och vattnet är blå på vissa delar av världen.

Det hela har med idiotisk förlegad matkultur. Precis som kannibalism inte är att rekommendera längre så är djur med 400+ olika virus inte heller att föredra för masskonsumtion om du frågar mig.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Till sist vill jag säga att det har ingenting med "moder jord slår tillbaka" som jag sett många skriva här och var på nätet. Klimathotet kvarstår fortfarande trots att himlen och vattnet är blå på vissa delar av världen.

Det är inte så att det är något "religöst" med det jag menar. Syftar mest på att sjukdomar kommer hända igen och ju mer vi missbrukar tex antibiotika är det bara en tidsfråga innan flera antibiotika baktierier börjar härja där ute och vi kommer få "mass död" om vi inte kommer upp med något nytt. När vi blir fler blir attack vectorn större. De flesta som dör lever på övertid, men farfar är tex 94 och skulle kunna checka ut närsom i vilket fall.

Vi håller koll på hur många rådjuren och älgarna är, men att se över våran egen stam det har vi tappat på vägen. För 5000 år sen hade de "högsta" i "samhället" full koll på det och med "gud offringar" och annat höll befolkningen på en nivå som passade tillgänglig mat, ö folk är väl perfekta exempel, såklart förgick en del vandring och resande till andra platser..

Är det förövrigt bekräftat att det faktiskt kommer från djur ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Det har påverkat mig väldigt negativt. Jag drabbades av en skada i somras som inneburit att jag inte kunnat motionera nästan alls, mer än lugna promenader, från att ha varit väldigt aktiv inom en konditionsidrott. Den omställningen orsakade en försämrad psykisk hälsa, och nu med den ensamhet som det innebär att jobba hemifrån och inte kunna träffa släktingar och vänner i samma omfattning, så är det påfrestande. Dessutom är jag i en rehabfas, och hade tänkt komma igång med gymmande igen nu under våren, men dit vågar jag inte gå som läget är nu. Riktig jävla skit detta!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det har påverkat mig väldigt negativt. Jag drabbades av en skada i somras som inneburit att jag inte kunnat motionera nästan alls, mer än lugna promenader, från att ha varit väldigt aktiv inom en konditionsidrott. Den omställningen orsakade en försämrad psykisk hälsa, och nu med den ensamhet som det innebär att jobba hemifrån och inte kunna träffa släktingar och vänner i samma omfattning, så är det påfrestande. Dessutom är jag i en rehabfas, och hade tänkt komma igång med gymmande igen nu under våren, men dit vågar jag inte gå som läget är nu. Riktig jävla skit detta!

Att inte få utföra fysisk aktivitet kan jag absolut förstå är deprimerade. Jag tränar själv 7 dagar i veckan för att klarar mitt jobb och vardag psykiskt.. Med det sagt tränar jag dock som vanligt, gymmet har inte ändrat rutiner / tider.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Palme_570:

Att inte få utföra fysisk aktivitet kan jag absolut förstå är deprimerade. Jag tränar själv 7 dagar i veckan för att klarar mitt jobb och vardag psykiskt.. Med det sagt tränar jag dock som vanligt, gymmet har inte ändrat rutiner / tider.

Sen är du bred också fan slutat träna pga covid får köpa hem en stång detta går inte!
Jag jobbar mer än vanligt jävla IT jobb haha!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Lever på som vanligt, förutom att pluggandet sker på distans.
As gott med få människor när man handlar m.m

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag lever isolerad med mina föräldrar eftersom alla tre är i riskgrupp. Min flickvän jobbar i butik och bor nu själv i lägenheten. Träffade henne för första gången idag sen februari på en utomhusfika. Hon bor i norrtälje och jag längst ute på värmdö. Det enda jag gör är väl att spela quake typ. Har ME/CFS och min aktivitetsnivå påverkas extremt mycket av mitt mående. Men jag fick in 4 frags under en duel på CNZ för inte så länge sen (y). Mitt liv är typ detsamma som innan coronan med undantag att jag och tjejen nu inte bor ihop eller ses mer än i videosamtal vilket suger mellan varven men börjat lära mig att leva isolerad. Eftersom jag insjuknade i ME 2016 så är jag nog bättre tränad för det här än de flesta. Skicka mig på en one way trip to mars... jag bryr mig inte. (y)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

I princip samma fast mindre aktiviteter med andra. Tvättar händerna oftare. Dock undviker jag kanske inte handskakningar / kram som man borde.

Det är 50/50 att jag hade detta redan i slutet av januari / början av Februari alternativt extremt stark influensa (aldrig varit med om något sånt, fick sticka till akuten mitt i natten pga hostade/spydde blod).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Jag tränar själv 7 dagar i veckan för att klarar mitt jobb och vardag psykiskt..

Jag är nyfiken på det här. Har du lust att beskriva vad för typ av träning och hur det hjälper dig? Jag vet att träning motverkar stress men undrar ifall det finns en bredare förklaring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är 50/50 att jag hade detta redan i slutet av januari / början av Februari alternativt extremt stark influensa (aldrig varit med om något sånt, fick sticka till akuten mitt i natten pga hostade/spydde blod).

Tyvärr är nog det en månad för tidigt för att vara covid19 i Sverige, om det inte är så att du veckan innan hade nära kontakt med kineser från det utsatta området, eller nån som nyss varit där.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Privat ingen större skillnad förutom att mina föräldrar inte vill ha besök. Går som vanligt till jobbet på min samhällsviktiga arbetsplats. Där är en del förändringar. Alla som kan jobbar distans. Vi håll separerade beroende på hur viktiga vi är för verksamheten. Endast ”oviktig” personal får gå till restaurangen övriga får beställa mat eller ha matlåda.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Fick sparken från mitt sommarjobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tyvärr är nog det en månad för tidigt för att vara covid19 i Sverige, om det inte är så att du veckan innan hade nära kontakt med kineser från det utsatta området, eller nån som nyss varit där.

Fick det en vecka efter min rumskamrat kom från nederländerna. Amsterdam > mindre stad via buss. Flyg till Gdansk och flyg hit. Troligtvis inte men who knows.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jobbar hemifrån och är sedan den 28:e April 60% permiterad med resten av bolaget (skulle varit det redan från den 4:e April men pga. att jag är provanställd än så länge får de inte det förrän efter 3 månader).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Jag är nyfiken på det här. Har du lust att beskriva vad för typ av träning och hur det hjälper dig? Jag vet att träning motverkar stress men undrar ifall det finns en bredare förklaring

Well, jag har senaste 2 åren jobbat alldeless för mycket. Jag jobbar med IT och har IT som hobby, jobbar främst med Nätverk & Linux/windows Serverdrift. Jag rings ofta när kollegorna inte reder ut jobbet eller när det kört ihop sig inför deadline vilket blir att jag utöver att jobba 100-120 timmar övertid varje månad mycket av tiden jobbar med "problem" och det är bråttom. Det är väldigt påfrestande för psyket. På gymmet är allt väldigt simpelt och problem fritt, något ska flyttas från a till b, när jag kommer in är jag ofta lite småbutter men när jag går ut skrattar jag och stojjar och jobbar sedan ofta 4-5 timmar till.

Jag har gått in i väggen 1 gång 2014 och utan gymmet hade jag gjort det igen... I år är det verkligen räddningen när semester verkar vara utom synhåll närmaste tiden...

Kort är det ju helt enkelt simplicitet, man pratar av sig, släpper alla problem som är utanför gymmet och kroppen släpper lös endorfiner. Problem man suttit med i timmar löser man på 5 minuter när man kommer därifrån.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

jobba 100-120 timmar övertid varje månad

Det där är nästan en heltidstjänst till. Det är nog billigare att anställa en till än att dels köra dig in i väggen, dels betala övertidsersättning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Sen är du bred också fan slutat träna pga covid får köpa hem en stång detta går inte!
Jag jobbar mer än vanligt jävla IT jobb haha!

Är du så lydig alltså

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att betydligt fler 3D-utskrifter beställs från mitt företag, eftersom folk har mer tid att vara kreativa. En oväntad tvist måste jag säga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det där är nästan en heltidstjänst till. Det är nog billigare att anställa en till än att dels köra dig in i väggen, dels betala övertidsersättning.

Det är inte efter min önskan det blivit så, utan jag har gjort det som krävts för det ska gå ihop hos min förra arbetsgivare som hade dålig ekonomi och inte gav mig kollegor i de områdena jag behövde mer timmar i, jag byte nyligen arbetsgivare så hoppas på att de ska bli bättre nu men då jag var ensam med en del kompetenser åt min tidigare arbetsgivare så har jag endel jobb kvar där, är delvis också egenföretagare, men det innebär idag inte så många timmar utan det mesta går genom arbetsgivaren. Övergångsperioden är dock tuff.

Tror jag överdrev lite dock, snittade väl snarare 230-240 arbetsttimmar förra året / månad och är på 270 i snitt i år. Så 100 timmar extra gäller väl snarare för iår.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Well, jag har senaste 2 åren jobbat alldeless för mycket. Jag jobbar med IT och har IT som hobby, jobbar främst med Nätverk & Linux/windows Serverdrift. Jag rings ofta när kollegorna inte reder ut jobbet eller när det kört ihop sig inför deadline vilket blir att jag utöver att jobba 100-120 timmar övertid varje månad mycket av tiden jobbar med "problem" och det är bråttom. Det är väldigt påfrestande för psyket. På gymmet är allt väldigt simpelt och problem fritt, något ska flyttas från a till b, när jag kommer in är jag ofta lite småbutter men när jag går ut skrattar jag och stojjar och jobbar sedan ofta 4-5 timmar till.

Jag har gått in i väggen 1 gång 2014 och utan gymmet hade jag gjort det igen... I år är det verkligen räddningen när semester verkar vara utom synhåll närmaste tiden...

Kort är det ju helt enkelt simplicitet, man pratar av sig, släpper alla problem som är utanför gymmet och kroppen släpper lös endorfiner. Problem man suttit med i timmar löser man på 5 minuter när man kommer därifrån.

Kul att det hjälper. Vet att jag också behöver komma igång med regelbunden träning av bl.a. liknande skäl och får hoppas att det här blir lite motivation

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Kul att det hjälper. Vet att jag också behöver komma igång med regelbunden träning av bl.a. liknande skäl och får hoppas att det här blir lite motivation

Det hjälper, även om gymmet i sig slutar vara intressant så känslan när man går därifrån går inte vara utan... Det är lite som mitt heliga tempel ingen får rucka på.

Tips är att hitta någon att träna med som kan vara hjälp med att komma dit, precis du hjälper den där det är den som är otaggad.. Visst går det träna själv men kräver mycket mer diciplin..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Har ett långdistansförhållande och precis innan (mars, fredagen den 13:e) alla reserestriktioner infördes så skulle jag ha flygt från Arlanda. Nu är det mer än ett halvår sedan vi träffades i kött och blod.

Optimistiskt och en smula naivt så bokades resan om till 15:e maj och nu verkar det extremt sannolikt att inte det heller blir av. Det är bittert men vad fan ska jag göra åt saken liksom..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Har ett långdistansförhållande och precis innan (mars, fredagen den 13:e) alla reserestriktioner infördes så skulle jag ha flygt från Arlanda. Nu är det mer än ett halvår sedan vi träffades i kött och blod.

Optimistiskt och en smula naivt så bokades resan om till 15:e maj och nu verkar det extremt sannolikt att inte det heller blir av. Det är bittert men vad fan ska jag göra åt saken liksom..

ja det är väl bland det värre.. man är inte välkommen på så många ställen i världen.. vart skulle du ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Jag jobbar hemifrån och har inte träffat mina föräldrar (båda riskgrupper) på ett bra tag nu men vi kör skypemöten och det funkar bra.

Min mamma fyller år nu och vi kommer ha ett covid19-tema på firandet utomhus.

Jag bor också strax utanför stan och har inte åkt in, eller åkt kommunalt på en månad nu. Hade lite resplaner i sommar inom sverige som jag lagt på hyllan.

Annars är jag ganska nöjd, arbeta hemifrån är en stor förbättring för mig och jag mår mycket bättre än jag gjorde förut.

Permalänk
Medlem

Mitt jobb ingår i gruppen samhällsviktig så jag har inte lyxen att få jobba hemmifrån. Redan i början var jag väldigt noggrann med hygien, men kommer bli ännu noggrannare efter idag. Har idag suttit med en som somnade in pga covid, och det är ett jävla otyg till virus.

Man ska inte vara rädd men det är så pass enkla rekommendationer för att hålla sig själv och sina medmänniskor friska.

Ta hand om er

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jobbar som vanligt.
Jag tycker att avståndsplupparna på golvet i affärerna och bordsservering på krogen är det bästa som hänt 2020.

Hoppas det är här för att stanna.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem

Privat har det inte påverkat mig speciellt mycket. Jag bor ute på landet. Underhållit mig hitintills att bygga min nya verkstad som jag ska smida i, som jag f.ö börjat flytta in alla grejer i idag, så det känns skönt!

Åker och handlar som vanligt, kanske lite mindre spontana dock, småköpen liksom.

I jobbet har det dock påverkat mig både positivt och negativt, i o med att jag jobbar som fastighetstekniker och utgör större delen av jobben inne hos hyresgäster så är det komplicerat. Vi försöker be HG att gå ut på promenad om vi behöver gå in, men försöker enbart göra akuta ärenden, så som stopp, vitvaror, sprutande vatten etc, men det är fortfarande många andra grejer som ligger på den hårfina.. så man får avgöra mycket själv vad som anses vara akut.

Vi har dock kommit ikapp med alla andra projekt-grejer, utemiljö och annat underhåll så det är ju bra i alla fall.

Skakar dock inga händer alls för tillfället och försöker hela tiden hålla avstånd till personer i närheten men pensionärer är fan i mig dumma i huvudet. De ska stå och hänga över axeln på en även fast man säger till dem.

Men brukar väl säga typ, "Skulle gärna skaka handen men, ja, du vet. Dessa corona-tider"
Sen får man höra världens åsikt från den man pratar med. Oh well.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Det jobbigaste tycker jag är vetskapen om att detta kommer att pågå i åtminstone 1.5 år, kanske långt över två år, ytterligare. De som redan har haft det kan räkna med en viss immunitet, men på ett års sikt kanske det inte funkar längre. Och för alla som inte haft det kommer oron finnas kvar fram till att ett fungerande vaccin finns tillgängligt. Förmodligen sent 2021 eller under 2022.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S