Feedback om SweClockers annonser, sponsorskap, banners och samarbeten

Permalänk
Inaktiv

Animerade annonser och aggressiva 3e part cookies från tex doubleclick innebär att jag inte stänger av adblock

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av willeykk:

Har märkt att topp-bannern förflyttas nedanför huvudmenyn när man kikar i mobilen, något som helt sabbar användarupplevelsen vid enhands-surfande. Hur motiverades denna förändring?

Det stämmer, men meningen var inte att sabba ditt enhandssurfande :). Vi kommer göra om en del kring annonserna mobilt för att möta IAB:s standarder bättre (https://iabsverige.se/standards-guidelines/svensk-displaystandard - finns en hel handbok om detta bakom länken). I praktiken handlar det om att hänga med i tiden så att SweClockers fortfarande står sig bland konkurrens. Just nu gör vi de nödvändigaste förändringarna men de kommer att efterföljas av justeringar och förbättringar allteftersom.

För ett par par år sedan påbörjades en förflyttning från att varje annonsvisning har räknats oavsett om de synts för en besökare på en sajt eller inte (exempelvis även om den legat under scroll och ingen sett den har man som annonsör fått betala för den). En förändring behövs därför att detta över tid har drivit fram en väldigt dålig annonsmiljö på väldigt många ställen och är rent av förödande för nischsajter.

Idag är standarden att en annons räknas om 50% av annonsen har synts i en skärm i minst 1 sekund. Denna standard är på väg att flyga upp till 70% i nästa steg. Vi behöver efterleva detta vilket också kommer att innebära att vissa annonser inte kommer laddas förrän de faktiskt är i scroll (sådana som ligger längre ner på sajten).

Hoppas det duger som svar. TDLR; Det är en förändring för att möta de standarder som finns som våra annonsörer / bransch följer och som vi behöver anpassa oss till.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil:

Om annonsen däremot är väldigt störande och animationen bara finns till för att störa och blinka så ber vi annonsören om nytt material.

CDONs Spring Friday annons som bara blinkar samma innehåll var det som fick mig att söka efter en reklam feedback tråd och ja, jag skulle kalla den väldigt störande.

Permalänk
Medlem

På högersidan, röda annonsen från webhallen sticker lite i mina ögon för att den är så färgstark jämfört med resterande färgtema på
hemsidan. Framförallt mellan de svarta/gråa sektionerna vid annonser.
Mängden färg röd ut i kanterna av reklamen är väll egentligen mitt klagomål, mer än stark färg. Tycker det är jättebra med annonser som är mer neutrala i kanterna.

Reklamer jag gillat:
Tycker asus reklam om Zenbook är väldigt bra i färg/drar lagom mycket uppmärksamhet.
Ännu bättre är asus zephyrus reklam för användaren, men kan nästan tycka att den nästan är lite "för neutral" och inte drar tillräckligt med uppmärksamhet. Om vi ska se det från företagets sida

Överlag så är jag mycket nöjd över annonserna på swec.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Har l33t-gaming[.]com som marknadsförs något problem, eller är det bara för mig? Har skickat in en support ticket till dom.

Edit:

Supporten sa att de ska kolla över sidan. Då något tydligt är fel

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Anser att "nördic"(noerdic.se) gör falsk reklam.

Det kittet som är på bild går inte för priset som är listat.
Det enda som finns för 170kr på länken är ett stativ, vilket inte är ett mikrofon kit enligt personligt tycke.
Det billigaste mikrofonkittet är på 320 kr.

Edit:
Ligger ju iofs under "mikrofon kit" på deras hemsida, men är det verkligen ett mikrofonkit utan en mikrofon..?
https://noerdic.se/collections/mikrofon-kit

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Geeks
Mediasäljare

@Zeedarn: Hej Zeedarn,
Tack för din feedback, och Nördic är kontaktade angående detta.

Permalänk
Medlem

X-Gamer reklam för Energidryck. Är det är engångsföreteelse eller kommer vi få se reklam för andra saker än teknik i framtiden?

Jag ser reklam på SweC för att supporta. Trycker också på dessa när det är intressant, men vill inte se reklam för mat och dryck. Räcker med Fello-reklamen som just nu rör sig och lyser rött.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Lagers:

X-Gamer reklam för Energidryck. Är det är engångsföreteelse eller kommer vi få se reklam för andra saker än teknik i framtiden?

Jag ser reklam på SweC för att supporta. Trycker också på dessa när det är intressant, men vill inte se reklam för mat och dryck. Räcker med Fello-reklamen som just nu rör sig och lyser rött.

Det kommer säkerligen förekomma enstaka annonsörer som är något ”utanför” men det tillhör inte det normala. Just X-gamer säljs hos datoråterförsäljare etc. Mat kommer inte synas i annonser, däremot gärna vara med och sponsra event.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Det kommer säkerligen förekomma enstaka annonsörer som är något ”utanför” men det tillhör inte det normala. Just X-gamer säljs hos datoråterförsäljare etc. Mat kommer inte synas i annonser, däremot gärna vara med och sponsra event.

Det låter bra att höra att det inte blir normalt. När det är teknikreklam här på sidan tittar man och trycker när det är intressant.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är tekniskt möjligt, men det skulle vara trevligt om man fick samma annons när man "backar" med webbläsaren. Det är inte jätteofta jag kommer på att jag vill klicka på en annons, men det händer oftast precis när jag klickar på en länk för att gå till någon ny sida på t.ex. forumet. När nya sidan laddats och jag backar för att komma tillbaka till annonsen så är det en nästan alltid annan annons som jag inte är intresserad av som dyker upp.

Permalänk
Medlem

Nu sista tiden har det dykt upp reklam från Fello och från Steelseries.

Jag har en i7 7700k och ett gtx 1660 super och när jag bara har en sida med Sweclockers tar Firefox med dessa reklambanners ca 6% och är uppe och nosar på 10% om båda visas. GPU ligger och jobbar på mer än 20% medans dessa visas. Steeeseries-reklamen verkar lugna ner sig efter den har rört klart på sig. Om jag kör igång Ublock ligger Firefox på 0,1% eller liknande.

Fello är både jobbig att ha i ögonen och tar CPU/GPU för mycket!

Snälla, försök att inte ha sådana här reklambanners. Tur att jag inte sitter på en slöare dator, då skulle den få jobba och slöa ner sig totalt av reklamen.

Patreon, Prenumeration snart kanske, så ni kan vara lite mer kräsna på reklaminslagen. Fungerar ju för FZ att ha Patreon, så varför inte för er?

Edit: I Edge är det likadant!
Två fello: (iom att den arbetar så gör fönsterhanteringen det med extra)

Edit 2 2021-08-01: Nu har det gått 14 dagar och ingen respons och Fello är kvar. Nu sätter jag igång Adblock tills denna reklam är borta. Vet att det är semestertider, men denna reklam tycker jag inte är okej att ha på SweC pga att den drar så mycket CPU-kraft.

14 dagar och adblock = på
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Lagers:

Nu sista tiden har det dykt upp reklam från Fello och från Steelseries.

Jag har en i7 7700k och ett gtx 1660 super och när jag bara har en sida med Sweclockers tar Firefox med dessa reklambanners ca 6% och är uppe och nosar på 10% om båda visas. GPU ligger och jobbar på mer än 20% medans dessa visas. Steeeseries-reklamen verkar lugna ner sig efter den har rört klart på sig. Om jag kör igång Ublock ligger Firefox på 0,1% eller liknande.

Fello är både jobbig att ha i ögonen och tar CPU/GPU för mycket!

Snälla, försök att inte ha sådana här reklambanners. Tur att jag inte sitter på en slöare dator, då skulle den få jobba och slöa ner sig totalt av reklamen.

Patreon, Prenumeration snart kanske, så ni kan vara lite mer kräsna på reklaminslagen. Fungerar ju för FZ att ha Patreon, så varför inte för er?

Edit: I Edge är det likadant!
Två fello: (iom att den arbetar så gör fönsterhanteringen det med extra)
https://i.imgur.com/aQVbGsS.png

Edit 2 2021-08-01: Nu har det gått 14 dagar och ingen respons och Fello är kvar. Nu sätter jag igång Adblock tills denna reklam är borta. Vet att det är semestertider, men denna reklam tycker jag inte är okej att ha på SweC pga att den drar så mycket CPU-kraft.

Hej,
vi har missat ditt meddelande här tyvärr. Just nu är ingen av våra säljare på plats så alla har semester samtidigt. Jag har pingat dem via andra kanaler nu i alla fall. Vår ambition är absolut att inte ha reklam som är störande eller drar orimligt mycket resurser.

Angående Patreon eller liknande så funderar vi fortfarande på något sådant men som du säkert känner till är Patreon på FZ inte en metod för att ta bort annonser på siten.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hej,
vi har missat ditt meddelande här tyvärr. Just nu är ingen av våra säljare på plats så alla har semester samtidigt. Jag har pingat dem via andra kanaler nu i alla fall. Vår ambition är absolut att inte ha reklam som är störande eller drar orimligt mycket resurser.

Angående Patreon eller liknande så funderar vi fortfarande på något sådant men som du säkert känner till är Patreon på FZ inte en metod för att ta bort annonser på siten.

Den blev ju missad för jag hade lagt den på fel tråd, så mitt fel där. 😊

Som jag skrev så om det är många som bidrar med Patrion kan ni kanske vara mer kräsna när det gäller reklam. Och kanske minska på reklamen mitt i forumet på mobilen eller extrareklamen till höger på förstasidan.

Sedan finns det en del som har Adblock på hela tiden men känner att de vill bidra genom t.ex Patrion istället. De personerna skulle säkert bli glada över att få bidra med mer än musmatta eller kaffemugg där mycket äts upp av tillverkning, m.m.
Eller är ni rädda för att användarna skulle köra patrion och sedan sätta igång adblock? Tror att en del kanske skulle det, men de flesta är nog intresserade av det som visas som reklam på SweC och fortsätter att visa reklam.

Eftersom Fz har detta igång borde det inte vara så svårt att få igång det för er med. Det är bara låna Calle nu innan han slutar( ), han ska få jobba massor nu i slutet som straff.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Lagers:

Den blev ju missad för jag hade lagt den på fel tråd, så mitt fel där. 😊

Som jag skrev så om det är många som bidrar med Patrion kan ni kanske vara mer kräsna när det gäller reklam. Och kanske minska på reklamen mitt i forumet på mobilen eller extrareklamen till höger på förstasidan.

Sedan finns det en del som har Adblock på hela tiden men känner att de vill bidra genom t.ex Patrion istället. De personerna skulle säkert bli glada över att få bidra med mer än musmatta eller kaffemugg där mycket äts upp av tillverkning, m.m.
Eller är ni rädda för att användarna skulle köra patrion och sedan sätta igång adblock? Tror att en del kanske skulle det, men de flesta är nog intresserade av det som visas som reklam på SweC och fortsätter att visa reklam.

Eftersom Fz har detta igång borde det inte vara så svårt att få igång det för er med. Det är bara låna Calle nu innan han slutar( ), han ska få jobba massor nu i slutet som straff.

Jag vill mest känna mig säker på att vi kan erbjuda något vettigt för pengarna. Och diskussioner kring om det skulle innebära en reklamfri sida är något vi har på tapeten. Däremot tar ju Patreon väldigt stor andel, ca 20% och det känns ju lite beigt

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag vill mest känna mig säker på att vi kan erbjuda något vettigt för pengarna. Och diskussioner kring om det skulle innebära en reklamfri sida är något vi har på tapeten. Däremot tar ju Patreon väldigt stor andel, ca 20% och det känns ju lite beigt

Ni erbjuder redan något vettigt för pengarna Om ni skulle lösa det utan Patreon så är det ju bäst, men det kostar om man ska ha egen regi också. Får hoppas att ni hittar en lösning som kan gynna oss och er på samma gång.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Konsolpleb 🕹

@Lagers

jag kollade lite själv här och med den person som sköter rent tekniskt att lägga in annonserna på sidan.

Med steelseries annons kunde vi inte reproducera någon nämnvärd resursanvändning alls (sub 1% CPU)
Med Fello stack det iväg lite till 1-4% ungefär.

Vi sitter båda på lite äldre laptops, jag personligen har en i5a från 8e generationen.

Det är såklart inget komplett underlag och jag vet faktiskt inte riktigt var som är kutym vad det gäller sådant här. Men det verkar inte vara riktigt så illa för oss som du har upplevt det. men vi har inte heller fått in några andra rapporter här så vi får fortsätta att kolla. Kan tyvärr inte säga exakt om/när vi kan ändra något dock.

Edit: råkade tagga fel person, sorry Ravix

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

@Lagers

jag kollade lite själv här och med den person som sköter rent tekniskt att lägga in annonserna på sidan.

Med steelseries annons kunde vi inte reproducera någon nämnvärd resursanvändning alls (sub 1% CPU)
Med Fello stack det iväg lite till 1-4% ungefär.

Vi sitter båda på lite äldre laptops, jag personligen har en i5a från 8e generationen.

Det är såklart inget komplett underlag och jag vet faktiskt inte riktigt var som är kutym vad det gäller sådant här. Men det verkar inte vara riktigt så illa för oss som du har upplevt det. men vi har inte heller fått in några andra rapporter här så vi får fortsätta att kolla. Kan tyvärr inte säga exakt om/när vi kan ändra något dock.

Edit: råkade tagga fel person, sorry Ravix

Det är konstigt om inte ni kunde återskapa det. Jag blev nyfiken och satte igång våran surface med några år på nacken, den är i princip helt ren. Windows Defender, Onedrive och Office är det på den. Satte igång Edge för första gången (inga plugin alls), och gick till Sweclockers.com direkt. Kunde återskapa det på den med.

Fick bara upp den lilla till höger och när jag mätte var det 8,2% och 12,9%. Så fort jag uppdaterade sidan och reklam byttes ut så gick CPU/GPU ner till princip noll. Lät det vara på ett tag och Edge drar 3-8% CPU ungefär och pendlar mellan 0-14% på GPU. Har inte fått upp den stora bannern så kan inte mäta den.

Ett mysterier att det blir så på två helt skilda maskiner hos mig, men inte hos er.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan stämma in på Fello-annonserna. Kör iMac i5/4c/8t och Safari. Safari varnar efter en stund att denna sida drar mer ström än normalt. Sidan med den stora Fello-bannern drar enligt aktivitetskontroll 50–70% av processorkraften (som jag tror är 400% enligt Apple sätt att räkna här) med övriga sidor med övre banner från Webhallen, Inet eller NetonNet lastar mellan 1–3%

Som jämförelse drar feber.se (annan känd strömslukarsida) 12–15% efter den laddad klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kan stämma in på Fello-annonserna. Kör iMac i5/4c/8t och Safari. Safari varnar efter en stund att denna sida drar mer ström än normalt. Sidan med den stora Fello-bannern drar enligt aktivitetskontroll 50–70% av processorkraften (som jag tror är 400% enligt Apple sätt att räkna här) med övriga sidor med övre banner från Webhallen, Inet eller NetonNet lastar mellan 1–3%

Som jämförelse drar feber.se (annan känd strömslukarsida) 12–15% efter den laddad klart.

Det är bra att jag inte är ensam om det, trodde ett tag att det var något jag gjorde eftersom ingen annan hade rapporterat om det innan.
Det är tur att nästan all reklam på Swec inte är som fello-reklamen, utan är snäll och fin.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Vi fortsätter att kolla! Det går som sagt lite segt då det knappt är någon här dock. Jag som redaktör är inte inblandad i de specifika detaljerna vad det gäller saker som rör vår annonsering såhär normalt sett så jag har själv lite dåligt koll. men folk börjar nog trilla tillbaka här denna och nästa vecka har jag för mig.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv

Kan rapportera att CPU-användningen på fello-annonserna är högre för mig också. Utan annonsen uppe drar chrome ca 0,5-1,5% medan när fello-annonserna är uppe går användningen upp till 4,5-6,5%. (i5 10600K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi fortsätter att kolla! Det går som sagt lite sagt då det knappt är någon här dock. Jag som redaktör är inte inblandad i de specifika detaljerna vad det gäller saker som rör vår annonsering såhär normalt sett så jag har själv lite dåligt koll. men folk börjar nog trilla tillbaka här denna och nästa vecka har jag för mig.

Förstår helt att du inte kan lösa detta nu. Vad man märker är att ni är kräsna själva vad för reklam ni visar på sidan, men att denna Felloreklamen kom igenom filtret. Jag anser ju att all reklam som rör sig och är skrikande färgmässigt i mina ögon är jobbigt och har Adblock på nästan alla sidor på internet. Sweclockers är ett bevis på att man kan ha reklam på sin site i samspel med användarna om man gör på rätt sätt.
Jag har adblock på och av lite närmsta tiden till den reklamen försvinner, så löser det sig.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

När kommer denna Felloreklam försvinna? Jag testar varje dag och stänga av adblock och den är där och härjar varje gång? Hoppas verkligen ni tänker efter innan ni går med på att visa en sådan CPU/GPU krävande reklam igen. Och det i över en månads tid!

Tycker det är mycket tråkigt att ingenting är gjort på över en månad (de flesta är väl tillbaka nu från semestern?), ni måste fått väldigt mycket pengar för den eftersom ni går med på att den äter upp så mycket CPU-kraft och slöar ner användarnas surfupplevelse på SweC.

Sweclockers sida går som blixten när adblock är på, så det är ju bra. Men det bli ju ingen support för er och jag missar annan reklam som jag tycker är intressanta. Ingen CPU-krävande abb-reklam!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Geeks
Mediasäljare
Skrivet av Lagers:

När kommer denna Felloreklam försvinna? Jag testar varje dag och stänga av adblock och den är där och härjar varje gång? Hoppas verkligen ni tänker efter innan ni går med på att visa en sådan CPU/GPU krävande reklam igen. Och det i över en månads tid!

Tycker det är mycket tråkigt att ingenting är gjort på över en månad (de flesta är väl tillbaka nu från semestern?), ni måste fått väldigt mycket pengar för den eftersom ni går med på att den äter upp så mycket CPU-kraft och slöar ner användarnas surfupplevelse på SweC.

Sweclockers sida går som blixten när adblock är på, så det är ju bra. Men det bli ju ingen support för er och jag missar annan reklam som jag tycker är intressanta. Ingen CPU-krävande abb-reklam!

Nu skall problemet med Fello-annonserna vara löst. På grund av semestrar har det tagit lite tid, ursäkta för detta.
Tack för att du säger till, och hojta gärna om du skulle stöta på liknande problem igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpock:

Nu skall problemet med Fello-annonserna vara löst. På grund av semestrar har det tagit lite tid, ursäkta för detta.
Tack för att du säger till, och hojta gärna om du skulle stöta på liknande problem igen.

Äntligen! Vad bra att den är borta, då kan jag sätta igång reklam igen då. Hoppas att ni ser efter i framtiden vad för reklam ni släpper igenom. Alltså, reklam som inte tar så här mycket CPU/GPU kraft.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Lagers:

Äntligen! Vad bra att den är borta, då kan jag sätta igång reklam igen då. Hoppas att ni ser efter i framtiden vad för reklam ni släpper igenom. Alltså, reklam som inte tar så här mycket CPU/GPU kraft.

För att förtydliga så är annonsen inte borta, den är däremot modifierad.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

För att förtydliga så är annonsen inte borta, den är däremot modifierad.

Okej, huvudsaken är att den inte äter CPU/GPU som förut. Sedan vad man tycker om just den reklamen är ju en helt annan historia

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Lagers:

Okej, huvudsaken är att den inte äter CPU/GPU som förut. Sedan vad man tycker om just den reklamen är ju en helt annan historia

För mig toppar den cirka 0,8% CPU utilization jämfört med tidigare 3-4% för mig.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

För mig toppar den cirka 0,8% CPU utilization jämfört med tidigare 3-4% för mig.

Sådär ja, nu med flera SweC flikar öppna med olika reklam så drar min Edge ca 0.0-0.2%. Så ska det se ut. Jag och säkert många med mig tittar verkligen på reklamen här på SweC och många gånger trycker jag på den också för att jag blir nyfiken.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact