Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Inte än, vad jag läst mig till ska det vara det bästa gaming tangentbordet... Men tänkte försöka ta mig till elgiganten imorgon och känna och klämma kan återkomma då!

Nice! Det ser jag fram emot

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Hur är detta keyboard? Någon som provat?

En av de VÄRSTA jag nånsin haft!

Snacka om overhyped produkt!

Sök på "wpm test" på Google och gör testet på det här tangentbordet och jämför med andra tangentbord. Hur mycket stavfel som helst.

Jag har aldrig varit med om något liknande. Dessutom fastnar också vänstra fingret under knappsatsen eftersom bordet har ingen marginal på vänstra sida.

Jag lämnade tillbaka bordet efter några dagar. Rena skräp.

Köpte senare en Strafe MK.2 RGB MX Silent. Tusen gånger bättre! Använder den fortfarande idag. Riktigt bra programvara där man customize i princip ALLT!

Permalänk
Medlem

@LulleK: Jag köpte på förra rean elgiganten hade. Inte helt nöjd faktiskt. Knapparna låter lite för högt, shift ctrl etc funkar inte alltid (märks väldigt tydligt om man har en stor bokstav i lösenordet och ofta får fel när man loggar in)
Sen finns det en del coola features som att tex ställa in hårdhet på tangenter och en massa bling bling färg, men det testade jag bara första veckan..

Har ett 14 år gammalt microsoft sidewinder x6 bredvid som skulle bytas ut men den är fortfarande skönare att skriva på, och mycket tystare.

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk

@FireFlower:

Är du nöjd med skärmen? Hur var BLB och IPS glow på skärmen?

Får min förmodligen idag så hoppas på att man får ett bra ex.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

En av de VÄRSTA jag nånsin haft!

Snacka om overhyped produkt!

Sök på "wpm test" på Google och gör testet på det här tangentbordet och jämför med andra tangentbord. Hur mycket stavfel som helst.

Jag har aldrig varit med om något liknande. Dessutom fastnar också vänstra fingret under knappsatsen eftersom bordet har ingen marginal på vänstra sida.

Jag lämnade tillbaka bordet efter några dagar. Rena skräp.

Köpte senare en Strafe MK.2 RGB MX Silent. Tusen gånger bättre! Använder den fortfarande idag. Riktigt bra programvara där man customize i princip ALLT!

Skrivet av mrrock:

@LulleK: Jag köpte på förra rean elgiganten hade. Inte helt nöjd faktiskt. Knapparna låter lite för högt, shift ctrl etc funkar inte alltid (märks väldigt tydligt om man har en stor bokstav i lösenordet och ofta får fel när man loggar in)
Sen finns det en del coola features som att tex ställa in hårdhet på tangenter och en massa bling bling färg, men det testade jag bara första veckan..

Har ett 14 år gammalt microsoft sidewinder x6 bredvid som skulle bytas ut men den är fortfarande skönare att skriva på, och mycket tystare.

Oj då, det låter ju inte så bra. Märkligt att den fått "bästa tangentbordet du NÅGONSIN kommer prova!" från vissa och "Inte värt pengarna, inte speciellt bra" från andra. Hmm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Oj då, det låter ju inte så bra. Märkligt att den fått "bästa tangentbordet du NÅGONSIN kommer prova!" från vissa och "Inte värt pengarna, inte speciellt bra" från andra. Hmm.

Är en väldig smaksak, hade starkt rekommenderat att du provar den i butik (kanske inte i dessa tider..) eller prövar hemma och lämnar tillbaks på detas öppet köp

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Hur är detta keyboard? Någon som provat?

Jag har erfarenhet av att recensera tangentbord över ett decennium och köpte Steelseries Apex 7 TKL förra veckan när det såldes för 700 kronor. Vad jag har sett på bilder så ska designen mellan det Apex 7 och Apex Pro vara identiska med brytarna som det som skiljer.

Apex 7 är jag i vart fall otroligt nöjd med. Väldigt lika Cherry MX Red, men känns som att det krävs en liten liten aning mer kraft för att trycka ner tangenterna, vilket lätt eliminerar felaktiga tangenttryckningar samtidigt som spelprestandan inte påverkas öht.

Om konstruktionen verkligen är identisk så undrar jag hur sjutton man kan klämma lillfingret som någon skrev. Jag kan med nöd och näppe göra det om jag verkligen försöker själv. Men det har aldrig skett vid vanlig användning eller spelande.

Jag köpte mig ett Steelseries Apex Pro nu (främst för att få numpad) och tror jag lämnar tillbaka SteelSeries Apex 7 TKL Red Switch såvida jag inte får det sålt.

Jag har en kompis med Apex Pro och inte heller han känner igen sig att man skulle klämma lillfingret. Det låter som någon som är van att spela på ett VÄLDIGT speciellt sätt och därför råkar ut det om det nu inte är ett troll. Så fort jag fått mitt tangentbord (förmodligen imorgon) kan jag meddela vad jag tycker om det. Se till att citera mig bara isf så att jag inte missar om ni undrar.

Steelseries har för övrigt en underbar mjukvara. Jag tycker den är bättre än Corsairs dito alla dagar i veckan.

Skrivet av Asterion:

En av de VÄRSTA jag nånsin haft!

Snacka om overhyped produkt!

Sök på "wpm test" på Google och gör testet på det här tangentbordet och jämför med andra tangentbord. Hur mycket stavfel som helst.

Jag har aldrig varit med om något liknande. Dessutom fastnar också vänstra fingret under knappsatsen eftersom bordet har ingen marginal på vänstra sida.

Jag lämnade tillbaka bordet efter några dagar. Rena skräp.

Köpte senare en Strafe MK.2 RGB MX Silent. Tusen gånger bättre! Använder den fortfarande idag. Riktigt bra programvara där man customize i princip ALLT!

Antingen trollar du, har fått måndags-exemplar eller så använder du tangentbordet på ett väldigt specifikt sätt och inte gett det ett par tre veckor att vänja sig vid. Eller så har Steelseries tagit ett riktigt vinnande koncept och failat totalt. Jag återkommer med min rapport om så önskas.

Ni som är intresserade av tangentbordet och bor nära en Elgiganten-butil köp det på Klarna faktura, och lämna tillbaka om du är missnöjd. Det är inte ofta man ser så här stora rabatter på produkter från premium-segmentet!.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag har erfarenhet av att recensera tangentbord över ett decennium och köpte Steelseries Apex 7 TKL förra veckan när det såldes för 700 kronor. Vad jag har sett på bilder så ska designen mellan det Apex 7 och Apex Pro vara identiska med brytarna som det som skiljer.

Apex 7 är jag i vart fall otroligt nöjd med. Väldigt lika Cherry MX Red, men känns som att det krävs en liten liten aning mer kraft för att trycka ner tangenterna, vilket lätt eliminerar felaktiga tangenttryckningar samtidigt som spelprestandan inte påverkas öht.

Om konstruktionen verkligen är identisk så undrar jag hur sjutton man kan klämma lillfingret som någon skrev. Jag kan med nöd och näppe göra det om jag verkligen försöker själv. Men det har aldrig skett vid vanlig användning eller spelande.

Jag köpte mig ett Steelseries Apex Pro nu (främst för att få numpad) och tror jag lämnar tillbaka SteelSeries Apex 7 TKL Red Switch såvida jag inte får det sålt.

Jag har en kompis med Apex Pro och inte heller han känner igen sig att man skulle klämma lillfingret. Det låter som någon som är van att spela på ett VÄLDIGT speciellt sätt och därför råkar ut det om det nu inte är ett troll. Så fort jag fått mitt tangentbord (förmodligen imorgon) kan jag meddela vad jag tycker om det. Se till att citera mig bara isf så att jag inte missar om ni undrar.

Steelseries har för övrigt en underbar mjukvara. Jag tycker den är bättre än Corsairs dito alla dagar i veckan.

Antingen trollar du, har fått måndags-exemplar eller så använder du tangentbordet på ett väldigt specifikt sätt och inte gett det ett par tre veckor att vänja sig vid. Eller så har Steelseries tagit ett riktigt vinnande koncept och failat totalt. Jag återkommer med min rapport om så önskas.

Ni som är intresserade av tangentbordet och bor nära en Elgiganten-butil köp det på Klarna faktura, och lämna tillbaka om du är missnöjd. Det är inte ofta man ser så här stora rabatter på produkter från premium-segmentet!.

Nice, ser fram emot att höra vad du tycker om det!

Permalänk
Medlem

Fick hem min PG279QZ nyss och än så länge är jag väldigt nöjd, inga döda pixlar och i stort sett inge bleed öht. MYCKET bättre än mina gamla PG279Q exemplar jag krånglade med.

Permalänk
Medlem

Varför skulle JAG vara ett troll? Jag har varit medlem här i forumet i snart 13 år och är bland en av de oldschool-medlemmarna. Det här är ingen ny account.

Dessutom kan du till och med följa i min trådhistorik där jag faktiskt skapade trådar för att fråga tips och råd när jag själv köpte t-bord. Då var det också snack om Apex Pro.

Kan till och med ladda upp en bild på själva tangentbordet när jag hade den om du så vill.

Ja, jag klämde tyvärr fingret när jag lirade spel (framförallt CS:GO) på vänstra sidan av bordet för det finns ingen marginal där och det finns ett större gap mellan knapparna och bordet. Jag har asiat bakgrund och små fingrar så ursäkta mig? Behöver inte kalla mig för troll bara för att jag vill ge tips till OP som ville faktiskt ha tips från folk som haft bordet.

Du har inte ens haft det här bordet och ändå attackerar mig.

Skrivet av aMp:

Jag har erfarenhet av att recensera tangentbord över ett decennium och köpte Steelseries Apex 7 TKL förra veckan när det såldes för 700 kronor. Vad jag har sett på bilder så ska designen mellan det Apex 7 och Apex Pro vara identiska med brytarna som det som skiljer.

Apex 7 är jag i vart fall otroligt nöjd med. Väldigt lika Cherry MX Red, men känns som att det krävs en liten liten aning mer kraft för att trycka ner tangenterna, vilket lätt eliminerar felaktiga tangenttryckningar samtidigt som spelprestandan inte påverkas öht.

Om konstruktionen verkligen är identisk så undrar jag hur sjutton man kan klämma lillfingret som någon skrev. Jag kan med nöd och näppe göra det om jag verkligen försöker själv. Men det har aldrig skett vid vanlig användning eller spelande.

Jag köpte mig ett Steelseries Apex Pro nu (främst för att få numpad) och tror jag lämnar tillbaka SteelSeries Apex 7 TKL Red Switch såvida jag inte får det sålt.

Jag har en kompis med Apex Pro och inte heller han känner igen sig att man skulle klämma lillfingret. Det låter som någon som är van att spela på ett VÄLDIGT speciellt sätt och därför råkar ut det om det nu inte är ett troll. Så fort jag fått mitt tangentbord (förmodligen imorgon) kan jag meddela vad jag tycker om det. Se till att citera mig bara isf så att jag inte missar om ni undrar.

Steelseries har för övrigt en underbar mjukvara. Jag tycker den är bättre än Corsairs dito alla dagar i veckan.

Antingen trollar du, har fått måndags-exemplar eller så använder du tangentbordet på ett väldigt specifikt sätt och inte gett det ett par tre veckor att vänja sig vid. Eller så har Steelseries tagit ett riktigt vinnande koncept och failat totalt. Jag återkommer med min rapport om så önskas.

Ni som är intresserade av tangentbordet och bor nära en Elgiganten-butil köp det på Klarna faktura, och lämna tillbaka om du är missnöjd. Det är inte ofta man ser så här stora rabatter på produkter från premium-segmentet!.

Permalänk
Medlem

@LulleK

Citat:

Oj då, det låter ju inte så bra. Märkligt att den fått "bästa tangentbordet du NÅGONSIN kommer prova!" från vissa och "Inte värt pengarna, inte speciellt bra" från andra. Hmm.

Tangentbord är väldigt personligt. Att kalla det för vara bästa tangentbord någonsin skulle jag personligen aldrig kalla den för. Du får gärna testa själv om du personligen skulle gilla det, smaksak.

Jag gjorde som sagt test (wpmtest: https://typing-speed-test.aoeu.eu/, vilket testar både speed och även hur många stavfel, ect) på dessa följande t-bord när jag köpte mitt och dessa bord testade jag på:

Apex Pro
Corsair Mk.2 Silent MX.
Logitech k740
Logitech G513
HyperX Alloy FPS Gaming (brown switch)
Razer ornata chroma

De bästa för att skriva på (snabbhet och minst errors) var Mk2 Silent, K740 och även Razer Ornata Chroma.

Sämst på det testet (jag gjorde faktiskt test 10 ggr per bord och gjorde en hel tabell för att få fram genomsnittet) var Apex Pro. Knapparna hade inget motstånd alls och de satte väldigt smått ihop så det blir lätt att man slår på fel knapp av misstag. Kan vara skön känsla att skriva på i nån minut men efter att ha använt det i flera timmar däremot då börjar man att känna att det är nånting som inte riktigt är rätt där.

Och sen kom det där med att man kan klämma fingret på vänstra sida.

Men ska du köpa det till gaming så kanske det funkar ändå. Jag köpte inte K740 för gaming för det bordet tillåter inte shift+w+space. Razer Ornata Chroma var faktiskt riktigt skön för att vara en membranare. Dock har Mk2 bäst programvara (vissa hatar det för de förstår inte hur man ska trixa med programmet, förvirrande säger de, men när man väl lärt sig så kan man justera saker och ting i oändlighet, finns nästan ingen gräns).

Permalänk

@Asterion: Kan du ladda upp en bild som visar hur du lyckas klämma ett finger på ett tangentbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

@Asterion: Kan du ladda upp en bild som visar hur du lyckas klämma ett finger på ett tangentbord?

Endast seriösa svar tack.

Man behöva inte klämma in hela fingret under keycaps men det räcker med ett litet gap för att klämma en del av lillfingret under det utav misstag.

Du får gärna göra narr utav mig om du tycker det är så roligt.

EDIT:

Bild som bevis, mina egna foto när jag hade det här bordet:

1) Vänstra kanten, ingen marginal alls, endast på högra finns det lite marginal

2) Unboxing

3) Designfel (inte måndagsex för det är så de designade bordet), alldeles för högt gap mellan key cap och plattan och i kombination med att det finns ingen marginal på vänstra kant, kan EN DEL av fingret fastna utav misstag:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Endast seriösa svar tack.

Man behöva inte klämma in hela fingret under keycaps men det räcker med ett litet gap för att klämma en del av lillfingret under det utav misstag.

Du får gärna göra narr utav mig om du tycker det är så roligt.

EDIT:

Bild som bevis, mina egna foto när jag hade det här bordet:

1) Vänstra kanten, ingen marginal alls, endast på högra finns det lite marginal
https://i.imgur.com/J7gM1NF.jpg

2) Unboxing
https://i.imgur.com/pvYxasi.jpg

3) Designfel (inte måndagsex för det är så de designade bordet), alldeles för högt gap mellan key cap och plattan och i kombination med att det finns ingen marginal på vänstra kant, kan EN DEL av fingret fastna utav misstag:
https://i.imgur.com/1ACOUvj.jpg

Jag han dessvärre inte prova själv idag, men om du ändrar när knappen registreras, så bör ju problemet med felskrivningar vara löst?

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Jag han dessvärre inte prova själv idag, men om du ändrar när knappen registreras, så bör ju problemet med felskrivningar vara löst?

Tyvärr hjälpte inte drivrutin det där problemet. Problemet sitter i själva hårdvaran och hur tangenterna är placerade. Som sagt så har det här tangentbordet ett nytt koncept vilket jag ger stor tummen upp för men dessvärre har de designat det på ett sätt där det inte ger optimalt resultat med användning.

De som verkligen vill köpa det får gärna köpa det, jag säger inte mot det för det är varje mans val, smaken är som baken.

Dessutom köpte jag också det på Elgiganten faktiskt för samma pris som det är nu (stor rea!). Man kan alltid lämna tillbaka den om man så vill.

Dock kan det vara bra att veta ifall någon vill spara tid bara och kanske inte bor nära Elgigantens fysiska butik (spara på returkostnad).

Permalänk
Medlem

Helvete, fick hem PG279QZ:an precis. Hittade en död pixel direkt. BLB:en verkar vara helt ok dock. Dock inte testat med helt mörkt rum.

Synd med pixeln, blir nog en retur...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C CPU: AMD Ryzen 7 3700X Kylning: Noctua NH-D15 GPU: ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz Moderkort: ASUS TUF Gaming X570-PLUS SSD: 2x Corsair MP510 960GB M.2, 120GB Intel 330 HDD: WD Black 2TB 7200 rpm PSU: Corsair Vengeance 650M 650W 80+ Silver
Skärmar: ASUS PG279QZ 27", 2x ASUS PG278QE 27"

Permalänk
Medlem

Köpte en PG279QZ, nöjd med prestandan men mycket BLB på höger sida (4 platser, försvinner när man trycker på ramen). Sedan har skärmen en gul ton/glow till höger och en blå till vänster, har haft flera IPS-skärmar så känner igen det. Dock slår denna alla rekord, märks när man jobbar med ett dokument med vit bakgrund på varsin sida av skärmen. Ena blir vitgul andra vitblå.

https://imgur.com/a/EeABdwP
kass bild på BLB:n, jag vet

Får se om jag behåller eller ej...

Permalänk
Medlem

Jag fick hem min PG279QZ idag. Den har BLB, men lite sånt kanske man får acceptera?

Permalänk
Medlem

@LulleK: Du kommer nog aldrig ifrån BLB på en IPS, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

@LulleK: Du kommer nog aldrig ifrån BLB på en IPS, tyvärr.

Glow kommer man inte ifrån i och med IPS men BLB behöver man verkligen inte ha... Har två Dell-IPS hemma utan någon som helst BLB.

Permalänk

Fick också hem min PG279QZ.
BLB som mina tidigare ips. Lite mer än mina dell men känns ändå ok tror jag hm.. Får testa lite mer innan jag riktigt kan säga om det är ok eller ej.

BLB och glow har jag haft ett tag så inte så känslig mot det. Men man märker det med en svart bakgrundsbild.

Märkte inget när jag surfade eller spelade warzone så det är bra.

Edit: Gick och titta igen nu på morgonen och det verkar faktiskt vara lite BLB. Det jag ser är nog mer glow från nedre högra hörnet, lite från övre högra hörnet. Men vänster upp är där ingenting. Där är dock inga döda pixlar vilket jag är glad för.

Ska sitta lite med den ikväll igen och se.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Medlem

@misr: Då är det nog bara jag som har otur med mina IPS skärmar :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av misr:

Glow kommer man inte ifrån i och med IPS men BLB behöver man verkligen inte ha... Har två Dell-IPS hemma utan någon som helst BLB.

Har två Dell-skärmar och en Philips IPS-panel, ingen BLB.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

PG279QZ köpte jag med.

BLB var över hela höger sidan. Lämnade in samma dag, ska få en ny.
Är det samma problem då vet jag inte om jag vill behålla det.

Värst var det när man kollade på netflix och vid svart scen.

fel bokstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av misr:

Glow kommer man inte ifrån i och med IPS men BLB behöver man verkligen inte ha... Har två Dell-IPS hemma utan någon som helst BLB.

Vad är skillnaden mellan glow och BLB?

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet så kan IPS skärmar ha överdriven BLB precis när de är nya. Så var min DELL skärm. Kommer ihåg jag var sjukt besviken men den lugna ner sig inom nån vecka och blev ytterligare bättre efter jag kalibrerat den. Nu är BLB fullt hanterbar och har så varit i snart 10 år. Kanske kan vara så med den här Asus skärmen också?

Eller är det bara så de har dålig QC och exemplarvariationen är så stor?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epsilon:

PG279QZ köpte jag med.

BLB var över hela höger sidan. Lämnade in samma dag, ska få en ny.
Är det samma problem då vet jag inte om jag vill behålla det.

Värst var det när man kollade på netflix och vid svart scen.

Mest höger sida här också. Hur starkt var det på din? Kanske svårt att beskriva i text. Men vore bra att veta om min har mycket eller lite i jämförelse med andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Vad är skillnaden mellan glow och BLB?

https://www.limscave.com/reduce-ips-glow

Backlight bleed beror på att ljus läcker runt kanterna på panelen, är konstant oberoende av hur du flyttar huvudet men varierar när du trycker på skärmens kanter.
IPS glow är en konsekvens av paneltekniken och varierar beroende på hur du flyttar huvudet. Tydligast i hörnen och starkast i de hörn som är längst ifrån ögonen, försvinner helt eller nästan helt när du flyttar huvudet så det är rakt framför respektive hörn.

Eftersom IPS glow inte förekommer på TN-paneler är det många som inte har någon tidigare erfarenhet av det och felaktigt kallar det BLB.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av LulleK:

Vad är skillnaden mellan glow och BLB?

https://www.limscave.com/reduce-ips-glow

Blb är typ dålig skärmkantisolering mellan "ljusskiktet" och "färgskiktet", medan glow är hur kristallerna i IPS-tekniken funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

https://www.limscave.com/reduce-ips-glow

Backlight bleed beror på att ljus läcker runt kanterna på panelen, är konstant oberoende av hur du flyttar huvudet men varierar när du trycker på skärmens kanter.
IPS glow är en konsekvens av paneltekniken och varierar beroende på hur du flyttar huvudet. Tydligast i hörnen och starkast i de hörn som är längst ifrån ögonen, försvinner helt eller nästan helt när du flyttar huvudet så det är rakt framför respektive hörn.

Eftersom IPS glow inte förekommer på TN-paneler är det många som inte har någon tidigare erfarenhet av det och felaktigt kallar det BLB.

Aha, då är det nog mest glow jag har på min. Liiite bleed, men mest glow.