Permalänk
Medlem

Rekommenderation 82" 4k 120hz

Hej!
Letar efter en 82-86" tv med stöd för 120hz i 4k med ev gsync/freesync då jag primärt kommer köra Xbox One x och kommande PS5 med krav på HDR såklart.

Förstår att Xbox One X ej kan leverera 120hz i 4k pga hårdvara, men har gärna förutsättningar att köra PC rigg i framtiden som klarar det.

TVn kommer hänga i vardagsrum med ljusinsläpp (svårt att mörklägga) och soffan gör att betraktningsvinkeln blir primärt framifrån (inga som sitter vid sidorna och betraktar TVn).

Budget ca 24k SEK

Har just nu kikat på följande modeller som inte levererar på allt ovan.

Samsung QE82Q60R + Q90R modell (finns ej i 82")
LG 86UN85006LA

Men önskar gärna rådfråga herrskapet på Swec 🍻

Mvh V

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Samsungen så den går att få några tusenlappar billigare.
Är sedan tidigare inte heller någon större fan av LGs LCD-tv då de haft problem med banding som åtminstone jag stört mig på.

Permalänk
Medlem

Tänk på att vad tillverkaren anger som TV:ns uppdateringsfrekvens och vad TV:n faktiskt kan ta emot för signal oftast skiljer sig. Samsung-modellen du kollat på kan t.ex. ta emot 2560x1440@120Hz men inte 4K@120Hz enligt manualen, och vad LG:n klarar kan jag inte hitta så mycket om (vilket betyder att det är väldigt osannolikt att den klarar 4K@120Hz).

Se t.ex. denna tråd för lite diskussion om vilka TV-apparater som faktiskt klarar 4K@120Hz.

Permalänk
Medlem

Samsung tvn klarar endast 4k@60Hz. LGn vet jag inte men antagligen samma. Vad jag vet är det endast senare OLEDs som fixar 4k@120Hz, speciellt då LGs modeller från 2019.

Edit: även de allra dyraste toppmodellen från Samsung?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Tackar och bockar för alla svar 🍻

Permalänk
Medlem

Jag sitter på just den Samsung tvn:n idag. Spelar inte direkt någonting just nu på den (kanske ändras med de nya konsolerna), och tycker bilden är trots allt rätt bra ändå, inte lika bra som man skulle kunna få med OLED.

Värt att tänka på när du går upp till den här storleken av tv är:

  • Det blir snabbt problematiskt att hitta en vettig tv-bänk som inte kostar skjortan, så det är lättare att skruva upp på väggen

  • Tänk på att tv:n klockar in på nästan 50kg om du ska skruva upp den, så tänk gärna en gång för mycket än för lite

  • Undvik apparna som går att installera i TVn. Visst de fungerar bra och så, men det är helt galet hur mycket den försöker ringa hem konstant (anrop som blockeras av min dns idag).

Oavsett så är jag nöjd med mitt köp, och du skulle troligtvis bli det också om det inte är ett absolut måste för 4k och 120hz (60 räcker långt)

Permalänk
Medlem

Jag läste på om HDMI 2.1 + 4k @ 120hz i tråden ovan. Förstår nu att jag antingen får vänta ett bra tag för en TV med dessa specar (budget lär inte räcka f.ö)

Jag fokuserar således på 4K @ 60hz med bästa paneltyp för vardagsrummet (ljust) och betraktningsvinkeln framifrån.

🍻

Permalänk
Medlem

Ja det du vill ha räcker inte budgeten till, just nu är väl den här för 65k närmast
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153725/lg-77-cx-...

Lite för liten dock...

Permalänk
Medlem

Kan inte säga mycket mer än detta. https://www.sweclockers.com/artikel/25587-teknikstund-kop-int...
Om du absolut nu måste ha en tv i närmsta framtiden, kolla på 2019 år modeller. Om du nöjer dig med 77 tum uppfyller denna dina önskemål https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/oled/lg-oled77c9pla/.... Det vill säga hdmi 2.1. 4k 120hz. earc

Om du vill ha 80+ skulle jag kollat på https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/uhd-tv-led-tv/sony.... Dock får du nöja dig med 4k 60hz

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av vbs1214:

Jag läste på om HDMI 2.1 + 4k @ 120hz i tråden ovan. Förstår nu att jag antingen får vänta ett bra tag för en TV med dessa specar (budget lär inte räcka f.ö)

Jag fokuserar således på 4K @ 60hz med bästa paneltyp för vardagsrummet (ljust) och betraktningsvinkeln framifrån.

🍻

Nä, du lär nog inte få en TV som motsvarar dina krav, speciellt inte med tanke på din budget, men frågan är om du ändå inte vunnit priset som årets optimist

Om du inte haft en så stor TV tidigare, tänk på att desto större TV du har, desto mer kräver den hög kvalité på det som visas för att inte problemen ska synas. Med det sagt ska jag inte påstå att jag lever som jag lär på något sätt, men det hindrar mig ändå inte från att säga kloka saker som om jag gjorde det

Tänk även på att för spel, beroende på vilka spel det nu är, så kan 120 hz i en lägre upplösning vara minst lika bra som 60 hz i en högre. Främst då den typen där de går undan, typ shooters. Tänk även på att om du sitter nog nära en stor skärm så får du tittvinklar även "inom skärmen" och inte bara från sida. Typ om du sätter dig 2 meter framför en 82" TV som har problem med tittvinklarna lär du märka det även om du skulle sitta precis rakt framför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tänk även på att för spel, beroende på vilka spel det nu är, så kan 120 hz i en lägre upplösning vara minst lika bra som 60 hz i en högre.

Nej nej nej. Har själv en C9 och kan inte hitta ett spel eller fall där jag skulle välja 1440p 120hz över 4k 60hz och detta gäller även CS. Allt ser fruktansvärt ut i 1440p eller 1080p.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Nej nej nej. Har själv en C9 och kan inte hitta ett spel eller fall där jag skulle välja 1440p 120hz över 4k 60hz och detta gäller även CS. Allt ser fruktansvärt ut i 1440p eller 1080p.

Nyckeln till framgång är att stänga av skalningen. I synnerhet spel som CS där man måste ha bra överblick snabbt är, enligt mig, helt ospelbart i 55" eller större. Och i 60 hz. Däremot i något som motsvarar typ 27" i 1440p@120 hz, då börjar vi snacka. I synnerhet med OLEDens snabba pixelrespons. Ja ja ja med andra ord

Sen har det så klart en viss påverkan om man sitter typ 40 cm eller 4 meter ifrån TVn, men jag sitter typ 80 cm från min 55" på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nyckeln till framgång är att stänga av skalningen. I synnerhet spel som CS där man måste ha bra överblick snabbt är, enligt mig, helt ospelbart i 55" eller större. Och i 60 hz. Däremot i något som motsvarar typ 27" i 1440p@120 hz, då börjar vi snacka. I synnerhet med OLEDens snabba pixelrespons. Ja ja ja med andra ord

Sen har det så klart en viss påverkan om man sitter typ 40 cm eller 4 meter ifrån TVn, men jag sitter typ 80 cm från min 55" på skrivbordet

Vad du skrev är bitvis sant imo. Dock måste du tänka på användningsområdet. Kan inte tänka mig att ts vill köpa en tv med 80+ tum för att i hans fall spela spela 1440 hz på en 50 tum

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Vad du skrev är bitvis sant imo. Dock måste du tänka på användningsområdet. Kan inte tänka mig att ts vill köpa en tv med 80+ tum för att i hans fall spela spela 1440 hz på en 50 tum

Mitt svar var dock till dig och andra som kör låg upplösning uppskalat vilket så klart inte alltid blir så kul. Gjorde det själv en gång i tiden innan jag såg ljuset