Permalänk
Medlem
Skrivet av Joke7P:

För mig är en brödrost en brödrost, har aldrig märkt någon skillnad mellan dem. Men jag skulle tänka mig att ha en sån dem har på hotell där men lägger in en skiva och sen ramlar den ut på undersidan. Bara för att det ser coolt ut.

Sån hade vi i restaurangen för att rosta hamburgerbröd. Nördigt värre att ha en sån hemma. Man kan ju ställa in den på olika temp/hastighet samt om man bara vill ha ena sidan, precis som de dyrare varianterna som postats i tråden. Den är ju mycket coolare som du säger än en vanlig brödrost.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Har en 20-25 år gammal rost från Electrolux. Den dag den lägger av blir det en sådan här från KitchenAid. Kostar mer än vad som är vettigt att lägga på en brödrost men matchar vattenkokaren och köksmaskinen...

Hade jag varit ensam i hushållet om val av brödrost hade det blivit en Dualit, den riktiga, handbyggda, varianten. Ingne tvekan. Men den från KitchenAid har en imponerande tyngd och hissar brödskivorna upp och ner själv.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag gillar inte riktigt brödrost, så jag gör mina i stekpannan, lite mer utav toast då men. Jag skulle tycka det är intressant att ta reda på "hur mycket bättre" en brödrost för 1500kr är jämfört med en på 299kr eller en på 599kr.

Personligen tycker jag även att 1500kr är orimligt/"way off" för något så enkelt som en brödrost.

Samma här, de få gånger jag rostar bröd kör jag dem i stekpannan. Riktigt smör på båda sidor och det blir smaskens!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Har en 20-25 år gammal rost från Electrolux. Den dag den lägger av blir det en sådan här från KitchenAid. Kostar mer än vad som är vettigt att lägga på en brödrost men matchar vattenkokaren och köksmaskinen...

Hade jag varit ensam i hushållet om val av brödrost hade det blivit en Dualit, den riktiga, handbyggda, varianten. Ingne tvekan. Men den från KitchenAid har en imponerande tyngd och hissar brödskivorna upp och ner själv.

Helt sinnessjukt att lägga nästan 4 papp på en brödrost imo.
Hade inte gjort det även om jag var miljonär 😅

Jag fick en brödrost när jag flytta hemifrån för 20 år sedan och den fungerar fortfarande.

Kan iofs bero på att jag rostar bröd 1 gång i månaden på sin höjd. Extremt onyttigt så blir bara när man är riktigt lat och behöver snabb bukfylla!

Går den sönder kommer jag troligtvis inte köpa ny...

Permalänk
Avstängd

Jag köpte denna för ett halvår sen och den funkar bra.
https://www.pricerunner.se/pl/69-2636196/Broedrostar/Bosch-TA...

Det enda negativa är att den tar lite lång tid men det kanske alla nyare rostar gör. Finns säkert liknande för fyra skivor och priset var överkomligt.

Har röda dioder för att se värmeinställningen om sånt är viktigt😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har en brödrost som 2004 kostade 499 kr, ser inget märke på den, förmodligen bortnött. Har inget minne av att smaken på brödet skulle vara annorlunda när den billigaste Ullareds-maskinen använts mot de mer skitnödigt-pretentiösa delux maskinernas. Är inställningarna fel för brödet som rostas, så spelar det ingen roll hur mycket pengar man lagt ut.
Så spendera dina pengar på något annat. Mackan kommer bli god å du kan njuta av något du är mer intresserad av.

Permalänk
Medlem

Lägger en skiva lingongrova på grafikkortet, kör igång furmark och tar en dusch.

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Kul! Vet att den brödrosten har fått konstiga recensioner, vissa har varit supernöjda och andra har varit rejält missnöjda. Det verkar i samtliga fall ha handlat om ojämn rostning, något som jag absolut inte varit med om Tacksamt med timern också!

Har läst exakt samma sak och var tveksam vid köp. Dessvärre så var det det enda alternativet som var någorlunda vettig när jag var i butiken och då blev den en sådan. Som sagt var helt nöjd med den.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Kör med en brödrost av märket Melissa som kostade mig 99 kr, och har funkat helt utan bekymmer sen den köptes 2011

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Kör med en billig från coop.
Fungerar fint till mitt hembakade när det är ett par dagar gammalt.
Fungerar även fint till pizza, bullar etc.
Erfarenhet säger mig att mekanisk timer håller långt mycket bättre än digital.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Har en 4 bröds toastmaskin som jag inte vet när jag köpte. Används flitigt och den har aldrig krånglat. Vit och ful men fullt funktionsduglig i ett flerfamiljshus 🥰

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Kör med en SMEG retro. Jämt rostade skivor och betydligt snyggare än andra dito tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Kör med en SMEG retro. Jämt rostade skivor och betydligt snyggare än andra dito tycker jag.

https://live.staticflickr.com/65535/49833060551_62d5a85724.jpg

Den är riktigt läcker!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Förvånad över att se intresset för rostat bröd och brödrostare. Dom få gånger jag äter bröd så brukar det vara grovt och jag tycker inte det är så gott att rosta. Dock gillar jag att rosta hamburgarbröd och tortilla i stekpannan!

Permalänk
Medlem

Jag köpte den billigaste brödrosten som Elgiganten hade för fem år sedan, runt 150 spänn. Rostar perfekt och håller än idag.

Permalänk
Medlem

Den jag har som jag köpte för vad 99kr eller så har då hållt utan problem i 8 år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

För er som säger att "rostbröd är rostbröd". Det är skillnad på brödrost och brödrost.

https://www.youtube.com/watch?v=wlIdXjlnwbs

Man skulle få samma resultat i en stekpanna. Unbox therapy är ju proffs på att hypa upp vad som helst, riktigt dåligt content som vanligt från clickbait-kungen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Kör med en SMEG retro. Jämt rostade skivor och betydligt snyggare än andra dito tycker jag.

Måste väl vara en take on Talkie Toaster från Red Dwarf? Lister använde ofta Smeg ordet

Talkie Toaster: https://www.youtube.com/watch?v=LRq_SAuQDec

Permalänk
Medlem

Förstår att man ändå vill ha "high end"-brödrost.

Har själv en Wilfa TO-1. Kostade runt 400kr, så skulle säga det typ budget model.
Den har plats för 2 skivor. Har defrost och reheat funktion som funkar bra.
Det "negativa" som jag hoppas en lite mer påkostad skulle lösa:
Rostar jag Pågens Fransk Rost, så blir översta centimetern av brödet orostat. Den är alltså lite för grund.
Det blir hårdare rostat omgång 2+, än första rostningen när den varit kall.
Ytan är lite ojämn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Kör själv med en sådan... eller om det är många mackor som ska rostas samtidigt så kör jag grillen i ugnen och flippar mackorna för att rosta dem på båda sidorna.

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Kör Dualits 2-skivors-grej, snygg såklart och rostar skitbra.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Köpte en smal (icke bulkig) Kitchen Aid förra året då den 14 år gamla från ica aldrig rostat jämnt.
Hittade en demoprodukt (aldrig använd) som var helt nu för en tusenlapp.
Rätt snygg också

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Kör en från KitchenAid. Många bra funktioner, rostar jämt och är desstuom en snygg produkt att ha framme i köket.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Brödrostar har bara blivit mer komplicerade och ger sämre resultat än gamla brödrostar så leta reda på nån som är mer än 60 år gammal.
https://www.youtube.com/watch?v=1OfxlSG6q5Y&feature=emb_logo

Tänkte dela den videon men den var ju redan delad

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Själv kör man en ordentlig klick extra salt smör i stekpannan och 2 skivor bageriets bästa som hunnit tina (köper typ 3-6 limpor och delar på hälften fryser in alla förutom en som jag har framme) haft både billiga 99 kronors och de dyrare modellerna men tycker aldrig det blir lika perfekt som på stekpannan, och så steker man ju äggen + köttet till frukost på pannan också så lite bekvämare t.om.

Permalänk
Medlem

Något beesviken, ingen som kör på Razers brödrost? xD

Permalänk
Medlem

Jag kör vidare på min Carisma från nån gång på 70-talet. Den har inte bränt ner huset ännu och brödet blir frasigt sådär som det brukar bli när det rostas. Mackorna idag har så klart växt sen 70-talet, så det blir lite tajt när man ska köra 2 stycken men det går om man är vågad.
När den har rostat klart låter det som att en lerduvekastare bränner av inne i köket, ingen risk att den fastnar med brödet i springan.

Permalänk
Medlem

Finns rostare med inbyggd kamera?
Som då avläser vilka områden som fått för lite yta och kompenserar för ett 100% uniformt resultat?

Vi har en avlång rost i metall som ser fin ut och har ett fjädrande galler som centrerar smörgåsen för ett jämnare resultat. Men drömmen om 100% perfekt yta fortsätter...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Avstängd

Försök hitta en som inte är made in China. Breville (det egentliga bolaget)/Sage tillverkar sina grejer i Kina. Har nördat ned mig i kaffemaskiner på senare tid där Sage gör en del funktionellt intressanta grejer. Produkterna är inte heller kända för någon speciellt lång livslängd, så 2-3 papp för en Sage brödrost...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Fredag:

Finns rostare med inbyggd kamera?
Som då avläser vilka områden som fått för lite yta och kompenserar för ett 100% uniformt resultat?

Vi har en avlång rost i metall som ser fin ut och har ett fjädrande galler som centrerar smörgåsen för ett jämnare resultat. Men drömmen om 100% perfekt yta fortsätter...

Värmekamera kanske? Så temperaturen blir perfekt fördelad över hela ytan.

Vem bygger?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S