AMD:s fyrakärniga Ryzen 3 3100 och 3 3300X får olika uppbyggnad

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så kan inte två CCX's kommunicera direkt med varandra, även om de ligger på samma krets/CCD. All kommunikation mellan olika CCX's, oavsett om de ligger på samma eller olika kretsar, går genom IF via IO-kretsen. Så latensmässigt verkar det som att 3300X kommer vara bättre än 3100, då den har alla fyra kärnor på samma CCX. Men 3100 kan bli lättare att kyla, då kärnorna är utspridda över större yta. Om nu de aktiva kärnorna råkar vara långt ifrån varandra, kan ju vara så att kärnor i olika CCX's fysiskt ändå ligger bredvid varandra.

Permalänk
Medlem

Jag tror dessa kommer bli grymma till budgetbyggen! Fortf många spel som inte kräver mer än 4c/8t. Presterar antaligen som en skylake/kabylake i7:a.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@sesese: Den mest jämförbara R5 3600 med 6C/12T har MSRP på $199. R3 3100 har MSRP på $99.
~50% mer prestanda till 100% högre pris, verkar inte särskilt prisvärt i mina öron...
Dessutom har vi alla en budget och kan inte köpa hur dyra processorer som helst.

Ser man bara till processorn så stämmer det men lägg till moderkort, minne, chassie, lagring mm så är det inte 100% högre pris längre utan snarare 10% om vi ligger på en totalkostnad runt $1000.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av SAFA:

Ser man bara till processorn så stämmer det men lägg till moderkort, minne, chassie, lagring mm så är det inte 100% högre pris längre utan snarare 10% om vi ligger på en totalkostnad runt $1000.

De är ju dock inte menade för en $1000 dator utan snarare för en $500-700 dator. Där gör $100 extra en stor skillnad...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Ser man bara till processorn så stämmer det men lägg till moderkort, minne, chassie, lagring mm så är det inte 100% högre pris längre utan snarare 10% om vi ligger på en totalkostnad runt $1000.

Fast det kvittar väl vad andra delar kostar? Måste man inkludera huspriset också, för där har man ju sitt datorrum. Men man måste inte köpa nytt hus för att sätta sin dator där. Inte ny hd eller psu eller låda heller för den delen. Eller skärm. Det är väl olika för alla?

Men nu snackar vi ju om att den delen är halva priset i jämförelse. Inte något annat runt om. Whataboutism. Och den är halva priset, fast med samma kraft. Det är ju skitbra! Sparar man 100 på den, 20 på minne och 50 på moderkort, då blir det ju väldigt bra!

Om man kör nått halvbudget så kör man billigare av allt. Då vill man ha de delarna som ger bäst tryck för pengarna. Och kör man riktig budget så letar man billigast, men fortfarande bra. Då har vi dessa processorer.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar
Det spelar ju roll eftersom du inte kan använda en lös processor till så värst mycket.

Permalänk
Medlem

En 7700k presterar fortfarande och kan då en processor med msrp på $99 prestera i närheten så är det skitbra! 7700k ligger nära en 3600/3600x i SC test för just dom processorerna så prestanda/pris kan bli grymt!
https://www.sweclockers.com/test/27954-amd-ryzen-5-3600x-och-...

Om någon på tajt budget behöver en dator så ser det ut som ett bra val att ta en 3100/3300x och sedan när man vill ha mer kräm och har budgeten så uppgraderar man CPUn. Jag tror inte att dom kommer prestera dåligt direkt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Idag när utvecklingen går snabbt på CPU sidan så kommer dagen och morgondagens program/spel kräva betydlig mer prestanda av cpun. Där av så känns det som en mindre smart investering att satsa på en 4/4 eller 4/8 när prisskillnaden är så liten till 6/12 (50% mer prestanda)

50% resonemanget förutsätter att alla kärnor/trådar används, det faller direkt när så inte är fallet.
Visst, trenden är att program skrivs för att nyttja fler trådar. Men det stora flertalet program idag nyttjar inte ens 8 trådar, dom som kan nyttja mer är ett fåtal och kommer att vara ett fåtal då det är mer komplicerat att skriva för många trådar.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

@kelthar
Det spelar ju roll eftersom du inte kan använda en lös processor till så värst mycket.

Om din dator kostar 5000kr eller 6000kr så spelar det väl roll. Även om den kostar 12000kr eller 13000kr?

Du måste ju trolla?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

De är ju dock inte menade för en $1000 dator utan snarare för en $500-700 dator. Där gör $100 extra en stor skillnad...

Jo, men fortfarande bara runt 20% mer för 50% mer prestanda... Bra deal förutsatt att man är intresserad av mer prestanda så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Fast det kvittar väl vad andra delar kostar? Måste man inkludera huspriset också, för där har man ju sitt datorrum. Men man måste inte köpa nytt hus för att sätta sin dator där. Inte ny hd eller psu eller låda heller för den delen. Eller skärm. Det är väl olika för alla?

Men nu snackar vi ju om att den delen är halva priset i jämförelse. Inte något annat runt om. Whataboutism. Och den är halva priset, fast med samma kraft. Det är ju skitbra! Sparar man 100 på den, 20 på minne och 50 på moderkort, då blir det ju väldigt bra!

Om man kör nått halvbudget så kör man billigare av allt. Då vill man ha de delarna som ger bäst tryck för pengarna. Och kör man riktig budget så letar man billigast, men fortfarande bra. Då har vi dessa processorer.

Vad du ska inkludera är ju så klart det du behöver köpa nytt. Inget annat. Sen är ju frågan hur du värdesätter den extra prestandan. Två extra kärnor så inte samma prestanda.

Och ifall du ska bygga en serverhall lär du räkna på huset också.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@SAFA: Asså jag förstår vad du menar, man får räkna på kostnadsökning av hela systemet.
Men för de som max har 5000 att spendera, tonåringar, CSN studenter, asiatiska marknaden, internetcaféer och OEM:s så måste man skära ner på något och när det nu för första gången finns en 8T processor under $100 så kommer det att bli mer aktuellt än någonsin att spara in på processorn.
Ingen som möjligtvis kan höja budgeten till en 3600 bör köpa de här, men alla kan inte höja budgeten med $100.

Skrivet av SAFA:

Sen är ju frågan hur du värdesätter den extra prestandan. Två extra kärnor så inte samma prestanda.

I applikationer som inte använder mer än 8T (CAD är ofta enkeltrådat, många spel nyttjar bara 4T) så blir det ju ingen extra prestanda.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Jo, men fortfarande bara runt 20% mer för 50% mer prestanda... Bra deal förutsatt att man är intresserad av mer prestanda så klart.

Jo fast om du kan spara $100 och sen kan lägga det på GPUn kommer du få mer prestanda i spel. Dessa CPUer är enormt prisvärda (speciellt om du vill spela på en stram budget) och är mer tänkta till de som inte har så stor budget. Genom att köpa någon av dessa CPUer kan köparen istället lägga det som sparas in på GPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Om din dator kostar 5000kr eller 6000kr så spelar det väl roll. Även om den kostar 12000kr eller 13000kr?

Ja, det har jag ju inte förnekat.

Permalänk
Medlem

Jag tror dessa blir en bra konkurrent till 1600AF som budgetalternativ för gamers, men denna ’halvering’ i pris kommer sällan stämma (man måste se till helhelten och vad ett balanserat system är). Ingen som kommer köra dessa med 2080ti för ett nybygge eftersom det är mer rimligt att ha balans givet den budget som finns att tillgå. Jag skulle sällan tro att dessa kommer byggas in i datorer över 10000kr och där under gör varje hundralapp skillnad

Permalänk
Medlem

Jag tror dessa CPU:er är helt jäkla fantastiska för en extremt stor portion av människor där ute som vill spela eller ha en väldigt kapabel PC för allroundarbete.

Är man en gamer med liten budget innebär detta antingen att man kan dra ner budgeten ca 1000 kr, eller lägga 1000 kr till på ett värre grafikkort eller en vettig SSD. Att man har möjligheten att om några år enkelt bara slänga in en begagnad 3950X i systemet och fyrdubbla CPU-kraften för någon tusing är ju helt jävla otroligt!

Aldrig någonsin har det funnits en sådan otrolig uppgraderingsväg för ett budgetsystem! Köper man ett vettigt moderkort lär man kunna komma väldigt billigt undan och slippa dyra uppgraderingar i överskådlig framtid!

AMD's produktkorg blev precis fulländad!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

En sak som är viktigt här är hur mycket bättre än r5 1400 de är.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

50% resonemanget förutsätter att alla kärnor/trådar används, det faller direkt när så inte är fallet.
Visst, trenden är att program skrivs för att nyttja fler trådar. Men det stora flertalet program idag nyttjar inte ens 8 trådar, dom som kan nyttja mer är ett fåtal och kommer att vara ett fåtal då det är mer komplicerat att skriva för många trådar.

vid slösurfande har jag 5 appar och 72 bakgrundsprossesser som är igång. För mig kan dessa delas upp på 8/16. Sällan som man bara har få saker som kräver tid av CPUn

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Se på mobilutvecklingen de senaste 10 åren. Människor tänker att de behöver avancerade modeller, men wtf, vem behöver egentligen all denna beräkningskraft i fickan? För de flesta hade det fortfarande räckt med en Samsung Galaxy S3.

Samma sak med processorer. Någon tidigare i tråden sa, "vem köper en 4/8"? En 4/8 var top of the line på konsumentisidan för några år sedan. Har spel blivit så avancerade att de nu bara räcker till kontorsarbete, eller är det bara våra föreställningar som spökar?

För egen del tror jag att jag skulle kunna göra allt jag gör på en prolle som vad midline för fem år sen, och jag tror att det gäller för de allra flesta. Frågan här kanske egentligen är, "är det här en kul processor" eller så, den sortens entusiastfrågor. Som att köpa en bil som kan köra i 400km/h teoretiskt, när det realistiskt är omöjligt att använda ens hälften. Jag fattar att entusiastpsykologi funkar så mycket väl, jag är också tillfreds med en fet rigg, men det visar på noll perspektiv att seriöst undra om en 4/8 ens räcker till kontorsarbete

Permalänk
Medlem

3300X överklockad slår tydligen en 7700K. Inte illa!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

vid slösurfande har jag 5 appar och 72 bakgrundsprossesser som är igång. ... Sällan som man bara har få saker som kräver tid av CPUn.

Tittar man i Aktivitetshanteraren på hur mycket processorkraft som nyttjas ser man att det mesta ligger passivt. När jag skriver detta har jag 6 appar och 88 bakgrundsprocesser igång. Processorn, en tvåkärnig Core i5-6300U, belastas till 5-10% beroende på hur intensivt jag skriver. Processorn ligger då och tuffar i frekvenser mellan en och två gigahertz, går inte ens upp till basfrekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

vid slösurfande har jag 5 appar och 72 bakgrundsprossesser som är igång. För mig kan dessa delas upp på 8/16. Sällan som man bara har få saker som kräver tid av CPUn

Och?

Just nu har jag 6 appar och 56 bakgrundsprocesser med ett CPU nyttjande av 4% på en maskin med 4kärnor/4tråder.

Så vad säger det? Absolut inget...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

3300X överklockad slår tydligen en 7700K. Inte illa!

Är nog mer än så... Testerna förefaller vara vid standardfrekvens.

Fire Strike Physic Score
i3 10300 13118
i7 7700X 13672 median 14323 max
R3 3100 13347
R3 3300X 14744

Källa: https://twitter.com/TUM_APISAK/status/1255016274234445824

Geekbench 4 Singel och multi
i7 7700X 5718 19440
R3 3300X 5874 20948

Källa: https://browser.geekbench.com/v4/cpu/15422939
Källa. https://twitter.com/TUM_APISAK/status/1253224217287421952

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Komplett har listat:

Releasedatum: 7. maj 2020

AMD Ryzen 3 3100 1 229:-
AMD Ryzen 3 3300X 1 499:-

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Komplett har listat:

Releasedatum: 7. maj 2020

AMD Ryzen 3 3100 1 229:-
AMD Ryzen 3 3300X 1 499:-

Det kändes lite högt... bara 500kr till för 3600...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det kändes lite högt... bara 500kr till för 3600...

Ja, och dyrare än 1600AF...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det kändes lite högt... bara 500kr till för 3600...

Kanske, men ligger nog inom vad vi kan förvänta oss.

Förväntar mig att R3 3300X kommer ligga likvärdigt R5 3600/3600X i många spel , med tanke på dom syntetiska tester som är tillgängliga. Även då att R3 3300X använder ett CCX och R5 3600/3600X använder 2 CCX, latensen mellan CCX kan komma att spela in.

R3 3300X har över lag högre klocka än R5 3600, bas klockan är samma som för R5 3600X.
Möjligen att den blir akterseglad i spel som kan dra nytta av alla trådarna.

Modell Kärnor/Trådar Cache Bas Turbo Turbo en kärna
R3 3300X 4C/8T 16 MB 3,8 GHz 4,1 GHz 4,3 GHz
R5 3600 6C/12T 32 MB 3,6 GHz 4,0GHz 4,2 GHz

Test 3300X 3600
Cinebench R20 (Single-Core) 491 487
Cinebench R20 (Multi-Core) 2341 3689
Cinebench R15 (Single-Core) 199 196
Cinebench R15 (Multi-Core) 1120 1578

Skrivet av Novdid:

Ja, och dyrare än 1600AF...

Du menar den som är i lager från 1773:- ?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Min spekulation: 3100 kommer nog att behöva vara lite billigare, men 3300x kommer att bli ett riktigt monster i prisklassen. Kan man nu få rea på lite äldre produkter så blir det en riktigt rolig sommar för konsumenter.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne:

Jag köpte relativt nyligen en Ryzen 5 1600AF från Proshop för 1189:-. Men visst, modellen har sannolikt gått åt, det var enligt mig väldigt prisvärt.

Permalänk
Medlem

@Novdid: Ja! 1189:- var verkligen prisvärt!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!