AMD "Big Navi" med RDNA 2 blir rejäla grafikkort

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft ett rött kort men jag hoppas att de slår igenom stort nu som med Ryzen så priserna börja röra sig neråt och inte uppåt som har blivit en ful ovana.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det står ju även "* Spekulativa specifikationer baserade på läckta uppgifter." direkt under tabellen. Och som redan nämnts står det ju att uppgiften kommer från användare på ett Tawainesiskt teknikforum. Så det är ju klart att detta inte är 100% säkra uppgifter.

Men vi kan ju vara rätt säkra på att testexemplar har tillverkats, så en rad personer som jobbar i t ex produktion på TMSC eller packning av chippen har ju tillgång till storleken på chippen.

Skrivet av Pl4yGround:

@McGlooface: Det är klart att man kan se subjektivt på hur trovärdigt ett rykte är men ett rykte är alltid ett rykte och inte fakta. Inemellan lanseringar så är det ganska mycket rykten som florerar, vissa stämmer till stor del och andra gör det inte. Det upp till en själv att värdera trovärdigheten och glöm aldrig saltkaret.

Problemet som jag ser det är att skribenten anser att han inte behöver skriva att det är ett rykte för att han tycker att källan är tillräckligt trovärdig pga tidigare rapportering. Varför är det så svårt att markera nyheten med "Rykte" som man tidigare gjorde? På så vis kan jag helt och hållet skippa spekulativa nyheter.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Lite förkärlek har jag till AMD, det ska jag erkänna. Körde HD7970 sen 290X och båda har behandlat mig riktigt väl genom åren, noll problem.

Önskar jag kunde säga detsamma om mina erfarenheter med RX 5700 XT, men ack…
Kanske att det är stabilt nu med drivare 20.4.2 från AMD – de har låst en lång tråd som handlar om ”black screen” på deras forum i samband med det släppep – men ropar inte hej än.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Önskar jag kunde säga detsamma om mina erfarenheter med RX 5700 XT, men ack…
Kanske att det är stabilt nu med drivare 20.4.2 från AMD – de har låst en lång tråd som handlar om ”black screen” på deras forum i samband med det släppep – men ropar inte hej än.

Problem med black screen har jag haft enormt mycket med senaste Nvidia-drivarna. Det är ett problem som båda lägren har i omgångar. Tråkigt som fan oavsett.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Varg:

Problem med black screen har jag haft enormt mycket med senaste Nvidia-drivarna. Det är ett problem som båda lägren har i omgångar. Tråkigt som fan oavsett.

Intressant! Upplevde själv aldrig något sådant när jag körde ett GTX 1070 innan.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

OK så risken finns att big navi bara e 2 kretsar allt e ju bara en fördubbling kretsyta cu s hela baletten så en 5700 x2 på ett chip (klippa & klistra) kanske hoppas att det verkligen e nåt nytt & inte bara dubbla kretsar.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Ja, han har uppgett personen som trovärdig källa pga tidigare rapporter, men hur bedömer jag hur trovärdig källan är? Jag vet att det i slutändan alltid är jag som får göra den bedömningen, men jag kan ändå tycka att man ska vara tydlig med om det rör sig om rykten eller inte.

Men skärp dig, du måste ju kunna läsa lite själv mellan raderna. Den texten som finns i artikeln ger dig helt klart möjlighet att bedöma trovärdigheten, är ju bara att googla lite kring tidigare läckor från samma användare och kolla hur precisa de har varit. Det är ju inte rimligt att precisera sånt i artikeln och något man får göra själv om man är intresserad, måste finnas någon rimlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Men skärp dig, du måste ju kunna läsa lite själv mellan raderna. Den texten som finns i artikeln ger dig helt klart möjlighet att bedöma trovärdigheten, är ju bara att googla lite kring tidigare läckor från samma användare och kolla hur precisa de har varit. Det är ju inte rimligt att precisera sånt i artikeln och något man får göra själv om man är intresserad, måste finnas någon rimlighet.

Jag hänvisar till ett senare inlägg: #18403216
Varför är det orimligt när redaktionen hade en "Rykte"-markering på nyheterna förr?

Samtidigt klarar FZ av att göra precis detta.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag hänvisar till ett senare inlägg: #18403216
Varför är det orimligt när redaktionen hade en "Rykte"-markering på nyheterna förr?

Det är det inte, men du antyder (antydde i alla fall i de första kommentarerna) att det var omöjligt att veta om det var ett rykte eller inte, något som var ganska tydligt om man läste artikeln. Jag är inte emot en ryktestagg, tyckte mer att du överdrev din kritik mot en artikel som faktiskt inte var så svår att hitta och bedöma källan till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Det är det inte, men du antyder (antydde i alla fall i de första kommentarerna) att det var omöjligt att veta om det var ett rykte eller inte, något som var ganska tydligt om man läste artikeln. Jag är inte emot en ryktestagg, tyckte mer att du överdrev din kritik mot en artikel som faktiskt inte var så svår att hitta och bedöma källan till.

Jag sa aldrig att det var omöjligt att veta, men kritiken är i första hand att jag måste läsa hela artikeln innan jag får reda på att alltihop är baserat på rykten. Jag vill kunna hoppa över såna inlägg helt. Tog upp det andra för att han försvarade med att en ryktesmarkering inte behövdes för att han ansåg att källan var trovärdig. Jag var väl otydlig då.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Varg:

Jag sa aldrig att det var omöjligt att veta, men kritiken är i första hand att jag måste läsa hela artikeln innan jag får reda på att alltihop är baserat på rykten. Jag vill kunna hoppa över såna inlägg helt. Tog upp det andra för att han försvarade med att en ryktesmarkering inte behövdes för att han ansåg att källan var trovärdig. Jag var väl otydlig då.

Ursäkta sent svar, har varit många bollar i luften idag. Problemet med att skriva rykte i rubrik eller ingress är att en stor andel nyheter baseras på icke-officiella uppgifter och om alla sådana nyheter markeras som rykte finns det inget som särskiljer dem åt, de väldigt trovärdiga från de mer osäkra korten.

I de fall där vi hittar rapporter som är intressanta och inte osannolika, men där källan är osäker, skriver vi ut rykte eller väljer mer försiktiga rubriker. I det här fallet är det en så pass trovärdig källa att den inte förtjänar att klumpas ihop med mer osäkra sådana. Jag flikade däremot in ett förtydligande om att det är en källa som visat sig ha rätt flera gånger tidigare. Angående att använda en ryktes-tagg är det absolut något vi kan kika på, jag tar upp det med redaktionen!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Spännande! Men frågan är om slutpriset på korten följer kretsstorleken?

Förhoppningsvis så skalar dem inte linjärt 😉

Permalänk

Hardware Unboxed, som annars brukar uttrycka försiktighet vad gäller gissningar, lät säkra (det var alltså flera veckor sedan) på att Big Navi kommer vara bättre än 2080 Ti, annars skulle det inte vara ett rimligt kort att släppa. Det tyckte jag lät lite överilat? AMD kan väl svårligen ha gjort så stora framsteg på GPU-fronten? Och varför skulle det vara orimligt att släppa ett svagare kort för ett företag som inte heller varit i den ligan? 2080 Ti är ju dessutom en sådan best till kort att jag inte tror folk skulle kräva att nästa generations flaggskepp ens från Nvidia är mycket bättre – däremot lite bättre och mycket billigare. Eller vad tror ni?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Varg: @johanandersson: Pajkastning bidrar inte till en bättre diskussion om trovärdighet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Ingen som reagerat på namnet gällande toppkortet? 5950XT? Borde väl va 5970XT??

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Hardware Unboxed, som annars brukar uttrycka försiktighet vad gäller gissningar, lät säkra (det var alltså flera veckor sedan) på att Big Navi kommer vara bättre än 2080 Ti, annars skulle det inte vara ett rimligt kort att släppa. Det tyckte jag lät lite överilat? AMD kan väl svårligen ha gjort så stora framsteg på GPU-fronten? Och varför skulle det vara orimligt att släppa ett svagare kort för ett företag som inte heller varit i den ligan? 2080 Ti är ju dessutom en sådan best till kort att jag inte tror folk skulle kräva att nästa generations flaggskepp ens från Nvidia är mycket bättre – däremot lite bättre och mycket billigare. Eller vad tror ni?

HU har en lite besvärande vinkling åt AMD. Det är ok att gilla ett märke mer än ett annat, men de kunde försöka hålla det mer för sig själva. Jag tycker att de gör väldigt detaljerade och bra tester, så det smakar lite illa när de inte kan hålla sig neutrala i övrig rapportering och i rubriksättning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag har haft både AMD och Nvidia genom åren och generellt sett , så har jag haft mer strul med AMD måste jag säga, mycket mer. Kanske bara oflyt eller inte...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Jag har börjat tänka om angående priser på grafikkort. Det gör mig inget att det värsta är dyrt längre. Jag köper aldrig dom ändå. Vill någon betala vad en bil kostar för ett grafikkort så go ahead. (Detta är för mig personligen, klart jag vill att dom ska vara billigare)
Faktum är att det sista kortet jag köpte helt nytt var ett 6950HD om jag minns rätt.

Vad jag bryr mig om är vad korten under det värsta kostar i förhållande till prestanda.
Det är det som påverkar begagnatmarknaden.

Angående drivrutiner så är båda lagen väldigt dåliga i omgångar.
Glöm inte att Nvidia faktiskt fick grafikkort att börja brinna med en drivrutin
Seriöst, båda lagen suger då o då.

Läs på AMD och nvidias forum så för ni se. Folk har problem med alla drivrutiner som släpps.
Det är bara hur mycket problem dom får som skiljer.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Våga vägra Nvidia - AMD 4-life

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

HU har en lite besvärande vinkling åt AMD. Det är ok att gilla ett märke mer än ett annat, men de kunde försöka hålla det mer för sig själva. Jag tycker att de gör väldigt detaljerade och bra tester, så det smakar lite illa när de inte kan hålla sig neutrala i övrig rapportering och i rubriksättning.

Att HU skulle vara vinkade åt AMD är nog det roligaste jag hört på länge

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Att HU skulle vara vinkade åt AMD är nog det roligaste jag hört på länge

Visst hör man det mellan raderna, men det gör inte mig nåt, tycker det är lite lustigt bara. När de gör en spelbenchmark och Nvidia-kortet är lite bättre så säger de "virtually the same performance", om Nvidia-kortet är mycket bättre så säger de "still a very enjoyable gaming experience" om AMD-kortet ... sen om AMD-kortet är samma antal procent lite bättre i ett annat spel så säger de typ "edged out the (Nvidia-kortet)", om det är mycket bättre så: "blows the (Nvidia-kortet) out of the water" osv

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Att HU skulle vara vinkade åt AMD är nog det roligaste jag hört på länge

Vill man inte se det så ser man det nog inte. Men det handlar om ordval, miner, och kroppsspråk när de testar och diskuterar, förutom då rubriksättning på videoklipp och kriterier i tester.

Som sagt, jag tycker inte att de favoriserar AMD i tester och kalla, hårda fakta, utan just i ovanstående fall.

Passar på att säga att jag själv kör en Ryzen-processor och har AMD-aktier, så jag gillar AMD (på processorsidan - grafikkort är de svagare på). Men jag gör inte några videor i veckan där jag snackar om de stora märkena och deras produkter inför tiotusentals tittare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att köra Radeon igen, det börjar vara länge sedan nu. Men då måste det till ett sjuhelsikes kort, så att det blir en faktisk uppgradering från mitt 2080 Ti.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Hardware Unboxed, som annars brukar uttrycka försiktighet vad gäller gissningar, lät säkra (det var alltså flera veckor sedan) på att Big Navi kommer vara bättre än 2080 Ti, annars skulle det inte vara ett rimligt kort att släppa. Det tyckte jag lät lite överilat? AMD kan väl svårligen ha gjort så stora framsteg på GPU-fronten? Och varför skulle det vara orimligt att släppa ett svagare kort för ett företag som inte heller varit i den ligan? 2080 Ti är ju dessutom en sådan best till kort att jag inte tror folk skulle kräva att nästa generations flaggskepp ens från Nvidia är mycket bättre – däremot lite bättre och mycket billigare. Eller vad tror ni?

2080ti räcker ju inte till 4k med bra inställningar och hög frekvens, och dessutom är det byggt på en flesr år gammal teknik som var gammal redan när det kortet släpptes. Jag tror denna första ’riktiga’ 7nm generation kommer leka med 2080ti, framförallt när det kommer till RT. Dessa kort som släpps i år kommer vara första som klarar av att mata skärmarna som kostar lika mycket

Permalänk
Medlem

Allt som egentligen behövs för att korten i nästa generation ska sälja bra är att lägsta fps får sig en fin bump och att RT inte sänker prestandan som den gör idag.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Navi 22 kan nog bli riktigt bra. 2080Ti prestanda nånstans.
56-60CUs och 320-384 bit buss? Lär gå att klocka högt, 2.1+ GHz?

På pappret ja.. i värkligheten (Ja felstavat med flit) ~RTX2080 som bäst.

Visa signatur

3600|B450|5700

Permalänk

Ser lovande ut. Ändå. Det spelar ju ingen roll om AMD lanserar ett kort med HBM3 och 5 nanometer för folk kommer ändå köpa Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underspänning:

På pappret ja.. i värkligheten (Ja felstavat med flit) ~RTX2080 som bäst.

Visst är det härligt med spåkulor?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underspänning:

På pappret ja.. i värkligheten (Ja felstavat med flit) ~RTX2080 som bäst.

Vad får dig att tro det?

Permalänk
Medlem

Hur mycket värme kommer ett sådant chip generera? Kommer vi få se nya kylarlösningar på nästa generations grafikkort eller är jag ute och cyklar i mina hastigt dragna slutsatser?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz