Permalänk

processor byte

Jag undrar om detta skulle funka i min dator: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/intels...

Processorn jag har nu: https://www.proshop.se/CPU/Intel-Core-i3-7100-Kaby-Lake-CPU-2...

skriv om det är något mer som behövs för att veta om den passar!

Permalänk
Rekordmedlem

Det är bra om du skriver vad du har för moderkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej, det kommer inte fungera. Ditt moderkort har stöd för 6000- och 7000-serien (vi vet det utan att veta vad du har för moderkort baserat på att du har en 7100 nu), för en processor ur 8000- eller 9000-serien behöver du ett nyare moderkort med styrkrets från 300-serien.

Permalänk

Vet du något bra moderkort då om jag skulle upgradera det också. Isf ksk en bättre cpu också?

Permalänk

Eller bara en bättre cpu som passar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrslowboy:

Vet du något bra moderkort då om jag skulle upgradera det också. Isf ksk en bättre cpu också?

Om du ändå ska uppgradera moderkortet så är t.ex. en AMD Ryzen 3600 med valfritt B450-moderkort (t.ex. Gigabyte GA-B450M DS3H) ett populärt val just nu. På Intel-sidan så lanserade de en ny generation processorer igår, men det kommer troligtvis dröja någon vecka innan de kommer ut i butik.

Vill du behålla ditt nuvarande moderkort så får du leta efter någon begagnad 6700 eller 7700 (med eller utan K), men de kan vara svåra att hitta till vettiga priser.

Permalänk

Vet du om denna skulle funka?
https://cdon.se/hemelektronik/intel-core-i5-7600t-2-8-ghz-4-k...

Eller om det finns något bättre som skulle funka.
Jag föredrar intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrslowboy:

Vet du om denna skulle funka?
https://cdon.se/hemelektronik/intel-core-i5-7600t-2-8-ghz-4-k...

Eller om det finns något bättre som skulle funka.
Jag föredrar intel.

Det fungerar, men det är galet pris-ovärt.

För att kunna ge dig bättre svar behöver vi lite mer info:
-vad gör du /vill du göra med datorn? Uteslutande spel, eller något annat?
-varför vill du uppgradera? för låg fps i spel, eller något annat som gör att du vill byta?
-har du en "färdigbyggd" dator just nu? Typ från en tillverkare som Dell, hp eller så?

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Skrivet av zojjz:

Det fungerar, men det är galet pris-ovärt.

För att kunna ge dig bättre svar behöver vi lite mer info:
-vad gör du /vill du göra med datorn? Uteslutande spel, eller något annat?
-varför vill du uppgradera? för låg fps i spel, eller något annat som gör att du vill byta?
-har du en "färdigbyggd" dator just nu? Typ från en tillverkare som Dell, hp eller så?

-Jag streamar lite spel typ forza horizon 4 och fortnite med mera.
-Den andvänds till 100% helahela tiden och streamen kraschar varannan minut ungefär.
-jag har en lenovo legion y520 tower
Specs:cpu länkade jag åvanför
Ram 8 gb ddr4
Gpu msi 1050 ti
Moderkort lenovo 36d9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrslowboy:

Vet du om denna skulle funka?
https://cdon.se/hemelektronik/intel-core-i5-7600t-2-8-ghz-4-k...

Eller om det finns något bättre som skulle funka.
Jag föredrar intel.

Alltför dyrt. För samma pengar får du en Ryzen 5 3600 med tillhörande moderkort som är väldigt mycket bättre. Om du ska behålla ditt moderkort ska du söka efter någon begagnad processor till billigt pris. Exempelvis 6700K eller 7700K.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Om du ska behålla ditt moderkort ska du söka efter någon begagnad processor till billigt pris. Exempelvis 6700K eller 7700K.

Vilka sidor tycker du jag skaleta påefter begangnat?
Har du någon favorit?

Permalänk
Medlem

Som många här påstår så var den cpun du länkade om galet överprisad. 4 kärnor med 4 trådar kommer du inte långt i dagens spel om du dessutom tänkt streama.

Jag rekomenderar dig starkt att hoppa över till AMD Ryzen. Där kan du få en bra cpu + moderkort för typ samma pris av den cpun du länkade om.

Själv kör jag med Ryzen 7 3700x + Asus rog strix 450 f gaming och är väldigt nöjd

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

i7 7700k kostar alldeles för mycket begagnat.
De är värda max 1000kr, men på tradera så ligger det en ute som någon budat 3497kr på (wtf?) och en som ligger på 2030kr med 2 bud.

Beroende på vad du har för budget så blir det troligen billigare att köpa en Ryzen 3600 + moderkort än att köpa en begagnad i7 7700k.
Man får även räkna in att livslängden på en i7 7700k nog kommer vara väldigt kort, därav max 1000kr i mina ögon.
När nästa generations konsoler släpps så finns det en risk att spelen kommer att börja kräva fler kärnor än idag, och då kommer tyvärr i7:an att vara pase.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Tror ni detta skulle vara något att ha?
https://www.komplett.se/product/1134116/datorutrustning/dator...
Eller omni har länk till något att rekommendera

Permalänk
Medlem

Detta skulle jag rekomendera

https://komponentkoll.se/bygg/KYLEk

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Körde i3 7100 förut. Bytte till ryzen 3600, kan varm rekommendera. Stor skillnad!

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk

Tack för alla tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrslowboy:

Tack för alla tips

Se till att köpa med en cpu kylare till amd. Visst det medföljer alltid kylare till amd ryzen men dom är rätt högljudd men funkar.

Jag körde med min Wrait prism cooler som kylde min Ryzen 7 3700x och höll bra temperatur, gick max till 75c men den var högljudd och irriterande...

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk

Har aldrig bygt dator förut.
Medföljer kylpasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrslowboy:

Har aldrig bygt dator förut.
Medföljer kylpasta?

Det brukar vara föralpicerad kylpasta på cpukylare. Men köp med en tub så du är på säkra sidan. Kan alltid vara bra om du behöver nångång ta bort kylaren

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrslowboy:

Har aldrig bygt dator förut.
Medföljer kylpasta?

Det medföljer den inkluderade cpu-kylaren som duger fint. Prestandamässigt är en ryzen 3600 som folk länkat väldigt bra för dig.

Jag försöker hitta info om ditt chassi bara, för att säkerställ att moderkort som folk länkat passar i. Kan vara lite specialare med förbyggda system. Någon annan som har bättre google-fu än mig?

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Åtminstone med Noctua-kylare brukar det alltid medfölja kylpasta.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@Mrslowboy:
Länge sedan de började krascha.
Någon fläkt som låter eller gjorde det tidigare?
lenovo 36d9 bör vi nog ta en närmare titt på.

Edit:
Frågan om denna rätt en gemensam sida.
https://support.lenovo.com/us/en/downloads/ds032000

Edit2 Jag är PSU och firmware på moderkortet lite orörlig för.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrslowboy:

Har aldrig bygt dator förut.
Medföljer kylpasta?

Jag vågar nog säga att kylpasta alltid medföljer, jag har då aldrig varit med om att det inte gjort det. Det finns säkert något obskyrt undantag, men kylarna som följer med processorerna eller som du hittar i svenska butiker inkluderar alltid kylpasta i någon form.

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag googlat som en galning, och kan inte komma fram till några definitiva svar. Ditt chassi har med största sannolikhet inte plats för fullstora ATX-moderkort, men mATX ser ut att passa. Kan dock inte hitta det bekräftat.

Ditt nätaggregat Borde orka och ha tillräckliga kopplingsmöjligheter, men igen, svårt att bekräfta.

Jag vidhåller fortfarande att det Inte är värt att försöka hitta en ny processor, utan att uppgradera cpu, moderkort och ram är det som är bäst. Men glasklart "ja" på att allt kommer funka perfekt i ditt chassi kan åtminstone inte jag ge

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Skrivet av zojjz:

Okej, nu har jag googlat som en galning, och kan inte komma fram till några definitiva svar. Ditt chassi har med största sannolikhet inte plats för fullstora ATX-moderkort, men mATX ser ut att passa. Kan dock inte hitta det bekräftat.

Ditt nätaggregat Borde orka och ha tillräckliga kopplingsmöjligheter, men igen, svårt att bekräfta.

Jag vidhåller fortfarande att det Inte är värt att försöka hitta en ny processor, utan att uppgradera cpu, moderkort och ram är det som är bäst. Men glasklart "ja" på att allt kommer funka perfekt i ditt chassi kan åtminstone inte jag ge

Går det att se om jag öpnar chassit vad som passar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrslowboy:

Går det att se om jag öpnar chassit vad som passar?

Det kan finnas markeringar på plåten runt moderkortet, så det skulle inte skada att öppna och kika Vad jag kan utröna från bilder online går moderkortet inte så långt ner, så eventuellt att det finns markeringar i plåten nedanför där det står typ matx eller atx eller liknande. Ta gärna en bild och lägg upp så kan vi se hur det står till!

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Skrivet av zojjz:

Det kan finnas markeringar på plåten runt moderkortet, så det skulle inte skada att öppna och kika Vad jag kan utröna från bilder online går moderkortet inte så långt ner, så eventuellt att det finns markeringar i plåten nedanför där det står typ matx eller atx eller liknande. Ta gärna en bild och lägg upp så kan vi se hur det står till!

Vad jag kan se så står det inte.

https://www.bildtagg.se/bild/18fr7xtkpdcahaeo66br9e

Permalänk

@zojjz
Så jag måste skaffa nytt chasi då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrslowboy:

@zojjz
Så jag måste skaffa nytt chasi då ?

Det är svårt att avgöra, men jag tycker det ser lite mörkt ut faktiskt :/

Visa signatur

Bleak