Brandrisk med smarta saker?

Permalänk
Medlem

Brandrisk med smarta saker?

Har funderat på hur brandrisken är med alla smarta pluggar och annat. laddare ska man inte ha inkopplade men pluggarna sitter i 24/7. finns det några dokumenterade fall att dom havererat?
det är en fråga jag aldrig sett komma upp. har själv huset fullt med smarta pluggar och började fundera på detta för ett tag sedan.

jag har en mobil laddare i som jag drar ur på kvällen eller när jag är på jobbet men ca 10 smarta pluggar som går efter scheman och ändrar status när jag inte är hemma och alltid är inkopplade.

Så kan det vara något att oroa sig för eller är dom helt säkra och sådana fall varför?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Är nog ingen större fara med vare sig laddare eller "smartpluggar". Drar aldrig ut mina grejer här hemma. Jag har inga direkta siffror på "hur farligt" det är, men jag tror man skulle höra om fler nedbrunna hus osv isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har funderat på hur brandrisken är med alla smarta pluggar och annat. laddare ska man inte ha inkopplade men pluggarna sitter i 24/7. finns det några dokumenterade fall att dom havererat?
det är en fråga jag aldrig sett komma upp. har själv huset fullt med smarta pluggar och började fundera på detta för ett tag sedan.

jag har en mobil laddare i som jag drar ur på kvällen eller när jag är på jobbet men ca 10 smarta pluggar som går efter scheman och ändrar status när jag inte är hemma och alltid är inkopplade.

Så kan det vara något att oroa sig för eller är dom helt säkra och sådana fall varför?

att telefonladdare är osäkra hör väl mer till att folk köper billigare laddare från typ kina som inte följer kraven, (typ har en tejpbit som isolering)
sedan tror jag det är värre med laddare för dom ska även omvandla 230v till 5v, dock skulle jag aldrig köpa smartasaker från Kina som kräver 230v, köper jag, ska det vara batteridrivet och batteriet ska inte vara inbyggt. (ska vara vanliga batterier så man kan sätta i kvalitets saker)

jag tror inte du behöver vara orolig för att dina pluggar ska börja brinna som du gjort en riktig installation, eller att uttagen i sig är ordentliga utan glapp. jag har hela huset fullt med dom och är inte det minsta orolig. (ändå brann vårt hus ner 2008, dock berodde det på en hungrig hund och levande ljus)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

att telefonladdare är osäkra hör väl mer till att folk köper billigare laddare från typ kina som inte följer kraven, (typ har en tejpbit som isolering)
sedan tror jag det är värre med laddare för dom ska även omvandla 230v till 5v, dock skulle jag aldrig köpa smartasaker från Kina som kräver 230v, köper jag, ska det vara batteridrivet och batteriet ska inte vara inbyggt. (ska vara vanliga batterier så man kan sätta i kvalitets saker)

Undvik dåliga produkter oavsett var de tillverkas skulle jag rekommendera. Det handlar om att folk vill ha billig skit och billig skit blir inte säker bara för att man tillverkar den i Angola istället för Kina. "made in china" är ingen garant för att produkten är dålig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Smarta pluggar, hubbar och liknande hör till produkter som förväntas vara i hela tiden så de (eller deras pluggar) borde rimligtvis vara konstruerade för att klara av det.

En mobilladdare är egentligen inte konstruerad att vara i hela tiden men kan ändå vara säker så länge man hanterar den rätt och t.ex. inte begraver den eller laddkabel i en klädhög eller liknande som kan aktivera laddningskretsen på kabeln/laddaren.

Permalänk

Dessa produkter ska vara konstruerade för permanent installation och klara elsäkerhetsverkets regler för detta för att äns få säljas i sverige.

Har du dock köpt utomlands och framförallt kinesium så är detta ingen garanti dock även om "rätt stämpel" sitter på produkten.

Har produkterna gått igenom deras tester tror jag du t. Om man ska kunna söka efter dom på deras hemsida.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Dessa produkter ska vara konstruerade för permanent installation och klara elsäkerhetsverkets regler för detta för att äns få säljas i sverige.

Även om saker är testade så kan dom fallera och man kan på visst sätt jämföra dom med laddare då dom har någon form av transformator för att driva "hjärnan" i dom som inte brukar rulla på 220 volt.

Pluggarna klassas nog knappast som permanent installation?

mest intresserad av fall där dessa fallerat och kanske orsakat någon form av brand eller skada, då jag aldrig läst om det men det händer säkert.

tror de flesta människor kanske använder kina grejjer men aldrig lämnar dom obevakade, skulle jag inte gjort iallafall. alla saker jag har obevakade har jag köpt i sverige.

har haft 2 ryobi laddare som börjat brinna, har 2 nya nu fast av annan modell som verkar sköta sig. båda var godkända och CE märkta, så jag litade på dom att jag iallafall kunde låta dom ladda batterierna när jag gjorde annat. tur att jag var hemma när det hände. hade batteriet fattat eld hade det varit ganska jobbigt.
Efter dessa 2 incidenter har jag börjat vara lite vaksam över saker som alltid är i pluggade.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har haft 2 ryobi laddare som börjat brinna, har 2 nya nu fast av annan modell som verkar sköta sig. båda var godkända och CE märkta, så jag litade på dom att jag iallafall kunde låta dom ladda batterierna när jag gjorde annat. tur att jag var hemma när det hände. hade batteriet fattat eld hade det varit ganska jobbigt.
Efter dessa 2 incidenter har jag börjat vara lite vaksam över saker som alltid är i pluggade.

Får jag fråga vilken typ av laddare som började brinna? Var det under laddning eller inte?

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan har smarta pluggar och liknande, koppla dina laddare i en smartplugg och sedan ser du till att den är av när du inte är hemma, tex

Permalänk
Medlem

glömde citera...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Får jag fråga vilken typ av laddare som började brinna? Var det under laddning eller inte?

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

denna var det, de nya kanske fungerar bättre? det är standard laddaren man oftast får med tror jag?
har kastat dom nu men det var en svart grej under kretskortet precis under batteriet som fattade eld.
har för mig att jag skickade ett mail till ryobis support om det, fick aldrig svar(eller så glömde jag skicka).

detta hände under laddning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Även om saker är testade så kan dom fallera och man kan på visst sätt jämföra dom med laddare då dom har någon form av transformator för att driva "hjärnan" i dom som inte brukar rulla på 220 volt.

Pluggarna klassas nog knappast som permanent installation?

mest intresserad av fall där dessa fallerat och kanske orsakat någon form av brand eller skada, då jag aldrig läst om det men det händer säkert.

tror de flesta människor kanske använder kina grejjer men aldrig lämnar dom obevakade, skulle jag inte gjort iallafall. alla saker jag har obevakade har jag köpt i sverige.

har haft 2 ryobi laddare som börjat brinna, har 2 nya nu fast av annan modell som verkar sköta sig. båda var godkända och CE märkta, så jag litade på dom att jag iallafall kunde låta dom ladda batterierna när jag gjorde annat. tur att jag var hemma när det hände. hade batteriet fattat eld hade det varit ganska jobbigt.
Efter dessa 2 incidenter har jag börjat vara lite vaksam över saker som alltid är i pluggade.

ja givetvis kan alla saker som är inkopplade gå sönder och börja brinna men har de klarat säkerhetsverkets tester så är de iaf byggda för att förebygga detta.

det är omöjligt att skydda sig hundra procent men man kan välja att försöka minimera risken genom att välja produkter som klarat säkerhetstester.

angående väggbulorna så ja de är kanske inte gjorda för "fast installation" jag vet inte.

men kan tänka mig att de har samma krav på dessa som för t.ex. en bula som fast monteras på elnätet iom att hela poängen med dem är att man ska kunna låta dem sitta i vägguttaget och styra fönsterlampor osv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja givetvis kan alla saker som är inkopplade gå sönder och börja brinna men har de klarat säkerhetsverkets tester så är de iaf byggda för att förebygga detta.

det är omöjligt att skydda sig hundra procent men man kan välja att försöka minimera risken genom att välja produkter som klarat säkerhetstester.

angående väggbulorna så ja de är kanske inte gjorda för "fast installation" jag vet inte.

men kan tänka mig att de har samma krav på dessa som för t.ex. en bula som fast monteras på elnätet iom att hela poängen med dem är att man ska kunna låta dem sitta i vägguttaget och styra fönsterlampor osv.

Hur är det med försäkring om huset brinner ned av en sådan här sak?

ja dom kanske har samma krav som timrar iallafall?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur är det med försäkring om huset brinner ned av en sådan här sak?

ja dom kanske har samma krav som timrar iallafall?

ja har de rätt märkningar (inte kopierad kinamärkning) så borde de som du säger ha samma säkerhet som t.ex. en timer eller liknande produkt tänk att man ska kunna låta sitta i uttaget för att bryta/slå på elen till det som är kopplat i den.

hur försäkringsbolag ställer sig till timers och sådana produkter låter jag va osagt men med godkänd märkning och alla förebyggande åtgärder gjorda borde de iaf teoretiskt inte sätta sig på tvären men inget jag kan svara på utan det får man nog fråga sitt försäkringsbolag om.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Är nog ingen större risk, såvida du intekänner att någon blir bra varm.

Har inte hittat mycket vid sökning på nätet om det heller, man kan tycka att det borde skapa rubriker i stil med olyckor orsakade av självkörande bilar.

Största risken är nog ilviliga personer som då ger sig på att hacka enheterna, men nu tror jag inte du har en smart locktång
Förövrigt det enda jag hittade om att skapa brand...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja har de rätt märkningar (inte kopierad kinamärkning) så borde de som du säger ha samma säkerhet som t.ex. en timer eller liknande produkt tänk att man ska kunna låta sitta i uttaget för att bryta/slå på elen till det som är kopplat i den.

hur försäkringsbolag ställer sig till timers och sådana produkter låter jag va osagt men med godkänd märkning och alla förebyggande åtgärder gjorda borde de iaf teoretiskt inte sätta sig på tvären men inget jag kan svara på utan det får man nog fråga sitt försäkringsbolag om.

Får höra med dom om jag har vägarna förbi.

https://www.amazon.com/gp/review/R5OSQ33UZOGLY?ref_=glimp_1rv...

finns vissa fall där något hänt men där ser det nästan ut som glapp kontakt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Elsäkerhetsverket genomför INTE tester, är i stort sett samma sak med dom flesta internationella organ.
Tillverkaren (om den är seriös) genomför en riskbedömning och sätter sen på gällande märken, precis som med CE märket när det gäller EMC och Elsäkerhet direktiven.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@Aka_The_Barf: Är nog ingen större risk, såvida du intekänner att någon blir bra varm.

Har inte hittat mycket vid sökning på nätet om det heller, man kan tycka att det borde skapa rubriker i stil med olyckor orsakade av självkörande bilar.

Största risken är nog ilviliga personer som då ger sig på att hacka enheterna, men nu tror jag inte du har en smart locktång
Förövrigt det enda jag hittade om att skapa brand...

Nej dom verkar rätt säkra vilket är bra. men alltid bra att veta om produkter som KAN vara farliga.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får höra med dom om jag har vägarna förbi.

https://www.amazon.com/gp/review/R5OSQ33UZOGLY?ref_=glimp_1rv...

finns vissa fall där något hänt men där ser det nästan ut som glapp kontakt?

Det är ett typexempel när brand kan uppstå, oavsett om det är smarta eller annat.
Orsaken är att våra eluttag (gäller även övriga eluttag i världen) är inte avsedda att kontinuerligt lämna en högre ström. Dom är endast konstruerade för en kortare tids användning per tillfälle. Det är något som EU vill komma åt med en CE märkning, tyvärr så sätter sig dom flesta medlemsländer på tvären då det skulle innebära enorma belopp att byta ut alla kontakter både offentligt och enskilt i hemmen.
Laddade elbilen i vanligt vägguttag – hela huset brann ner
Förtydligande: I kontaktpunkten mellan stift och kontaktbleck så finns det en mindre resistans som höjer temperaturen. Över tiden så ackumuleras den värmen för att tillslut uppnå en temperatur som ger en kolning av ytan i kontakten. Kol leder ström, varvid uppvärmningen accelererar och brand uppstår.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Nej dom verkar rätt säkra vilket är bra. men alltid bra att veta om produkter som KAN vara farliga.

Ja! Man vill ju att dom ska vara säkra, men tror att vanligt bonnförnuft bör råda.
Märker man att något blir varmt så är ju ändå den bästa säkerheten att själv kontrollera, och det oavsett vilka garantier eller märke det gäller. Tillverkningsfel kan ske oavsett.

Förtydligande
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nej dom verkar rätt säkra vilket är bra. men alltid bra att veta om produkter som KAN vara farliga.

Allt KAN vara farligt?

Har du haft samma tanke gällande t.ex din spis och ditt kylskåp? De kan också börja brinna när de vill

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Allt KAN vara farligt?

Har du haft samma tanke gällande t.ex din spis och ditt kylskåp? De kan också börja brinna när de vill

Nej allt kan inte vara farligt.

kylskåpet har jag haft i många år och litar på det, dessa smarta pluggar är rätt nya för alla.

spisen är inkopplad med inte aktivt på vilket gör att ingen krets är sluten, har en gammal fulspis och ingen ny smart som alltid är igång på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Allt KAN vara farligt?

Har du haft samma tanke gällande t.ex din spis och ditt kylskåp? De kan också börja brinna när de vill

Det är en bedömningssak, man kan säga att leva är farligt. Varför då leva?
Med den frågan så kommer vi in på fobier och andra sjukliga föreställningar, det lämnar vi (delvis) därhän.

I säkerhet så bedömer man efter risk i olika steg efter skadans allvar, precis som man personligen bedömer risker i livet.

Att hoppa ut från ett fönster från 1'a våningen ser säkert dom flesta som ofarligt, kanske lite beroende på hur det ser ut nedanför.
Men att hoppa ut från andra eller tredje våning vill nog inte dom flesta då man ser ett benbrott framför sig, eller värre, en bruten nacke.

När @Aka_The_Barf skriver att allt inte kan vara farligt, så ser jag underförstått att vi måste lita på en del saker i förhållande till hur stor sannolikheten är att något skulle hända. Men samtidigt till hur vana vi är att utsätta oss för olika risker.
Det är analogt med att många är flygrädda men har inga betänkligheter att sätta sig i bilen och åka till flygplatsen, fastän att statistik visar att flyg är så mycket säkrare än biltrafiken. Med tanke på (delvis) ovan, samt vår vana att exponeras för en viss risk.

Ska vi se skralt på det så är bränder orsakade av främst spisar och ugnar till nära 100% handhavandefel, såsom att personen somnat ifrån eller glömt en katrull med kokande vatten.
Det värsta som brukar hända med kyl och frys är att maten blir förstörd, i dom flesta fall är även det handhavandefel.
O dom fall som spis, ugn, kyl och/eller frys anges som orsak så är ändå många ett handhavandefel, när städades det sist bakom någon av dessa?
Att inte hålla rent bakom är även det ett handhavandefel.

Summerat så är det människan som är grunden till att det är farligt, hur kommer man åt den riskfaktorn?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det är en bedömningssak, man kan säga att leva är farligt. Varför då leva?
Med den frågan så kommer vi in på fobier och andra sjukliga föreställningar, det lämnar vi (delvis) därhän.

I säkerhet så bedömer man efter risk i olika steg efter skadans allvar, precis som man personligen bedömer risker i livet.

Att hoppa ut från ett fönster från 1'a våningen ser säkert dom flesta som ofarligt, kanske lite beroende på hur det ser ut nedanför.
Men att hoppa ut från andra eller tredje våning vill nog inte dom flesta då man ser ett benbrott framför sig, eller värre, en bruten nacke.

När @Aka_The_Barf skriver att allt inte kan vara farligt, så ser jag underförstått att vi måste lita på en del saker i förhållande till hur stor sannolikheten är att något skulle hända. Men samtidigt till hur vana vi är att utsätta oss för olika risker.
Det är analogt med att många är flygrädda men har inga betänkligheter att sätta sig i bilen och åka till flygplatsen, fastän att statistik visar att flyg är så mycket säkrare än biltrafiken. Med tanke på (delvis) ovan, samt vår vana att exponeras för en viss risk.

Ska vi se skralt på det så är bränder orsakade av främst spisar och ugnar till nära 100% handhavandefel, såsom att personen somnat ifrån eller glömt en katrull med kokande vatten.
Det värsta som brukar hända med kyl och frys är att maten blir förstörd, i dom flesta fall är även det handhavandefel.
O dom fall som spis, ugn, kyl och/eller frys anges som orsak så är ändå många ett handhavandefel, när städades det sist bakom någon av dessa?
Att inte hålla rent bakom är även det ett handhavandefel.

Summerat så är det människan som är grunden till att det är farligt, hur kommer man åt den riskfaktorn?

Kunde nog inte sagt det bättre själv!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Brandrisk med smarta saker?

Köp en smart brandvarnare:
https://store.google.com/product/nest_protect_2nd_gen