Permalänk
Medlem

Dator kraschar random vid spel (PUBG)

Hej!

Byggde ihop min nya dator i veckan och spelade för första gången lite PUBG med polarna nyss. På en timmes spelande så har datorn slumpvis kraschat 2 gånger. Datorn stängdes av helt av sig själv, utan bluescreen eller automatisk omstart.
Följande komponenter sitter i:

  • Corsair Vengeance LPX 16GB 3200Mhz CL16

  • AMD Ryzen 5 3600

  • Sapphire Radeon RX 5700 XT

  • Seasonic Focus GX 650W

  • MSI B450 Tomahawk Max

  • Kingston SSD KC2000 500GB

Är helt lost på hur jag ska felsöka detta. Googlat på felet och ser ut att vara ganska generellt, men eftersom felmeddelandet inte har någon PowerButtonTimestamp eller BugcheckCode så kan det tyda på problem med PSU.
Har ni några tips om hur jag kan felsöka detta?

Får ett Critical event i Windows Event Viewer:

<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event"> <System> <Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331c3b3a-2005-44c2-ac5e-77220c37d6b4}" /> <EventID>41</EventID> <Version>6</Version> <Level>1</Level> <Task>63</Task> <Opcode>0</Opcode> <Keywords>0x8000400000000002</Keywords> <TimeCreated SystemTime="2020-04-28T23:20:08.562400700Z" /> <EventRecordID>1742</EventRecordID> <Correlation /> <Execution ProcessID="4" ThreadID="8" /> <Channel>System</Channel> <Computer>DESKTOP-8VLADJ5</Computer> <Security UserID="S-1-5-18" /> </System> - <EventData> <Data Name="BugcheckCode">0</Data> <Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data> <Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data> <Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data> <Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data> <Data Name="SleepInProgress">0</Data> <Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data> <Data Name="BootAppStatus">0</Data> <Data Name="Checkpoint">0</Data> <Data Name="ConnectedStandbyInProgress">false</Data> <Data Name="SystemSleepTransitionsToOn">0</Data> <Data Name="CsEntryScenarioInstanceId">0</Data> <Data Name="BugcheckInfoFromEFI">false</Data> <Data Name="CheckpointStatus">0</Data> </EventData> </Event>

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Börja med att ladda ner HWMonitor => https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Spela en stund och kolla dina maxtemps.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Börja med att ladda ner HWMonitor => https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Spela en stund och kolla dina maxtemps.

Temperaturer in-game:

  • GPU temp - Runt 70C

  • CPU temp - Min: 79C, Max:93C

  • SSD (relevant?) - Runt 40C

Edit: Efter lite action och ca 5-10 minuters spelande gick CPU temp upp till 106C.

Permalänk
Medlem

Tempen på CPU är på tok för hög. Kolla kylningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

Tempen på CPU är på tok för hög. Kolla kylningen!

Tack för rådet!
Tips på vad jag kan kolla för något?

Permalänk
Medlem

@toobypls: Vad har du för CPU kylare? och när bytte du kylar pastan senast?

Edit: Ny Dator ser jag, det känns rent instinktivt som att du har antingen monterat på kylaren fel eller har en dålig applikation av kylarpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

@toobypls: Vad har du för CPU kylare? och när bytte du kylar pastan senast?

Edit: Ny Dator ser jag, det känns rent instinktivt som att du har antingen monterat på kylaren fel eller har en dålig applikation av kylarpasta.

Det är stock-kylare och -pasta.
Tänker mig att jag gör såhär som nästasteg då:
- skruva loss kylare och kolla att pastan ligger på ordentligt
- skruva på kylaren (dubbelkolla rätt montering)

Något mer jag ska kika efter/tänka på när jag ändå pillar med kylaren?

Permalänk
Medlem

Säkerställ även att fläkten är inkopplad rätt och snurrar när datorn sen är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Det är stock-kylare och -pasta.
Tänker mig att jag gör såhär som nästasteg då:
- skruva loss kylare och kolla att pastan ligger på ordentligt
- skruva på kylaren (dubbelkolla rätt montering)

Något mer jag ska kika efter/tänka på när jag ändå pillar med kylaren?

Har du ny kylpasta skulle jag passa på att lägga på ny kylpasta i samma veva, det är inte att rekommendera att använda samma kylpasta som satt på från början igen när man tar loss grejerna även om det ofta inte är något problem.

Kan du har råkat kleta av nåt av kylpastan när du satte på kylaren? Jag råkade göra det en gång och fick liknande problem då.

Kör du med PBO ,AO eller manuell överklockning eller går den i stock?

Har du satt på "Game boost" eller liknande i BIOS?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

Säkerställ även att fläkten är inkopplad rätt och snurrar när datorn sen är igång.

Fläkten snurrar så till synes funkar den bra.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Har du ny kylpasta skulle jag passa på att lägga på ny kylpasta i samma veva, det är inte att rekommendera att använda samma kylpasta som satt på från början igen när man tar loss grejerna även om det ofta inte är något problem.

Kan du har råkat kleta av nåt av kylpastan när du satte på kylaren? Jag råkade göra det en gång och fick liknande problem då.

Bra att du sa till. Får nog ta att köpa ny kylpasta innan jag börjar pilla där då.
Tycker jag var försiktig med att inte röra ytan med någonting innan jag monterade kylaren.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Kör du med PBO ,AO eller manuell överklockning eller går den i stock?

Ingen överklockning, enda jag har gjort i BIOS är att sätta på XMP för minnerna.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Har du satt på "Game boost" eller liknande i BIOS?

Dubbelkollade precis och har inte satt på Game Boost

Permalänk
Medlem

@toobypls: har du ingen kylpasta hemma är det inte på något sätt hela världen om du testar att ta av kylaren för att sen sätta tillbaka den även om du inte byter pastan. Kvarstår problemet så testa att byta ut pastan, du borde ändå ha märkt om du kletat bort kylpastan om du var någorlunda uppmärksam. Men det kan ju bero enbart på monteringen, typ att du inte lyckats spänna fast kylaren med den där lilla spärren eller vad man ska kalla den.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Är inte helt 100 på att Wraith stealth monteras exakt likadant som Wraith Spire. Men när jag byggde med en Spire senast så missade jag nästan att man behövde vrida runt de svarta hävarmarna helt. Kan ju vara värt att kika på kanske

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

@toobypls: har du ingen kylpasta hemma är det inte på något sätt hela världen om du testar att ta av kylaren för att sen sätta tillbaka den även om du inte byter pastan. Kvarstår problemet så testa att byta ut pastan, du borde ändå ha märkt om du kletat bort kylpastan om du var någorlunda uppmärksam. Men det kan ju bero enbart på monteringen, typ att du inte lyckats spänna fast kylaren med den där lilla spärren eller vad man ska kalla den.

Skrivet av Oppna:

Är inte helt 100 på att Wraith stealth monteras exakt likadant som Wraith Spire. Men när jag byggde med en Spire senast så missade jag nästan att man behövde vrida runt de svarta hävarmarna helt. Kan ju vara värt att kika på kanske

Skrivade loss fläkten nu och kollade. Kylpastan såg ut att sitta okej, satt ett jämnt lager på prollen.
Något jag märkte när jag skulle skruva tillbaka fläkten var att backplaten till fläktskruvarna såg ut att sitta lite snett, vilket fick mig att misstänka att den inte har varit fäst ordentligt från början. Så fick justera backplaten och skruvade tillbaka fläkten.

Dock så är jag osäker på vilka hävarmar/spärr som ni pratar om? Har bara skruvat fast fläkten med 4 medföljande skruvarna i moderkortet, där det sitter en backplate på baksidan.. Missar jag något?

Testkörde lite nu och har fan kommit upp i 110C max nu enligt HWMonitor... Känns inte riktigt bra detta.
Börjar fundera på att köpa helt ny fläkt samt kylpasta..

Spelar det någon roll i vilken/vilka fläkt-uttag jag kopplar chassifläktarna? Kan det vara något att kolla på? Tänkte om det kan vara något med rotationsriktningen. Har ett Fractal Design Define C.

Permalänk
Medlem

Nu kraschade datorn igen, precis när jag skulle posta lite bilder (med spelet igång i bakgrunden)...
Såhär såg HWMonitor ut strax innan krashen:

Såhär såg kylpastan ut:
https://i.imgur.com/oCMEUWW.jpg
https://i.imgur.com/Jmqb4ia.jpg

Såhär ser kylaren ut monterad:
https://i.imgur.com/Nq0cLg7.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Spelar det någon roll i vilken/vilka fläkt-uttag jag kopplar chassifläktarna? Kan det vara något att kolla på? Tänkte om det kan vara något med rotationsriktningen. Har ett Fractal Design Define C.

Det ska inte spela någon roll så länge du sätter CPU fläkten i rätt uttag. Vissa moderkort har inte alltid fläktkontroll över alla uttag för chassifläktar men utöver det ska det inte vara något speciellt att tänka på.

Tråkigt att det inte funkar korrekt. Ska inte vara tjatig men är du helt hundra på att du skruvat i alla fyra skruvar hela vägen in? Kolla gärna på en Ryzen Build tutorial på Youtube och se ifall du missat något. Känns som att det inte uppstår tillräcklig kontakt mellan din kylare och processorn.

Kan vi vara helt säkra på att HW monitor mäter rätt? Testa gärna med ett annat program samtidigt och se ifall det inte är någon konstig bugg.

Om du inte ska överklocka i framtiden så tycker jag starkt och du svänger förbi en datoraffär imorgon och köper denna sedan vidare till Ica/Coop och för en styck sådan. Torka av ytan ordentligt och släng på en 212.

Stock kylare i all ära men det blir alltid bättre med en eftermarknads, även de lite billigare varianterna.

edit
Verkar av bilden att döma att CPU fläkten är inkopplad i något som heter "FAN1". Är det verkligen CPU fläktens uttag eller ett uttag för chassifläkt? Kolla så du satt CPU fläkten i rätt uttag

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Tråkigt att det inte funkar korrekt. Ska inte vara tjatig men är du helt hundra på att du skruvat i alla fyra skruvar hela vägen in? Kolla gärna på en Ryzen Build tutorial på Youtube och se ifall du missat något. Känns som att det inte uppstår tillräcklig kontakt mellan din kylare och processorn.

Ingen fara, är bara glad för hjälpen jag får!
Ska dubbelkolla det, vågar inte skruva för hårt men tyckte jag drog i alla så långt det gick.

Skrivet av mgsrex:

Kan vi vara helt säkra på att HW monitor mäter rätt? Testa gärna med ett annat program samtidigt och se ifall det inte är någon konstig bugg.

Tips på annat program för att mäta temps?

Skrivet av mgsrex:

Om du inte ska överklocka i framtiden så tycker jag starkt och du svänger förbi en datoraffär imorgon och köper denna sedan vidare till Ica/Coop och för en styck sådan. Torka av ytan ordentligt och släng på en 212.

Stock kylare i all ära men det blir alltid bättre med en eftermarknads, även de lite billigare varianterna.

Får bli det om jag inte får bukt på problemet snart.. Spelar det någon roll vilken kylpasta jag köper?
Oerhört tacksam för din hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Verkar av bilden att döma att CPU fläkten är inkopplad i något som heter "FAN1". Är det verkligen CPU fläktens uttag eller ett uttag för chassifläkt? Kolla så du satt CPU fläkten i rätt uttag

Står CPU_ under "blocket" till vänster om FAN1

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Skrivade loss fläkten nu och kollade. Kylpastan såg ut att sitta okej, satt ett jämnt lager på prollen.
Något jag märkte när jag skulle skruva tillbaka fläkten var att backplaten till fläktskruvarna såg ut att sitta lite snett, vilket fick mig att misstänka att den inte har varit fäst ordentligt från början. Så fick justera backplaten och skruvade tillbaka fläkten.

Dock så är jag osäker på vilka hävarmar/spärr som ni pratar om? Har bara skruvat fast fläkten med 4 medföljande skruvarna i moderkortet, där det sitter en backplate på baksidan.. Missar jag något?

Testkörde lite nu och har fan kommit upp i 110C max nu enligt HWMonitor... Känns inte riktigt bra detta.
Börjar fundera på att köpa helt ny fläkt samt kylpasta..

Spelar det någon roll i vilken/vilka fläkt-uttag jag kopplar chassifläktarna? Kan det vara något att kolla på? Tänkte om det kan vara något med rotationsriktningen. Har ett Fractal Design Define C.

Jag blandade ihop den kylaren du fick med och den som kommer med 3700X och uppåt, den har en liten hasp man spänner fast kylaren med, men det gäller inte din kylare

Känns skumt, visst att stockkylaren inte är grym, men den ska utan problem kunna hålla dig under 90C iaf. Låter den som ett jetflygplan typ? Annars blir jag lite funderasam om den är kopplad på fel slot på moderkortet eller inte snurrar alls?

Även om du skulle köra helt utan chassiffläktar så borde det verkligen inte bli såå varmt. Har du själv monterat chassifläktarna eller satt de förmonterade? Tänker om du kanske råkar ha båda på utsug eller liknande.

Att köpa en ny kylare känns ju som ett bra sätt för att utesluta problem med kylaren och dessutom så kommer den att kyla bättre och tystare vilket är värt en hel del!

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Känns skumt, visst att stockkylaren inte är grym, men den ska utan problem kunna hålla dig under 90C iaf. Låter den som ett jetflygplan typ? Annars blir jag lite funderasam om den är kopplad på fel slot på moderkortet eller inte snurrar alls?

Fläkten är kopplad till CPU_FAN1 på moderkortet och den snurrar.
Skulle överdriva om jag sa att fläkten låter jättehögt, men visst "surrar" den en del. Det är egentligen det enda ljudet jag hör från bygget, så tillräckligt för att låta högre än alla andra fläktar i alla fall.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Även om du skulle köra helt utan chassiffläktar så borde det verkligen inte bli såå varmt. Har du själv monterat chassifläktarna eller satt de förmonterade? Tänker om du kanske råkar ha båda på utsug eller liknande.

De kom förmonterade, chassit är Fractal Design Define C. Båda roterar och tycker att jag har insug fram och utblås bak när jag känner med handen.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Att köpa en ny kylare känns ju som ett bra sätt för att utesluta problem med kylaren och dessutom så kommer den att kyla bättre och tystare vilket är värt en hel del!

Får kanske bli detta i nästa steg. Skulle ju vara om stock-kylaren är defekt eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Tråkigt att det inte funkar korrekt. Ska inte vara tjatig men är du helt hundra på att du skruvat i alla fyra skruvar hela vägen in?

Dubbelkollade nu så att alla skruvar sitter som de ska och kändes som att de satt som de ska. Alla skruvarna sitter åt och när jag testar att rycka lite i fläkten känns det som att den sitter stabilt. Inget glapp åt någon riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Dubbelkollade nu så att alla skruvar sitter som de ska och kändes som att de satt som de ska. Alla skruvarna sitter åt och när jag testar att rycka lite i fläkten känns det som att den sitter stabilt. Inget glapp åt någon riktning.

Skumt asså.. Testa att köra utan sidpanelen på och se om det gör nån skillnad. Du kan även gå in i BIOS och höja upp fläktkurvan och se om det hjälper nåt.

Jag har haft det här problemet med en 4670K där ingenting annat än att undervolta hjälpte. Du skulle kunna mannuelt överklocka CPU'n till 4,0Ghz på alla kärnor med typ 1,2V och se hur det påverkar temperaturerna. Om det hjälper så borde det vara CPU'n det är fel på och du borde isf kunna reklamera den.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Skumt asså.. Testa att köra utan sidpanelen på och se om det gör nån skillnad. Du kan även gå in i BIOS och höja upp fläktkurvan och se om det hjälper nåt.

Jag har haft det här problemet med en 4670K där ingenting annat än att undervolta hjälpte. Du skulle kunna mannuelt överklocka CPU'n till 4,0Ghz på alla kärnor med typ 1,2V och se hur det påverkar temperaturerna. Om det hjälper så borde det vara CPU'n det är fel på och du borde isf kunna reklamera den.

Kört utan sidopanelen nu och kommer ändå upp i 111 grader.
Fläktarna går på 100% när jag kommer upp i de höga temperaturerna ändå, så kommer nog inte ändra på något om jag ändrar fläktkurvan, right?

Är lite osäker på hur jag gör överklockningen, men ska in i BIOS och kolla. Är lite noobig på sånt här, men hur skulle överklockning av processorn ge lägre temperatur? Ger inte det motsatt effekt på temperaturen, alltså att den borde bli högre?

Permalänk
Medlem

Ser inte I din screenshot men vilken hastighet går fläkten i? Går den för fullt? Om inte så hade jag börjat med att ändra fläktkurvan

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Ser inte I din screenshot men vilken hastighet går fläkten i? Går den för fullt? Om inte så hade jag börjat med att ändra fläktkurvan

Yep, låg på 100%. Har kontrollerat fläktkurvan och den ser bra ut, ligger på 100% även när jag har superhöga tempen.

Permalänk
Medlem

Felet är att volten är alldeles för hög för stock= ett fel amd fortfarande inte har fixat med bios updates. Enligt bilderna få din cpu 1.469 volt vid 100% belastning vilket är alldeles för MYCKET.

lås volten på din cpu till något mellan 1.2 - 1.27 volt. Det kommer göra extremt mycket för temperaturerna under 100% belastning

Jag kör min överklockade 3900x ( 12 kärnor 24 trådar ) i 1.287v med 4.25ghz oc all core. Så du ska kunna köra mycket lägre volt än mig utan överklock.

Bild för inställning för volten i bios för amd

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Kört utan sidopanelen nu och kommer ändå upp i 111 grader.
Fläktarna går på 100% när jag kommer upp i de höga temperaturerna ändå, så kommer nog inte ändra på något om jag ändrar fläktkurvan, right?

Är lite osäker på hur jag gör överklockningen, men ska in i BIOS och kolla. Är lite noobig på sånt här, men hur skulle överklockning av processorn ge lägre temperatur? Ger inte det motsatt effekt på temperaturen, alltså att den borde bli högre?

Nja, asså det är inte en överklockning i den bemärkelsen. Det din CPU gör i stock är att den har bashastighet på 3,6Ghz och sen boostar den upp mot 4,2Ghz, men den ligger inte stadigt på någon bestämd klockfrekfrekvens utan den rör sig mellan 3,6Ghc och 4,2Ghz. Dessutom kommer din Voltage att förändras och ligga mellan typ 1.0-1.49. Det du gör i verktyget auto overclocking är att du bestämmer en bestämd klockfrekvens på CPU'n samt en bestämd Voltage. Om du då sätter en klockfrekvens på säg, 3,9Ghz och en Voltage på 1.2 så kommer det resultera i att din CPU drar 1.2V konstant, vilket är att undervolta gentemot en Voltage som är dynamisk och kan gå upp så högt som 1.49 och du får då troligtvis också en lägre temperatur på CPU'n.

Såhär ser det ut på min när jag köra auto overclock:
https://imgur.com/MreWVbK

Utan att snöa in djupare på överklockning så kan du testa detta för att se om cpu'n blir svalare av det. Jag tror dock att man egentligen upphäver garantin av att göra detta, men det finns ju inget direkt sätt för någon att se om man faktiskt överklockat sin cpu. Tilläggas att jag inte rekommenderar att köra en sådan OC at all time, utan endast som ett sätt att felsöka.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@toobypls:

Hur ser det ut med ventilation i själva datorlådan?
Har du några chassifläktar alls?
Har du mer än 1?
Är de riktade åt rätt håll?
De motverkar inte varandra?
Jag tror de flesta fläktar har en pil som visar riktning, men standard brukar vara att de blåser mot åt det håll där fläktmotorn är monterad. (den sida som har 3-4 armar).

Om du har flera fläktar, så kan en "Push-Pull"-montering vara en idé. Insug i fronten och utblås där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@toobypls:

Hur ser det ut med ventilation i själva datorlådan?
Har du några chassifläktar alls?
Har du mer än 1?
Är de riktade åt rätt håll?
De motverkar inte varandra?
Jag tror de flesta fläktar har en pil som visar riktning, men standard brukar vara att de blåser mot åt det håll där fläktmotorn är monterad. (den sida som har 3-4 armar).

Om du har flera fläktar, så kan en "Push-Pull"-montering vara en idé. Insug i fronten och utblås där bak.

TS har två fläktar, en fram för insug och en bak för utblås och de kom förmonterad, info högre upp i tråden

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Felet är att volten är alldeles för hög för stock= ett fel amd fortfarande inte har fixat med bios updates. Enligt bilderna få din cpu 1.469 volt vid 100% belastning vilket är alldeles för MYCKET.

lås volten på din cpu till något mellan 1.2 - 1.27 volt. Det kommer göra extremt mycket för temperaturerna under 100% belastning

Jag kör min överklockade 3900x ( 12 kärnor 24 trådar ) i 1.287v med 4.25ghz oc all core. Så du ska kunna köra mycket lägre volt än mig utan överklock.

Bild för inställning för volten i bios för amd

https://forumbilder.com/images/2020/04/29/bios-installningar.png

Skrivet av JohanFlodqvist:

Nja, asså det är inte en överklockning i den bemärkelsen. Det din CPU gör i stock är att den har bashastighet på 3,6Ghz och sen boostar den upp mot 4,2Ghz, men den ligger inte stadigt på någon bestämd klockfrekfrekvens utan den rör sig mellan 3,6Ghc och 4,2Ghz. Dessutom kommer din Voltage att förändras och ligga mellan typ 1.0-1.49. Det du gör i verktyget auto overclocking är att du bestämmer en bestämd klockfrekvens på CPU'n samt en bestämd Voltage. Om du då sätter en klockfrekvens på säg, 3,9Ghz och en Voltage på 1.2 så kommer det resultera i att din CPU drar 1.2V konstant, vilket är att undervolta gentemot en Voltage som är dynamisk och kan gå upp så högt som 1.49 och du får då troligtvis också en lägre temperatur på CPU'n.

Såhär ser det ut på min när jag köra auto overclock:
https://imgur.com/MreWVbK

Utan att snöa in djupare på överklockning så kan du testa detta för att se om cpu'n blir svalare av det. Jag tror dock att man egentligen upphäver garantin av att göra detta, men det finns ju inget direkt sätt för någon att se om man faktiskt överklockat sin cpu. Tilläggas att jag inte rekommenderar att köra en sådan OC at all time, utan endast som ett sätt att felsöka.

Tack för era svar! Efter en hel del googling så är det mycket som bekräftar det ni föreslår.
Får se hur jag gör med justering av volten, funderar i så fall om det helt enkelt kan vara värt att reklamera processorn och testa med en ny istället. Får suga på den..
Känns spontant som att alla borde ha dessa extrema temperaturproblem med den här processorn om det nu är något fel med BIOS, eller?

En long shot som jag vill slänga ut här:
Var tvungen att trycka kylaren rätt hårt (i min mening) mot processorn för att få in skruvarna i mobo (skruvar med fjädermekanism) - kan det orsaka någon slags skada på redan monterad processor? Typ böjda pins? Kan detta i så fall orsaka dessa höga temperaturer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@toobypls:

Hur ser det ut med ventilation i själva datorlådan?
Har du några chassifläktar alls?
Har du mer än 1?
Är de riktade åt rätt håll?
De motverkar inte varandra?
Jag tror de flesta fläktar har en pil som visar riktning, men standard brukar vara att de blåser mot åt det håll där fläktmotorn är monterad. (den sida som har 3-4 armar).

Om du har flera fläktar, så kan en "Push-Pull"-montering vara en idé. Insug i fronten och utblås där bak.

Skrivet av JohanFlodqvist:

TS har två fläktar, en fram för insug och en bak för utblås och de kom förmonterad, info högre upp i tråden

Stämmer bra, förmonterade Define C-fläktar. Har inte rört dessa.