AMD "Big Navi" med RDNA 2 blir rejäla grafikkort

Permalänk
Melding Plague

AMD "Big Navi" med RDNA 2 blir rejäla grafikkort

Nya uppgifter pekar på att kretsarna i AMD:s kommande "Big Navi"-grafikkort blir dubbelt så stora som Radeon RX 5700 XT.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske switchar till röda laget vid nästa bygge ändå

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Spännande! Men frågan är om slutpriset på korten följer kretsstorleken?

Permalänk
Medlem

Äntligen är AMD på väg mot toppen igen! Dags för de gröna att svettas på riktigt 😁

Permalänk

Känns som det mest spännande släppet någonsin.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Kanske inte var den mest säkra källan, men hoppas verkligen det stämmer. Även om jag inte är nära en uppgradering själv och denna antagligen ligger en bra bit från studentbudget så hade det ju varit fruktansvärt om nästa Xbox vore starkare än det man kunde ha på PC-sidan.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Spännande! Men frågan är om slutpriset på korten följer kretsstorleken?

20kr per mm

Permalänk
Medlem

@loevet Mina svågers kusins arbetskamrat som jobbar på ekonomiavdelningen på IKEA har sagt att de nya kretsarna är baserade på granit och är fastlimmade med jordnötssmör. Jag är så trött på alla tramsiga nyheter som är 100% rykten, men inte ett ord om detta i nyheten... Nivån blir bara lägre för varje dag här. "Nya uppgifter pekar på" och så är det någon totalt random person på Twitter som har sagt det.

Oavsett hur stor kretsen blir så hoppas jag verkligen att AMD levererar med de nya korten. För det behövs verkligen.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

20kr per mm

Troligen mer mot 23kr om prestandan blir i nivå med Nvidias nyaste.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Varg: denne AquariusZi från PC Shipping har vid flertalet tillfällen tidigare läckt uppgifter om kommande teknikprodukter som visat sig sanna, så det är inte en random person. Det är nog för att det ska vara uppgifter värda att rapportera om, men inget är officiellt förrän AMD lanserar produkterna. När Big Navi-korten lanserats får vi se om AquariusZi har rätt även denna gång.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Spännande! Men frågan är om slutpriset på korten följer kretsstorleken?

Tillverknigskostnaden (för fungerande kretsar) tenderar att öka exponentiellt mot storleken, så högre pris är nog att räkna med. Hur mycket högre återstår att se.

Permalänk

Vilken TDP kommer denna ha 300W?

Permalänk
Medlem

@loevet: För några månader sedan var det lite uppståndelse för att många av era titlar inte reflekterade säkerheten i era källor. Det var många som uttryckte sin besvikelse över hur titlarna uppgav sig som fakta och ni försvarade det med att ingressen eller artikeln tekniskt sett var korrekt. Det var många som likställde det era titlar med Aftonbladet.

Sedan dess har det varit en förbättring, men denna "AMD "Big Navi" med RDNA 2 blir rejäla grafikkort" reflekterar väl inte att det bara är ett rykte?

Skulle ni inte åtminstone kunna ha en "ryktes"-tag för obekräftade uppgifter? Annars känns det som att promenera genom ett minfält.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@McGlooface: denne AquariusZi från PC Shipping har vid flertalet tillfällen tidigare läckt uppgifter om kommande teknikprodukter som visat sig sanna, så det är inte en random person. Det är nog för att det ska vara uppgifter värda att rapportera om, men inget är officiellt förrän AMD lanserar produkterna. När Big Navi-korten lanserats får vi se om AquariusZi har rätt även denna gång.

Du tycker inte att det vore en bra idé att nämna detta i nyheten då? Man kan ju omöjligen hålla koll på varenda person som läcker uppgifter på internet och oavsett om han har haft rätt tidigare om andra produkter, är det verkligen så svårt att uppge att det är just rykten? Jag har varit medlem här i 10 år och aldrig hört talas om personen.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Navi 22 kan nog bli riktigt bra. 2080Ti prestanda nånstans.
56-60CUs och 320-384 bit buss? Lär gå att klocka högt, 2.1+ GHz?

Permalänk
Medlem

Känns lite som när Nvidia skryter om en ny krets, som visar sig vara en datacenter compute krets som privatpersoner aldrig kommer få se. Handlar det verkligen om en konsumentkrets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

@loevet: För några månader sedan var det lite uppståndelse för att många av era titlar inte reflekterade säkerheten i era källor. Det var många som uttryckte sin besvikelse över hur titlarna uppgav sig som fakta och ni försvarade det med att ingressen eller artikeln tekniskt sett var korrekt. Det var många som likställde det era titlar med Aftonbladet.

Sedan dess har det varit en förbättring, men denna "AMD "Big Navi" med RDNA 2 blir rejäla grafikkort" reflekterar väl inte att det bara är ett rykte?

Skulle ni inte åtminstone kunna ha en "ryktes"-tag för obekräftade uppgifter? Annars känns det som att promenera genom ett minfält.

Förstår vad du menar men jag tycker samtidigt att man får skylla sig lite själv om man läser nyheter med hjälp av rubrikerna. Om det framgår tydligt i artikeln att det är ett rykte så är det ok enligt mig. Sen skulle även jag gilla en ryktestagg eller dylikt, men inte som att det är hela världen enligt mig.

Angående denna krets så vore det kul om det blev ett prestandakrig igen i toppsegmentet, så kanske priserna kan bli lite mer humana där uppe också. Även om jag inte väntar mig några stora skillnader i pris på toppkort så vore det trevligt om de låg under 10.000kr.

Permalänk
Medlem

Stora frågan här är väl hur stort detta egentligen är med tanke på RT, kommer det ta upp extra kisel, och hur mycket? Från 1080Ti till 2080Ti gick nvidia från 471 mm² till 754 mm² (och då ger möjligen 12nm noden högre densitet än 16nm), Och 2070 Super som kanske är ganska snarlik 1080Ti i prestanda är fortfarande större med 545 mm². En annan fråga som gör att man får bättre perspektiv är ju också kretsytan på kommande Ampere när Nvidia också går till 7nm. För visst, 500mm2 är stort om man jämför med 5700xt, men det är ju inte stort om Nvidia bränner på med en till krets på 700mm²

Permalänk
Medlem

Ryktena om att Big Navi skulle ha 80CU har ju florerat ett tag och verkar inte omöjliga även med tillägg för strålspårning.
Man får tänka på att kretsytan inte ökar linjärt med antal CU, kretsen betår ju aven av minneskontroller, videokodning, Infinity Fabric o.s.v...

Nu är det bara att vänta på nästa rykte från relativt trovärdig källa

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

salt salt, har någon sett saltet?. Men för F.....n ge mig saltet
Men vi kan ju ha tur... dock sjukt besviken på AMD's tidigare GPU-lanseringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Förstår vad du menar men jag tycker samtidigt att man får skylla sig lite själv om man läser nyheter med hjälp av rubrikerna. Om det framgår tydligt i artikeln att det är ett rykte så är det ok enligt mig. Sen skulle även jag gilla en ryktestagg eller dylikt, men inte som att det är hela världen enligt mig.

Angående denna krets så vore det kul om det blev ett prestandakrig igen i toppsegmentet, så kanske priserna kan bli lite mer humana där uppe också. Även om jag inte väntar mig några stora skillnader i pris på toppkort så vore det trevligt om de låg under 10.000kr.

Det står ingenstans i nyheten att det är ett rykte, varken rubriken, ingressen eller övrig text. Vilket får trovärdigheten att sjunka i botten då man aldrig kan anta att uppgifterna stämmer i en enda nyhet som skrivs.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det står ingenstans i nyheten att det är ett rykte, varken rubriken, ingressen eller övrig text. Vilket får trovärdigheten att sjunka i botten då man aldrig kan anta att uppgifterna stämmer i en enda nyhet som skrivs.

Fast jo:

"Uppgifterna kommer från medlemmen AquariusZi (via KOMACHI_ENSAKA) från det taiwanesiska teknikforumet PC Shipping som vid flertalet tillfällen rapporterat korrekta uppgifter om kommande hårdvara"

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Fast jo:

"Uppgifterna kommer från medlemmen AquariusZi (via KOMACHI_ENSAKA) från det taiwanesiska teknikforumet PC Shipping som vid flertalet tillfällen rapporterat korrekta uppgifter om kommande hårdvara"

Ja, han har uppgett personen som trovärdig källa pga tidigare rapporter, men hur bedömer jag hur trovärdig källan är? Jag vet att det i slutändan alltid är jag som får göra den bedömningen, men jag kan ändå tycka att man ska vara tydlig med om det rör sig om rykten eller inte.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Nvidias kort lär inte bli billigare med tanke på kundens "ju dyrare ju bättre"-principen så man får bara hoppas på att AMDs kort är tillräckligt billig för att ha råd med både en ps5 och en pc i år.

Permalänk

Lovande! AMD *måste* få ut ett kort som är åtminstone väldigt nära 2080 Super, och det får inte dröja tills gröna laget börjar leaka deras nästa generation.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Ja, han har uppgett personen som trovärdig källa pga tidigare rapporter, men hur bedömer jag hur trovärdig källan är? Jag vet att det i slutändan alltid är jag som får göra den bedömningen, men jag kan ändå tycka att man ska vara tydlig med om det rör sig om rykten eller inte.

Det står ju även "* Spekulativa specifikationer baserade på läckta uppgifter." direkt under tabellen. Och som redan nämnts står det ju att uppgiften kommer från användare på ett Tawainesiskt teknikforum. Så det är ju klart att detta inte är 100% säkra uppgifter.

Men vi kan ju vara rätt säkra på att testexemplar har tillverkats, så en rad personer som jobbar i t ex produktion på TMSC eller packning av chippen har ju tillgång till storleken på chippen.

Permalänk
Medlem

@Varg: Det är klart att man kan se subjektivt på hur trovärdigt ett rykte är men ett rykte är alltid ett rykte och inte fakta. Inemellan lanseringar så är det ganska mycket rykten som florerar, vissa stämmer till stor del och andra gör det inte. Det upp till en själv att värdera trovärdigheten och glöm aldrig saltkaret.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus Logitech PRO X Superlight |

Permalänk
Medlem

Är ju AMDs värsting eller Nvidias värsting jag uppgraderar till. Återstår ju att se vem jag väljer. Ser fram emot när de släpps!

Lite förkärlek har jag till AMD, det ska jag erkänna. Körde HD7970 sen 290X och båda har behandlat mig riktigt väl genom åren, noll problem. Båda är trotjänare som levt vidare i brorsans dator efter många år av trogen tjänst i min och de fungerar än båda två. Ska faktiskt fixa en monter eller vad det kallas i vardagsrummet där alla mina gamla grafikkort ska stå tänkte jag! Hall of fame när de pensioneras för gott så att säga! Även nuvarande 1080ti givetvis

Men jag har Nvidia nu som sagt och det har inte gett mig några skäl att ogilla dem heller så finns det en tydlig vinnare mellan deras värstingkort väljer jag ju det kortet förstås.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@xmmm:
Förutsätter att du då menar i prestanda, då korten annars har levererat gällande pris/prestanda.

Med tanke på att AMD varit i bra underläge både tekniskt och ekonomiskt så är det dom åstadkommit på senare år imponerande.
Visst, Intels problemföljetong med 10nm har även det hjälpt.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Får hoppas att min Fury X håller tills dess, min pump korrar oroväckande i 10 sekunders intervaller.