Gränsen för kontaktlösa betalningar ökar från 200 till 400 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jäkla bullshit.

Viruset övetförs inte via kontanter.

Korea använder massor av kontanter. Idag hade vi vår första dag med 0 nya coronafall.

Däremot hjälper skyddsmask. Ffp2 eller högre. Här gör man 15 miljoner sådana masker om dagen. Noll får exporteras.

Klart det inte finns mycket coronafall i ett land som slutade existera 1945.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evil Peter:

Klart det inte finns mycket coronafall i ett land som slutade existera 1945.

Eh va.. ? Är du full eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Eh va.. ? Är du full eller?

Korea existerar per definition inte i nuläget, då landet splittrades av ett krig mellan två världsmakter. Däremot existerar Nord- och Sydkorea idag, vilka är ganska annorlunda från hur Korea var. Tror det var menat som ett IQ-skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Först idag jag märkte att ökade gränsen är i effekt för mig med Sparbanken.
Handlade ett par gånger idag mellan 300-400:- på olika ställen och behövde ej slå kod eller godkänna.

Men efter ett par köp så stod det "medges ej", och fick då sätta i kortet och slå koden.

Skönt o slippa kladda på terminalen, men sen har jag ändå alltid med mig handsprit, så efter varje ställe jag pillat på saker spritar jag mina händer ändå.

Kanske står i någonstans i tråden. Dom ska ungefär var 10e köp begära kod för att inte du ska nli av med jättemycket pengar vid bedrägeri. Det enda lustiga är att man kan få texten medges ej,precis som man inte hade pengar, men stoppa i kortet så funkar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

@DasIch: Fast det är inte 400 kronor, det är 400 kronor per butik ganska många gånger. Jag vet att man behöver slå koden någon gång då och då, men det är inte ofta det händer mig under beloppsgränsen. Säg att det i genomsnitt är 2400, med chans att någon har två kort eller höjt beloppsgränsen. Det är många som blir rånade och misshandlade för mobiler, och jag kan inte tänka mig att de lyckas sälja de för så mycket.

Till skillnad från mobiler är detta dock helt onödigt och en osäkerhet vi har valt att införa.

Som sagt så är inte mycket busarna kan göra, mer än att köpa oxfilé på ICA. Och personligen skulle jag vara glad om idioterna går in på ICA för då har man ju till 100% video-bevis vem det var och när, lära sig hens/deras rörelsemönster om de gör flera uttag.

Pengarna får du ju av banken då de vet att deras lösning är osäker, men de tjänar ändå på att stå för de gånger där säkerheten brister.

Tips är att lära sig tex jiu jitsu, bra träning och användbart i livets många olika situationer. Om du fruktar för att bli knivskuren dvs, annars så gör bara som tillsagd, polisanmäl, kontakta försäkringsbolag/bank. Börja gå med ett överfallslarm i fickan? Jag lovar drar du sprinten ur den så springer 99/100 personer därifrån direkt som första instinkt. De låter HÖGT.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det går inte att få ut tillräcklig information på det sättet för att handla något, så du behöver inte oroa dig. Det är en myt som sprids av de som vill sälja dyra plånböcker.

Dessutom är räckvidden för NFC max 10cm, så du lär märka om någon smeker dig i ljumsken med en läsare.

Att jag fick ut min sambos kreditkortsnummer och transaktionshistorik är riktigt illa. Det skulle räcka för att köpa saker online från butiker som inte har någon säkerhetskontroll alls (t.ex. i USA).

Räckvidden är betydligt längre än 10 cm med dedikerad utrustning, 50-100 cm har påvisats och teoretiskt upp till 10 meter.

SVT har en genomgång:

Så kan tjuven skimma ditt nya bankkort

NFC-protokollet verkar dessutom vara lätt att angripa, och MITM-attacker är möjliga.

Skrivet av Aphex:

Sen är det också så att det är kortutgivaren som får ersätta felaktiga debiteringar där kod ej använts, så man blir ändå inte av med några pengar i slutändan. Det är bara att förlustanmäla och vara glad.

Var inte så säker på det, det har införts nya regler hos alla banker (i hela EU om jag minns rätt) som ställer mycket högre krav på att man är "aktsam". Men ja, det har även ställts högre krav på bankerna (och därav måste man ju tydligen slå in kod ibland när man försöker "blippa").

Personligen skulle jag aldrig förlita mig på att banken skulle ersätta mig om något skiter sig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@Thomas: Du ska få tillbaka pengarna direkt under utredningstiden numera så det är ingen fara heller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Att jag fick ut min sambos kreditkortsnummer och transaktionshistorik är riktigt illa.

Räckvidden är betydligt längre än 10 cm med dedikerad utrustning, 50-100 cm har påvisats och teoretiskt upp till 10 meter.

SVT har en genomgång:

Så kan tjuven skimma ditt nya bankkort

NFC-protokollet verkar dessutom vara lätt att angripa, och MITM-attacker är möjliga.

Var inte så säker på det, det har införts nya regler hos alla banker (i hela EU om jag minns rätt) som ställer mycket högre krav på att man är "aktsam".

Har redan svarat på det, #18405447
NFC går inte på så långa avstånd. RFID går, men det har du inte i betalkort längre. Om du har någon sådan påvisning med NFC betalkort får du gärna länka till den, för jag hittar inget.

För att göra en MITM måste du in mellan kortet och läsaren och hinna använda betalnings-auktorisationen på något sätt innan den riktiga terminalen. I praktiken har du då ändå tillgång till att modifiera terminalen hur du vill och då spelar det inte så stor roll om du använder NFC eller chip. Jag säger inte att det är omöjligt, men det blir lite för avancerat och hög risk för de belopp du kan få ut på det sättet.

Jag känner inte till några regler som skulle göra dig oaktsam om du får kortet avläst på distans eller genom en modifierad terminal. Länka gärna.

Det jag vet är att handlare som tillåter köp med enbart kortnummer, innehavare och giltighetstid, får stå för fiolerna i samtliga fall där någon blir lurad. Så om så är fallet kommer du ha noll problem att få tillbaka pengarna.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Thomas: Du ska få tillbaka pengarna direkt under utredningstiden numera så det är ingen fara heller.

Hm, hur pass nytt är det? Detta hände förra året eller potentiellt 2018.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Balconette:

Korea existerar per definition inte i nuläget, då landet splittrades av ett krig mellan två världsmakter. Däremot existerar Nord- och Sydkorea idag, vilka är ganska annorlunda från hur Korea var. Tror det var menat som ett IQ-skämt.

Att det är splittat betyder inte att det inte existerar.

Kommer återförenas förr eller senare.

Bara för att sverige väljer att kalla de syd och nordkorea för att underlätta för sig själva (likt de flesta andra länder) så betyder inte det att länderna heter så.

Sydkorea som du kallar det heter "dä han min gug". Typ det stora Han folkets land. Det officiella koreanska namnet på engelska är republic of korea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr K:

What he/she (fan - engelskan behöver ett "hen") said!

Det är som sagt reglerat på EU-nivå så de som skriker sig hesa på att beloppen ska höjas kan satsa på lobby-verksamhet i Brüssel istället för att klaga på sin bank och de som tycker att det är katastrof för att de tror att de ska bli rånade på sitt kort kan trösta sig med att det finns gränser såväl i belopp som antal gånger man kan använda kortet utan kod.

Och jag personligen tycker att det är en ganska rimlig avvägning mellan risker och användarvänlighet man landat i tack vare detta.

EU har inte satt någon minimigräns, de har en satt maxgräns, så om man nu skall klaga så är det på svenska banker som höjt miniminivån (och har något påverkat deras beslut att göra så kan det ju vara allt från politiker och kunder till Svensk handel...)

Vill man ha en gräns högre än 500kr/€50, då är det EU man skall klaga på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

För alla som undrar över PIN-kod och kontaktlösa betalningar så finns det EU-lagar som reglerar detta:

  • Värdet på en enskild kontaktlös betalning utan kod får vara högst 500kr.

Det som först inträffar är det som triggar PIN-kodskravet:

  • Det sammanlagda värdet för kontaktlösa betalningar utan PIN-kod är över 1500kr

  • 5 kontaktlösa köp utan kod i följd

Pengagränserna varierar dock från bank till bank men ingen bank kan överträda dessa regler. ICA-banken vet jag följer högsta-gränserna.

Detta verkar inte gälla Apple Pay? Antar man att skyddet mobilen har (kod/faceid) är starkt nog?
Det är snart 1,5 år sedan jag skaffade Klarnakortet med Apple Pay, och jag har bara behövt skriva in min kod 2 ggr då jag gjort stora köp, utöver det har jag nog gjort iaf 100-150 köp på under 200:-.

Men ska ju inte gnälla, det är sjukt nice att slippa koden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Detta verkar inte gälla Apple Pay? Antar man att skyddet mobilen har (kod/faceid) är starkt nog?

DU låser upp telefonen (med pinkod, touchid, faceid) och därmed bekräftar du köpet vid varje tillfälle. Du kan inte använda applepay med en telefon som du inte har aktiverat kodlås funktionen på.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset att stänga av blippfunktionen. Ringde seb och dom fixade det direkt. Corona bekymrar inte mig alls.. tydligen bara jag som inte är orolig..

Permalänk
Medlem

Man borde ju kunna köra kontaktlöst utan att ha maxbelopp med bankid eller ansiktsigenkänning.

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på samma ämne. Hur fungerar det med Ica-bonuskort och Google Pay. Måste man trycka på stopp (röd knapp) efter man dragit bonuskortet om man ska använda Google Pay?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

När vi ändå är inne på samma ämne. Hur fungerar det med Ica-bonuskort och Google Pay. Måste man trycka på stopp (röd knapp) efter man dragit bonuskortet om man ska använda Google Pay?

Du trycker på byt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxh:

... Corona bekymrar inte mig alls.. tydligen bara jag som inte är orolig..

Bara för att du inte är orolig för din egen hälsa så betyder det inte att man ska vara oförsiktig och utsätta andra för smittan...

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Microapple:

När vi ändå är inne på samma ämne. Hur fungerar det med Ica-bonuskort och Google Pay. Måste man trycka på stopp (röd knapp) efter man dragit bonuskortet om man ska använda Google Pay?

man kan numera koppla sitt vanliga betalkort till ica-bonus. Fråga i kassan.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

NFC går inte på så långa avstånd.

Hittade till slut rapporten från University of Surrey, som undersökte saken 2013:

Evaluating the eavesdropping range of varying magnetic field strengths in NFC standards
Evaluating the eavesdropping range of varying magnetic field strengths in NFC standards (direktlänk till pdf)

Deras slutsats var upp till 50 cm, begränsat av vad som kan anses vara normalt bakgrundsbrus ovan jord i t.ex. en butik.

Med mindre bakgrundsbrus än i butiksmiljö (och särskilt under jord), så blir avståndet längre.

Traskar man runt med lämplig utrustning ute på en gågata så bör det alltså inte vara några problem att dra pengar från förbipasserandes trådlösa betalkort, utan att man behöver vara närgången.

Skrivet av Aphex:

Jag känner inte till några regler som skulle göra dig oaktsam om du får kortet avläst på distans eller genom en modifierad terminal.

Det gör inte jag heller (och hittade inget direkt relevant vid en snabb sökning), men eftersom bankerna tror att NFC bara fungerar på väldigt korta avstånd så kan de ju avfärda det med att det är omöjligt att någon kan ha stulit av dig. Precis som försäkringsbolag förr har resonerat med bilar med immobiliser som har räknats som "omöjliga" att tjuvstarta.

Skrivet av Aphex:

Det jag vet är att handlare som tillåter köp med enbart kortnummer, innehavare och giltighetstid, får stå för fiolerna i samtliga fall där någon blir lurad. Så om så är fallet kommer du ha noll problem att få tillbaka pengarna.

Så är det säkert (förhoppningsvis) i hela EU, men jag pratade om exempelvis butiker i USA. Så vitt jag vet har de inget krav på sig annat än enbart kreditkortsnumret (men det kan ju ha ändrats, vilket vore bra).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Butikerna borde ha swish som alternativ så behöver man bara pilla på sin egna telefon när man betalar även om beloppet är högre än 400 kr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Hittade till slut rapporten från University of Surrey, som undersökte saken 2013:

Evaluating the eavesdropping range of varying magnetic field strengths in NFC standards
Evaluating the eavesdropping range of varying magnetic field strengths in NFC standards (direktlänk till pdf)

Deras slutsats var upp till 50 cm, begränsat av vad som kan anses vara normalt bakgrundsbrus ovan jord i t.ex. en butik.

Med mindre bakgrundsbrus än i butiksmiljö (och särskilt under jord), så blir avståndet längre.

Traskar man runt med lämplig utrustning ute på en gågata så bör det alltså inte vara några problem att dra pengar från förbipasserandes trådlösa betalkort, utan att man behöver vara närgången.

Fast nu tar du ett test av hur nära man behöver vara för att avlyssna en pågående NFC-kommunikation och översätter det till hur nära man behöver vara för att aktivera och strömförsörja ett passivt kort. Inte samma sak.

Dessutom behöver du ha tillgång till en kortterminal för att genomföra något sådant, vilket innebär att du har ett avtal med en bank som har väldigt bra koll på vem du är. Så om man känner för lite garanterad fängelsetid för att komma åt några hundralappar på ett väldigt invecklat sätt, kör på.

Jag tycker inte att det låter realistiskt.

Citat:

Det gör inte jag heller (och hittade inget direkt relevant vid en snabb sökning), men eftersom bankerna tror att NFC bara fungerar på väldigt korta avstånd så kan de ju avfärda det med att det är omöjligt att någon kan ha stulit av dig. Precis som försäkringsbolag förr har resonerat med bilar med immobiliser som har räknats som "omöjliga" att tjuvstarta.

Det vore väl möjligtvis det, men det förutsätter att man gör det i så pass liten skala att banken inte ser mönstret att en viss handlare drar på sig flertalet suspekta transaktioner. Som sagt - hög risk, låg belöning. Än så länge verkar det saknas något som tyder på att den typen av stölder verkligen förekommer.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion