GOG Galaxy 2.0 stöder prenumerationer på speltjänster

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Jag trodde i början att dom typ skulle köra Steam eller EGL i en VM, så att man slapp ha alla installerade.

Hade kunnat vara en snygg lösning iofs men svårare att hantera. Speciellt när man ska skicka igenom grafikkortet, sånt kan vara lite pyssligare. Men kanske finns smidigare lösningar idag än förr när man fick köra exempelvis ESXi med komponenter som klarade GPU Passthrough. Jag är aningen ouppdaterad på vad som hänt de två senaste åren på området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

@lappen81: Knappast. Om Galaxy kräver att jag har Steam installerat kan jag lika gärna starta spelet som vanligt. Fördelen hade varit just om jag kunnat avinstallera alla klienter och sköta allt via Galaxy.

Du har ju samma funktion i Steam du kan lägga till spelen manuellt men det kräver att resp launcher startas , den enda skillnaden är att Galaxy 2.0 automatsynkar in allting med metadata det är frivilligt att använda den funktionen.

Utöver det så har man tidigare kunnat ladda ner spel från gog https://www.gog.com/downloader , rätt säker på att Galaxy 1.0 inte fanns som ett krav då, detta uppfyllde på den tiden ditt krav.

Så för att summera
- Köp dina spel på GOG, eller någon annanstans där du kan launcha via exe fil, använd Galaxy 2.0 som är gog's launcher om du vill (använder du synk, synka bara in spel från DRM fria alternativ exvis humble bundle till galaxy launchern tror att det senare funkar men har inte testat) alt lägg till spelen manuellt. Eller använd en tredjeparts launcher
- Undvik steam , uplay , origin, blizzards launcher, mfl det uppfyller inte din kravställning och återigen detta är dina krav så länge du inte ändrar din kravställning kan du maila valve direkt och avsluta ditt konto.

Permalänk
Medlem

Jag har använt denna sedan betan startade. Har varit felfri med undantag för några veckor i vintras när den hängde sig om jag hade öppen den för länge.

Jag har snart 700 spel på många olika plattformar, så det är riktigt smidigt att få allt samlat på GOGs variant.

Nej, det är ingen launcher som tar bort behovet av alla andra, men för mig tillför den tillräckligt för att jag alltid ska utgå från den. Jag testade playnite tidigare, men nu klarar GoG samma sak.

Sen är det trevligt att se kompisar som är online på Steam. Om det kom en tjänst som samlade alla för att smidigt kunna chatta, så hade det varit ännu trevligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Playnite är väl inte helt olik men jag ser själv ingen större vits med den när Galaxy finns personligen.

Jag ser gärna att GOG Galaxy 2 blir en lyckad satsning, främst för att jag tycker den är mycket snyggare, men än så länge har den några kritiska problem.

  • Hela klienten är "DRMad". Säkert ett tillfälligt problem, men just nu får jag upp att anslutningen till servern har brutits, och klienten kommer därför avslutas. Oacceptabelt. Jag ska kunna spela utan Internet-anslutning om det så är. Inloggning bör vara valfritt överhuvudtaget.

  • Steam-integrationen är gigantisk gråzon ur säkerhetssynvinkel och bryter i princip mot Steams användaravtal. De använder inte Steams API utan scrapar HTML. Samtidigt så tar CDPR inget ansvar eftersom "det är ett tredjepartstillägg".

  • Mer subjektivt så tycker jag det är för mycket community-trams. (och det lär bli mer) "Spel som andra spelar", achievements, ratings. Ja, till och med friends list. Jag vill ha ett kompetent verktyg för att hantera mina spel. Varken mer eller mindre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag gillar Galaxy 2.0, och synkar mot alla (stora) plattformar jag har spel på; Steam, Uplay och Origin. Det är super att ha allt samlat på ett ställe, och t.ex. kunna använda samma taggar oberoende av plattform.

Steams klient har betydligt mer kött på benen, men Galaxy 2.0 är good enough.

Det enda egentligt negativa är väl att synkintegrationerna (åtminstone de communitydrivna) inte alltid fungerar problemfritt (pga att de kan förlora kontakten), än så länge.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Jag ser gärna att GOG Galaxy 2 blir en lyckad satsning, främst för att jag tycker den är mycket snyggare, men än så länge har den några kritiska problem.

  • Hela klienten är "DRMad". Säkert ett tillfälligt problem, men just nu får jag upp att anslutningen till servern har brutits, och klienten kommer därför avslutas. Oacceptabelt. Jag ska kunna spela utan Internet-anslutning om det så är. Inloggning bör vara valfritt överhuvudtaget.

  • Steam-integrationen är gigantisk gråzon ur säkerhetssynvinkel och bryter i princip mot Steams användaravtal. De använder inte Steams API utan scrapar HTML. Samtidigt så tar CDPR inget ansvar eftersom "det är ett tredjepartstillägg".

  • Mer subjektivt så tycker jag det är för mycket community-trams. (och det lär bli mer) "Spel som andra spelar", achievements, ratings. Ja, till och med friends list. Jag vill ha ett kompetent verktyg för att hantera mina spel. Varken mer eller mindre.

Ja, Steamintegrationen är ju som den är. Blir väl inte direkt förvånad om Valve skulle lägga in sitt veto förr eller senare.

Communitytramset kan sticka och brinna, men jag använder det inte överhuvudtaget så det spelar ingen egentlig roll för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Bra grejer!

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Gillar att saker o ring samlas under ett parasoll. Får se ti o skaffa det när man återvänder ti PC-världen.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Hur menar du? Jag har inte djuptdykt i den så alla infallsvinklar är intressanta

Det första som händer när jag klickar på själva spelikonen är att Gog Galaxy startar och dyker upp på skärmen. Sen startar spelet, och det kommer en sån där liten sidoinflikning från Gog Galaxy om att "du kan göra det och det medan du spelar". Förresten är det inte alltid som spelet startar så värst direkt, för Gog Galaxy ska synka savefiler från molnet först innan den tycker att spelet ska starta.

Förut gick det att ladda hem spelen utan launcher genom att gå in på en viss obskyr sektion på Gogs hemsida. Men den luckan verkar de nu ha täppt till i sin iver att alla spelare ska få uppleva lite bloatedhet.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Du behöver inte ha den installerad ens, till skillnad från alla övriga klienter. Du kan fortfarande plocka hem dina spel via webbläsaren från gog.com.

Just denna punkt är något övriga klienter bör ta efter också.

Jag påstod just ovanför motsatsen märkte jag, jag kanske bara baserar det på att den gamla länken som folk tipsat om inte längre funkar. Har du någon länk till nerladdningssida utan launcher?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Det första som händer när jag klickar på själva spelikonen är att Gog Galaxy startar och dyker upp på skärmen. Sen startar spelet, och det kommer en sån där liten sidoinflikning från Gog Galaxy om att "du kan göra det och det medan du spelar". Förresten är det inte alltid som spelet startar så värst direkt, för Gog Galaxy ska synka savefiler från molnet först innan den tycker att spelet ska starta.

Förut gick det att ladda hem spelen utan launcher genom att gå in på en viss obskyr sektion på Gogs hemsida. Men den luckan verkar de nu ha täppt till i sin iver att alla spelare ska få uppleva lite bloatedhet.

Aha, då är jag med.
Det är inget jag upplevt men jag brukar vara rätt snabb att slå av allt sånt i inställningar.
Som du säger så ska ju det fungera så smidigt som möjligt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Jag påstod just ovanför motsatsen märkte jag, jag kanske bara baserar det på att den gamla länken som folk tipsat om inte längre funkar. Har du någon länk till nerladdningssida utan launcher?

Du går till www.gog.com och sedan loggar du in på ditt konto du har hos dem.
Sedan när du väl är inloggad så klickar du på ditt namn/profil och väljer där spel. Där har du hela ditt spelbibliotek från GOG. Tryck på valfritt spel, ladda ned, installera, voila.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

GOG.com är nog den enda spelplattformen som jag tycker verkar tillföra något vettigt i spelvärlden just nu.

Alla andra är fullt upptagna med exklusivitet, DRM och att låsa ute andra butiksplattformar, även om de kräver att man man först köper spelet av publishers.
-Tänker främst på nVidias cloud-satsning med streaming, som jag tyckte blåste lite friskluft in i segmentet, då det verkade vara en hyllad lösning av dem som hunnit testa den.
Även om jag själv inte testat eller för den delen har några planer på att testa den tycker jag ändå att marknaden bör verka för att utforska fler alternativ istället för att begränsa den likt sådana "gammel-media"-fasoner.

Det mesta är nu vad jag tycker likna en dålig attityd mot kunder och den digitala marknaden i allmänhet.

Personligen gillar jag sådana här koncept för det börjar bli löjligt hur många konton och klienter man måste ha koll på för att kunna komplettera sitt spelutbud.

Om jag på ett överskådligt sätt kan ha koll på mina olika spelkonton och de betalningsuppgifter som är kopplat till respektive via ett interface vore det mycket vunnet för min del.

Avskyr generellt sett att behöva lagra känsliga uppgifter i tiotals olika databaser som man inte har en susning om huruvida säkerheten tas på allvar eller inte.

Gillar dessutom att de hintar om Linux-support i GOG-Galaxy och att de i grunden vurmar för DRM-fria alternativ.
-Ja tack!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av Rex1:

tjo , nån som vet ifall dom kommer släppa gog galaxy klienten för linux nån gång ? vet att folk vill de men ej hört nå mera om de

Behövs det till Linux när man lika gärna kan köra lutris? https://lutris.net/

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig köpt ett spel via- eller använt mig utav -GoG.

Permalänk
Medlem

Stöttar helt klart GOG och version 2.0 är ett suveränt steg åt rätt håll. Att kunna ge bort spel man köpt till familj och vänner eller sälja vidare känns som en självklarhet.

Väntar bara på Ubuntu-stöd för GOG nu och lite bättre Linux stöd i allmänhet. Gärna Vulkan-support på alla spel och där så man slipper starta Windows överhuvudtaget. Då ryker Microsoft från datorn och allt vad dual boot heter och behov av dubbla diskar

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb