Permalänk
Medlem

Bärbar för Frontend?

Ska förhoppningsvis läsa till frontend-utvecklare till hösten. Så tänkte fråga vad rekomenderar ni för dator?
Funderar på denna:

https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro/13-tum-rymd...

Vad tror ni?

Mvh Hampus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sjohnson:

Ska förhoppningsvis läsa till frontend-utvecklare till hösten. Så tänkte fråga vad rekomenderar ni för dator?
Funderar på denna:

https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro/13-tum-rymd...

Vad tror ni?

Mvh Hampus

Måste det vara Apple? Finns ju så mycket mer kostnadseffektivare alternativ spekulerar jag utifrån faktumet att det är Apple!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ja, en Macbook är svårslagen på laptopfronten. Om du pallar bära etc skulle jag dock ta en femtontummare. Jag har haft båda och det gör en jäkla skillnad.

Permalänk
Medlem

@sjohnson: Är du van vid Mac? Annars hade jag satsat på någon Windows laptop. Microsoft Laptop 3 verkar nice om du inte behöver grafikkort. Asus G14 är ett riktigt kraftpaket. Microsoft Surface Book 3 släpps om 1 månad. Allt är beroende på budget såklart, alla 3 är dyra.

Permalänk
Medlem

Om det är 13" MacBook du är ute efter skulle jag i dagsläget nog satsa på nya MacBook Air med i5:an som landar i samma prisklass. Du vill nog ha det nya tangentbordet. Dessutom får du mycket mer lagring. Det är dock inte omöjligt att Apple släpper nya Pro innan hösten med nya tangentbordet. Kom ihåg att du får 10% rabatt om du har Mecenat och beställer direkt från Apple.

Permalänk
Medlem

@AplAy: Nej det behöver det inte vara. Har varit inne på Microsoft Surface book med

Mvh Hampus

Permalänk
Medlem

@izzie: Det är lite priset där på 15" men kanske det blir det ändå.

Mvh Hampus

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum: Jag är väldigt sugen på Microsoft Surface book 3. Men måste välja mellan 15" eller
16 ram. Vad är mest värt tum eller ram?

Mvh Hampus

Permalänk
Medlem

@MrNubcake: Alright, Ska kolla in det absolut. Vet inte om jag kan vänta tills hösten för min nuvarande dator håller på att falla ihop haha.
Mvh Hampus

Permalänk
Medlem

Pluggar just nu inom machine learning och jobbar som front-end utvecklare vid sidan av studierna och använder mig av en MBP 15 från 2018. Jag skulle verkligen vilja slå ett slag för Mac om du har råd med det då det underlättar väldigt mycket i form av att det känns som en välpolerad Linux-dist med alla de verktyg som en front-end-utvecklare och student behöver i form av Office och Adobe-paketet. Även så är de flesta verktyg för front-end först och främst byggda för Mac då det är helt klart vanligast för front-end-utvecklare. Finns så klart på windows, men funkar rent generellt bättre med npm och liknande på Mac!

Skulle även varmt rekommendera 15-tummaren då den lite större skärmen gör otroligt stor skillnad, samt att du då får de bättre tangentborden (verkligen det som jag stör mig på med min Mac, så köp verkligen inget annat än nyaste Macbook Air eller Macbook Pro 16" då tangentborden på de äldre går sönder. Hänt 3 ggr för mig totalt på två år).

Är du orolig för datorkraft så får man alltid tillgång till det i studierna för det man gör (om du t.ex. skulle ta ngn Machine Learning kurs som kräver en stark GPU eller så) och allt sker då i Linux. Fördelen med Mac är då att du redan är van vid Unix och så!

Windows funkar så klart också, men se i så fall till att du läser på om och använder dig av WSL (Windows Subsystem for Linux) som gör att du får Linux (endast terminalen, som dock är väldigt kraftfull) direkt på din desktop och kan köra alla andra program parallellt.

Fördelen med Mac är dock fortfarande andrahandsvärdet när du vill byta dator, samt att dem rent generellt håller bättre och inte snurrar igång fläkten och överhettar i väskan som tyvärr många windows-laptops gör. Kör du windows så kör på en Thinkpad, väldigt bra kvalité och enkla att få igång Linux på om du skulle vilja byta i framtiden Eventuellt att XPS 15 skulle vara ett alternativ också, dem har lite dålig QC, men får du en hel så håller den!

Blev en lång harrang, men hoppas du känner att du fick något utav det

Edit: Köper du en mac så vänta till närmre hösten då Apple har sitt B2S-edbjudande och slänger med lurar värda 2,5k med datorn utöver de 10% som de redan drar av

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem

Har du råd så är OSX mycket trevligare än Windows! Visst kan man köra WSL/Docker/Vagrant på Windows också men varför krångla till det i onödan? Kanske vore värt att kolla på en begagnad dock, du kommer förmodligen inte använda din privata när du börjar jobba.

Permalänk
Medlem

@Acce22: Tack för förklaringen! Har svårt att bestämma mig mellan Microsoft Surface book 3 eller MacBook pro. Men tror du det räcker med MacBook air eller ska man köra på Pro? Sen tror du att 8g ram räcker för jag måste nämligen välja mellan 15 tum skärm eller 16 ram. (Har inte råd med både och)

Mvh Hampus

Permalänk
Medlem

@evirob: Kanske är värt då att kola begagnad.

Mvh Hampus

Permalänk
Medlem

Blev precis klar med min 2-åriga Frontendutbildning och väntar ivrigt på den beryktade 14 tums Macbook Pro:n som förväntas komma nu i maj. Orkar du vänta 2-4 veckor så tror jag du har drömutvecklardatorn.

Köp INTE pro:n nu alltså, om du måste köpa en ny nu, kör på en Air som åtminstone har det senaste "magic keyboard" och inte butterflymekanismen.

https://forums.macrumors.com/threads/waiting-for-the-2020-mbp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjohnson:

@Acce22: Tack för förklaringen! Har svårt att bestämma mig mellan Microsoft Surface book 3 eller MacBook pro. Men tror du det räcker med MacBook air eller ska man köra på Pro? Sen tror du att 8g ram räcker för jag måste nämligen välja mellan 15 tum skärm eller 16 ram. (Har inte råd med både och)

Mvh Hampus

Macbook Air räcker absolut! Front-end utveckling är verkligen inte tungt för datorn. 15" är bara för att skärmen är större så du kan se mer kod! Men kör du Macbook Air så sikta på en i5 med 4 kärnor och 16GB ram så kommer du klara dig långt! Ram behövs för alla Chrome-flikar och så som man har uppe i samband med att man utvecklar Tips är att i framtiden investera i en extern skärm så du får en större skärm ändå!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem

Avskyr tangentborden apple använt sedan dom introducerade touchbaren. Ska ju vara ett nytt på väg in men vet inte om dom uppdaterat hela lineupen med det nya än. Kanske finns någon annan i tråden som vet vad den datorn använder. Personligen, har jag lite svårt för 13 tummare. Jag hade nog kikat på en liten 15" eller minst 14" laptop. Har dock full förståelse för att priset väldigt lätt springer iväg när det gäller apple.

Frontend web är ganska plattforms agnostiskt. Mac och linux är vanliga OS men går utmärkt att jobba i windows också med wsl (linux i windows). App utveckling för ios kan vara knöligare och där behöver du oftast en mac. Har inte stenkoll på laptop marknaden men Dell brukar ha vettiga modeller och lenovo thinkpads är bra arbetshästar.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Kul med fler frontendare! Mac är mer eller mindre standard för frontendutveckling för web men går som sagt prima med Windows också om man verkligen vill. Håller med @evirob om att du inte behöver gå all-in på en fet dator nu då du bör få en grym när du väl är klar och jobberbjudanden duggar tätt.

Permalänk
Medlem

@Acce22: Kanon! Tror det blir det. Lite billigare än Pro med.

mvh Hampus

Permalänk
Medlem

@Rekl3M: Ja det verkar vara drömmen verkligen. Dessvärre är den nog prismässigt för dyr för mig just nu. Kanske blir en liknande efter jag är klar med plugget.

mvh Hampus

Permalänk
Medlem

@Ragin Pig: Ja har hört det med att tangentbordet inte är en höjdare direkt. Får se hur de nyare ser ut. Jag hade absolut valt en 15" tum om det inte var för att priset springer iväg en del som du säger. Får väl se va det blir.

mvh Hampus

Permalänk
Medlem

@Kraukz: Ja verkligen gött med fler frontendare. Jag märker att Mac är ganska standard på Frontend sidan. Så lutar mest åt det. Exakt som du säger, kanske bättre köpa en liten billigare till plugget. Tror det blir denna:

https://www.apple.com/se/shop/bag

Permalänk
Medlem

Din länk fungerar inte. Men utan att veta vad du valt så kör verkligen på 15”, du kommer ångra det längre fram annars.

Permalänk
Medlem

Vill bara ta och gratulera till din alldeles första "works on my machine", ett viktigt steg för alla utvecklare! (Länken funkar inte för oss andra eftersom det du lagt i cart bara ligger sparat lokalt i din browser i local/session storage eller en kaka)

Permalänk
Medlem

Alright tror iallafall det blir Macbook air 16gb, 256 ssd, i5
Blir för dyrt med en 15 tum

Permalänk
Medlem

@Kraukz: hahah Jo tack jag märkte det. Var lite för snabb där haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjohnson:

Alright tror iallafall det blir Macbook air 16gb, 256 ssd, i5
Blir för dyrt med en 15 tum

Bra val, kör med extern skärm istället för fläska på laptopen med 15”.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

System76 verkar ganska trevliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjohnson:

Alright tror iallafall det blir Macbook air 16gb, 256 ssd, i5
Blir för dyrt med en 15 tum

Senaste ryktena säger dock att en uppdaterad version av MacBook Pro ska komma nu i maj (troligtvis inte den ryktade 14”aren utan en upphottad 13”, som air refreshen). Jag sitter och väntar på den nya PRO, gillar inte kyllösningen på air (den har inga heatpipes utan bara en casefläkt).

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

@sjohnson: Skulle säga att har du inte råd med 16GB primärminne så spara hellre en slant och avvakta för 16GB är helt klart värt det. Du vill hellre inte ha mindre än 256GB, gärna 512GB >SSD<. Ingen HDD bör accepteras överhuvudtaget 2020 i en bärbar dator.

Permalänk
Medlem

Nu gillar jag visserligen Mac själv, men ser egentligen inga direkta anledningar till varför Mac skulle vara mer lämpat än PC när det gäller frontendutveckling, förutom att OS X i sig är ett trevligare operativsystem.

Jag kör Mac hemma och Windows på jobbet. Det finns i princip samma applikationer till båda två, och jag upplever inte att det skulle vara lättare att utveckla i ett operativsystem före ett annat.

Att Mac skulle ha blivit en standard för frontend tror jag inte det minsta på, och det är nog svårt att bevisa. Sitter du på jobbet i .NET så använder ni troligen Windows. Använder ni PHP på jobbet så är det inte omöjligt att ni istället sitter med exempelvis Linux.

Nu tycker jag själv att du ska köpa en Mac för att det är himla trevliga datorer och har ett OS som man inte blir galen på, men trivs du just nu bra med Windows så ser jag ingen direkt anledning till att byta.