Raspberry Pi får kamera med utbytbar optik

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi får kamera med utbytbar optik

Raspberry Pi-familjen utökas nu med en påkostad kameramodul, som lovar bättre bildkvalitet och valfrihet kring objektiv.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Redan beställt en! På väg hit, kommer på måndag ser det ut som.

Det ska bli minst sagt intressant att se hur väl sensorn fungerar i olika förhållanden.

Permalänk

Intressant. Men samtidigt vad ska man ha kameran till?
Jag tänker mig en radiostyrd fordon ansluten till Azure iOT hubb, sedan låta Azure Ai analysera datan. Kanske göra så den undviker hinder. Ju mer utvecklingstid man lägger på det ju mer liknar det SkyNet och terminators.
Men min känsla är att det ej kommer bli så populärt. Och då blir frågan till vad?

Lite samma sak ser ja på surfplattor, där vissa tillverkare skryter om att kamerorna där är lika bra som på deras bästa telefoner. Jag kan förstå frontkameran och videosamtal, men en påkostad bakkamera, varför då inte bara använda mobilen?
På ens Raspberry pi så kan man nu säkert föra videosamtal som man också kan på sin laptop, telefon och surfplatta. För mig att då lägga ut 600kr för att även kunna göra det på en till sak känns ej meningsfullt, speciellt när jag aldrig har videosamtal.

*edit*
Så jag tycker det är superintressant med bättre kamera till precis allt. Det jag dock funderar på är vad för roligt man man ha med dem som motiverar pengarna? Ni som kommer köpa en sådan här kamera till Raspberry pi, vad kommer ni använda den till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så jag tycker det är superintressant med bättre kamera till precis allt. Det jag dock funderar på är vad för roligt man man ha med dem som motiverar pengarna? Ni som kommer köpa en sådan här kamera till Raspberry pi, vad kommer ni använda den till?

Jag kommer inte köpa denna. Men hade det inte varit kul att byggen en liten övervakningskamera kanske?

Permalänk
Medlem

Tufft. Kanske skulle ta och bygga mitt eget övervakningssystem nu då, som jag länge funderat på. Behövs ingen superkamera för det, men ju bättre desto ... bättre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Intressant. Men samtidigt vad ska man ha kameran till?
Jag tänker mig en radiostyrd fordon ansluten till Azure iOT hubb, sedan låta Azure Ai analysera datan. Kanske göra så den undviker hinder. Ju mer utvecklingstid man lägger på det ju mer liknar det SkyNet och terminators.
Men min känsla är att det ej kommer bli så populärt. Och då blir frågan till vad?

Lite samma sak ser ja på surfplattor, där vissa tillverkare skryter om att kamerorna där är lika bra som på deras bästa telefoner. Jag kan förstå frontkameran och videosamtal, men en påkostad bakkamera, varför då inte bara använda mobilen?
På ens Raspberry pi så kan man nu säkert föra videosamtal som man också kan på sin laptop, telefon och surfplatta. För mig att då lägga ut 600kr för att även kunna göra det på en till sak känns ej meningsfullt, speciellt när jag aldrig har videosamtal.

*edit*
Så jag tycker det är superintressant med bättre kamera till precis allt. Det jag dock funderar på är vad för roligt man man ha med dem som motiverar pengarna? Ni som kommer köpa en sådan här kamera till Raspberry pi, vad kommer ni använda den till?

Jag hade planer på att bygga detta men tyckte inte bilderna blev tillräckligt bra. Mest beroende på problemet med brännvidden. https://magpi.raspberrypi.org/articles/bird-feeder-monitor-v2...

Edit: nu med länk

Permalänk
Medlem

Riktigt sugen att bygga mig en egen övervakningskamera, något temporärt. Tex att ställa fram vid resor eller för att kolla till ungarna vid kvällarna. Återstår att se om det kommer någon spännande mjukvara för ändamålet.

Permalänk
Medlem

Spännande! För statiska ändamål känns det som en bra matchning med något billigt äldre objektiv + adapter. Ska bli roligt att se olika projekt med dessa :>

Permalänk
Medlem

Kanske skulle funka bra för astrofoto, bara koppla på teleskopet direkt i primärfokus med C-adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Kanske skulle funka bra för astrofoto, bara koppla på teleskopet direkt i primärfokus med C-adapter.

Det är nog ingen vidare sensor för sånt. Troligtvis väldigt liten och brusig och kasst dynamiskt omfång.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Hur snabb är kameran i Raspberry pi? hur många bilder per minut skulle man kunna ta?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Det är nog ingen vidare sensor för sånt. Troligtvis väldigt liten och brusig och kasst dynamiskt omfång.

Mest sannolikt, ja. Tveksam hur mycket kamera man får för 600 kr men kan nog vara kul för hobbybruk men man bör ej förvänta sig något som slår de stora kameratillverkarna på fingrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Jag hade planer på att bygga detta men tyckte inte bilderna blev tillräckligt bra. Mest beroende på problemet med brännvidden. https://magpi.raspberrypi.org/articles/bird-feeder-monitor-v2...

Edit: nu med länk

Beror inte brännvidden på vilket objektiv man använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Beror inte brännvidden på vilket objektiv man använder?

Yes.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Beror inte brännvidden på vilket objektiv man använder?

Skrivet av Masyve:

Precis, var alldeles för snabb när jag skrev. Menade vad den här kameran skulle lösa som inte gick för mig med den gamla kameralösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är nog ingen vidare sensor för sånt. Troligtvis väldigt liten och brusig och kasst dynamiskt omfång.

Det har du nog rätt i, men som planetkamera skulle den nog funka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det har du nog rätt i, men som planetkamera skulle den nog funka!

Ja jag ska nog göra ett försök på planeterna och månen.
https://medium.com/swlh/astrophotography-with-the-raspberry-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är nog ingen vidare sensor för sånt. Troligtvis väldigt liten och brusig och kasst dynamiskt omfång.

Om man skaffar 16 stycken? Skulle det inte kunna kompensera? Med lite intelligent "sammanfogning" kanske?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Ser lite likt ut en SDI marshall kamera.
Skulle inte förvåna mig om nån fått för sig att bredda marknaden.

Permalänk
Medlem

8k eller inget.

Permalänk
Medlem

Intressant men det hade varit ännu mer intressant om dom hade en ännu bättre och större sensor. 8mm - 1/3" är mindre än mobiltelefonsensorer. (varför vill man ha mått på skärmar, däck och sensorer i tum?)

Det är dock mjukvaran som kanske är viktigast. Finns det något som kan hantera rörelseförändring etc. i övervakningssyfte? Finns det mjukvara för bildidentifikation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Beror inte brännvidden på vilket objektiv man använder?

"Det nuvarande kameratillbehöret har en sensor på 8 megapixlar och fast optik, men nu får den enklare varianten sällskap av en mer påkostad variant."

Då kan den nya "high quality camera" vara något för den som inte tyckte att optiken/objektivet i den gamla Raspberri Pi kameran dög.
(om nu sensorn och elektroniken för den nya kameran duger för ens behov).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Intressant men det hade varit ännu mer intressant om dom hade en ännu bättre och större sensor. 8mm - 1/3" är mindre än mobiltelefonsensorer. (varför vill man ha mått på skärmar, däck och sensorer i tum?)

Det är dock mjukvaran som kanske är viktigast. Finns det något som kan hantera rörelseförändring etc. i övervakningssyfte? Finns det mjukvara för bildidentifikation?

Ja, har sett folk som satt upp en pi för att känna igen reg plåten på sin bil t ex

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

"Det nuvarande kameratillbehöret har en sensor på 8 megapixlar och fast optik, men nu får den enklare varianten sällskap av en mer påkostad variant."

Då kan den nya "high quality camera" vara något för den som inte tyckte att optiken/objektivet i den gamla Raspberri Pi kameran dög.
(om nu sensorn och elektroniken för den nya kameran duger för ens behov).

Tråden handlar om det nya elektroniken och han skulle avstå beroende på optiken. Inte beroende på optiken i den gamla. Sedan rättade han sig själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sAAb:

Om man skaffar 16 stycken? Skulle det inte kunna kompensera? Med lite intelligent "sammanfogning" kanske?

à 500 styck, objektiv 500 till.. vi antar att du redan har 16 rpi för att styra dem..

Du får en rätt schysst kamera för 16000.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

à 500 styck, objektiv 500 till.. vi antar att du redan har 16 rpi för att styra dem..

Du får en rätt schysst kamera för 16000.

Jo, men om man placerar ut dessa sexton små i ett rutmönster (eller en latinsk kvadrat - https://sv.wikipedia.org/wiki/Latinsk_kvadrat, https://en.wikipedia.org/wiki/Latin_square) på kanske 16 ggr 16 meter (4 meter mellan varje) borde inte dessa ge en bättre bild av galaxer, nebulosor, stjärnor, planeter och månar än en enskild kamera för 16 000?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jo, men om man placerar ut dessa sexton små i ett rutmönster (eller en latinsk kvadrat) på kanske 16 ggr 16 meter (4 meter mellan varje) borde inte dessa ge en bättre bild av galaxer, nebulosor, stjärnor, planeter och månar än en enskild kamera för 16 000?

Det är ju en bra poäng att många små kameror kan vara mer prisvärda än en stor, men det gäller ju att kostnaden inte domineras av andra saker, som optiken och monteringen. Men varför latinsk kvadrat, har det något med färg att göra? För himmelsobjekt spelar det väl ingen roll hur de placeras (så länge de inte skymmer varandra), parallaxen blir ju i alla fall obefintlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Om man skaffar 16 stycken? Skulle det inte kunna kompensera? Med lite intelligent "sammanfogning" kanske?

Det blir nog väldigt svårt att få bort mellanrummen i skarvarna! Och även om man sammanfogar fler för att få högre upplösning, så hjälper det inget när det gäller brus och dynamiskt omfång.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

För astrofoto har jag fått känslan av att optiken gör bra större skillnad än vad sensorn gör. Utan ett vettigt objektiv/teleskop kommer man ingenstans med sin sensor. Så lika bra att satsa på att teleskop eller objektiv för pengarna. Någon hade tanken däremot att använda kameran som guidekamera för teleskop. Men det var oklart om det fanns bra mjukvara för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det blir nog väldigt svårt att få bort mellanrummen i skarvarna! Och även om man sammanfogar fler för att få högre upplösning, så hjälper det inget när det gäller brus och dynamiskt omfång.

Här tänkte jag inte att lägga dem sida vid sida, utan "stapla" dem ovanpå varandra:

https://astrobackyard.com/tutorials/stack-exposures/

"there are proven ways to reduce noise in your low-light, long exposure shots. The (not-so-secret) trick is to take several shots of the same area of the night sky and blend them together using a technique called stacking."

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|