Snabbare än 1 Gbit/s hemma (Bahnhof 10 Gbit/s, LAN på 10G m.m.)

Permalänk
Hedersmedlem

Snabbare än 1 Gbit/s hemma (Bahnhof 10 Gbit/s, LAN på 10G m.m.)

Idag så är 1 Gbit/s standard för i princip alla trådbundna LAN både i hemmen och på kontoren. Det är det som sitter på alla moderkort idag, och även det de flesta switchar och routrar klarar av att switcha på LAN-sidan. Allt förutom de absolut billigaste skräproutrarna klarar även 1 Gbit/s på WAN-sidan. Och så har det varit i ganska många år nu. Och med 5G på intåg så ser 1 Gbit/s i hemmanäten minst sagt ålderstiget ut.

Jag har även 1 Gbit/s nät hemma, och har möjlighet att beställa upp till 10 Gbit/s om jag vill. (Bahnhof direktfiber.)

Har ingen NAS eller server eller liknande hemma (sånt har jag nog med på jobbet) så det handlar om snabb kommunikation med Internet i första hand.

Jag har själv funderat på att gå upp till 10 Gbit/s, men jag fastnar på fyra olika springande punkter: router, switch, nätverkskort och kablage.

Router: Det uppenbara valet är att köpa den router som Bahnof säljer, nämligen Huawei HN8255Ws. (Sweclockers-artikel, Produktsida hos Huawei). Det borde rent teoretiskt också gå att köpa något annat så länge routern har en SFP+-port, och man vet vilken optisk standard Bahnhof använder. Förutom att det är Huawei, så är ett problem att här bara finns 1 st port för 10 Gbit/s. Jag har två datorer som jag skulle vilja ansluta i 10 Gbit/s, vilket leder till att jag skulle behöva komplettera med en switch.

Switch: Kompakta switchar för 10GBASE-T lyser med sin frånvaro. Switchar för 2,5 och 5 Gbit/s hittar jag inte alls på Prisjakt. Det mest rimliga är en Netgear ProSAFE XS505M (5 portar 10GBASE-T) men den är inte direkt kompakt eller billig. Den stödjer även lägre hastigheter, t.ex. 5, 2,5 eller 1 Gbit/s. Känns sjukt att billigaste 10GBASE-T-switchen jag hittar är dyrare än routern... däremot hittar jag en

Nätverkskort: Jag har två datorer hemma. Min egen dator har p.g.a. dumt val av moderkort inga PCIe x4-slots. PCIe 3.0 x1 är inte snabbt nog för 10 Gbit/s (däremot kanske jag kan stoppa i ett 5 Gbit/s-kort?). Min frus dator skulle kunna rymma ett 10G-kort utan problem. Asus XG-C100C skulle kunna vara ett rimligt val.

Kablage: Jag har en kabel indragen i väggen mellan fiberkonverterare och router. Även om jag sätter routern där fiberkonverteraren är, så måste jag köra 10 Gbit/s över denna kabel fram till en switch. Tveksamt att det funkar.

För att uppgradera till 10 Gbit/s hemma måste jag alltså:

  • Uppgradera Internetabbonemang till 10 Gbit/s (görbart i mitt fall)

  • Köpa Bahnhofs Huawei-router (3495 kr, på gränsen till överkomligt så länge produkten inte suger)

  • Köpa switch (3786 kr!! Måste ju finnas något billigare och kompaktare...)

  • Nätverkskort (2x1125 kr - men inte medräknat nytt moderkort till min PC. Annan möjlighet är uppgradering av mitt moderkort till något med 10G onboard.)

  • Eventuellt strul med kabeldragning, som förmodligen blir utanpåliggande.

Efter cirka 10000 kr i utgifter, en stor ful jäkla switch som måste stå framme någonstans, och utanpåliggande kabeldragning, så kanske jag kan ladda ner spel från Steam lite snabbare. Inte för att det går långsamt idag med 1 Gbit/s, men ändå.

Det är ett möjligt alternativ att bara uppgradera routern till 10 Gbit/s, och sedan veta att man har 1 Gbit/s för sig själv till varje PC, men det känns inte riktigt som att löpa hela linan ut. Ett annat är att bara ansluta en PC till 10G så länge (rimligen den som kan rymma et 10G-kort), så slipper jag switchen.

För mig blir det sannolikt alltså inte någon uppgradering från 1 Gbit/s just nu. För att jag skulle behöva uppgradera krävs enligt mig antingen routrar med fler än en LAN-port på 10 Gbit/s, alternativt en prisvärd och kompakt switch för 10GBASE-T, något jag inte hittat. Dessutom är egentligen 1 Gbit/s fullt tillräckligt för allt jag gör. Mycket vill dock ha mer. Så jag får väl vänta på rätt produkter.

Det jag tänker att vi kan diskutera i denna tråd är bl.a.:

  • Har någon annan Sweclockare tagit steget över 1 Gbit/s på LAN eller WAN? Hur har ni gjort, och varför?

  • Har jag missat någon bra produkt? (Tänker att 2,5 eller 5 Gbit/s-produkter borde kunna finna en bra nisch så länge 10G förblir för dyrt.)

  • Erfarenheter från andra som kör denna router från Bahnhof. Bra eller anus?

  • Vad ska man egentligen med snabbt nät hemma till, annat än "för att det går"?

Sedan så klart annat som hör till frågan om snabbare nät hemma.

Permalänk
Medlem

Bara lite nyfiken, vad behöver du 10Gbit till? Är det för skojs skull eller finns det ett behov? Ser att du vill diskutera det i tråden, men jag undrar varför du funderat på detta överhuvudtaget? En vanlig Svenne kan ju tänkas kanske vilja strema 4k, vilket Netflix, om jag inte minns fel, rekommenderar 40Mbit/s för. Lek med tanken då att man är 5 pers i familjen och alla vill streama 4k samtidigt, då är vi ändå "bara" uppe i 40x5=200Mbit/s. Kanske man vill ha snabbare nedladdningar men det kräver ju också att servern levererar det. Men om vi leker med tanken att vi har ett spel på 160GB och "bara" 1Gbit/s så tar det drygt 23 minuter att dra hem. Visst hade det varit gött att korta ner det med 20 minuter, men som sagt, förutsätter att Steam kan leverera.

I nuläget känns det som att hemanvändare får betala en "early adopters fee" för att få det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Bara lite nyfiken, vad behöver du 10Gbit till? Är det för skojs skull eller finns det ett behov? Ser att du vill diskutera det i tråden, men jag undrar varför du funderat på detta överhuvudtaget? En vanlig Svenne kan ju tänkas kanske vilja strema 4k, vilket Netflix, om jag inte minns fel, rekommenderar 40Mbit/s för. Lek med tanken då att man är 5 pers i familjen och alla vill streama 4k samtidigt, då är vi ändå "bara" uppe i 40x5=200Mbit/s.

I nuläget känns det som att hemanvändare får betala en "early adopters fee" för att få det.

För att det går! Just nu är enda applikationen jag kan komma på snabbare nedladdningar av stora spel. Kunna ladda ner ett stort spel på en minut istället för en kvart.

Angående "early adopters fee", jo precis. Det känns dock som att det saknas produkter som är inriktade på hemmen. Allt som finns är "fel" på något sätt. Finns t.ex. billiga 4-portars switchar med SFP+, som man inte kan koppla in i routern... men då är nätverkrkorten dyra och man ska köra med specialkablage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Idag så är 1 Gbit/s standard för i princip alla trådbundna LAN både i hemmen och på kontoren. Det är det som sitter på alla moderkort idag, och även det de flesta switchar och routrar klarar av att switcha på LAN-sidan. Allt förutom de absolut billigaste skräproutrarna klarar även 1 Gbit/s på WAN-sidan. Och så har det varit i ganska många år nu. Och med 5G på intåg så ser 1 Gbit/s i hemmanäten minst sagt ålderstiget ut.

Jag har även 1 Gbit/s nät hemma, och har möjlighet att beställa upp till 10 Gbit/s om jag vill. (Bahnhof direktfiber.)

Har ingen NAS eller server eller liknande hemma (sånt har jag nog med på jobbet) så det handlar om snabb kommunikation med Internet i första hand.

Jag har själv funderat på att gå upp till 10 Gbit/s, men jag fastnar på fyra olika springande punkter: router, switch, nätverkskort och kablage.

Router: Det uppenbara valet är att köpa den router som Bahnof säljer, nämligen Huawei HN8255Ws. (Sweclockers-artikel, Produktsida hos Huawei). Det borde rent teoretiskt också gå att köpa något annat så länge routern har en SFP+-port, och man vet vilken optisk standard Bahnhof använder. Förutom att det är Huawei, så är ett problem att här bara finns 1 st port för 10 Gbit/s. Jag har två datorer som jag skulle vilja ansluta i 10 Gbit/s, vilket leder till att jag skulle behöva komplettera med en switch.

Switch: Kompakta switchar för 10GBASE-T lyser med sin frånvaro. Switchar för 2,5 och 5 Gbit/s hittar jag inte alls på Prisjakt. Det mest rimliga är en Netgear ProSAFE XS505M (5 portar 10GBASE-T) men den är inte direkt kompakt eller billig. Den stödjer även lägre hastigheter, t.ex. 5, 2,5 eller 1 Gbit/s. Känns sjukt att billigaste 10GBASE-T-switchen jag hittar är dyrare än routern... däremot hittar jag en

Nätverkskort: Jag har två datorer hemma. Min egen dator har p.g.a. dumt val av moderkort inga PCIe x4-slots. PCIe 3.0 x1 är inte snabbt nog för 10 Gbit/s (däremot kanske jag kan stoppa i ett 5 Gbit/s-kort?). Min frus dator skulle kunna rymma ett 10G-kort utan problem. Asus XG-C100C skulle kunna vara ett rimligt val.

Kablage: Jag har en kabel indragen i väggen mellan fiberkonverterare och router. Även om jag sätter routern där fiberkonverteraren är, så måste jag köra 10 Gbit/s över denna kabel fram till en switch. Tveksamt att det funkar.

För att uppgradera till 10 Gbit/s hemma måste jag alltså:

  • Uppgradera Internetabbonemang till 10 Gbit/s (görbart i mitt fall)

  • Köpa Bahnhofs Huawei-router (3495 kr, på gränsen till överkomligt så länge produkten inte suger)

  • Köpa switch (3786 kr!! Måste ju finnas något billigare och kompaktare...)

  • Nätverkskort (2x1125 kr - men inte medräknat nytt moderkort till min PC. Annan möjlighet är uppgradering av mitt moderkort till något med 10G onboard.)

  • Eventuellt strul med kabeldragning, som förmodligen blir utanpåliggande.

Efter cirka 10000 kr i utgifter, en stor ful jäkla switch som måste stå framme någonstans, och utanpåliggande kabeldragning, så kanske jag kan ladda ner spel från Steam lite snabbare. Inte för att det går långsamt idag med 1 Gbit/s, men ändå.

Det är ett möjligt alternativ att bara uppgradera routern till 10 Gbit/s, och sedan veta att man har 1 Gbit/s för sig själv till varje PC, men det känns inte riktigt som att löpa hela linan ut. Ett annat är att bara ansluta en PC till 10G så länge (rimligen den som kan rymma et 10G-kort), så slipper jag switchen.

För mig blir det sannolikt alltså inte någon uppgradering från 1 Gbit/s just nu. För att jag skulle behöva uppgradera krävs enligt mig antingen routrar med fler än en LAN-port på 10 Gbit/s, alternativt en prisvärd och kompakt switch för 10GBASE-T, något jag inte hittat. Dessutom är egentligen 1 Gbit/s fullt tillräckligt för allt jag gör. Mycket vill dock ha mer. Så jag får väl vänta på rätt produkter.

Det jag tänker att vi kan diskutera i denna tråd är bl.a.:

  • Har någon annan Sweclockare tagit steget över 1 Gbit/s på LAN eller WAN? Hur har ni gjort, och varför?

  • Har jag missat någon bra produkt? (Tänker att 2,5 eller 5 Gbit/s-produkter borde kunna finna en bra nisch så länge 10G förblir för dyrt.)

  • Erfarenheter från andra som kör denna router från Bahnhof. Bra eller anus?

  • Vad ska man egentligen med snabbt nät hemma till, annat än "för att det går"?

Sedan så klart annat som hör till frågan om snabbare nät hemma.

5G i all ära, men "the hype is real". 1Gbit/s+ kommer inte på något sätt vara normen, precis som 250Mbit/s inte är det för LTE. Bättre hastigheter och lägre latency blir det absolut, men det kommer inte ske några mirakel tyvärr.

https://www.lightreading.com/mobile/5g/average-5g-speeds-in-s...

Sen är ju nästa sak att även om radio interfacen rent tekniskt stödjer 100-tals Gbit/s så behövs backhaul med motsvarande kapacitet från siterna också - där kommer troligtvis många flaskhalsar hamna precis som de gör idag.

Men intressant inlägg, måste säga att jag är avundsjuk på dig. Själv är jag fast på 250Mbit/s och skulle gärna vilja ta klivet upp till 1Gbit/s!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Saodie:

5G i all ära, men "the hype is real". 1Gbit/s+ kommer inte på något sätt vara normen, precis som 250Mbit/s inte är det för LTE. Bättre hastigheter och lägre latency blir det absolut, men det kommer inte ske några mirakel tyvärr.

https://www.lightreading.com/mobile/5g/average-5g-speeds-in-s...

Sen är ju nästa sak att även om radio interfacen rent tekniskt stödjer 100-tals Gbit/s så behövs backhaul med motsvarande kapacitet från siterna också - där kommer troligtvis många flaskhalsar hamna precis som de gör idag.

Men intressant inlägg, måste säga att jag är avundsjuk på dig. Själv är jag fast på 250Mbit/s och skulle gärna vilja ta klivet upp till 1Gbit/s!

Från artikeln du länkade: "Opensignal lists maximum 5G download speeds of 1.2 Gbit/s in the US and 988 Mbit/s in South Korea."

Detta tolkar jag alltså som praktiskt uppmätta hastigheter över 5G. Dessutom är 5G väldigt nytt och kommer sannolikt att uppdateras och bli ännu snabbare med tid (gissar jag?). Precis som skett med 3G och jag tror även med 4G.

I så fall så kan alltså en mobiltelefon även i praktiken kan få en högre hastighet över mobilnätet än vad jag kan få med en kabel över ett LAN. Så kan vi ju inte ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

För att det går! Just nu är enda applikationen jag kan komma på snabbare nedladdningar av stora spel. Kunna ladda ner ett stort spel på en minut istället för en kvart.

Angående "early adopters fee", jo precis. Det känns dock som att det saknas produkter som är inriktade på hemmen. Allt som finns är "fel" på något sätt. Finns t.ex. billiga 4-portars switchar med SFP+, som man inte kan koppla in i routern... men då är nätverkrkorten dyra och man ska köra med specialkablage.

Snabbare nedladdningar av spel: Då måste också servern som du hämtar i från också stödja den hastigheten och jag tror inte det är så många servrar som stödjer 10Gbit/s nedladdningar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Från artikeln du länkade: "Opensignal lists maximum 5G download speeds of 1.2 Gbit/s in the US and 988 Mbit/s in South Korea."

Detta tolkar jag alltså som praktiskt uppmätta hastigheter över 5G. Dessutom är 5G väldigt nytt och kommer sannolikt att uppdateras och bli ännu snabbare med tid (gissar jag?). Precis som skett med 3G och jag tror även med 4G.

I så fall så kan alltså en mobiltelefon även i praktiken kan få en högre hastighet över mobilnätet än vad jag kan få med en kabel över ett LAN. Så kan vi ju inte ha det.

Under perfekta förhållanden, fri sikt till cell och lite trafik så är absolut höga siffror möjliga, det är samma sak med LTE. Men när det väl är uppe och snurrar och terminalstödet kommer så blir det långt ifrån vad många tror, som man upptäckt i länder som är i spetsen. Man kommer i runda slängar kunna räkna med 50-100% bättre prestanda kontra daglig LTE prestanda. Några 1Gbit/s för massorna kommer det inte bli, tyvärr!

Haha, jag är helt med på din poäng. Kan man så.. ja, varför inte

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Snabbare nedladdningar av spel: Då måste också servern som du hämtar i från också stödja den hastigheten och jag tror inte det är så många servrar som stödjer 10Gbit/s nedladdningar

Det är ju dock inte särskilt mycket av en stretch. 10 Gbit/s in i en server är att betrakta som "standard" idag och har varit det ganska länge. När jag specade upp en ny servermiljö för jobbet så körde vi på 25 Gbit/s. 40 och 100 Gbit/s är inte omöjligt heller. Du får tänka på att Steams nedladdningsservrar redan idag distribuerar stora spel på 50 GB eller mer till stora mängder personer. Det handlar bara om att varje person laddar ner snabbare under en kortare period snarare än långsammare över en längre period. Den totala belastningen på Steams servrar förblir densamma.

Men visst, kanske inte nedladdningar i 10 Gbit/s, men däremot snabbare än 1 Gbit/s, vilket är vad jag ville med denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är ju dock inte särskilt mycket av en stretch. 10 Gbit/s in i en server är att betrakta som "standard" idag. När jag specade upp en ny servermiljö för jobbet så körde vi på 25 Gbit/s. 40 och 100 Gbit/s är inte omöjligt heller. Du får tänka på att Steams nedladdningsservrar redan idag distribuerar stora spel på 50 GB eller mer till stora mängder personer. Det handlar bara om att varje person laddar ner snabbare under en kortare period snarare än långsammare över en längre period. Den totala belastningen på Steams servrar förblir densamma.

Jo, men sen är det vad server till dig tillåter dig att hämta hem med för hastighet. Den kan vara begränsad. Jag får t.ex. inte alls ut max hastighet på min 100 lina hela tiden när jag laddar ner saker. Beror helt på vart jag gör det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det fungerar ju så att om det finns efterfrågan så kommer grejerna ut i handeln. För att det ska kunna bli efterfrågan så måste någon börja.
När jag började använda internet var det telefonmodem som gällde. Då förekom det att servrar inte klarade ens den snigelhastigheten. Då det fanns behov så installerades nya servrar varpå belastningen steg osv.

Det man ska inse är att det inte sker omedelbart. Det är ju en fråga om en del pengar men kommer det bara igång så rullar det på.

Om någon tycker det är onödigt med högre hastighet så är det ju bara att avstå.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finn väl knappt nån användning av mer än 100 Mbit/s per användare idag och kan man få 1gbit till ett hushåll så lär det räcka många år till, åtminstone tills videoströmning ställer krav på mer kapacitet eller det blir billigt att ha snabbare nät.
det måste alltså finnas ett större behov hos många eller bli billigt om det ska slå igenom på riktigt.
5g är absolut inget alternativ till fast uppkoppling och radio kommer troligen aldrig att kunna bli det på de ställen det fungerar bra med radio.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Jo, men sen är det vad server till dig tillåter dig att hämta hem med för hastighet. Den kan vara begränsad. Jag får t.ex. inte alls ut max hastighet på min 100 lina hela tiden när jag laddar ner saker. Beror helt på vart jag gör det

Tänkte att jag testar. Har tillgång till en servermiljö i en datahall med 10 Gbit/s internetanslutning. Tyvärr ingen snabb NVMe-lagring (som hade varit realistiskt för en speldator) och vill inte belasta våra lagringsservrar med denna labb, så det fick bli en RAM-disk istället, för att det inte skulle bli en flaskhals. Som tur var så var det inget problem att skapa en på 120 GB.

Sen drar vi in denna RAM-disk som ett Steam Library och testar installera GTA V.

Började bra, men planade ut ganska snabbt.

Och det visar sig så klart att det är som jag alltid sagt, en quad-core för gaming räcker inte. Det är alltså CPU:n som är en flaskhals i detta experiment.

Så jag uppgraderade:

Då gick det lite bättre:

Klart snabbare än gigabit i alla fall! (Vilket är cirka 125 MB/s teoretiskt). Håller i sig också:

Massa skärmdumpar och offtopic-detaljer

Resultatet blev snitt runt 2-3 Gbit/s någonstans. Har ju inte använt några särskilt rigida testmetoder för detta. Finns säkert en del att tweaka i TCP-stack och liknande på nätverkskort och/eller i virtualiseringen om man vill. Så jag tror att jag bör kunna få ut mer.

Poängen är att ja, det går att ladda ner spel snabbare än i 1 Gbit/s, med de servrar som finns idag, i alla fall på Steam. (Sen att det inte går att spela spelet p.g.a. inget ljudkort i den virtuella maskinen (och ingen GPU heller) hör inte hit.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

[li]Köpa switch (3786 kr!! Måste ju finnas något billigare och kompaktare...)[/li]

QNAP har en switch för under 2000 kr. Dock så är det SFP+ på den så det kan tillkomma lite pengar om du t ex behöver RJ45 kontakter.
https://www.dustinhome.se/product/5011165014/qsw-308s

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joakim99:

QNAP har en switch för under 2000 kr. Dock så är det SFP+ på den så det kan tillkomma lite pengar om du t ex behöver RJ45 kontakter.
https://www.dustinhome.se/product/5011165014/qsw-308s

Jag har sett den, Finns även en ännu billigare från Mikrotik med 4 st SFP+. Men den går ju inte att upplänka till Huawei-routern som Bahnhof säljer. Den har ju 10GBASE-T. Det skulle vara om man hittade en SFP+ med 10GBASE-T.

Däremot är den där ideal för use caset två datorer en NAS + lite relativt långsamt internet.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Detta känns fullständigt onödigt och dumt på alla vis. Älskar det!

Permalänk
Snusfri

Är själv i samma funderingar.
Vill uppgradera mitt hemmanätverk till 10Gbit, framförallt mellan NAS(arna) och min WS/Gamin-burk.

Har just nu Gbit från Bahnhof och stadsnätet här ska uppgraderas så att vi kan välja 10Gbit och då vore det trevligt om man redan hade den lokala infrastrukturen klar.

Det känns dock som att SFP+ är vägen att köra i dagens läge med tanke på priser.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Jo, men sen är det vad server till dig tillåter dig att hämta hem med för hastighet. Den kan vara begränsad. Jag får t.ex. inte alls ut max hastighet på min 100 lina hela tiden när jag laddar ner saker. Beror helt på vart jag gör det

Vill bara poängtera att Steam erbjuder nerladdning i 1/10Gbps utan problem.
Jag maxar alltid ner nerladdning från Steam.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Idag så är 1 Gbit/s standard för i princip alla trådbundna LAN både i hemmen och på kontoren. Det är det som sitter på alla moderkort idag, och även det de flesta switchar och routrar klarar av att switcha på LAN-sidan. Allt förutom de absolut billigaste skräproutrarna klarar även 1 Gbit/s på WAN-sidan. Och så har det varit i ganska många år nu. Och med 5G på intåg så ser 1 Gbit/s i hemmanäten minst sagt ålderstiget ut.

Jag har även 1 Gbit/s nät hemma, och har möjlighet att beställa upp till 10 Gbit/s om jag vill. (Bahnhof direktfiber.)

Har ingen NAS eller server eller liknande hemma (sånt har jag nog med på jobbet) så det handlar om snabb kommunikation med Internet i första hand.

Jag har själv funderat på att gå upp till 10 Gbit/s, men jag fastnar på fyra olika springande punkter: router, switch, nätverkskort och kablage.

Router: Det uppenbara valet är att köpa den router som Bahnof säljer, nämligen Huawei HN8255Ws. (Sweclockers-artikel, Produktsida hos Huawei). Det borde rent teoretiskt också gå att köpa något annat så länge routern har en SFP+-port, och man vet vilken optisk standard Bahnhof använder. Förutom att det är Huawei, så är ett problem att här bara finns 1 st port för 10 Gbit/s. Jag har två datorer som jag skulle vilja ansluta i 10 Gbit/s, vilket leder till att jag skulle behöva komplettera med en switch.

Switch: Kompakta switchar för 10GBASE-T lyser med sin frånvaro. Switchar för 2,5 och 5 Gbit/s hittar jag inte alls på Prisjakt. Det mest rimliga är en Netgear ProSAFE XS505M (5 portar 10GBASE-T) men den är inte direkt kompakt eller billig. Den stödjer även lägre hastigheter, t.ex. 5, 2,5 eller 1 Gbit/s. Känns sjukt att billigaste 10GBASE-T-switchen jag hittar är dyrare än routern... däremot hittar jag en

Nätverkskort: Jag har två datorer hemma. Min egen dator har p.g.a. dumt val av moderkort inga PCIe x4-slots. PCIe 3.0 x1 är inte snabbt nog för 10 Gbit/s (däremot kanske jag kan stoppa i ett 5 Gbit/s-kort?). Min frus dator skulle kunna rymma ett 10G-kort utan problem. Asus XG-C100C skulle kunna vara ett rimligt val.

Kablage: Jag har en kabel indragen i väggen mellan fiberkonverterare och router. Även om jag sätter routern där fiberkonverteraren är, så måste jag köra 10 Gbit/s över denna kabel fram till en switch. Tveksamt att det funkar.

För att uppgradera till 10 Gbit/s hemma måste jag alltså:

  • Uppgradera Internetabbonemang till 10 Gbit/s (görbart i mitt fall)

  • Köpa Bahnhofs Huawei-router (3495 kr, på gränsen till överkomligt så länge produkten inte suger)

  • Köpa switch (3786 kr!! Måste ju finnas något billigare och kompaktare...)

  • Nätverkskort (2x1125 kr - men inte medräknat nytt moderkort till min PC. Annan möjlighet är uppgradering av mitt moderkort till något med 10G onboard.)

  • Eventuellt strul med kabeldragning, som förmodligen blir utanpåliggande.

Efter cirka 10000 kr i utgifter, en stor ful jäkla switch som måste stå framme någonstans, och utanpåliggande kabeldragning, så kanske jag kan ladda ner spel från Steam lite snabbare. Inte för att det går långsamt idag med 1 Gbit/s, men ändå.

Det är ett möjligt alternativ att bara uppgradera routern till 10 Gbit/s, och sedan veta att man har 1 Gbit/s för sig själv till varje PC, men det känns inte riktigt som att löpa hela linan ut. Ett annat är att bara ansluta en PC till 10G så länge (rimligen den som kan rymma et 10G-kort), så slipper jag switchen.

För mig blir det sannolikt alltså inte någon uppgradering från 1 Gbit/s just nu. För att jag skulle behöva uppgradera krävs enligt mig antingen routrar med fler än en LAN-port på 10 Gbit/s, alternativt en prisvärd och kompakt switch för 10GBASE-T, något jag inte hittat. Dessutom är egentligen 1 Gbit/s fullt tillräckligt för allt jag gör. Mycket vill dock ha mer. Så jag får väl vänta på rätt produkter.

Det jag tänker att vi kan diskutera i denna tråd är bl.a.:

  • Har någon annan Sweclockare tagit steget över 1 Gbit/s på LAN eller WAN? Hur har ni gjort, och varför?

  • Har jag missat någon bra produkt? (Tänker att 2,5 eller 5 Gbit/s-produkter borde kunna finna en bra nisch så länge 10G förblir för dyrt.)

  • Erfarenheter från andra som kör denna router från Bahnhof. Bra eller anus?

  • Vad ska man egentligen med snabbt nät hemma till, annat än "för att det går"?

Sedan så klart annat som hör till frågan om snabbare nät hemma.

Låter som du ska satsa på ett internt fibernät hemma istället för koppar och sen söka prylar hos leverantörer som jobbar mot IT eller industri ex. Cisco, Siemens eller Phoenix. Det kommer bli svindyrt men du har garanterat snabbaste nätet på gatan. 😎

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Låter som du ska satsa på ett internt fibernät hemma istället för koppar och sen söka prylar hos leverantörer som jobbar mot IT eller industri ex. Cisco, Siemens eller Phoenix. Det kommer bli svindyrt men du har garanterat snabbaste nätet på gatan. 😎

Äh, min målsättning är inte "snabbaste nätet på gatan" utan mer att jag är trött på 1 Gbit/s.

Även att bara uppgradera rubbet till 2,5 Gbit/s hade gjort mig nöjd! Det är ändå 2,5 ggr så snabbt.

Men även om man ska köra 10 Gbit/s så räcker TP-kabel. Fiber är bara jobbigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Äh, min målsättning är inte "snabbaste nätet på gatan" utan mer att jag är trött på 1 Gbit/s.

Även att bara uppgradera rubbet till 2,5 Gbit/s hade gjort mig nöjd! Det är ändå 2,5 ggr så snabbt.

Men även om man ska köra 10 Gbit/s så räcker TP-kabel. Fiber är bara jobbigt.

Du måste bygga för framtiden😀. Om tio år behövs minst 100Gbit om alla ska streama 16k och spelen kommer vara 1Tb minst😎. Frågan är hur länge du vill vänta på att nedladdningen ska bli klar eller ha frysningar i bilden på TV:n?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag har sett den, Finns även en ännu billigare från Mikrotik med 4 st SFP+. Men den går ju inte att upplänka till Huawei-routern som Bahnhof säljer. Den har ju 10GBASE-T. Det skulle vara om man hittade en SFP+ med 10GBASE-T.

Däremot är den där ideal för use caset två datorer en NAS + lite relativt långsamt internet.

Varför skulle den inte gå att använda? Kan du inte använda t ex denna:
https://www.dustinhome.se/product/5011091064/srj10

Som sagt då blir det inte längre lika billigt.

Permalänk
Medlem

US-XG-6POE https://store.ui.com/products/us-xg-6poe

>Prisvärd
>Kompakt

Välj en

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joakim99:

Varför skulle den inte gå att använda? Kan du inte använda t ex denna:
https://www.dustinhome.se/product/5011091064/srj10

Som sagt då blir det inte längre lika billigt.

Hmm. Det skulle iofs kunna funka.

1 st Bahnhof/Huawei-router med 10G-stöd (3495 kr)
1 st MikroTik CRS305-1G-4S+IN (1562 kr)
1 st MikroTik S+RJ10 (872 kr, för att koppla switchen till routern via TP-kabel)
2 st Asus XG-C100F (2*1435 = 2860 kr, SFP+ nätverkskort till datorerna)
2 st 3 meters passiv SFP+ DAC-kabel (2*471,25 = 942,50 kr)

Summa: 9731,50 kr.

Då har jag inte räknat på att jag måste byta moderkort i min PC för att få in ett PCIe x4-kort (vilket egentligen inte kan hänföras till detta potentiella projekt), och på ökade månadskostnader för internetanslutningen. Och inte heller på att jag inte vet om min kabel som idag går i väggen från hallen till där jag har mina datorer klarar 10G.

Resultatet vore att jag skulle kunna ladda ner spel från Steam minst dubbelt så snabbt, och jag kan även skryta om att jag har 10G hemma. Dessutom en 10G-switchport ledig för eventuell NAS/server.

Men detta är ju ändå en praktisk och realistiskt köpbar setup jämfört med varianten med den alldeles för stora Netgear-switchen! Enda som egentligen tar emot är den där rationella delen av mig som menar på att detta är extrem overkill och totalt onödigt.

Permalänk
Medlem

Jag har 10gbit i lanet, unifi-switchen nämnd ovan samt asuskortet. Mina två små hemmaservrar har 10gbit på moderkortet.
Det som länge tog emot var att inköpa switchen, kabeldragning, servermoderkort och nic'ar fixade jag långt tidigare med målet 10gbit vilket spred ut kostnaderna en aning. ^^

10gbit kommer jag endast upp i om jag för över från nvme till mina raidade ssder i servern - vilket praktiskt taget aldrig sker.

§ 7 raderat. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Enda som egentligen tar emot är den där rationella delen av mig som menar på att detta är extrem overkill och totalt onödigt.

Det är helt sant och det som för närvarande hindrar mig att gå över på en 10g-setup.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kwirek:

Jag har 10gbit i lanet, unifi-switchen nämnd ovan samt asuskortet. Mina två små hemmaservrar har 10gbit på moderkortet.
Det som länge tog emot var att inköpa switchen, kabeldragning, servermoderkort och nic'ar fixade jag långt tidigare med målet 10gbit vilket spred ut kostnaderna en aning. ^^

Ah, så 10G på LAN:et bara? Eller har du en router med 10G också? Tänkte om du hade några erfarenheter där.

Skrivet av Kwirek:

10gbit kommer jag endast upp i om jag för över från nvme till mina raidade ssder i servern - vilket praktiskt taget aldrig sker.

Det låter som att du borde backa upp oftare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hmm. Det skulle iofs kunna funka.

1 st Bahnhof/Huawei-router med 10G-stöd (3495 kr)
1 st MikroTik CRS305-1G-4S+IN (1562 kr)
1 st MikroTik S+RJ10 (872 kr, för att koppla switchen till routern via TP-kabel)
2 st Asus XG-C100F (2*1435 = 2860 kr, SFP+ nätverkskort till datorerna)
2 st 3 meters passiv SFP+ DAC-kabel (2*471,25 = 942,50 kr)

Summa: 9731,50 kr.

Jag hade personligen undvikit DACkablage då jag tycker det är för otympligt. Jag hade antingen gått på fiber eller tp (cat6a eller senare). Det DACkablage jag jobbat med har varit tämligen styvt, och att sfp+-modulerna sedan sitter fastsvetsade gör eventuell felsökning av kablage/konnektivitet svårare.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Jag hade personligen undvikit DACkablage då jag tycker det är för otympligt. Jag hade antingen gått på fiber eller tp (cat6a eller senare). Det DACkablage jag jobbat med har varit tämligen styvt, och att sfp+-modulerna sedan sitter fastsvetsade gör eventuell felsökning av kablage/konnektivitet svårare.

DAC är definitivt "enklare" än fibermoduler och fiber. Vi har inom datacentret knappt behövt byta ut DAC:ar, medan fiberpatchar och fibermoduler kan rätt enkelt sabbas.

DAC:ar kan man även få tag på jäkla billigt på eBay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Idag så är 1 Gbit/s standard för i princip alla trådbundna LAN både i hemmen och på kontoren. Det är det som sitter på alla moderkort idag, och även det de flesta switchar och routrar klarar av att switcha på LAN-sidan. Allt förutom de absolut billigaste skräproutrarna klarar även 1 Gbit/s på WAN-sidan. Och så har det varit i ganska många år nu. Och med 5G på intåg så ser 1 Gbit/s i hemmanäten minst sagt ålderstiget ut.

Jag har även 1 Gbit/s nät hemma, och har möjlighet att beställa upp till 10 Gbit/s om jag vill. (Bahnhof direktfiber.)

Har ingen NAS eller server eller liknande hemma (sånt har jag nog med på jobbet) så det handlar om snabb kommunikation med Internet i första hand.

Jag har själv funderat på att gå upp till 10 Gbit/s, men jag fastnar på fyra olika springande punkter: router, switch, nätverkskort och kablage.

Router: Det uppenbara valet är att köpa den router som Bahnof säljer, nämligen Huawei HN8255Ws. (Sweclockers-artikel, Produktsida hos Huawei). Det borde rent teoretiskt också gå att köpa något annat så länge routern har en SFP+-port, och man vet vilken optisk standard Bahnhof använder. Förutom att det är Huawei, så är ett problem att här bara finns 1 st port för 10 Gbit/s. Jag har två datorer som jag skulle vilja ansluta i 10 Gbit/s, vilket leder till att jag skulle behöva komplettera med en switch.

Switch: Kompakta switchar för 10GBASE-T lyser med sin frånvaro. Switchar för 2,5 och 5 Gbit/s hittar jag inte alls på Prisjakt. Det mest rimliga är en Netgear ProSAFE XS505M (5 portar 10GBASE-T) men den är inte direkt kompakt eller billig. Den stödjer även lägre hastigheter, t.ex. 5, 2,5 eller 1 Gbit/s. Känns sjukt att billigaste 10GBASE-T-switchen jag hittar är dyrare än routern... däremot hittar jag en

Nätverkskort: Jag har två datorer hemma. Min egen dator har p.g.a. dumt val av moderkort inga PCIe x4-slots. PCIe 3.0 x1 är inte snabbt nog för 10 Gbit/s (däremot kanske jag kan stoppa i ett 5 Gbit/s-kort?). Min frus dator skulle kunna rymma ett 10G-kort utan problem. Asus XG-C100C skulle kunna vara ett rimligt val.

Kablage: Jag har en kabel indragen i väggen mellan fiberkonverterare och router. Även om jag sätter routern där fiberkonverteraren är, så måste jag köra 10 Gbit/s över denna kabel fram till en switch. Tveksamt att det funkar.

För att uppgradera till 10 Gbit/s hemma måste jag alltså:

  • Uppgradera Internetabbonemang till 10 Gbit/s (görbart i mitt fall)

  • Köpa Bahnhofs Huawei-router (3495 kr, på gränsen till överkomligt så länge produkten inte suger)

  • Köpa switch (3786 kr!! Måste ju finnas något billigare och kompaktare...)

  • Nätverkskort (2x1125 kr - men inte medräknat nytt moderkort till min PC. Annan möjlighet är uppgradering av mitt moderkort till något med 10G onboard.)

  • Eventuellt strul med kabeldragning, som förmodligen blir utanpåliggande.

Efter cirka 10000 kr i utgifter, en stor ful jäkla switch som måste stå framme någonstans, och utanpåliggande kabeldragning, så kanske jag kan ladda ner spel från Steam lite snabbare. Inte för att det går långsamt idag med 1 Gbit/s, men ändå.

Det är ett möjligt alternativ att bara uppgradera routern till 10 Gbit/s, och sedan veta att man har 1 Gbit/s för sig själv till varje PC, men det känns inte riktigt som att löpa hela linan ut. Ett annat är att bara ansluta en PC till 10G så länge (rimligen den som kan rymma et 10G-kort), så slipper jag switchen.

För mig blir det sannolikt alltså inte någon uppgradering från 1 Gbit/s just nu. För att jag skulle behöva uppgradera krävs enligt mig antingen routrar med fler än en LAN-port på 10 Gbit/s, alternativt en prisvärd och kompakt switch för 10GBASE-T, något jag inte hittat. Dessutom är egentligen 1 Gbit/s fullt tillräckligt för allt jag gör. Mycket vill dock ha mer. Så jag får väl vänta på rätt produkter.

Det jag tänker att vi kan diskutera i denna tråd är bl.a.:

  • Har någon annan Sweclockare tagit steget över 1 Gbit/s på LAN eller WAN? Hur har ni gjort, och varför?

  • Har jag missat någon bra produkt? (Tänker att 2,5 eller 5 Gbit/s-produkter borde kunna finna en bra nisch så länge 10G förblir för dyrt.)

  • Erfarenheter från andra som kör denna router från Bahnhof. Bra eller anus?

  • Vad ska man egentligen med snabbt nät hemma till, annat än "för att det går"?

Sedan så klart annat som hör till frågan om snabbare nät hemma.

jag kör 10gb hemma, men bara till vissa saker, server,nas och min speldator. router/switch köper du tex https://www.dustinhome.se/product/5011105230/cloud-router-swi...

köpte min för 1700kr på ebay

kabel är billig och bra från: fs.com
nätverkskort: https://www.ebay.com/itm/Mellanox-MNPA19-XTR-10GbE-Single-Por...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv

Är man nätverksnörd så har man givetvis ett rack hemma, right? Då ryms valfri switch, t.ex. en Netgear XS712Tv2 eller något annat kul, köpt begagnat från eBay.