Rätt till retur på grund av felaktig beskrivning?

Permalänk

Rätt till retur på grund av felaktig beskrivning?

Hej Swecklockers!

Jag har köpt en del till en bil från en butik i EU. För att få rätt del sökte jag på mitt registreringsnummer och fick då fram flera olika att väja på från olika tillverkare. Jag klickade på en och fick upp info om delen och att den passar till min bil i klartext.

Jag köper delen och får hem den några dagar senare. Nästan 2 veckor efter att jag hämtat ut delen från posten så ska jag montera delen. Jag märker då att delen inte passar på min bil.

Jag kontaktar deras support och för en dialog med dem. Jag beskriver mitt problem och skickar bilder till dem. De konstaterar att jag har fått den delen jag har beställt baserat på nummer på delarna och att den inte passar på min bil.

Jag poängterar för dem att de på sin hemsida skriver exakt vilka bilar delarna passar till samt att den hänvisar till att man ska söka på registreringsnummer istället för modell. De säger då att det är en guide och att man ska fråga supporten för att få rätt del om man är osäker.

Det är inga stora pengar men mer en princip. En retur skulle kosta nästan lika mycket som varan på grund av dess vikt.

Som jag ser det är det en solklar reklamation då jag inte fått den delen som föreskrevs vilket enligt konsumentköplagen är fel på varan (19§).

Vad tycker ni? Har jag rätt till retur och ny vara?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är Autodoc eller liknande som du har beställt ifrån. Jag har vänner som har upplevt liknande, och de har inte fått igenom någon reklamation hos dem. Jag vill minnas att de skriver väldigt tydligt att man sak kontakta supporten för att jämföra delens OEN nummer för att kunna garantera kompatibiliteten.

Egentligen är det inget fel på varan du har beställt, du har antagligen fått precis den vara som du har beställt av dem. Men den passar inte din bil.

Permalänk

Har haft exakt samma problem med ett svenskt företag när jag beställde reservdelar till sonens moped. Jag knappar in registreringsnummer och får då fram delar som ska passa enligt hemsidan. Beställer sakerna och när de kommer så passar de inte. Kontaktar butiken som då säger att de kan ta tillbaka delarna, men att jag får lova att bekosta returfrakten själv. Att deras sökfunktion på hemsidan inte fungerar som tänkt spelar ingen roll.

Jag påpekade att det borde vara butiken som ska stå för returfrakten i och med att jag gör allt i min makt för att få rätt delar, men kommer ingen var i ärendet. Det slutade med att jag blev blockerad som kund och satt med delar som inte passade.

Orkade inte strida mer och summan det handlade om var inte jättehög. Dock blir man irriterad på att företaget frånsäger sig allt ansvar fast de har en sökfunktion som inte är tillförlitlig.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

...
Det är inga stora pengar men mer en princip.
...

Viktigt med principer, men viktigast tycker jag är principen att man inte ska slösa sin energi på onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Du har fått exakt den delen du har beställt så det är INTE en godkänd reklamation. Detta är inget ovanligt direkt utan mer regel än undantag när man beställer från utlandet. Alla sidor som säljer delar har som regel originalnr på produkterna utlagt som man ska jämför med så att man får rätt del. Om man då inte gör detta så får man skylla sig själv. Du har dock ångerrätt även när du beställer från utlandet, fraktkostnaden brukar dock äta upp det mesta av värdet och vad jag förstår har det gått flera veckor sen du fick delen, vilket inte företaget kan belastas för.

De flesta svenska företag löser sådana här saker smidigt och bra men man får tyvärr ta risken om man beställer från utlandet. Billigare är inte alltid bättre.

Egentligen så är grundproblemet här dålig information från tillverkaren av bilen. En del är bättre än andra och man kan hitta rätt del med hjälp av PR-nummer men med vissa tillverkare som exempelvis Volvo så är det helt hopplöst. Köper man från återförsäljaren direkt är det sällan problem då de ser i sina system vilken del som sitter på bilen. Men då kostar det därefter.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Ska man fynda efter billiga reservdelar i Tyskland gäller det att ha gjort sin hemläxa extra noggrant och verkligen kontrollerat att det passar. Är beskrivningen dålig eller saknar bild undvik det märket och välj något dyrare.
Returer får man stå för själv så räkna med att aldrig skicka tillbaka något.
Har själv gjort riktiga fynd och köpt delar delar för under halva priset mot svenska priser.
Trots att euron står skyhögt är det fortfarande lönt att beställa från Tyskland men dubbelkolla allt innan du beställer.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

@JeagerMeisterSWE: Jag skulle tro att det beror på om infon att den passar på din bil kommer från "bulkresultatet" av sökningen (när du får upp alla resultat), eller om det på produktsidan står att den ska passa till din bilmodell.
Är det från bulkresultatet har du antagligen inte mycket att hämta då i princip alla sökmotorer genererar resultat som inte är 100% korrekta, är det däremot i produktbeskrivningen så bör de ha svårt att neka en reklamation då den uppenbarligen inte lever upp till vad som utlovats (oavsett hur mycket de hävdar att man först ska rådgöra med deras support)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om precis samma sak själv och som tur var så hade jag ganska bra koll och började ifrågasätta att deras rekommenderade delar eller vad man nu kan kalla det. För det stämmer inte alls med verkligheten...bara om man har tur. Jag hade alltså inte beställt något än.

Jag tycker att det är ett jäkla skitsystem att man kan söka på delar som poppar upp men som inte passar trots att man gjort en filtrering på exakt modell med registreringsnumret. Ska man alltså behöva vara en expert på alla sina reservdelar för att man ska våga beställa alltså?!

Varför i helvete dyker det upp reservdelar till en bil som inte är till den modell som jag har? Varför då göra en filtrering över huvud taget?

Nä fy fan för sånt där skit. Jag tycker synd om folk som försöker spara en slant och som istället blir blåst. Är det inte verkstaden som blåser en på dyra reparationer så är det sånna här skitföretag.

Jag bara fattar det inte.

Jag har en BMW och jag kör alltid en realoem-sökning först så jag får ett originalnummer att förhålla mig till. Då är det lättare att navigera runt deras skitsystem.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Viktigt med principer, men viktigast tycker jag är principen att man inte ska slösa sin energi på onödiga saker.

Och gör folk som du tycker så kommer företag inte heller att fixa saker...

Permalänk
Medlem

Precis samma problem som du, med auotdoc.
Bojkottar dom hädanefter.
Har beställt från Trodo som har liknande priser och lager i Stockholm.
Väldigt nöjd hittills.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Egentligen så är grundproblemet här dålig information från tillverkaren av bilen.

Är det volvos fel att autodocs databas är dålig?

Permalänk
Medlem

@JeagerMeisterSWE: Samma sak hände mig med min bil. Beställde 4 nya bromsskivor och fick till en annan ÅRSMODELL. Kontakte Autodoc men fick inget tillbaks om jag inte ville bekosta returfrakten själv vilket inte var lönt alls.

Så ja när man beställer från internet så måste man trippelkolla allt innan man trycker på köp tyvärr :/

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och gör folk som du tycker så kommer företag inte heller att fixa saker...

Ja om vi ändå kunde få dem att ha nån form av kundtjänst som kunde hjälpa en att dubbelkolla så det blir rätt del, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Ja om vi ändå kunde få dem att ha nån form av kundtjänst som kunde hjälpa en att dubbelkolla så det blir rätt del, eller hur?

Varför? Om dom nu har ett så fantastiskt söksystem där dom listar vilka prylar som passar bara man skriver in registreringsnumret på bilen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Är det volvos fel att autodocs databas är dålig?

Nej det är väl det inte egentligen. De vill ju hellre att folk köper sina prylar hos dom direkt. Men detta problemet existerar även hos svenska återförsäljare av icke-originaldelar så det är inte ett "autodoc" problem som så. VAG har ju ett system där Pr nummer finns i serviceboken och i bilen och det funkar tämligen bra.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag har varit med om precis samma sak själv och som tur var så hade jag ganska bra koll och började ifrågasätta att deras rekommenderade delar eller vad man nu kan kalla det. För det stämmer inte alls med verkligheten...bara om man har tur. Jag hade alltså inte beställt något än.

Jag tycker att det är ett jäkla skitsystem att man kan söka på delar som poppar upp men som inte passar trots att man gjort en filtrering på exakt modell med registreringsnumret. Ska man alltså behöva vara en expert på alla sina reservdelar för att man ska våga beställa alltså?!

Varför i helvete dyker det upp reservdelar till en bil som inte är till den modell som jag har? Varför då göra en filtrering över huvud taget?

Nä fy fan för sånt där skit. Jag tycker synd om folk som försöker spara en slant och som istället blir blåst. Är det inte verkstaden som blåser en på dyra reparationer så är det sånna här skitföretag.

Jag bara fattar det inte.

Jag har en BMW och jag kör alltid en realoem-sökning först så jag får ett originalnummer att förhålla mig till. Då är det lättare att navigera runt deras skitsystem.

Det är så här: När man skriver in sitt registreringsnummer så får systemet upp den bilmodellen som du har. Systemet är inte avancerat nog för att veta exakt vilka delar som sitter på din bil utan listar de saker som sitter på den modellen av bil som du har. Det kan finns en uppsjö av olika varianter inom bilmodellen och därmed också så många olika val när man söker delar.
Anledning till att det är så här är för att man inte vill betala de pengar som det kostar att få tillgång till den sök som den auktoriserade handlaren använder sig av. Det är nämligen svindyrt. Inte ens Mekonomen betalar för detta utan de har ett eget system. Även Biltema har sitt eget system.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Du har fått exakt den delen du har beställt så det är INTE en godkänd reklamation. Detta är inget ovanligt direkt utan mer regel än undantag när man beställer från utlandet. Alla sidor som säljer delar har som regel originalnr på produkterna utlagt som man ska jämför med så att man får rätt del. Om man då inte gör detta så får man skylla sig själv. Du har dock ångerrätt även när du beställer från utlandet, fraktkostnaden brukar dock äta upp det mesta av värdet och vad jag förstår har det gått flera veckor sen du fick delen, vilket inte företaget kan belastas för.

De flesta svenska företag löser sådana här saker smidigt och bra men man får tyvärr ta risken om man beställer från utlandet. Billigare är inte alltid bättre.

Egentligen så är grundproblemet här dålig information från tillverkaren av bilen. En del är bättre än andra och man kan hitta rätt del med hjälp av PR-nummer men med vissa tillverkare som exempelvis Volvo så är det helt hopplöst. Köper man från återförsäljaren direkt är det sällan problem då de ser i sina system vilken del som sitter på bilen. Men då kostar det därefter.

Nå, nu är du nog lite väl långtgående i dina slutsatser.

För det första så har Autodoc en svensk hemsida, vilket innebär att man tydligt inriktar sig på den svenska marknaden och att därmed den svenska konsumentköplagen blir fullt aktualiserad (oavsett vart företaget egentligen har sitt säte). Bara så att vi kan vara tydliga med vilka lagar och regler som är applicerbara. Vidare så har jag oerhört svårt att se att "gemene man" är så pass insatt i hur dessa reservdelsåterförsäljare opererar, så att man därmed kan avkräva att en genomsnittskonsument ska känna till att man inte kan lita på de "filter" som återförsäljaren presenterar och att man själv behöver göra egna verifieringar.

Även om man fått exakt den del som beställts, så innebär det inte nödvändigtvis att grund för reklamation saknas. En vara måste nämligen också stämma överens med säljarens beskrivning (KKL 16§ 2st)! Så att om säljaren hävdar att denna vara passar konsuments bil, ja då är varan att anse som felaktig om den inte gör det (även om det alltså varan inte har något tillverkningsfel eller dylikt).

I detta specifika fall så står det högst upp på sidan "Denna del passar din bil" samt att det under artikelns beskrivning finns en ruta som ytterligare förtydligar vilka modeller delen är kompatibel med, där man då presenterar min modell med en stor och fin grön bock. Det är först när man går ytterligare en bit ner som man i det lite mer finstilta kan läsa att man själv måste kontrollera OEM-numret för att vara helt säker på att delen är kompatibel.

Jag skulle vilja hävda att det är på tok för otydligt att konsumenten själv måste göra egna, ytterligare kontroller för att konstatera delens kompatibilitet. Att det som konsument uppfattas som att denna del ska vara kompatibel trots att den i själva verket inte behöver vara det. Man borde definitivt tona ner "denna del passar din bil" och istället tydligt framhäva vad konsumenten ska göra för att säkerställa att delen är kompatibel om man vill köra på denna approach. Så att mot denna bakgrund direkt utesluta att det kan vara fråga om en giltig reklamation känns lite som att gå händelserna i förväg. Jag håller det inte alls för osannolikt att ARN skulle göra samma bedömning som jag, att säljarens marknadsföring är otydlig och vilseledande och att varan därmed är felaktig.

Annars skulle ju även Elgiganten kunna sätta i system att under lappen med exempelvis en TVs specifikationer skriva "för att säkerställa att TVn har alla de egenskaper som vi listat, vänligen kontrollera modellnumret mot tillverkarens egna specifikation" och sedan kan de hitta på vilka egenskaper de själva vill, eftersom de friskrivit sig från alla tänkbara felaktigheter...

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så finns det ett alternativ när du går till kassan du kan kryssa i där det står typ garanti att delen kommer passa din bil. Tror de brukar kosta några tior, och väljer man inte de valet så får du då själv ta ansvar för att delen ska passa och gör den inte de då så får du själv bekosta returfrakt osv. Väljer du däremot att ta alternativet garanti för att de ska passa så får du returnera gratis å få ny vara helt utan kostnad om de inte passar.
Kan vara värt att välja de alternativet ibland om man är osäker och handlar något dyrt och tungt.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nå, nu är du nog lite väl långtgående i dina slutsatser.

För det första så har Autodoc en svensk hemsida, vilket innebär att man tydligt inriktar sig på den svenska marknaden och att därmed den svenska konsumentköplagen blir fullt aktualiserad (oavsett vart företaget egentligen har sitt säte). Bara så att vi kan vara tydliga med vilka lagar och regler som är applicerbara. Vidare så har jag oerhört svårt att se att "gemene man" är så pass insatt i hur dessa reservdelsåterförsäljare opererar, så att man därmed kan avkräva att en genomsnittskonsument ska känna till att man inte kan lita på de "filter" som återförsäljaren presenterar och att man själv behöver göra egna verifieringar.

Även om man fått exakt den del som beställts, så innebär det inte nödvändigtvis att grund för reklamation saknas. En vara måste nämligen också stämma överens med säljarens beskrivning (KKL 16§ 2st)! Så att om säljaren hävdar att denna vara passar konsuments bil, ja då är varan att anse som felaktig om den inte gör det (även om det alltså varan inte har något tillverkningsfel eller dylikt).

I detta specifika fall så står det högst upp på sidan "Denna del passar din bil" samt att det under artikelns beskrivning finns en ruta som ytterligare förtydligar vilka modeller delen är kompatibel med, där man då presenterar min modell med en stor och fin grön bock. Det är först när man går ytterligare en bit ner som man i det lite mer finstilta kan läsa att man själv måste kontrollera OEM-numret för att vara helt säker på att delen är kompatibel.

Jag skulle vilja hävda att det är på tok för otydligt att konsumenten själv måste göra egna, ytterligare kontroller för att konstatera delens kompatibilitet. Att det som konsument uppfattas som att denna del ska vara kompatibel trots att den i själva verket inte behöver vara det. Man borde definitivt tona ner "denna del passar din bil" och istället tydligt framhäva vad konsumenten ska göra för att säkerställa att delen är kompatibel om man vill köra på denna approach. Så att mot denna bakgrund direkt utesluta att det kan vara fråga om en giltig reklamation känns lite som att gå händelserna i förväg. Jag håller det inte alls för osannolikt att ARN skulle göra samma bedömning som jag, att säljarens marknadsföring är otydlig och vilseledande och att varan därmed är felaktig.

Annars skulle ju även Elgiganten kunna sätta i system att under lappen med exempelvis en TVs specifikationer skriva "för att säkerställa att TVn har alla de egenskaper som vi listat, vänligen kontrollera modellnumret mot tillverkarens egna specifikation" och sedan kan de hitta på vilka egenskaper de själva vill, eftersom de friskrivit sig från alla tänkbara felaktigheter...

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Applicerar man samma princip i andra områden så inser man hur sjukt värdelöst och undvikande deras "lösning" är. Dom vill ge sken av att du bara kan söka på din bil och hitta allt du vill ha smidigt och enkelt och när det väl börjar synas i sömmarna så skyddar man sig med friskrivningar som så klart inte ska synas så tydligt. Det ska ju se snyggt och säljande ut när folk köper.

Tänka sig en sida som faktiskt skulle lista rätt saker för rätt bil på ett enkelt och felfritt sätt och där man får skicka tillbaka om det inte är rätt. Detta är ju mer som ett sjukt skämt. Man kan inte både lova å ena sidan och sen å andra sidan friskriva sig så fort något hittar ett fel. Det lutar ju åt bedrägerihållet då.

"...jo men ni pratade ju inte med vår kundservice... -Då får ni skylla er själva..."

Istället för att vara jättetydliga med att det du gör nu är en grovsållning. Du måste kolla så det passar din bil. Inte att de passar exakt din modell och år....tills man ser att den inte alls gör det...och då så lämnar man konsumenten i sticket. Det är EXAKT just det som jag stör mig på. Men men, jag klarar mig, jag tänker på alla andra som åker dit.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

köp aldrig bildelar på nätet så mycket smidigare om det är fel för att det är något extrapaket tillköpt när bilen var ny man inte visste om.

har en Hyundai i30 som ja skulle byta belägg och skivor och tänkte beställa från mekonomen men när jag fyllt i mitt regnummer så fans bromsarna i 3 olika utföranden till samma årsmodell beroende på vilket paket man valt när bilen var ny så slutade med att jag fick plocka isär hela bromsarna först och kolla vilket av dem jag skulle ha innan jag åkte till mekonomen och köpte delarna och hade det ändå varit fel så hade jag bara satt tillbaka de gamla igen och åkt in och bytt dem i butiken.

regnummret säger ju inte exakt vilka extrapaket som är tillköpta på bilen bara att det är en viss årsmodell och typ av bil och är det inte noterat i några papper vad som är tillköp extra vid tillverkningen får man operara först och kolla upp det innan man köper något.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Som en som jobbat med just databaser för sökning av reservdelar så kan det vara lite rörigt.
Normalt köper man in data från en produkt som heter TecDoc. Den har korsreferenser mellan i princip alla delar och korsreferenser till oem-tillverkare.
Dessa korsreferenser stämmer till väldigt stor del.
Sedan kommer nästa del, om du har en Volvo med en viss beteckning så kan det finnas 3 versioner av den under ett år beroende på vilka tillverkare på delar som råkar ha något som dom behöver.
Många företag inom reservdels-världen klumpar ihop dessa om det t.ex. är en liten serie med några ändringar då 98% är samma.
Då TecDocs data är väldigt inavlad så behöver man behandla den ganska mycket för att strippa bort mycket information, men det är ändå mycket jobb för produktare. Det kan ju varit så att man rättat produkter i en tidigare version, t.ex. att det inte passar till en viss bil.
Och ju fler märken av oem-delar man har, desto fler artiklar på varje bil är det som man behöver kontrollera, då är det vanligare att man helt enkelt grupperar.
Sedan ska man göra korsreferenser mot registreringsnummer och få rätt kod för bilen att matcha mot övrigt data.
Många bäckar små.....

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Man bör söka på bilens VIN.
Det finns databaser för olika märken där man kan hitta vilka delar som passar.
Exempel för BMW: https://www.realoem.com/bmw/enUS/select
Det kan finnas flera varianter, så då får man nog helt enkelt kolla fysikt på sin bil.

När man shoppar ska man sen söka på OEM-nr. Då bör det bli rätt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Nej det är väl det inte egentligen. De vill ju hellre att folk köper sina prylar hos dom direkt. Men detta problemet existerar även hos svenska återförsäljare av icke-originaldelar så det är inte ett "autodoc" problem som så. VAG har ju ett system där Pr nummer finns i serviceboken och i bilen och det funkar tämligen bra.

Om butiken inte är säker att delen passar borde det framgå tydligt på hemsidan, samt så kunde man önska att återsändningsrutinen är smidig.

Fun fact: Bytte framruta på volvon för 2 år sedan. Glasgubben sa att det fanns 18st (!) olika varianter till min årgång/modell beroende på extra utrustning.
Men han var ju ärlig i alla fall och varnade att de kan ta en extradag att byta om jag hade någon ovanligare modell...

Permalänk
Medlem

Om man söker på nån av Autodocs sidor med sitt regnummer så får man upp en lista med de delar som finns till ens bil. I informationen om delarna står det specifikationer, oem-nummer m.m. Man kan givetvis tycka att det är lurigt att man listar en massa delar som inte passar när man söker på sitt reg-nummer men ska man hårddra det hela så ger säljaren den information som krävs för att de ska kunna krypa under ARN.s radar.
Jag är tämligen säker på att nånstans i säljarens villkor så finns det en lite knappt läsbar klausul som säger att man som köpare själv är ansvarig för att se till att man köper rätt del.

Men kolla här, jag tycker inte att det här är särskilt bra men det finns en sak som många verkar missa. Den enda anledningen till att det här problemet ens existerar är för att folk vill handla billigt. Så billigt som möjligt men lika bra som hos den dyrare säljaren. Det går inte. Om det är billigt så är det det av en anledning men många kunder verkar helt enkelt inte fatta detta. På just Autodoc är det billigt för att de säljer rätt mycket skit och för att deras reservdelssystem suger. Så man får chansa om man vill handla billigt. Vill man inte chansa så kan man handla delarna nån annanstans och garanterat få rätt. Det är precis likadant på Biltema. Skillnaden är att du kan gå in i en butik och lämna tillbaka dina prylar enkelt.

Jag har själv gått på den här niten ett par gånger tills jag lärde mig. Det finns även en genväg förbi problemet. Använd Paypal. Då kan du alltid returnera det du köper och får tillbaka alla dina pengar. Eller köp deras garanti för 50:- om du inte gillar att bråka med Paypal. Då blir det ett ickeproblem.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Om man söker på nån av Autodocs sidor med sitt regnummer så får man upp en lista med de delar som finns till ens bil. I informationen om delarna står det specifikationer, oem-nummer m.m. Man kan givetvis tycka att det är lurigt att man listar en massa delar som inte passar när man söker på sitt reg-nummer men ska man hårddra det hela så ger säljaren den information som krävs för att de ska kunna krypa under ARN.s radar.
Jag är tämligen säker på att nånstans i säljarens villkor så finns det en lite knappt läsbar klausul som säger att man som köpare själv är ansvarig för att se till att man köper rätt del.

Men kolla här, jag tycker inte att det här är särskilt bra men det finns en sak som många verkar missa. Den enda anledningen till att det här problemet ens existerar är för att folk vill handla billigt. Så billigt som möjligt men lika bra som hos den dyrare säljaren. Det går inte. Om det är billigt så är det det av en anledning men många kunder verkar helt enkelt inte fatta detta. På just Autodoc är det billigt för att de säljer rätt mycket skit och för att deras reservdelssystem suger. Så man får chansa om man vill handla billigt. Vill man inte chansa så kan man handla delarna nån annanstans och garanterat få rätt. Det är precis likadant på Biltema. Skillnaden är att du kan gå in i en butik och lämna tillbaka dina prylar enkelt.

Jag har själv gått på den här niten ett par gånger tills jag lärde mig. Det finns även en genväg förbi problemet. Använd Paypal. Då kan du alltid returnera det du köper och får tillbaka alla dina pengar. Eller köp deras garanti för 50:- om du inte gillar att bråka med Paypal. Då blir det ett ickeproblem.

Så nu konstaterar du att säljaren inte gör något fel (i juridisk mening) genom att hänvisa till att det sannolikt finns en klausul någonstans i villkoren, och att denna klausul vidare friskriver all vilseledande information som säljaren givit till konsumenten? Känns som en ganska långtgående slutsats från väldigt vag grund om du frågar mig.

Om det nu skulle vara fullt tillåtet att göra så som du nu hävdar här, att en liten dold klausul i avtalet friskriver säljaren från all felaktig information som denna givit ut, så menar du också att mitt exempel med Elgiganten är också är fullt tillåtet och inom ramen för KKL? Att en säljare eller marknadsföring kan säga precis vad som helst, så länge man friskriver sig från dessa felaktigheter i avtalet? Det är alltså helt okej att påstå att en budget-TV är en OLED med HDR, och när konsumenten får hem produkten och upptäcker att det inte alls är frågan om någon OLED, ja då hänvisar man till sin klausul som påtalar att konsumenten själv måste säkerställa produktens specifikationer? Detta, om något, vore ju helt orimligt (vilket jag hoppas att du själv inser)!

Jag menar alltså inte att återförsäljaren måste ha ett så bra sökverktyg att man överhuvudtaget inte ser produkter som inte passar i ens bil. Jag menar att man inte kan basunera ut att denna del minsann är kompatibel med din bil, fastän den inte nödvändigtvis är det. Jag ser det närmast som en omöjlighet att man skulle kunna avtala bort detta.

Vidare så innebär inte att vara "billig" att man slipper följa gällande lagar och regler. Så att det skulle kunna användas som någon slags ursäkt vill jag bestämt avfärda.

Permalänk
Medlem

Det var ett jävla tjatande om Elgiganten. Är du medveten om att elgiganten har fått mycket skit tidigare för att de ändrat sina modellkoder för att kunna undvika att bli tvungna att sänka priset vid prisgarantier?

Sen missförstår du givetvis vad jag säger. Det är inte så att dessa företag inte följer gällande regler för att de är billiga. De följer lagar och regler. Den information som ges är tillräcklig för att de inte ska kunna åka dit på det rent lagligt men upplägget är mycket sämre än de mycket dyrare auktoriserade reservdelssäljarna. Så folk handlar där ändå, för att det är billigt, och sen gnäller de för att de får fel delar för att de saknar förmågan att kolla upp vilken del de ska ha.

Och angående detta då, så står det i konsumentköplagen Konsumentköplag (1990:932), "16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel." "19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet."
Ingenting om att den måste passa på just den bil som man skrivit in reg-numret för. Och det är detta jag menar med att man klarar sig rent lagligen. Dessa företag har givetvis kollat upp noga vad de behöver göra för att inte gå på en beta varje gång de säljer en del som inte passar och anpassat sina säljvillkor efter detta.
Det handlar bara om att man som kund måste kolla upp INNAN man handlar vad det egentligen är man köper. Detta är tydligen väldigt svårt att förstå. Man skjuter hellre över ansvaret på någon annan om man kan.

Men lösningen här är ju så otroligt enkel: Handla inte på Autodoc och relaterade sidor.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så nu konstaterar du att säljaren inte gör något fel (i juridisk mening) genom att hänvisa till att det sannolikt finns en klausul någonstans i villkoren, och att denna klausul vidare friskriver all vilseledande information som säljaren givit till konsumenten? Känns som en ganska långtgående slutsats från väldigt vag grund om du frågar mig.

Om det nu skulle vara fullt tillåtet att göra så som du nu hävdar här, att en liten dold klausul i avtalet friskriver säljaren från all felaktig information som denna givit ut, så menar du också att mitt exempel med Elgiganten är också är fullt tillåtet och inom ramen för KKL? Att en säljare eller marknadsföring kan säga precis vad som helst, så länge man friskriver sig från dessa felaktigheter i avtalet? Det är alltså helt okej att påstå att en budget-TV är en OLED med HDR, och när konsumenten får hem produkten och upptäcker att det inte alls är frågan om någon OLED, ja då hänvisar man till sin klausul som påtalar att konsumenten själv måste säkerställa produktens specifikationer? Detta, om något, vore ju helt orimligt (vilket jag hoppas att du själv inser)!

Jag menar alltså inte att återförsäljaren måste ha ett så bra sökverktyg att man överhuvudtaget inte ser produkter som inte passar i ens bil. Jag menar att man inte kan basunera ut att denna del minsann är kompatibel med din bil, fastän den inte nödvändigtvis är det. Jag ser det närmast som en omöjlighet att man skulle kunna avtala bort detta.

Vidare så innebär inte att vara "billig" att man slipper följa gällande lagar och regler. Så att det skulle kunna användas som någon slags ursäkt vill jag bestämt avfärda.

Om det är Autodoc ni pratar om så står det ju på varenda del de säljer
"Vänligen observera att en definitivt kontroll av kompatibilitet är endast möjlig med hjäl av ett s.k. OEN (Original equipment number).
Beskrivningen av dina produkter inehåller bara dess tekniska egenskaper och är ingen garant för kompatibilitet med ett specifikt fordon.
Innan du gör en beställning bör du kontrollera OEN nummret indikerat i beskrivningen för motsvarande vara."

Whats up med den där Elgiganten jämförelsen btw? Handlar du verkligen reservdelar precis som du handlar färdiga produkter? I så fall är det inte konstigt att det blir fel när konsumenten tror att de besitter förmågan att reparera en tämligen intrikat produkt baserat på deras förmåga att läsa ett reklamblad.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det var ett jävla tjatande om Elgiganten. Är du medveten om att elgiganten har fått mycket skit tidigare för att de ändrat sina modellkoder för att kunna undvika att bli tvungna att sänka priset vid prisgarantier?

Vad har detta med någonting att göra? Man kan absolut ha åsikter om deras prismatchningssystem, men mig veterligen ljuger man inte om en produkts egenskaper och sedan friskriver sig i avtalet för alla eventuella felskrivningar...

Anledningen till att jag tar upp detta exempel är att jag vill att du motiverar varför Autodocs upplägg är helt okej och enligt gällande lagstiftning, medans mitt exempel om Elgiganten (vilket jag hoppas att du instämmer i inte skulle vara en okej strategi) inte är det?

Skrivet av killawife:

Sen missförstår du givetvis vad jag säger. Det är inte så att dessa företag inte följer gällande regler för att de är billiga. De följer lagar och regler. Den information som ges är tillräcklig för att de inte ska kunna åka dit på det rent lagligt men upplägget är mycket sämre än de mycket dyrare auktoriserade reservdelssäljarna. Så folk handlar där ändå, för att det är billigt, och sen gnäller de för att de får fel delar för att de saknar förmågan att kolla upp vilken del de ska ha.

Och angående detta då, så står det i konsumentköplagen Konsumentköplag (1990:932), "16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel." "19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet."
Ingenting om att den måste passa på just den bil som man skrivit in reg-numret för. Och det är detta jag menar med att man klarar sig rent lagligen. Dessa företag har givetvis kollat upp noga vad de behöver göra för att inte gå på en beta varje gång de säljer en del som inte passar och anpassat sina säljvillkor efter detta.
Det handlar bara om att man som kund måste kolla upp INNAN man handlar vad det egentligen är man köper. Detta är tydligen väldigt svårt att förstå. Man skjuter hellre över ansvaret på någon annan om man kan.

Men lösningen här är ju så otroligt enkel: Handla inte på Autodoc och relaterade sidor.

Fast vänta nu här ett tag. Du saxar nu alltså in KKL som säger:

Citat:

19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet."

Sedan konstaterar du att Autodocs upplägg är okej, eftersom KKL inte nämner något om att delen måste matcha det reg-nummer man sökt efter, eller missuppfattar jag dig å det grövsta? I min mening så är det just den här paragrafen i KKL som Autodoc faller på. Även om själva köpeavtalet som ingås nämner att konsumenten själv måste verifiera OEM-numren, så säger de själva uttryckligen (på inte bara en, utan två ställen!) att delen passar den bilmodell man söker efter.

Det känns också som att du hakar upp dig ganska mycket på just reg-numret. Att ange reg-nummer motsvarar alltså att manuellt ange bilmärke, modell och motor, inget annat. Så oavsett hur man väljer att starta sökningen, så blir resultatet samma. Så på sin hemsida, så anger säljaren (Autodoc) att resevdelen har en viss egenskap, i detta fall att den passar exempelvis "Volvo V60 II (225, 227) T5 AWD", men denna information är nödvändigtvis inte sann (det har vi ju redan konstaterat). Tycker du då inte att KKL 19§ känns applicerbar, att fel föreligger om varan inte överensstämmer med uppgifter som säljaren lämnat?

Vidare så kan man inte förutsätta att företag följer alla lagar och regler som gäller. Min uppfattning är snarare tvärtom, att väldigt många företag endera inte vet vad som gäller, alternativt så skiter de i det. Det finns otaliga trådar bara här på SweC som beskriver ganska grova övertramp och felaktigheter.

Vi har exempelvis denna, där ett företag tagit trådskaparens dator som gisslan och avkräver nu honom på ett "skadestånd" om nästan 12.600:- för att han startat en kritiskt tråd om företaget här på SweC där företaget ska ha blivit "förtalat".

Här har vi en tråd om ett företag som använder olagliga försäljningsmetoder, exempelvis ljuger de om vilka de representerar, vad de säljer och vad det kommer att kosta. Dessa har av Tingsrätten, med hot om vite, blivit ålagda att genast upphöra med deras försäljningsmetoder.

P.S.
När du svarar någon, använd gärna "citera"-funktionen, så blir det tydligare vem du svarar, vad du svarar på, och personen du svarar får även en notis. Det blir helt omöjligt att följa en tråd om alla bara skriver rakt ut.

Skrivet av Bunz:

Om det är Autodoc ni pratar om så står det ju på varenda del de säljer
"Vänligen observera att en definitivt kontroll av kompatibilitet är endast möjlig med hjäl av ett s.k. OEN (Original equipment number).
Beskrivningen av dina produkter inehåller bara dess tekniska egenskaper och är ingen garant för kompatibilitet med ett specifikt fordon.
Innan du gör en beställning bör du kontrollera OEN nummret indikerat i beskrivningen för motsvarande vara."

Om du läser mina inlägg igen så ska du se att jag själv tagit upp att denna informationen finns, problemet är att det är otydligt i kombination med de två förekomster av "Denna produkt passar din xxx", som både skrivs högre upp på sidan, samt med större font och mer utstickande detaljer (så som "ramar", "bilder" och grön "text" och en "bock").

Man har inte ens bemödat sig med att sätta ut en liten "Asterix" där man hävdar att delen passar ens bil, så som man brukar göra om man behöver lägga till ett förtydligande av något slag. Så i min mening är hela upplägget grovt vilseledande, om jag redan på två ställen får bekräftat att denna del passar min bil, varför ska jag fortsätta skumma igenom det finstilta för att hitta ytterligare information om just detta?

Skrivet av Bunz:

Whats up med den där Elgiganten jämförelsen btw? Handlar du verkligen reservdelar precis som du handlar färdiga produkter? I så fall är det inte konstigt att det blir fel när konsumenten tror att de besitter förmågan att reparera en tämligen intrikat produkt baserat på deras förmåga att läsa ett reklamblad.

Som jag skrev till föregående talare så undrar jag varför Autodocs upplägg är okej, men att det uppenbarligen inte är okej om Elgiganten skriver felaktiga egenskapar/specifikationer för en produkt, och sedan längre ner på infobladet skriver att konsumenten själv måste ta reda på specifikationerna, de som står ovan stämmer bara ibland...

Vidare så kan jag bara informera dig om att ett företag som säljer reservdelar lyder under samma lagar och regler som ett företag som säljer hemelektronik.

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte att folk inte förstår. Det går INTE att få allt billigt och perfekt. Du kan inte gå till Biltema och förvänta dig att få någon kanonservice och kunnande om allt. Då åker du till ett annat ställe.

Köper du på Autodoc och liknande får du det billigt som tusan men sämre service, enkelt.

Sen måste man se till vad för grejer man ska ha till bilen om man beställer via reg nummer. Gäller även på sidor som Mekonomen. Står tydligt. Läser folk inget innan de beställer utan de bara beställer lite hej vilt? Det är EXAKT likadant när man beställer datadelar. Varför klagar TS inte där? Varför ingen gråt tråd om att man beställde grafikkort, minne och processor som det stod skulle vara till PC, men de passar ju inte!!!??? Nej, läs på lite innan du beställer något nästa gång TS🙂.

Jag har exempel en Golf. VW med alla sina märken är mästare på att byta delar under tillverkningsperioden. Ofta tillverkas en viss modellserie i ca 4 år. Under dessa 4 år så kan de hinna byta bromssystem 4 gånger. Så söker man på reg numret så finns det fyra olika bromssystem att välja mellan. Då gäller det att veta vilka grejer man ska ha eller forska lite på det. Tycket det är väldigt enkelt och inte så svårt och invecklat som många tycker det verkar vara.

Det är EXAKT likadant nu när man börjar kolla på datadelar efter man varit borta några år med en dator som fungerar. Då måste man börja forska vilka minnen passar till vilka nya moderkort och vad som skiljer de åt osv.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Blablabla

Jag orkar inte tjafsa om detta mer då det är omöjligt att förklara något för folk som vill lyssna. Lycka till med ditt internethandlande.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.