Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Den enda lista jag kan få ut är på excel och pdf och de är otroligt dåliga. Excel är massa röriga poster huller om buller och massa annat konstiga tecken och pdferna är bara per aktiehandel och inte någon tydlig sammanställd sådan för det måste man betala dem för att få en färdig en.

Du har förmodligen all data du behöver i Excel, sannolikt i rådataformat. Om du formaterar det rätt, t ex genom att använda funktionen "importera" i Excel klarnar det nog. Om du inte lyckas kan du ladda upp filen någonstans och be om hjälp.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Inaktiv

Jag kan tipsa om ett bekvämt sätt att investera om du inte har kunskap om aktier/fonder eller inte har tid.

Lysa.se är en fondrobot som tar 0,4% i avgift och har gett mig riktigt bra avkastning de senaste 3 åren.

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Du har förmodligen all data du behöver i Excel, sannolikt i rådataformat. Om du formaterar det rätt, t ex genom att använda funktionen "importera" i Excel klarnar det nog. Om du inte lyckas kan du ladda upp filen någonstans och be om hjälp.

Vad är rådataformat? Excelfilen är väldigt svår att tyda. Det fungerade inte att importera den filen till Skatteverket tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Och här trodde man skulle få hjälp.

Svårt att hjälpa någon som inte ger tydlig information. För mig låter det inte alls som du gjort något komplicerat men som sagt du ger inte någon tydlig information alls. Mitt tips är att betala någon för att göra det och använd ISK istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Den enda lista jag kan få ut är på excel och pdf och de är otroligt dåliga. Excel är massa röriga poster huller om buller och massa annat konstiga tecken och pdferna är bara per aktiehandel och inte någon tydlig sammanställd sådan för det måste man betala dem för att få en färdig en.

Ja du måste helt enkelt tolka det som står i Excelen och själv bygga strukturen och sammanställningen, inget konstigt utan det är mer eller mindre standard när man pratar om rådatafiler.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Ja du måste helt enkelt tolka det som står i Excelen och själv bygga strukturen och sammanställningen, inget konstigt utan det är mer eller mindre standard när man pratar om rådatafiler.

Hur menar du tolka? Bygga strukturen? Hur gör man det?

Skrivet av Gainsgoblin:

Svårt att hjälpa någon som inte ger tydlig information. För mig låter det inte alls som du gjort något komplicerat men som sagt du ger inte någon tydlig information alls. Mitt tips är att betala någon för att göra det och använd ISK istället.

Jag är nämligen sjuk så det är därför jag är så stressad. Jag kör inte på vanligt aktiekonto längre utan det är en gammal synd från förra året. Tyvärr gjorde jag en massa affärer som bara rört till mig för mig idag, detta var inget jag visste då.

Jag tycker det är väldigt tråkigt att mycket folk här fördummar en och jag känner inte att jag får den hjälp jag behöver. Hade ni ni själva gjort över hundra aktieaffärer eller mer så hade ni tyckt det vore jobbigt att få bukt med deta hela med. Ja vi pratar givetvis inte om ISK nu utan vanligt aktiekonto.

Skrivet av PlogarN97:

Du har ju fått hjälp?

Ex om någon vill bygga en dator så kan du få beskrivet hur du ska gå till väga (vilket du fått i tråden och på skatteverket) men vi kan troligen inte göra själva byggnationen åt dig, det får du göra själv alt låta inet bygga åt dig (finns förvisso en tråd där folk erbjuder sig bygga folks datorer men men)

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/deklar...

I övrigt råder jag dig vara mer konkret med vad du vill ha hjälp med än ”hjälp det är för mycket arbete”.

Ge exempel på vad du har problem med

Ett exempel är där jag gjort flera köp och sälj, där företaget både gjort split och utdelning. Hur beräknar man sådant?

Permalänk
Medlem

Om man för några veckor sedan kände att det var väldigt jobbigt att sina aktier gick ner lite (dvs, man är överinvesterad), så är det nog ett hyfsat bra tillfälle att sälja av lite nu för att balansera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du vet vad jag menar.

Jag vet vad du menar, men jag var tvungen att rätta dig eftersom det var fel

Permalänk
Medlem

@Dinkefing: Du citerar en person som har skickat en länk där just det du efterfrågar finns med. Sätt dig ner och läs igenom alla exempel, skatteverket är otroligt tydligt. Ring annars skattehjälpen som också är väldigt bra.

Folk har flertalet gånger sagt att all information du behöver redan finns men du vill inte ta till dig den. Om du inte vill dela ut exakta summorna och hoppas att någon har tråkigt och känner sig givmild finns det inget mer forumet kan hjälpa dig med.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@Klappa: Du citerar en person som har skickat en länk där just det du efterfrågar finns med. Sätt dig ner och läs igenom alla exempel, skatteverket är otroligt tydligt. Ring annars skattehjälpen som också är väldigt bra.

Folk har flertalet gånger sagt att all information du behöver redan finns men du vill inte ta till dig den. Om du inte vill dela ut exakta summorna och hoppas att någon har tråkigt och känner sig givmild finns det inget mer forumet kan hjälpa dig med.

Hur ska jag dela ut de exakta summorna när det handlar om hundratals affärer, vill du att jag ska redogöra dem alla här? Nej Skatteverkets exempel är väldigt simplistiskt. Det är om Kalle köpt aktier en gång och sålt dem en gång inget mer. Och i mina exempel handlar det också om split, utdelning och massa annat.

Du får läsa mina tidigare inlägg. Börjar ärligt talat bli trött vad är det för nonchalans ni kör med? Här förväntar man sig hjälp men istället blir man fördummad och folk tycker att det är lika enkelt som att man räknar 2+2 vilket det inte är.

Vad är skattehjälpen för något? Något som skatteverket erbjuder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur ska jag dela ut de exakta summorna när det handlar om hundratals affärer, vill du att jag ska redogöra dem alla här? Nej Skatteverkets exempel är väldigt simplistiskt. Det är om Kalle köpt aktier en gång och sålt dem en gång inget mer. Och i mina exempel handlar det också om split, utdelning och massa annat.

Du får läsa mina tidigare inlägg. Börjar ärligt talat bli trött vad är de för nonchalans ni kör med?

Vad är skattehjälpen för något? Något som skatteverket erbjuder?

Du har instruktioner och exempel, utgå från dessa och applicera på dina specifika fall.

Är det för jobbigt? Ja då får du troligen låta någon utföra arbetet mot betalning om du inte hittar någon givmild på forumet.

Eller kör schablonregeln på allt. Dvs att alla omkostnader är 20% av försäljningsvärdet.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/deklar...

Permalänk
Medlem

@Dinkefing: Jag vet inte ens var jag ska börja för utan att vara elak så verkar du inte förstå väldigt enkel matte eller så är du så stressad nu så du blir stendum. Du ser inte att det finns exempel med split, nyemissioner och liknande? Du kan lägga ihop exempel i din hjärna också för att få det scenario du beskriver.

Köper du 100 aktier för 10 kronor är genomsnittskostnaden 10 kronor per aktie då. Säljer du 50 så är genomsnittskostnaden fortfarande 10 kronor per aktie men du har bara 50 kvar.
Köper du då 50 fast till 20 kronor per aktie nu så går din genomsnittskostnad upp till 15 kronor.
(50x10+50x20)/100(mängden aktier)=15 kronor.
Se nu har du ditt exempel med köp, sälj och köp igen.

Ring numret nedan och försök be dessa personer förklara för dig om du inte klarar av att läsa och tänka lite själv. Troligtvis kommer det inte hjälpa då du inte verkar förstå det här alls och troligtvis inte borde syssla med din egen deklaration. Du lär nog inte få mer hjälp av någon heller då du är väldigt otrevlig när du redan fått svar på din fråga men inte förstår svaret.
Skatteupplysningen
0771-567 567

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur menar du tolka? Bygga strukturen? Hur gör man det?

Ja, tolka vad informationen i filen betyder och därifrån bygga den struktur du vill ha, dvs hitta köp och säljkurser/antal för dina specifika aktier. Därifrån kan du sen antingen manuellt räkna ut det eller bygga formler som gör det.

Skrivet av Dinkefing:

Jag tycker det är väldigt tråkigt att mycket folk här fördummar en och jag känner inte att jag får den hjälp jag behöver. Hade ni ni själva gjort över hundra aktieaffärer eller mer så hade ni tyckt det vore jobbigt att få bukt med deta hela med. Ja vi pratar givetvis inte om ISK nu utan vanligt aktiekonto.

Du har ju fått hjälp att veta hur du skall göra för att räkna, dvs logiken på hur det beräknas. Exakt vilka siffror du skall räkna ta kan ingen här hjälpa dig med, vill du ha hjälp med det får du betala någon för att göra det.

Hade jag själv gjort dessa affärer hade jag antingen byggt en Excelfil eller Pythonprogram som räknade på det.

Permalänk
Medlem

Gott folk!

Denna tråd handlar om investeringsstrategier, olika tips och knep för att lyckas på börsen.
Denna tråd handlar icke om hur man deklarerar.
Vill ni ha hjälp med en specifik fråga - starta en ny tråd.
Men holywar om deklarationen hör inte hit IMHO

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men det kändes som en roligare sak än domedagsprofetior.
Själv är jag ganska optimistisk då efterfrågan i Kina verkar vara på normala nivåer igen efter de delårsrapporter jag orkat titta på.

Nordeas rapport var glädjande och jag håller fortfarande vid att Nordea kommer göra en rejäl comeback de närmsta åren, gillar VDn och de besparingar som Nordea gör. Jag gillar också det jag hör från kompisar som jobbar där gällande hur arbetssättet förändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Enkla att följa? De är otroligt röriga. Vad är omkostnad för något egentligen? Har man köpt aktien många gånger så blir det total rörigt och även när företag gjort splittar vilket rör till det ännu mer.

Om de är så lätta får du gärna förklara för mig vad det är för något än du kommer och säger att jag är dum.

Du verkar befinna dig i någon form av panik och det är tyvärr inte en sinnestillstånd som hjälper problemlösning. Börja med att ta en promenad eller vad du nu gör för att lugna ner dig efter jobbet normalt. Att springa i cirklar och skrika att huset brinner kommer inte hjälpa med släckningen, jämfört med att ringa 112 som ett exempel...

Vi börjar om från början för vi skall kunna hjälpa dig.

A: Var köper / säljer du aktier?
B: Har de en tjänst för att fylla i K4 åt dig? Ring enklast deras kundtjänst.
C: Be om uppskov som någon redan sagt, så slipper du skattetillägg för att deklarationen inte är inne i tid.

Om du inte kan få hjälp så får du sitta ned lugnt och arbeta dig igenom dina affärer. Här är skatteverketsguide, längst ned finns en blankett som skall hjälpa om du köpt / sålt flera gånger.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/deklar...

Avanza har också en deklarationsguide: https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/04/06/placer...

För dina direkta frågor:

Omkostnadbelopp = inköpspris + courtage för köp & sälj

Split gör att det 1 aktier blir fler är färre, hur du räknar fram rätt belopp finns exempel på hos skatteverket:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186221:

Jag kan tipsa om ett bekvämt sätt att investera om du inte har kunskap om aktier/fonder eller inte har tid.

Lysa.se är en fondrobot som tar 0,4% i avgift och har gett mig riktigt bra avkastning de senaste 3 åren.

Vad har du fått för avkastning på 3år då? Deras 5åriga siffra på deras hemsida är iaf väldigt medioker, är nog bara avanza zero som jag hittar som ligger lägre i avkastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är rådataformat? Excelfilen är väldigt svår att tyda. Det fungerade inte att importera den filen till Skatteverket tyvärr.

Du får importera den till Excel.
Beroende på vilken version du har kan det se lite annorlunda ut. I min version är det under fliken "Data", sedan förmodligen "From Text". Sedan pekar du på filen du har fått från ditt institut. Sedan kommer Excel att guida dig igenom en del val.

Förstår om du inte vill dela med dig av dina affärer, men längre än så här kommer vi nog inte om du inte delar filen.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Inaktiv

Gilead Science Remdisivir har klarat sig bra i testerna som gjorts. Någon mer som köpte?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-29/gilead-rem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Gilead Science Remdisivir har klarat sig bra i testerna som gjorts. Någon mer som köpte?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-29/gilead-rem...

Lite väl spekulativt för mig

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Gilead Science Remdisivir har klarat sig bra i testerna som gjorts. Någon mer som köpte?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-29/gilead-rem...

Namnet för mig till handmaids tale dock. Avvaktar ett tag.
Köpt på mig mer Castellum och Svolder i veckan.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skrotnisse92:

Vad har du fått för avkastning på 3år då? Deras 5åriga siffra på deras hemsida är iaf väldigt medioker, är nog bara avanza zero som jag hittar som ligger lägre i avkastning.

Lysa har ju inte haft någon lysande avkastning sen dippen =P, men deras trackrecord är för kort för att kunna utläsa något. Själv kör jag Lysa mest i experimentell syfte. Framför allt för att bencha mot mina egna köp. Blandar man in lite ränta så drar man nytta av fondrobotens autobalansering. Dvs du köper aktier billigt när börsen går dåligt och vice versa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Lite väl spekulativt för mig

Känner likadant, men det ska bli intressant att se mer detaljer om studien. Än så länge är det väldigt knapphändigt med info.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Bara jag som månadssparar i TIN Ny Teknik?
Vilka andra liknande fonder sparar ni i?

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OJJE:

Bara jag som månadssparar i TIN Ny Teknik?
Vilka andra liknande fonder sparar ni i?

Ja ny teknologi och hälsa går starkt just nu. Annars är telekommunikation också intressant.

Har själv sneglat på fonder inom ny energiteknik, men är inte insatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OJJE:

Bara jag som månadssparar i TIN Ny Teknik?
Vilka andra liknande fonder sparar ni i?

"bara jag" vad fick du det ifrån :)?
jag sparar i den och ny teknik, emerging markets m.fl.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av OJJE:

Bara jag som månadssparar i TIN Ny Teknik?
Vilka andra liknande fonder sparar ni i?

Även jag har lite pengar i den fonden.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Intäkterna för Redsense Medical gick under Q1-20 upp med 154 % på årsbasis. Plusresultat för första gången.

https://mb.cision.com/Main/12367/3102773/1240813.pdf

Hemdialysen i USA ökar i rask takt och kommer vara drivande för fortsatt intäktsökning framöver.

"The number of FMCNA patients on home dialysis, whether home hemodialysis (HHD) or peritoneal dialysis (PD), has increased almost 15 percent during the past year*, a record rate of growth in home modalities that is nine times the growth rate of patients treated in-center. Additionally, HHD has increased 40 percent in the past year, and the company saw a 25 percent increase in home trainings conducted in Q1 2020 compared to Q1 2019."

https://fmcna.com/news/news-releases/fresenius-medical-care-n...

"Om jag skulle estimera vår marknadsandel idag så är den säkert under 1 procent. Med de satsningar man gör för att öka andelen med hemdialys i USA så är målet att mellan 20 och 25 procent av dialyspatienterna ska behandlas i hemmet. Det skulle innebära en enorm ökning för oss eftersom vi med ett konservativt estimat skulle kunna räknar med att hälften av hemdialyserna kan komma att använda oss. Givet att dessa politiska mål bibehålls skulle det innebära att vi kan nå en marknadsandel om 10-12,5 procent inom ett 5-årsperspektiv, kanske till och med ännu tidigare än så.”

https://www.biostock.se/2020/02/redsense-blodlackagealarm-vin...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

SBB minus 19% efter en nyhet om att Ilja Batljan är anhållen misstänkt för insiderbrott.
Köpte lite B-aktier nyss. Tror på relativ snabb återhämtning och tillväxt

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men det är ju inte så det har gått till. Jag har köpt i flera omgångar olika mycket, olika tider och i ett av fallen har företaget gjort en split.

Det går till likadant ändå.
Du får summera alla gånger du köpt bara.

Alternativt använda schablon men det är bara bra om du gått rejält med vinst.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."