Retropie får stöd för Raspberry Pi 4

Permalänk
Melding Plague

Retropie får stöd för Raspberry Pi 4

Operativsystemet Retropi är populärt för att köra nostalgiosande spel och nu öppnas dörren till bättre flyt via Raspberry Pi 4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förklara så att alla förstår. Vilka emulatorer kan vi köra nu som inte funkade innan? För det är det jag vill veta

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Förklara så att alla förstår. Vilka emulatorer kan vi köra nu som inte funkade innan? För det är det jag vill veta

https://retropie.org.uk/stats/pkgflags/

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Förklara så att alla förstår. Vilka emulatorer kan vi köra nu som inte funkade innan? För det är det jag vill veta

Tidigare har det inte gått att installera Retro Pie på RPi 4 över huvud taget. Rpi4 har en stor skillnad i hårdvara jämnfört med sina kusiner Rpi 2, 3b & 3b+. Så alla emulatorer som är med i Retro Pi har tidigare inte fungerat förut.

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem
Skrivet av KattIMössa:

Tidigare har det inte gått att installera Retro Pie på RPi 4 över huvud taget. Rpi4 har en stor skillnad i hårdvara jämnfört med sina kusiner Rpi 2, 3b & 3b+. Så alla emulatorer som är med i Retro Pi har tidigare inte fungerat förut.

man har alltså inte lagt till nya emulatorer till 3b 2 osv?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Vilken jobbig och onödig artikel.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Vilken jobbig och onödig artikel.

Gå och lägg dig. Detta är superintressant! Bryr du dig inte, läs inte istället för att skriva tråkiga kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Vilken jobbig och onödig artikel.

Vilken jobbig och onödig kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Vilken jobbig och onödig artikel.

Vilken jobbig & onödig kommentar!

Sweet då behöver man inte köpa en 3b för en retropie =P

Permalänk

Äntligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KattIMössa:

Tidigare har det inte gått att installera Retro Pie på RPi 4 över huvud taget. Rpi4 har en stor skillnad i hårdvara jämnfört med sina kusiner Rpi 2, 3b & 3b+. Så alla emulatorer som är med i Retro Pi har tidigare inte fungerat förut.

Jo, men det är ju en begränsad nyhet att man nu kan göra något med rpi4 som man kunnat göra länge med rpi3. Det vore klart mer intressant att tack vare stödet för rpi4 har vi tillgång till mer CPU och minne vilket gör att vi kan X, Y och Z, som inte var möjligt tidigare.
Stöd för fler nya emulatorer, rendera i högre upplösning är väl det som poppar upp som högst på önskelistan gissar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

man har alltså inte lagt till nya emulatorer till 3b 2 osv?!

Om jag förstått det rätt så är det inga nya emulatorer som har lagts till överhuvudtaget. Raspberry Pi 4 är kraftfullare än föregångaren och har då mer kraft för att kunna emulera nyare konsoler som Dreamcast, N64 och PSP.
Emulatorer för dessa konsoler har funnits sen tidigare.

Artikeln syftare till att RetroPie har fått officiellt stöd (fast beta) för Raspberry Pi 4

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av pHr33:

Jo, men det är ju en begränsad nyhet att man nu kan göra något med rpi4 som man kunnat göra länge med rpi3. Det vore klart mer intressant att tack vare stödet för rpi4 har vi tillgång till mer CPU och minne vilket gör att vi kan X, Y och Z, som inte var möjligt tidigare.
Stöd för fler nya emulatorer, rendera i högre upplösning är väl det som poppar upp som högst på önskelistan gissar jag

Min bror provade emulera n64 på en 3b+ och många spel där var det stora problem med. Antar att de fungerar bättre om man har en 4.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pHr33:

Jo, men det är ju en begränsad nyhet att man nu kan göra något med rpi4 som man kunnat göra länge med rpi3. Det vore klart mer intressant att tack vare stödet för rpi4 har vi tillgång till mer CPU och minne vilket gör att vi kan X, Y och Z, som inte var möjligt tidigare.
Stöd för fler nya emulatorer, rendera i högre upplösning är väl det som poppar upp som högst på önskelistan gissar jag

Runahead, dvs laggreducering, fungerar mycket på bättre på en pi4:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Min bror provade emulera n64 på en 3b+ och många spel där var det stora problem med. Antar att de fungerar bättre om man har en 4.

Ok. Ja jag testade emulare N64 på en i7 NUC (Core i7 8650U) och Lakka. Tyckte det var många spel som gick som sirap där med. Men jag testade bara i all hast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Runahead, dvs laggreducering, fungerar mycket på bättre på en pi4:a.

Ah, ja det är ju en stor fördel

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

man har alltså inte lagt till nya emulatorer till 3b 2 osv?!

Kanske, kanke inte. Nu handlar nyheten specifikt om stöd för RPi4. Vilket gör att den frågan inte är lika relevant i artikeln.

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Skrivet av pHr33:

Jo, men det är ju en begränsad nyhet att man nu kan göra något med rpi4 som man kunnat göra länge med rpi3. Det vore klart mer intressant att tack vare stödet för rpi4 har vi tillgång till mer CPU och minne vilket gör att vi kan X, Y och Z, som inte var möjligt tidigare.
Stöd för fler nya emulatorer, rendera i högre upplösning är väl det som poppar upp som högst på önskelistan gissar jag

Absolut; det är en begränsad nyhet. Det håller jag med om.

Som ett led i detta så hoppas vi på en genomgång(med video?) på skillnader av de olika Pi:erna, vilka emulatorer som funger bra på respektive Pi och vad en ska tänka på i stort för att göra ett eget Retro-projekt! eller vad säger @Wittwang, kan det vara intressant?

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av KattIMössa:

Absolut; det är en begränsad nyhet. Det håller jag med om.

Som ett led i detta så hoppas vi på en genomgång(med video?) på skillnader av de olika Pi:erna, vilka emulatorer som funger bra på respektive Pi och vad en ska tänka på i stort för att göra ett eget Retro-projekt! eller vad säger @Wittwang, kan det vara intressant?

Raspberry Pi är ju helt klart ett kul hårdvaruområde med mycket potential i många olika typer av projekt, men tyvärr är jag inte så insatt i retrosvängen där. Viss guidning på att skapa retromaskiner av enkortsdatorerna finns i galleriet (tre gallerier länkade i artikeln), men att beskriva hårdvaran och "komma igång"-processen med Raspberry Pi i stora drag är absolut uppslag som kan fungera för artiklar/video

Permalänk
Medlem

Jag har 2st 8-BitDo (Nes och famicon) handkontroller men jag lyckas aldrig få båda 2 att ansluta samtidigt.. klarar RP3B+ inte båda samtidigt och hur löser jag det isf?

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Förklara så att alla förstår. Vilka emulatorer kan vi köra nu som inte funkade innan? För det är det jag vill veta

Dreamcast funkar bättre nu. Bra flyt i playstation.

ETA PRIME has more:
https://youtu.be/1CGSLeUSkj0

Bra kanal att ha koll på i övrigt.