Permalänk
Medlem

Säng framför eluttag, brandrisk?

Nån som vet om det kan börja brinna om sängen är styrd mot ett eluttag i väggen utan några kontakter i?

Permalänk
Medlem

nej
om du så tejpar igen det eller sätter igen helt så kan inget hända om du inte har någon sluten krets inkopplad.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Kan och kan, risken är väl kanske lite högre än om det var mindre brännbara material i närheten. Men sålänge elen i huset är ok så är ändå risken närmare 0 än en på en googol.

Permalänk
Medlem

Elen hoppar inte ut ur uttaget utan vidare. Det skulle vara om du skulle råka slå sönder uttaget och hamna så oturligt att kablarna inne i det kortsluts.

Men nej, realitstiskt sett är det ingen som helst fara.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem

Om sängen står direkt mot uttaget så att den riskerar att skada det är det naturligtvis inte bra, du får tänka på att sängen rör sig och står den dikt an så fixa nån typ av distans som gör att det alltid finns en spalt mellan uttag och säng, det går tex att lägga en bräda på golvet som hindrar benen från att hamna för nära väggen.
Det finns också en risk att det uppstår en ljusbåge i uttaget vid åsknedslag och brandrisken ökar om du har nått brännbart i närheten av uttaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om en säng rör sig så pass att det har sönder ett vägguttag, då har det gått ORDENTLIGT hett till i den sänghalmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golbez:

Nån som vet om det kan börja brinna om sängen är styrd mot ett eluttag i väggen utan några kontakter i?

Jag får bara plats med min säng på ett ställe i rummet och det är precis vid eluttaget. 3 år med noll olyckor

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Styrd mot eluttaget? Vad betyder det? Är det en elektrisk säng? Nej, jag har elektrisk ställbar säng inkopplad i ett el uttag bakom sängen. Brandrisken beror ju på vad du kopplar in i eluttaget, om det är en trasig förbrukare som blir varm eller så. Du ska inte tejpa på eller för eluttag som någon skrev..