Tappat internetanslutning helt plötsligt

Permalänk

Tappat internetanslutning helt plötsligt

Jag satt och kollade Youtube när Internet bara dog. Det fungerar på alla andra enheter i hemmet men i min dator via internetkabel har det helt dött ut. Ingen aning vad jag kan göra mer än det jag gjort vilket är en omstart och ominstallerade drivrutiner.

Står bara "Unidentified Network, No internet"

Tacksam för hjälp

Permalänk
Inaktiv

Startat om router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloverWzy:

Jag satt och kollade Youtube när Internet bara dog. Det fungerar på alla andra enheter i hemmet men i min dator via internetkabel har det helt dött ut. Ingen aning vad jag kan göra mer än det jag gjort vilket är en omstart och ominstallerade drivrutiner.

Står bara "Unidentified Network, No internet"

Tacksam för hjälp

högerklicka på ikonen för nätverk och välj felsök, brukar vara smidigaste lösningen om felet inte är hårdvara eller operatörs fel

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

högerklicka på ikonen för nätverk och välj felsök, brukar vara smidigaste lösningen om felet inte är hårdvara eller operatörs fel

Den finner inga problem tyvärr

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Startat om router?

Ja, samma problem

Permalänk

@CloverWzy: vad har du för abonnemang kanske strular där

Permalänk
Skrivet av trebrecks:

@Kushy: vad har du för abonnemang kanske strular där

ComHem. Grejen är ju att det fungerar på andra enheter som mobilen. Fast det ju över WiFi dock. Kanske är problem via ethernet uppkoppling..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CloverWzy:

ComHem. Grejen är ju att det fungerar på andra enheter som mobilen. Fast det ju över WiFi dock. Kanske är problem via ethernet uppkoppling..

Du vet att det är samma anslutning fram till din router va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Du vet att det är samma anslutning fram till din router va?

Med tanke på att han mestadels felsökt sin dator, omstart, ominstallation av drivare etc så skulle jag tro att han förstår detta.

Vad får du för IP? Har du testat koppla direkt in i fiberfördelaren/väggen? Om du nu har fiber.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Har du testat byta kabel, ta ett annat jack på routern? Om du har möjlighet och de inte funkar, testa stoppa in ett gammalt nätverkskort i datorn och se om det funkar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Har du katt. De gillar tugga på kablar vilket har hänt tidigare här

Permalänk
Medlem

Också troligt att din ISP (operatör) har problem med sin DNS-tjänst (det som gör namnuppslagning för domännamn till deras IP-nummer).

Telia har haft problem med det till och från på sistone.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Skrivet av m1k3_dd:

Också troligt att din ISP (operatör) har problem med sin DNS-tjänst (det som gör namnuppslagning för domännamn till deras IP-nummer).

Telia har haft problem med det till och från på sistone.

Förklara gärna varför det då fungerar för alla andra hans enheter

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Ring din ISP deras support hjälper dig nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av captcha4dinner:

Ring din ISP deras support hjälper dig nog

Nej, dom kommer inte hjälpa. Internet fungerar ju på alla enheter förutom en, så det är inget fel på deras tjänst. Dom kommer inte felsöka en enskild dator i nätverket ifall internet fungerar på andra enheter.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Har du testat byta kabel, ta ett annat jack på routern? Om du har möjlighet och de inte funkar, testa stoppa in ett gammalt nätverkskort i datorn och se om det funkar.

Aa testade annat jack nu funkar det. Lätt lösning som jag ej tänkte på så tack för det