Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

@LeVvE: Vad är grejen med backlight bleed? Är ju svårt att komma ifrån på IPS skärmar eller har jag missat något?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@LeVvE: Vad är grejen med backlight bleed? Är ju svårt att komma ifrån på IPS skärmar eller har jag missat något?

Mvh

Ingen av mina gamla Dell IPS skärmar har någon BLB öht, bara "IPS Glow" så svårt kanske det kan vara och de skärmarna kostade betydligt mindre.

Tycker vi går tillbaka till CCFL

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Känner du att tangentbordet är värt ett köp?

Ja, och då hade jag ett motsvarande Corsair MX Speed. Men jag har ju inte direkt fått något mer än köplusten tillfredsställd

Visa signatur

[ CPU: Ryzen 9 3900X || MB: ASUS X470-F || Mem: Corsair 2x16GB 3600c14 || GPU: MSI RTX 2080 Gaming X Trio || PSU: Fractal Newton R3 600W || HD: Samsung 970 EVO 1TB + SATA SSDs || Chassi: Fractal Define R6 ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Santia:

Hur funkar detta exakt? Blir det 10 kr/månad i 24 månader, i och med att man har förbetalt live under dessa 24 månaderna per automatik utan att man behöver göra något förutom att aktivera den första 10 kr månaden? Står att det endast gäller en månad på första länken men antar att man kan gå runt det genom att ha förbetalt guld under längre tid än så?

Tiden du har förköpt blir uppgraderad, sen betalar du 10 kr för en månad extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Precis så, du kan ha förbetalt guld i till exempel 6 mån. Det blir uppgraderat till ultimate.

Skrivet av anon42512:

Tiden du har förköpt blir uppgraderad, sen betalar du 10 kr för en månad extra.

Tack för svar! Låter ju riktigt nice. Vet ni om man behöver säga upp ultimate pass efter en månad för att inte debiteras ordinarie pris eller är det bara att låta den rulla vidare under tiden man har förbetalt guld?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santia:

Tack för svar! Låter ju riktigt nice. Vet ni om man behöver säga upp ultimate pass efter en månad för att inte debiteras ordinarie pris eller är det bara att låta den rulla vidare under tiden man har förbetalt guld?

Har för mig att jag sade upp direkt, då dök det upp en ruta att jag hade kvar mitt game pass fram tills sista dagen jag betalat för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rbt:

Ja, och då hade jag ett motsvarande Corsair MX Speed. Men jag har ju inte direkt fått något mer än köplusten tillfredsställd

Nice, jag har ett ca 5-6 år gammalt Corsair Vengeance K70. Det funkar ju bra egentligen, så får fundera på om det är värt det. Vore ju kul att kunna ha annan färg på LEDsen än rött, haha. Men som sagt, frågan är om det är värt det. Hmm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Nice, jag har ett ca 5-6 år gammalt Corsair Vengeance K70. Det funkar ju bra egentligen, så får fundera på om det är värt det. Vore ju kul att kunna ha annan färg på LEDsen än rött, haha. Men som sagt, frågan är om det är värt det. Hmm...

Var in på Elgiganten och kände idag, det jag provade kändes bra. Dock så blir jag vansinnig på space rattle vilket jag tyckte tangentbordet led av. Så för mig blev inte ett köp i nuläget iaf 😁

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

@Santia: Det blir inte 10kr per månad utan du bara konverterar det till ultimate för engångssumma på 10kr.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Var in på Elgiganten och kände idag, det jag provade kändes bra. Dock så blir jag vansinnig på space rattle vilket jag tyckte tangentbordet led av. Så för mig blev inte ett köp i nuläget iaf 😁

Ursäkta min okunnighet, men vad är space rattle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Ursäkta min okunnighet, men vad är space rattle?

Det typ skrammlar på space tangenten?

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Det typ skrammlar på space tangenten?

I rymden kan ingen höra dig skramla.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av swe-mighty:

För info. Resterande tid på xbox live gold konverteras till game pass. Jag köpte 24 månaders förvetalt live. Konverterade sedan för 10kr och har nu game pass ultimate (som även ger pc spel, ex Gears TACTICS) I två år

Skrivet av Santia:

Hur funkar detta exakt? Blir det 10 kr/månad i 24 månader, i och med att man har förbetalt live under dessa 24 månaderna per automatik utan att man behöver göra något förutom att aktivera den första 10 kr månaden? Står att det endast gäller en månad på första länken men antar att man kan gå runt det genom att ha förbetalt guld under längre tid än så?

Skrivet av anon42512:

Tiden du har förköpt blir uppgraderad, sen betalar du 10 kr för en månad extra.

Skrivet av Specias:

Har för mig att jag sade upp direkt, då dök det upp en ruta att jag hade kvar mitt game pass fram tills sista dagen jag betalat för.

What is the best way to buy 24 months of Xbox live gold? The longest I saw was a 12 month option and it costs 649,00 kr/år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Super Älg:

What is the best way to buy 24 months of Xbox live gold? The longest I saw was a 12 month option and it costs 649,00 kr/år.

Just buy 12 months of subscription cards and they will stack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Ursäkta min okunnighet, men vad är space rattle?

Skrivet av mrvision:

Det typ skrammlar på space tangenten?

Hahaha exakt 😅 Fått för mig att det var ett vedertaget begrepp.
Men ja, när mellanslag skramlar väldigt mycket, låter nästan som att något sitter löst. Jag stör mig enormt på det, och tycker det drar ner på kvalitetskänslan ☺️

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Hahaha exakt 😅 Fått för mig att det var ett vedertaget begrepp.
Men ja, när mellanslag skramlar väldigt mycket, låter nästan som att något sitter löst. Jag stör mig enormt på det, och tycker det drar ner på kvalitetskänslan ☺️

Aha vad synd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Produkt: LG OLED77C9
Länk: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-oled77c9pla-77-c9-ol...
Kategori: TV
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5102559
Pris: 37990 kr
Tidigare pris: 39990 kr

FYI:
-Ej i lager i webbshoppen - hemleverans ej möjlig
-Finns inte tillgänglig i någon butik i Stockholms län, orkade inte kolla mer än så.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Bra deal?

Skrivet av µiCro:

Produkt: Lenovo Legion T530 Tower (Ryzen 3600 + RTX 2060)
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
Kategori: Datorer
Pris: 9990 kr

Hej, går själv köpetankar.
Hur står denna konfigen mot en man skulle bygga själv?
Första looken känns som att de är bra pris.

Om man själv skulle bygga en själv vad för prestanda kan man förvänta sig för runt 10000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

What is the best way to buy 24 months of Xbox live gold? The longest I saw was a 12 month option and it costs 649,00 kr/år.

It costs 549:- on inet, stack two for 24 months after you use some live gold or gamepass codes you have around,
(sometime you get an extra month when adding a 12 month code for turning on subscription, so turn it off before applying)
finally get the 3 months on the gamepass ultimate deal - it should stack 24 + ? + 3. max 36 months.

It can be shared because you can use it on PC, on the home xbox and on the xbox you are logged in on simultaneously.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Litet tips angående portalen vi lanserade.
Om ni vill fylla på med kommentarer om priset ni postar går det utmärkt, men gör det inte i själva formatet för tipset.
T.ex. om man skriver mer information på samma rad som priset så fallerar vår avläsning.
Så radbryt en gång och skriv sedan allt vad ni önskar efter själva tipset

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lime3003:

Hej, går själv köpetankar.
Hur står denna konfigen mot en man skulle bygga själv?
Första looken känns som att de är bra pris.

Om man själv skulle bygga en själv vad för prestanda kan man förvänta sig för runt 10000.

Det är klart mer fördelaktigt att köpa och bygga själv, dels för att du oftast får bättre kvalitet på många av delarna (allt utom cpu och gpu troligtvis) och dels för att du oftast får bättre garantier. Datorn jag tipsat om har nu "rätt" pris jämfört med innan, jag testade lägga till de billigaste liknande komponenterna och hamnade på drygt 8300 kr, så med Windows (som man iofs kan fixa billigare via t.ex. eBay) och montering så hamnar priset på ca 10 000 kr.

Du kommer hamna på ungefär samma prestanda om du väljer att bygga själv, och kommer då också förmodligen ha bättre moderkort, nätaggregat, RAM och lagring. I spel kommer du dock inte märka någon skillnad, men det kommer bli lättare att uppgradera en egenbyggd dator.

Edit: mitt tips är nog mest riktat till föräldrar som inte har intresse eller tid att bygga datorer själva till sina barn som vill spela datorspel några år framöver utan att behöva uppgradera på ett tag.

Permalänk
Medlem

Bra deal

@µiCro:
Tack, trodde väl också de.
Jag byggde min nuvarande dator men de måste nog vara 8 år sedan och har lite dålig koll på allt nu.
Om jag skulle bygga en så skulle jag vilja gå på en mindre formfaktor på moderkortet och troligen AMD men sen är jag osäker om man kan ha ett mindre formfaktor och ändå få plats med en bra GPU.

Är de någon som har lite tips på en sådan dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Det är klart mer fördelaktigt att köpa och bygga själv, dels för att du oftast får bättre kvalitet på många av delarna (allt utom cpu och gpu troligtvis) och dels för att du oftast får bättre garantier. Datorn jag tipsat om har nu "rätt" pris jämfört med innan, jag testade lägga till de billigaste liknande komponenterna och hamnade på drygt 8300 kr, så med Windows (som man iofs kan fixa billigare via t.ex. eBay) och montering så hamnar priset på ca 10 000 kr.

hur fick du en liknande dator till 8.3k? hamnar på typ 10k på inet

Permalänk
Medlem

AMD vs Nvidia

@Hunke:
Vad är tanken på AMD kontra nvida då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunke:

hur fick du en liknande dator till 8.3k? hamnar på typ 10k på inet https://puu.sh/FFI3E/f0c143876d.png

Jag valde det billigaste jag kunde hitta i princip, som fanns i lager på olika ställen. T.ex. 350W supply (samma w som datorn på Elgiganten har), billigaste 2060 i lager etc etc. Har stämt av att jag inte missat någon komponent heller

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan Luxor tv'n ICA säljer vara bra? Det är ju Luxor vi snackar om här!

Den är inte bra. Det är mycket bildyta för pengarna helt enkelt.
Mina ögon blöder varje gång jag tittar på den, men den är inte den primära för mig. Det är frugans tv... 😅
Men alltså den är skarp och fin i bilden, men dra åt helvete vad den överdriver färger och smetar ut. Folks ansikten ser inte kloka ut och bildinställningarna är begränsade.
Det blir bäst färgåtergivning om man tittar på svartvitt.

Men, billig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@LeVvE: Vad är grejen med backlight bleed? Är ju svårt att komma ifrån på IPS skärmar eller har jag missat något?

Mvh

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kerus3:

Produkt: Samsung Galaxy S20 5G
Länk: https://webbutik.comviq.se/samsung-galaxy-s20.html
Kategori: Mobiltelefoner
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5263995
Pris: 395kr/månad med fastpris 10GB

Alltså 4800kr för mobil och 4680kr abonnemang under 24 månader!

Någon som har en S20? Är den bra? Jag har en S8 och upplever att skärmen ofta registrerar fel när man trycker på tangentbordet t.ex. Det blir fel bokstäver ofta. Undrar om S20 är likadan eller om den är bättre?

Permalänk
Skrivet av LulleK:

Någon som har en S20? Är den bra? Jag har en S8 och upplever att skärmen ofta registrerar fel när man trycker på tangentbordet t.ex. Det blir fel bokstäver ofta. Undrar om S20 är likadan eller om den är bättre?

Så känns min S10plus med, faktiskt störande.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI | Corsair H150i Elite | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL | Samsung 980 PRO 1TB M.2| Samsung 980 1TB M.2 | Gigabyte NVMe Gen3 SSD 1TB | Kingston A400 960GB 2.5" | EVGA GQ 850W | Corsair 5000D

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Någon som har en S20? Är den bra? Jag har en S8 och upplever att skärmen ofta registrerar fel när man trycker på tangentbordet t.ex. Det blir fel bokstäver ofta. Undrar om S20 är likadan eller om den är bättre?

Skrivet av RaekmAcKaN:

Så känns min S10plus med, faktiskt störande.

Wow, jag trodde det var jag som är/blivit kass på att skriva, Har samma problem med min s9+, skriver fel hela tiden!