AMD "Big Navi" med RDNA 2 blir rejäla grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@McGlooface: denne AquariusZi från PC Shipping har vid flertalet tillfällen tidigare läckt uppgifter om kommande teknikprodukter som visat sig sanna, så det är inte en random person. Det är nog för att det ska vara uppgifter värda att rapportera om, men inget är officiellt förrän AMD lanserar produkterna. När Big Navi-korten lanserats får vi se om AquariusZi har rätt även denna gång.

Kan ni åtminstone skriva ut i rubriken att det rör sig om ett rykte? Är bara intresserad av verifierade uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Navi 22 kan nog bli riktigt bra. 2080Ti prestanda nånstans.
56-60CUs och 320-384 bit buss? Lär gå att klocka högt, 2.1+ GHz?

Med tanke på att det finns lite teoretiska beräkningssiffror på rdna2 från konsolerna så går det spekulera lite med hjälp av dom.
56 CU vid 2GHz borde hamna över 2080 Ti i prestanda, typ 10%. Och det verkar gå att köra dom ännu högre med tanke på ps5:ans spec.

Om 80 CU skulle stämma och säg 2.2GHz (lite drömsiffror jag vet) så skulle det teoretiskt bli kring 70% snabbare än 2080 Ti. Vilket låter galet och nog lite för bra för att vara sant.

Men man kan drömma lite.
Jag hoppas dom får till något bra i alla fall så blir det nog ett köp av röda laget denna gång.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Visst är det härligt med spåkulor?

Eller hur, folk verkar använda detta hela tiden oavsett bättre eller sämre prestanda

Skrivet av ipac:

Vad får dig att tro det?

Vad får ni er att tro att AMD helt plötsligt kan tävla med Nvidia's överklass på 10år?

Sist AMD faktiskt kunde leka där var väl på 7970-tiden?

Jag använder RX5700 och skulle älska om AMD faktiskt släppte ett kort som tävlade med nVidias översta Ti-klass.. moderna översta TI-klass, inte för 3 generationer sen.

Visa signatur

3600|B450|5700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underspänning:

Eller hur, folk verkar använda detta hela tiden oavsett bättre eller sämre prestanda

Vad får ni er att tro att AMD helt plötsligt kan tävla med Nvidia's överklass på 10år?

Sist AMD faktiskt kunde leka där var väl på 7970-tiden?

Jag använder RX5700 och skulle älska om AMD faktiskt släppte ett kort som tävlade med nVidias översta Ti-klass.. moderna översta TI-klass, inte för 3 generationer sen.

Har inte så bra koll på utveckling och tillverkning av GPU:er men dom har inte gjort några stora kretsar på ett tag av någon anledning.

Om det nu stämmer att dom kommer göra en stor krets igen så är det inte omöjligt att dom kommer kunna konkurrera med nvidia i toppen. Och med tanke på att det finns lite teoretiska siffror på rdna2 så borde det bli bra med prestanda ifall det stämmer att kretsen blir sådär stor.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

505m^2 är stort, större än Vega men mindre an Fury.

Mycket vikigt för Navi22 är att vara minst 50% snabbare är 2080Ti, med ett pris som är lägre är 2080Ti. Annars kommer intresset att vara svalt.

Någon mer än jag som väntar på chiplet-designande GPUer?
AMD är väl det företaget som har ligger längst fram i området.
Hur svårt kan det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underspänning:

Vad får ni er att tro att AMD helt plötsligt kan tävla med Nvidia's överklass på 10år?

Sist AMD faktiskt kunde leka där var väl på 7970-tiden?

Jag använder RX5700 och skulle älska om AMD faktiskt släppte ett kort som tävlade med nVidias översta Ti-klass.. moderna översta TI-klass, inte för 3 generationer sen.

I höst är inte 2080TI-prestanda nvidias överklass. Navi22 kommer tävla mot 3070/3080 någonstans.

Navi22 är, på pappret/spekulativt, betydligt mkt snabbare än vad 5700XT är. Därför frågar jag varför du tror den att den bara kommer matcha 2080, för såå långt ifrån 2080 är inte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Även om det skulle prestera bättre än, eller i per med, 2080Ti lär Volta springa förbi det med marginal. Tvivlar starkt på att vi får se konkurrens i toppsegmentet även om det verkligen skulle behövas.

Utöver det finns det, milt sagt, en hel del osäkerhet och faktorer i världen i dagsläget som skulle kunna (kommer) påverka tillgång och pris. Blir väldigt intressant att se hur det landar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Med tanke på att det finns lite teoretiska beräkningssiffror på rdna2 från konsolerna så går det spekulera lite med hjälp av dom.
56 CU vid 2GHz borde hamna över 2080 Ti i prestanda, typ 10%. Och det verkar gå att köra dom ännu högre med tanke på ps5:ans spec.

Om 80 CU skulle stämma och säg 2.2GHz (lite drömsiffror jag vet) så skulle det teoretiskt bli kring 70% snabbare än 2080 Ti. Vilket låter galet och nog lite för bra för att vara sant.

Men man kan drömma lite.
Jag hoppas dom får till något bra i alla fall så blir det nog ett köp av röda laget denna gång.

Konsolerna ger att helt klart att RDNA2 har helt andra, högre, sweet-spot frekvenser än vad RDNA1 har ja. Tror inte de stora kretsarna kommer komma upp i några PS5 siffror dock (bara 36 CUs där) så 80 CUs @ 2.2 Ghz är nog lite väl glatt drömt ja, de har väl en max 300W TBP att förhålla sig till iaf...

Permalänk
Medlem

Min känsla är att det blir ungefär som RadeonVII .

Inga tredjepartsdesigner t ex.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av ipac:

I höst är inte 2080TI-prestanda nvidias överklass. Navi22 kommer tävla mot 3070/3080 någonstans.

Navi22 är, på pappret/spekulativt, betydligt mkt snabbare än vad 5700XT är. Därför frågar jag varför du tror den att den bara kommer matcha 2080, för såå långt ifrån 2080 är inte 5700XT.

Även AMD's Fury-kort var monster på pappret..

Radeon VII är också ett monster på pappret..

HBM/HBM2 har sinnessjuka siffror på pappret.

Visst de presterar bra, men inte så bra som papperna hajpade de.

V56 samt 5700 är väl de kort som faktiskt presterade efter vad siffrorna visar, så jag hoppas verkligen trenden är över att pappershajpen verkligen håller löftet.

Visa signatur

3600|B450|5700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underspänning:

Även AMD's Fury-kort var monster på pappret..

Radeon VII är också ett monster på pappret..

HBM/HBM2 har sinnessjuka siffror på pappret.

Visst de presterar bra, men inte så bra som papperna hajpade de.

V56 samt 5700 är väl de kort som faktiskt presterade efter vad siffrorna visar, så jag hoppas verkligen trenden är över att pappershajpen verkligen håller löftet.

Hur tidigare kort presterat saknar helt relevans. Finns ingen som helst anledning att hänga upp sig på det.

Däremot är 5700, RDNA1, relevant. Så utifån hur RDNA1 faktiskt presterar och hur RDNA2 skiljer sig från RDNA1 kan man med tämligen god säkerhet anta att det inte finns en chans att Navi 22 bara stannar på "2080-ish".

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

... denna [rubrik] "AMD "Big Navi" med RDNA 2 blir rejäla grafikkort" reflekterar väl inte att det bara är ett rykte?

Stora GPUer (>500 mm2) har det räknats med sedan länge.
Om det sedan leder till att korten de sitter monterade på blir "rejäla" återstår väl att se...

Själv är jag mest nyfiken på den minsta modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klyrre:

Ingen som reagerat på namnet gällande toppkortet? 5950XT? Borde väl va 5970XT??

De kanske vill undvika att folk förvirrar det med HD 5970 som var toppmodellen i 5000 serien. Men det mest logiska är om dessa nya kallas . 5900 och 5900xt (om det kommer två modeller som i 5700 serien)
Men det känns inte riktigt som att AMD har kunnat bestämma sig med hur grafikkorten ska "döpas" sedan HD 7000 serien så vem vet, dessa kanske kallas något helt annat som ex Fury eller vega.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klyrre:

Ingen som reagerat på namnet gällande toppkortet? 5950XT? Borde väl va 5970XT??

Ja varför folk envisas med att kalla kommande RDNA2-kort för 5xxx-nånting är en gåta...

Permalänk
Medlem

De lär ju "refresha" mellanklassen också, alltså förmodligen en 6000-serie. Vore märkligt annars.
Jag tror denna kort kommer klå 2080Ti och det med marginal. Detta är inte GCN!

Sen förstås, räcker det för att konkurrera med Nvidias nästa, det vet vi inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

De lär ju "refresha" mellanklassen också, alltså förmodligen en 6000-serie. Vore märkligt annars.

Ja, Navi23 är ju mellanklassen. Direkt efterföljare till 5700, 6700 förslagsvis.

Citat:

Jag tror denna kort kommer klå 2080Ti och det med marginal. Detta är inte GCN!
Sen förstås, räcker det för att konkurrera med Nvidias nästa, det vet vi inte.

Navi 21 slår garanterat 2080Ti. Frågan är med hur mkt och framförallt, som du säger, hur det lirar mot 3080Ti.

Permalänk
Medlem

Dem tar alldeles för lång tid... Jag är team red men hoppas det kommer fler aktörer så det blir fart på utveckling g och pris drops!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underspänning:

Eller hur, folk verkar använda detta hela tiden oavsett bättre eller sämre prestanda

Vad får ni er att tro att AMD helt plötsligt kan tävla med Nvidia's överklass på 10år?

Sist AMD faktiskt kunde leka där var väl på 7970-tiden?

Jag använder RX5700 och skulle älska om AMD faktiskt släppte ett kort som tävlade med nVidias översta Ti-klass.. moderna översta TI-klass, inte för 3 generationer sen.

Man lyckades med Ryzen. Och Intel hade ett större övertag på CPU-marknaden än vad Nvidia hade på GPU-marknaden. Så att AMD inte skulle kunna göra detta (vi ignorerar att Nvidia inte dominerat marknaden sedan 2010.. för det var året de släppte Fermi.. Nvidias största flopp på många år) även på GPU sidan ser jag inte direkt som troligt.

Skrivet av Igelkott:

Min känsla är att det blir ungefär som RadeonVII .

Inga tredjepartsdesigner t ex.

VII var dock menad att bara finnas i väldigt begränsat antal. Inget pekar på att "Stora Navi" kommer att gå samma väg.

Skrivet av Underspänning:

Även AMD's Fury-kort var monster på pappret..

Radeon VII är också ett monster på pappret..

HBM/HBM2 har sinnessjuka siffror på pappret.

Visst de presterar bra, men inte så bra som papperna hajpade de.

V56 samt 5700 är väl de kort som faktiskt presterade efter vad siffrorna visar, så jag hoppas verkligen trenden är över att pappershajpen verkligen håller löftet.

Här har vi ett så kallade sluttande plan.

VII byggdes med gammal arkitektur som man sedan krympte. "Big Navi" kommer att byggas på helt ny arkitektur. Bara det betyder att din jämförelse blir haltande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underspänning:

Eller hur, folk verkar använda detta hela tiden oavsett bättre eller sämre prestanda

Vad får ni er att tro att AMD helt plötsligt kan tävla med Nvidia's överklass på 10år?

Sist AMD faktiskt kunde leka där var väl på 7970-tiden?

R9 290 serie presterade jämnt med Nvidias 780 serie

Citat:

Jag använder RX5700 och skulle älska om AMD faktiskt släppte ett kort som tävlade med nVidias översta Ti-klass.. moderna översta TI-klass, inte för 3 generationer sen.

5700xt presterar ju som ett GTX 1080 Ti. Och det är typ som ett RTX 2080 (inte super) Det tycker jag är bra med tanke på priset. När låg AMDs toppkort 3 generationer efter Nvidia?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Våga vägra Nvidia - AMD 4-life

Gärna, men inte så länge AMD rullar instabilt i min burk. 😠

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Min känsla är att det blir ungefär som RadeonVII .

Inga tredjepartsdesigner t ex.

Radeon VII har en helt skild historia då den inte ursprungligen var avsedd som gamingkort, det blev ju plockat från den professionella grenen där volymen är mindre men med extremt högre vinst marginaler.
Radeon VII's insteg som gamingkort var ju av orsak att fylla ett tomrum ihop med ett svar på Nvidias RTX, AMD hade just då inget annat att komma med.
Det ryktas även om att AMD har sålt Radeon VII med förlust, om det stämmer så skulle ingen OEM absolut ingen ens få tanken på att ta fram en egen variant.

Din känsla kan stämma om (ett stort OM) om nu Big Navi vore avsett endast för professionellt bruk, idag så finns inget i ryktena som skulle tyda på det (ännu).

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!