Nästa Windows 10-uppdatering ger även äldre datorer en skjuts

Permalänk
Melding Plague

Nästa Windows 10-uppdatering ger även äldre datorer en skjuts

Majuppdateringen för med sig DirectX 12 Ultimate samt bättre prestanda, med särskilda förbättringar för äldre hårdvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ser fram emot det, skall blåsa om burken så fort det kommer, gjort det med varje release inte haft några problem alls

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Master of Overkill

Cloud reinstall är nice

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ser framemot DirectX 12 Ultimate

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på att de ska städa upp kontrollpanelen/inställningar. Det är fortfarande en ren soppa. Dags för Microsoft att sätta ihop ett team av vassa UI/UX-designers som gör om hela skiten.

Vore också trevligt om sökfunktionen kunde bli lite mindre sämst. Jag tycker alla på Microsoft borde tvingas att använda Mac OS uteslutande i ett par månader. Därefter kan alla fråga sig om de verkligen är nöjda med Windows sökfunktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag väntar fortfarande på att de ska städa upp kontrollpanelen/inställningar. Det är fortfarande en ren soppa. Dags för Microsoft att sätta ihop ett team av vassa UI/UX-designers som gör om hela skiten.

Håller med, någon borde ta tag i UI/UX delen hos Microsoft. Många onödiga klick är det också, mycket funktioner som lagts på onödiga undersidor. Här och var är det tre-fyra klick för en funktion som borde ta 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag väntar fortfarande på att de ska städa upp kontrollpanelen/inställningar. Det är fortfarande en ren soppa. Dags för Microsoft att sätta ihop ett team av vassa UI/UX-designers som gör om hela skiten.

Vore också trevligt om sökfunktionen kunde bli lite mindre sämst. Jag tycker alla på Microsoft borde tvingas att använda Mac OS uteslutande i ett par månader. Därefter kan alla fråga sig om de verkligen är nöjda med Windows sökfunktion.

jag håller med. Att de blandar den gamla kontrollpanelen med den nya "inställningar", eller vad de nu kallar den, där man kan göra nästa samma saker från båda ställena. Den nya lite mer krångligt och fördummande enl. mig. Kan också vara så att man är så van vid den andra.
Hur som så måste de bestämma sig för en av dem.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mr_Lazy:

Hur som så måste de bestämma sig för en av dem.

Eller hur. Antingen ha båda feature complete eller i annat fall: låt classic-kontrollpanelen vara ett superset av nya Inställningar.
Som det är nu med saker spridda hejvilt där vissa bara finns i ena, några i andra och sen massa gemensamt är ju bara extremt irriterande.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Jag väntar fortfarande på att de ska städa upp kontrollpanelen/inställningar. Det är fortfarande en ren soppa. Dags för Microsoft att sätta ihop ett team av vassa UI/UX-designers som gör om hela skiten.

Vore också trevligt om sökfunktionen kunde bli lite mindre sämst. Jag tycker alla på Microsoft borde tvingas att använda Mac OS uteslutande i ett par månader. Därefter kan alla fråga sig om de verkligen är nöjda med Windows sökfunktion.

Är helt med dig, man har oftast bara tur om man hittar den inställningen man tänkt sig då det mesta är helt ologiskt eller ligger gömt under andra inställningar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Har kört denna uppdatering ett tag nu och som alltid så fungerar den superb.
Ser ingen anledning att vänta tills den kommer till WUP.

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Indexering brukar jag se till att slå av.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag väntar fortfarande på att de ska städa upp kontrollpanelen/inställningar. Det är fortfarande en ren soppa. Dags för Microsoft att sätta ihop ett team av vassa UI/UX-designers som gör om hela skiten.

Vore också trevligt om sökfunktionen kunde bli lite mindre sämst. Jag tycker alla på Microsoft borde tvingas att använda Mac OS uteslutande i ett par månader. Därefter kan alla fråga sig om de verkligen är nöjda med Windows sökfunktion.

Ibland undrar jag om det inte är så att de skulle behöva tvingas använda Windows 🙄

Permalänk
Medlem

Gillar att man ska kunna se information om sin SSD och hårddisk.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tendensen hos Microsoft att det mycket väl kan komma något "tredje" innan ett "andra" har ersatt det "första" kanske rent av är något att hoppas på, vad gäller menyerna för systeminställningar i Windows...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

jag håller med. Att de blandar den gamla kontrollpanelen med den nya "inställningar", eller vad de nu kallar den, där man kan göra nästa samma saker från båda ställena. Den nya lite mer krångligt och fördummande enl. mig. Kan också vara så att man är så van vid den andra.
Hur som så måste de bestämma sig för en av dem.

"Inställningar" är klart lobotomerad, särskilt om man skall köra mer detaljerade inställningar för ljudkort där man behöver justera nivåer på ett bra och kontrollerat sätt. Men även där tar Windows över ibland och tycker att ljudingången som man kopplat sin enhet på inte skall vara aktiv. Jag vet inte riktigt hur de tänkte där.

Dessa inställningar är väldigt relevanta när man kör t.ex. amatörradio och har ett speciellt ljudkort mot radion.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att målet är att allt ska bakas in i ”den nya” inställningspanelen så småningom? Kanske något som sker successivt, men visst blir det lätt förvirrande som det är nu.

Nästa Windows 10-uppdatering ger även äldre datorer en skjuts

Måste ändå ge Microsoft en eloge för att så pass stor andel gammal hårdvara ”officiellt” kan vara med på Windows 10-tåget!
Känns exempelvis lite ironiskt att det går att få Apples första Mac Pro från 2006 att rulla rätt bra med Windows 10 (med ett grafikkort som stöds), men gällande Apples egna OS är det – trots modifikation – absolut stopp efter ett operativsystem som släpptes för snart fem år sen (OS X El Capitan).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Äntligen finns det en inställning för detta: Autostartande applikationer. Kontroll ges över om Windows automatiskt ska starta upp de program du hade körande sist

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

"Autostartande applikationer

Kontroll ges över om Windows automatiskt ska starta upp de program du hade körande sist"

Tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Är det inte så att målet är att allt ska bakas in i ”den nya” inställningspanelen så småningom? Kanske något som sker successivt, men visst blir det lätt förvirrande som det är nu.

Sannolikt, men Windows 10 är hur gammalt vid det här laget? Fem år? Det är nog så illa att det här inte var gjort vid release.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Kommer Direkt X 12 Ultimate fungera för alla Grafikkort som har stöd för DX12?

Visa signatur
Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av rewoX:

Kommer Direkt X 12 Ultimate fungera för alla Grafikkort som har stöd för DX12?

De nya funktionerna som introduceras med DirectX 12 Ultimate kommer vid utrullningen endast att fungera med Geforce RTX-serien. AMD:s kommande RDNA2-arkitektur som släpps senare i år har även den stöd för DX12 Ultimate.

Permalänk

Wow, det lät faktiskt som flera vettiga uppgraderingar. Typ inte varit med om det förut!

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Tror ni att det här kommer bli märkbart om man sitter med ett kort ur 1000-serien?

Citat:

Kanske än mer aktuellt för oss SweClockers-medlemmar är Windows Display Driver Model 2.7 och DirectX 12 Ultimate. Dessa bjuder på en rad förbättringar så som hårdvaruaccelererad schemaläggare för grafikkort, vilket ska förbättra latenser och ge en allmän prestandahöjande effekt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det jag uppskattade mest med tidigare uppdatering är att jag nu kan köra mörka fönster i utforskaren. Äntligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

"Inställningar" är klart lobotomerad, [...] Jag vet inte riktigt hur de tänkte där.

Det där är att ge dom beröm. Det krävs en vital komponent för att kunna tänka. Det verkar snarare att dom som utvecklat GUI sedan Windows 8 och framåt var lobotomerade innan dom började jobba åt Microsoft eller så blev dom det under tiden dom var där.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Hundra spänn på att FPS-räknaren äter CPU till frukost

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag väntar fortfarande på att de ska städa upp kontrollpanelen/inställningar. Det är fortfarande en ren soppa. Dags för Microsoft att sätta ihop ett team av vassa UI/UX-designers som gör om hela skiten.

Vore också trevligt om sökfunktionen kunde bli lite mindre sämst. Jag tycker alla på Microsoft borde tvingas att använda Mac OS uteslutande i ett par månader. Därefter kan alla fråga sig om de verkligen är nöjda med Windows sökfunktion.

Håller helt med hade kunna lagt några hundralappar för att slippa att ha två kontrollpaneler.

Jag tror det på MS sitter med skägget i brevlådan. De har kvar gamla xp-panelen och så gjorde de fullskärmspanelen med vista.

Nu vill de inte göra någon sur så istället gör de alla irriterade. De borde verkligen kolla macOS för både kontrollpanel och sök. Även hur man byter utgångar på skärm och ljud, mycket smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Cloud reinstall är nice

Command+R sedan 10 år tillbaka

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag väntar fortfarande på att de ska städa upp kontrollpanelen/inställningar. Det är fortfarande en ren soppa. Dags för Microsoft att sätta ihop ett team av vassa UI/UX-designers som gör om hela skiten.

Vore också trevligt om sökfunktionen kunde bli lite mindre sämst.

Ja tack. Så länge som de inte dödar funktionalitet som enbart är tillgänglig i klassiska kontrollpanelen förstås (särskilt när det gäller ljud- och nätverksrelaterad konfiguration).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pimmp:

Command+R sedan 10 år tillbaka

Ja vet har MAC på jobbet också

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240