Moderkort i Intels 400-serie drabbas av Ethernet-bugg

Permalänk
Melding Plague

Moderkort i Intels 400-serie drabbas av Ethernet-bugg

Uppdaterad: En bugg i nätverkskretsen för 2,5 Gbps Ethernet leder till försämrad nätverksprestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De sänker väl priserna på dessa som lanseras utan åtgärden på plats? Då man måste ställa ner till 1Gbit.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Känner jag helt ärligt kan inte bry mig personligen men tråkigt att dessa buggar kommer. För de som sattsat på att köra 2.5 Gbps dvs.

Permalänk
Medlem

Klappar med händerna.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag är helt 100 på dom sänker priserna på dom moderkorten

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Ett elakt spöke som kommer hemsöka supporttrådar i år framöver? Folk som har en dator som fungerar finfint tills de bytt ut routern därhemma år 2026 och ställer sig frågan om varför nätverket började krångla.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Något säger mig att Intel Core 10000 "Comet Lake-S är försenad.

Knäpptyst på internet senaste dagarna med förväntad release nu på torsdag (1,5 dag kvar). Ryktern och läckor brukar florera på högvarv vid denna tidpunkt.

Har inte hört något alls om Comet Lake-S senaste 4-5 dagarna, vilket känns märkligt med så här nära inpå release.
Kanske har att göra med moderkortsbuggar, stängda gränser och corona. Får se om 30 april faktiskt stämmer. Blir allt mer skeptisk för varje dag och timma som går utan läckor.

Permalänk

Tråkigt med en sån utrullning av 2,5Gbps.Men varför bara 2,5Gbps när även 5Gbps går under samma standard? Känns som att de ska mjölkas lite här också.

Tillägg: Det gäller alltså hela branschen, inte bara Intel. Att när det nu går att få det skalbart med hastigheterna 1(arv), 2.5 eller 5Gbps på samma kablage (cat5e, cat6 eller bättre) samma kontakt (RJ45/8P8C) samma standard (802.3bz (& 802.3cb)), men fortfarande inte inför både dessa hastigheter direkt, utan bara den lägre. Då tänker jag att samtliga aktörer i tystnad gör detta medvetet. Då får det ju sälja fler/mer grejer till konsument.
Att vi som konsumenter fortafrande inte kan köpa rimligt prissatta 10Gbps-produkter talar också för att de, alltså hela branschen, medvetet håller tillbaka konkurensprisättningen för att kunna håva in i största möjliga mån.
Branshkartel - ett nygammalt kanske?

Tillägget
Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem

Tråkigt.
När det äntligen ska komma nätverk snabbare än 1 Gbit till konsumentvänliga priser så funkar det inte.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

/Vzano - Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Oturligt, men skit händer, och det är ändå ingen jätteskillnad mellan 1 och 2,5 Gbit/s. Personligen surar jag istället över att 10 Gbit/s fortfarande inte är konsumentstandard.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Rätt pinsamt att de (uppenbarligen) inte testat bättre, då throughputen (enligt dem själva) kan sjunka rätt drastiskt, och det är inte direkt ovanliga styrenheter som nämns som anslutningsexempel heller.

Netgear-switchar (även om 2.5+Gbps-modellerna är lite mer ovanliga) och Aquantia/Marvell AQC107 finns ju att hitta lite överallt.

Suck, hade hoppats på att det var dags för lite snabbare Ethernet på bred front snart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Surt sa räven men det finns ju ex 5Gbps Ethernet kort för ca 700 spänn som passar dom flesta moderkorten.
Computersalg Marvell AQtion

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Surt sa räven men det finns ju ex 5Gbps Ethernet kort för ca 700 spänn som passar dom flesta moderkorten.
Computersalg Marvell AQtion

Jo, det finns ju lite olika varianter på nätverkskort som inte är så extremt dyra iaf.
Verkar ju vara svårare med switchar isf...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Tur att man kör trådlöst med Asus som förvisso har en prestandabugg i Win 10 som måste åtgärdas med tyska drivrutiner, men annars så!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Oturligt, men skit händer, och det är ändå ingen jätteskillnad mellan 1 och 2,5 Gbit/s. Personligen surar jag istället över att 10 Gbit/s fortfarande inte är konsumentstandard.

2,5ggr är inte fy skam. 10Gb var väl för dyrt o komplext för konsumentledet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defender:

Surt sa räven men det finns ju ex 5Gbps Ethernet kort för ca 700 spänn som passar dom flesta moderkorten.
Computersalg Marvell AQtion

Kortet är PCIe 2.0 1x, vilket bara har en bandbredd av 500 MB/s (4000 Mb/s) i vardera riktning. Det kortet borde väl i så fall rimligen vara flaskhalsat av PCIe-bussen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kortet är PCIe 2.0 1x, vilket bara har en bandbredd av 500 MB/s (4000 Mb/s) i vardera riktning. Det kortet borde väl i så fall rimligen vara flaskhalsat av PCIe-bussen?

Jepp, så är det ju rimligen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kortet är PCIe 2.0 1x, vilket bara har en bandbredd av 500 MB/s (4000 Mb/s) i vardera riktning. Det kortet borde väl i så fall rimligen vara flaskhalsat av PCIe-bussen?

Kretsen som används stöder dock PCI-e 3.0, så jag tippar att det står fel.
https://www.marvell.com/content/dam/marvell/en/public-collate...

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kortet är PCIe 2.0 1x, vilket bara har en bandbredd av 500 MB/s (4000 Mb/s) i vardera riktning. Det kortet borde väl i så fall rimligen vara flaskhalsat av PCIe-bussen?

Nej det är det inte. Står fel på computersalg.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd

Som tur är verkar det ju vara specifika situationer och modeller där buggen uppstår?
Oavsett så kommer ju de mer påkostade moderkorten med 5Gbps portar etc!
T.ex på mitt Asus Maximus XI Extreme så finns det en Aquantia 5Gb port.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deppan:

Kretsen som används stöder dock PCI-e 3.0, så jag tippar att det står fel.
https://www.marvell.com/content/dam/marvell/en/public-collate...

Skrivet av Defender:

Nej det är det inte. Står fel på computersalg.

Det var det jag trodde först också, så jag kollade på tillverkarens hemsida, där står samma sak. "PCIe interface: PCIe Gen 2 x1"

https://shop.qnap.com/index.php?route=product/product&product...

Men det är så klart möjligt att tillverkaren också har fel. Om kretsen stödjer PCIe 3.0 t.ex.

Permalänk
Medlem

Kollade också i går och såg samma sak. Så man får bara ut som mest ca 80 procent av 5 Gbps.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det var det jag trodde först också, så jag kollade på tillverkarens hemsida, där står samma sak. "PCIe interface: PCIe Gen 2 x1"

https://shop.qnap.com/index.php?route=product/product&product...

Men det är så klart möjligt att tillverkaren också har fel. Om kretsen stödjer PCIe 3.0 t.ex.

På sidan står det ju PCIe interface: PCIe Gen 3.0 x1. Sen när man lägger den i varukorg står det PCIe interface: PCIe Gen 2 x1.
Tror det står fel på deras sida. Ska kontakta dom o kolla.

Edit: det är ju likadant med 10G.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB