Permalänk
Medlem

För snart 10 år sedan köpte jag ett starterkit från philips på elgiganten, 349kr för brödrost, vattenkokare och kaffebryggare. Har fortfarande kvar och använder brödrosten och vattenkokaren, kaffebryggaren ersattes efter ett par år.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

@hellmix: Om argumentet för en dyrare är detta:
"Känner många som annars har köpt Clas Ohlsons brödrost bara för någon hundring men då har hissnings mekanismen get sig efter något år bara."
Då känns det lite tunt. Tänk om din fina brödrost för 1500 kr eller 2500 kr går sönder? Om den skulle hålla nästan hela livet ut kanske det blir ungefär samma kostnad då. Men är den dyrare bättre kan det absolut vara värt.

Personligen har jag en brödrost som gick på kanske 200 kr och som fungerat fint nu under väldigt många år. Enkelt konstruktion så det är inte mycket som kan gå sönder, samt en uppsamlingsdel under som man drar ut och får bort de värsta smulorna så de inte hamnar på köksbänken. Inga extra funktioner, bara tidsinställning. Fungerar fint för mig : ) Går den sönder om några år köper jag en ny och fortsätter det så blir det under tusenlappen hela livet för brödrostar, eller mindre om denna fortsätter tuffa på längre. Flera jag känner (som mina förändrar) har haft brödröstar i ett par tiotals år utan att de pajat, och det har varit enkla billiga varianter.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Har en 20-25 år gammal rost från Electrolux. Den dag den lägger av blir det en sådan här från KitchenAid. Kostar mer än vad som är vettigt att lägga på en brödrost men matchar vattenkokaren och köksmaskinen...

Hade jag varit ensam i hushållet om val av brödrost hade det blivit en Dualit, den riktiga, handbyggda, varianten. Ingne tvekan. Men den från KitchenAid har en imponerande tyngd och hissar brödskivorna upp och ner själv.

om det är 1.7l kitchenaid vattenkokar du har kan jag tipsa om att dom gjort en recall: http://repair.whirlpool.com/ för info. Jag fick presentkort på 1800:-, att köpa en ny vattenkokare eller kanske en matchande brödrost om man glömmer att slänga den gamla och lever med risken för brännskador?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Påminner om farmors gamla brödrost vi körde i många år. Ibland glömde man bort brödet en kort stund och då rök det direkt. Det var bättre drag i grejerna förr.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

En Philips HD4815/B (låter som något grafikkort från AMD) som jag köpte runt 2002-2003. Har inte sett någon anledning att byta så länge den är hel och fungerar

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

@hellmix: Om argumentet för en dyrare är detta:
"Känner många som annars har köpt Clas Ohlsons brödrost bara för någon hundring men då har hissnings mekanismen get sig efter något år bara."
Då känns det lite tunt. Tänk om din fina brödrost för 1500 kr eller 2500 kr går sönder? Om den skulle hålla nästan hela livet ut kanske det blir ungefär samma kostnad då. Men är den dyrare bättre kan det absolut vara värt.

Överlag är argumentet för de dyrare att det är en inredningspryl i köket.
Allt är inte rostning per krona

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Russell Hobbs 2 Slice Allure Toaster
fungerat ok i flera år

Hittade en bild här
https://s4.thcdn.com/productimg/0/960/960/50/10647550-1360337...

länk
Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Får ta och omvärdera mitt tidigare svar har jag insett efter att ha läst på lite ang varför Dualits produkter är så dyra. Gillar tanken på english handmade, och deras 2 slice modell kanske slinker ner vid nästa flytt då jag ska byta ut lite hushållsprodukter.
Man vill ju inte gärna sitta med en Toastmaster 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag hade en Philips brödrost som en spanjor lånade av mig under studietiden och lämnade aldrig tillbaka den.
Kan dock inte säga att jag saknat den eller försökt få tillbaka den.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Köp några brödrostar på nån loppis...
Gärna nån 80 talare

Dra hem med dina 5 -6 brödrostar, och testa vilka du gillar bäst.

(Dom andra kan du ha i ett skåp, som reservare )

Sen är du hemma

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Överlag är argumentet för de dyrare att det är en inredningspryl i köket.
Allt är inte rostning per krona

Ja ser man det på det viset så kan det vara värt en extra slant Min gamla passade rätt bra i nuvarande kök med lite rostfritt längs sidorna och annars vanligt enklare utseende. Den används inte dagligen så i perioder har den varit inne i ett skåp dessutom.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Jag kör på en OBH Nordica i rostfritt från Coop för 299 spänn. Tar 4 skivor och gör det den ska, rostar aningen ojämnt så bara för att jag är som jag är så kör jag brödet halva tiden på ena sidan för att sedan vända för att få perfekt rostning.

Permalänk
Medlem

Efter att ha rostat i ugnen i flera år började jag leta runt bland Brauns rostare för att hitta nån retroinspirerad typ Dieter Rams. Var inne på en ht500 men kunde inte bestämma mig angående färg och storlek så impulsköpte en OBH, den första motionerade jordfelsbrytaren så den lämnades tillbaka men bytte mot en likadan, blev ingen drömmaskin...

I samma veva försökte jag köpa en retro rostare i Italien när jag var där för några år sen, Una tostapanne. Jag hitta en i ett skyltfönster. När jag pekade på den i affären sa killen på italienska vad den kosta, jag hängde inte alls med sen skrev han ner det på en lapp 30 000 euro xD jag var helt förbluffad. Kunde inte sluta tänkta på detta fantasipris i typ 3 dagar så blev tvungen att åka tillbaka och då visade sig att han trodde jag menade bokhyllan, brödrost en gick dessvärre inte att köpa. Sen kan man ju tycka att det fortfarande var dyrt för en bokhylla men då fattar ni vad det var för typ av affär

Detta måste ändå vara min dröm brödrost,

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Jag kör på den här.
Köpte den för ungefär ett halvår sedan.
https://www.alternate.de/ProfiCook/PC-TA-1073-Toaster/html/pr...

Klarar at rosta fyra skivor samtidigt, har fjädrande galler som centrerar skivorna så dom rostas jämn.
Tar även stora "american sandwich toast" skivor.
Den har ett fack jag kan dra ut för att slänga smulorna som samlas och har lite tillbehör ochså för att värma up diverse små bröd som munkar och liknande.
Kostade bara 37 Euros.
Än så länge håller den bra.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Har kört med en OBH Nordica 2 skivors i 15-16 år nu, fungerar fortfarande helt okej. Men börjar se att vissa av trådarna börjar bli lite böjda utåt och rostar brödet lite hårdare där, så kanske dags att se över en ny. Men mycket nöjd med den.

Permalänk
Medlem

Jag kör en 399 kronors brödröst som jag köpte hos City Gross för ett antal år sedan för avlödning av ytmonterade elektronikkomponenter. Och sedan någon Philips historia för runt 500 kronor för 5 år sedan för just bröd. Börjar brödet bli för ljust så är det bara att överklocka brödrosten och fortsätta ett par år till. Ungefär som med en PC.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Slängde ut min rost för många år sedan. Det blit en del ugnsmackor däremot. Med en god skinka och mycket OST!

Om man som brödrost för tusentals kronor, vilket bröd matas den med? Jag antar att vanlig formfranska inte duger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om man som brödrost för tusentals kronor, vilket bröd matas den med? Jag antar att vanlig formfranska inte duger.

På tal om det!
Rosta brioche bröd(inte hamburgarbrödet utan typ icas Selection limpan), och lite smör på det. Hur gott som helst!

Permalänk
Medlem

Rostar i en billig noname-pryl från nån teknikaffär. Rostar två kortare pass istället för ett långt. Fantastiskt resultat!

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som har en Balmuda toaster?
Uppfinnaren kom tydligen på detta när han rostade bröd på en utflykt utomhus och det började duggregna.
Det blir riktigt bra toasts iaf, enda kruxet är att man måste lägga i 1cl vatten i brödrosten innan.

https://us.balmuda.com/collections/toaster

https://www.youtube.com/watch?v=_6lGaYh71g4

Permalänk
Medlem

En sådan här härlig gammal rackare får rosta mina mackor.

Finns 3 timerfunktioner på den;
1. Du ser rök komma från brödet
2. Det luktar brännt
3. Brandlarmet går.

Fullkomligt livsfarlig när man rostar bröd för en nattmacka efter en kväll på krogen. Du kan utan problem sätta hela handen på värmetrådarna.

Fun fact, fick den brödrosten och 14(!) andra i bröllopspresent. Så går det när man är lite rolig och avslutar inbjudan med "Ps. Vi har redan en brödrost .ds"

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bawls:

På tal om det!
Rosta brioche bröd(inte hamburgarbrödet utan typ icas Selection limpan), och lite smör på det. Hur gott som helst!

Så denna är stalltipset?

https://www.ica.se/handla/produkt/brioche-400g-ica-selection-...

Då får jag prova någon skiva i ugnen. Har kört samma bröd ganka länge så det vore gott med lite variation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Helt sinnessjukt att lägga nästan 4 papp på en brödrost imo.
Hade inte gjort det även om jag var miljonär 😅

Nu kommer jag inte behöva ge 3500 för den utan klart mindre pga branschkontakter. Men jag hade nog kunnat köpt den till fullpris också. Den står framme jämt och då skadar det inte att den är snygg. Sedan är det en bra brödrost också med lite lyxfunktioner som motoriserad lyft, varmhållning (tar du inte skivorna strax efter att de åkt upp åker de ner igen och varmhålls) samt bagleläge (rostar bara ena sidan).

Ser man brödrosten som en inredningspryl (och en brödrost) underlättar det lite att motivera priset....

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

@sptr112: Nej, har den klassiska på 1,5 liter.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Dualit classic, köpt med 300k coop poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om man som brödrost för tusentals kronor, vilket bröd matas den med? Jag antar att vanlig formfranska inte duger.

Visst blir det formfranska... Men det bästa är hembakad Pain du mie - lyxigare formfranska med smör i. Kör på ett recept av Jonas Cramby. Brödet blir enormt gott, är enkelt att göra även om det tar en hel del tid pga lång jäsning. Det svåraste var att få tag på en riktig sådan brödform med påskjutbart lock.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

KitchenAid KTT 780 som jag köpte med 50% rabatt på Cervera för 7 år sedan.
Tänker att jag kör med den livet ut förhoppningsvis.
https://www.komplett.se/product/618702 dock säljs den inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Nu kommer jag inte behöva ge 3500 för den utan klart mindre pga branschkontakter. Men jag hade nog kunnat köpt den till fullpris också. Den står framme jämt och då skadar det inte att den är snygg. Sedan är det en bra brödrost också med lite lyxfunktioner som motoriserad lyft, varmhållning (tar du inte skivorna strax efter att de åkt upp åker de ner igen och varmhålls) samt bagleläge (rostar bara ena sidan).

Ser man brödrosten som en inredningspryl (och en brödrost) underlättar det lite att motivera priset....

Man intalar sig själv det som behövs

Permalänk
Medlem

@Harbls: Jag väl medveten om att jag inte behöver en värstingbrödrost från KitchenAid... Däremot känns det som ett helt ok köp om jag får den för ca 2500 kr och då också får något som jag (framför allt min fru) tycker är snyggt där den står på bänken. Är väl medveten om att en brödrost för 5-700 kr rostar ungefär lika bra.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Har en gammal Philips hd2686 som hängt med i åtminstone tio år. Rostar lika bra nu som då, lite segt dock att behöva vänta på det löjliga ljusspelet när den lyser upp siffrorna för tid. Man kan inte börja rosta förens det är klart, vilket ger en omedelbar latens på ca fem sekunder.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)