Permalänk
Medlem

Söker råd för datorbygge

Hej!

Jag har några frågor om delar till datorbygge:

- Vad finns det för schyssta prisvärda power supplys, och vilken effekt behövs? Jag kommer bara ha ett grafikkort. Antagligen en RX 5700 XT eller 2060 Super.

- Angående M.2. Är det mest värt att köpa en snabb 500GB (typ Samsung 970 EVO Plus) eller en långsammare, men med 1TB utrymme (typ Crucial P1). De kostar ungefär lika mycket.

- Finns det vissa tillverkare som gör bättre RAM-minnen än andra? Eller är det bara att ta något, typ Corsair Vengeance LPX, som verkar finnas lite överallt?

Ha det bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Hej!

Jag har några frågor om delar till datorbygge:

- Vad finns det för schyssta prisvärda power supplys, och vilken effekt behövs? Jag kommer bara ha ett grafikkort. Antagligen en RX 5700 XT eller 2060 Super.

Ett kvalitativt nätaggregat är ett prisvärt nätaggregat. Köper du ett bra så kan du ha det i 10år då blir de få hundralapparna extra väldigt lite över tid jämnfört med ifall du köper ett som bara håller 3-4år. Kika på ex. Seasonic GX 650w.

Skrivet av LulleK:

- Angående M.2. Är det mest värt att köpa en snabb 500GB (typ Samsung 970 EVO Plus) eller en långsammare, men med 1TB utrymme (typ Crucial P1). De kostar ungefär lika mycket.

Högre hastigheter på nVME SSD är att föredra för operativsystem och vissa spel samt program tar nytta av det. Vet inte vad du ska använda datorn till men du kommer troligtvis inte märka av någon skillnad i teoretiska läs-/skrivhastigheter över 1800-2000 MB/s. Se istället till att köpa en M2 med bra kvalité till ett bra pris.

Skrivet av LulleK:

- Finns det vissa tillverkare som gör bättre RAM-minnen än andra? Eller är det bara att ta något, typ Corsair Vengeance LPX, som verkar finnas lite överallt?
Ha det bra!

Du bör köpa internminnen som är rätt för den processor du har valt. Bättre minnen ger bättre CPU prestanda till en viss nivå. Man kan köpa väldigt dyra minnen som bara marginellt förbättrar prestanda och sedan själv ändra frekvens och minnestimings med andra ord att man överklockar minnen men det ger ofta marginella förbättringar.

Kom gärna med mer info om hela systemet och din budget så blir det lättare att ge ett utförligt svar.

Mvh,

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Hej!

Jag har några frågor om delar till datorbygge:

- Vad finns det för schyssta prisvärda power supplys, och vilken effekt behövs? Jag kommer bara ha ett grafikkort. Antagligen en RX 5700 XT eller 2060 Super.

- Angående M.2. Är det mest värt att köpa en snabb 500GB (typ Samsung 970 EVO Plus) eller en långsammare, men med 1TB utrymme (typ Crucial P1). De kostar ungefär lika mycket.

- Finns det vissa tillverkare som gör bättre RAM-minnen än andra? Eller är det bara att ta något, typ Corsair Vengeance LPX, som verkar finnas lite överallt?

Ha det bra!

* När du väljer PSU kolla vad GPU-tillverkaren rekommenderar. Välj ett erkänt bra märke med hög effektivitet, du kommer ha det i många år. FSP och Seasonic är säkra kort.

* Du kommer inte märka någon stor skillnad i praktiken.

* Välj minnen som finns med på moderkortstillverkarens lista över godkända minnen.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av LulleK:

Antagligen en RX 5700 XT eller 2060 Super.

Fördelar Nvidia

  • Gsync. Lite bättre än Freesync.

    VRR justerar skärmens uppdateringsfrekvens, inom ett bestämt intervall, efter hur många bilder grafikkortet kan producera.
    Synksoppan med G-Sync och Freesync – SweClockers reder ut begreppen artikel

    G-Sync funkar i regel bättre än Freesync.
    Det finns inget litet intervall inom vilket G-Sync funkar utan G-Sync funkar från 0FPS till skörmens högsta uppdateringsfrekvens.

    G-Sync VS Freesync
    Freesync
    G-Sync

    Man kan aktivera Gsync på en Freesync skärm med VESA Adaptive Sync.
    Det funkar bättre på vissa skärmar än på andra. Vissa funkar lika bra med G-sync som Freesync
    Nvidia har certifierat ett par skärmar som de tycker fu kar tillräckligt bra som G-Sync Compatible.

    Gsync på Freesync skärm med VESA Adaptive Sync på specifika skärmar.

    G-Sync Compatible
    G-sync på Freesync skärm med VESA Adaptive Sync
    VRR Input lag

    Nvidia Fast Sync har lägre input lag än V-Sync, Freesync & Gsync. Nvidia Fast Sync lägger till en Last Rendered Buffer istället för att ändra uppdateringsfrekvensen på skärmen, så det funkar med alla skärmar. Det är egentligen tänkt att användas i kombination med G-Sync när grafikkortet renderar bilder i en högre takt än skärmens uppdateringsfrekvens.

    Nvidia Fast Sync
    VRR: VESA Adaptive Sync, HDMI VRR, Freesync & G-Sync
  • Compute Unified Device Architecture (CUDA)

  • NVENC. Bättre kvalité än AMD VCE.

    NVENC VS VCE
  • Tensor Cores till Deep Learning.

  • Ray Tracing (RT) Cores för strålspårning.

Fördelar AMD

  • Freesync. Finns på fler & billigare skärmar.

    VRR justerar skärmens uppdateringsfrekvens, inom ett bestämt intervall, efter hur många bilder grafikkortet kan producera.
    Synksoppan med G-Sync och Freesync – SweClockers reder ut begreppen artikel

    G-Sync funkar i regel bättre än Freesync.
    Det finns inget litet intervall inom vilket G-Sync funkar utan G-Sync funkar från 0FPS till skörmens högsta uppdateringsfrekvens.

    G-Sync VS Freesync
    Freesync
    G-Sync

    Man kan aktivera Gsync på en Freesync skärm med VESA Adaptive Sync.
    Det funkar bättre på vissa skärmar än på andra. Vissa funkar lika bra med G-sync som Freesync
    Nvidia har certifierat ett par skärmar som de tycker fu kar tillräckligt bra som G-Sync Compatible.

    Gsync på Freesync skärm med VESA Adaptive Sync på specifika skärmar.

    G-Sync Compatible
    G-sync på Freesync skärm med VESA Adaptive Sync
    VRR Input lag

    Nvidia Fast Sync har lägre input lag än V-Sync, Freesync & Gsync. Nvidia Fast Sync lägger till en Last Rendered Buffer istället för att ändra uppdateringsfrekvensen på skärmen, så det funkar med alla skärmar. Det är egentligen tänkt att användas i kombination med G-Sync när grafikkortet renderar bilder i en högre takt än skärmens uppdateringsfrekvens.

    Nvidia Fast Sync
    VRR: VESA Adaptive Sync, HDMI VRR, Freesync & G-Sync
  • OpenCL. Mycket mer effektivt på AMD Radeon.

  • VCE.

RX 5700XT

Radeon RX 5700 XT VS RTX 2070 Super

SweClockers AMD Radeon RX 5700 och RX 5700 XT "Navi"

Fördelar

  • Bra spelprestanda för klassen

  • Konkurrenskraftigt pris

  • Godkänd effektivitet

  • PCI Express 4.0

Radeon RX 5700 XT

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är ett riktigt prisvärt 5700 XT. I klass med det mycket populära SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC.

SweClockers Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC
Fördelar

  • Utmärkt spelprestanda

  • Vettig kylarlösning

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil delar på förstaplatsen med SAPPHIRE Radeon RX5700 XT Nitro+ 8G OC om bäst kylning av AMD Radeon RX 5700 XT.

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Dragon är riktigt bra. Ett av de bästa för Mini-ITX eftersom att det bara tar upp två PCIe platser.

Powercolor Radeon RX 5700 8GB Red Dragon

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Dragon

Skrivet av LulleK:

- Vad finns det för schyssta prisvärda power supplys

Beror på din budget.

Skrivet av LulleK:

vilken effekt behövs?

500W är vad som behövs.

Men du vill i regel ligga kring 50% belastning av nätaggregatets högsta effekt när datorn belastas tungt då nätaggregatet är som mest effektivt där. Så 650W borde vara lagom.

Skrivet av LulleK:

- Angående M.2. Är det mest värt att köpa en snabb 500GB (typ Samsung 970 EVO Plus) eller en långsammare, men med 1TB utrymme (typ Crucial P1). De kostar ungefär lika mycket.

Du lär inte märka någon större skillnad vid daglig användning. Även SATA SSD:er känns kvicka. Kingston A2000 1TB är på bra rea om du vill ha ett mellanting.

I spel är skillnaden ingen

PCIe 4.0 SSD
NVMe VS SATA

Skrivet av LulleK:

- Finns det vissa tillverkare som gör bättre RAM-minnen än andra? Eller är det bara att ta något, typ Corsair Vengeance LPX, som verkar finnas lite överallt?

Micron Technology, Samsung Semiconductor & SK Hynix är de tre tillverkarna av minneschip till RAM som finns.
I princip alla tillverkare av RAM stickor använder sig av minneschip från alla tillverkarna så tillverkaren av RAM stickor spelar ingen större roll. ADATA, Corsair, Crucial m.fl. har livstidsgaranti.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Då tolkar jag det som att 1TB (men långsammare) M.2 är bätte än en snabbare men med 500GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Fördelar Nvidia

Fördelar AMD

RX 5700XT

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är ett riktigt prisvärt 5700 XT. I klass med det mycket populära SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC.
https://komponentkoll.se/bild/Ixbqy.png
SweClockers Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC
Fördelar

  • Utmärkt spelprestanda

  • Vettig kylarlösning

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat

https://inetimg.se/img/awards/swec-bra-produkt.png
https://youtu.be/5McVc0SQMHU?t=201

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Dragon är riktigt bra. Ett av de bästa för Mini-ITX eftersom att det bara tar upp två PCIe platser.
https://youtu.be/UdXxgosBQVY

https://youtu.be/3NmExnu-j2s?t=360

Powercolor Radeon RX 5700 8GB Red Dragon
https://youtu.be/P2By35hF9oo?t=503

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Dragon

Beror på din budget.

500W är vad som behövs.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/16803?key=976f7ced724c9b37c869c82279664203
Men du vill i regel ligga kring 50% belastning av nätaggregatets högsta effekt när datorn belastas tungt då nätaggregatet är som mest effektivt där. Så 650W borde vara lagom.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/18527?key=f08e4691db55ed3b1101b46539c74584

Du lär inte märka någon större skillnad vid daglig användning. Även SATA SSD:er känns kvicka. Kingston A2000 1TB är på bra rea om du vill ha ett mellanting.

https://youtu.be/YcCkcbNY0TM

https://youtu.be/V3AMz-xZ2VM

https://youtu.be/4DKLA7w9eeA

https://youtu.be/B9OH7Mf6uKk

NVMe VS SATA

Micron Technology, Samsung Semiconductor & SK Hynix är de tre tillverkarna av minneschip till RAM som finns.
I princip alla tillverkare av RAM stickor använder sig av minneschip från alla tillverkarna så tillverkaren av RAM stickor spelar ingen större roll. ADATA, Corsair, Crucial m.fl. har livstidsgaranti.

Jag har beställt en skärm, som jag ser nu har G-sync. Är det mer värt att köra på 2060 Super då, trots att 5700 XT egentligen är lite snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Tack för era svar. Då tolkar jag det som att 1TB (men långsammare) M.2 är bätte än en snabbare men med 500GB?

I 9 fall av 10, yes, det beror lite på vad du använder datorn till. Men t.ex. for spel/media/enklare arbete så absolut.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Jag har beställt en skärm, som jag ser nu har G-sync. Är det mer värt att köra på 2060 Super då, trots att 5700 XT egentligen är lite snabbare?

Vilka typer av spel kör du oftast? För nya AAA titlar i högre upplösningar kan det absolut vara värt det, men om du mest spelar CS/PUBG/APEX/Valorant etc i 1080p så kommer du nog inte ha G-sync activerat ändå.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

I 9 fall av 10, yes, det beror lite på vad du använder datorn till. Men t.ex. for spel/media/enklare arbete så absolut.

I vilka fall kan det vara bättre med mer hastighet? Funderar på ifall det är något jag kommer göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Vilka typer av spel kör du oftast? För nya AAA titlar i högre upplösningar kan det absolut vara värt det, men om du mest spelar CS/PUBG/APEX/Valorant etc i 1080p så kommer du nog inte ha G-sync activerat ändå.

Jag kommer nog spela både och, i 1440p. Är 2060 super med G-sync bättre än 5700xt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

I vilka fall kan det vara bättre med mer hastighet? Funderar på ifall det är något jag kommer göra

Om man flyttar väldigt stora filer väldigt ofta.

Skrivet av LulleK:

Jag kommer nog spela både och, i 1440p. Är 2060 super med G-sync bättre än 5700xt?

Det blir nog väldigt subjektivt beroende på spel och upplösning. Det kommer prestera relativt lika, spontant så tror jag att du får lite mer prestanda från 5700Xt men att det kan bli lite meckigare att få adaptive sync att fungera än med 2060 super. Men jag skjuter nog ut mig från rådgivandet här eftersom det finns många SweC användare som vet mer.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Om man flyttar väldigt stora filer väldigt ofta.

Det blir nog väldigt subjektivt beroende på spel och upplösning. Det kommer prestera relativt lika, spontant så tror jag att du får lite mer prestanda från 5700Xt men att det kan bli lite meckigare att få adaptive sync att fungera än med 2060 super. Men jag skjuter nog ut mig från rådgivandet här eftersom det finns många SweC användare som vet mer.

Okay, tack