GOG Galaxy 2.0 stöder prenumerationer på speltjänster

Permalänk
Melding Plague

GOG Galaxy 2.0 stöder prenumerationer på speltjänster

Den femte stora uppdateringen av spelklienten GOG Galaxy 2.0 innehåller även stöd för att länka flera körbara filer per spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hela klienten är ointressant så länge den startar klienten där du faktiskt äger ett visst spel för att spela ...

Permalänk
Hjälpsam

Att koppla körbara filer till ett spel, används detta för DLCr?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag anser också att funktionen att kunna starta andra spel än köpta från GOG som en fullständigt meningslös funktion när man måste ha klienterna som dessa spel är införskaffade ifrån installerade, eftersom man kan då precis lika bra starta dem från den specifika klienten.

Dessutom så är GOG's klient på inget sätt unik att kunna starta spel så, jag hade en klient som kunde göra det långt innan GOG's klient var ens påtänkt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv

Bästa klienten blir bättre med andra ord.
Ser fram emot att testa hantera Game Pass vis tjänsten. Game Pass appen är inte helt hundra direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Hela klienten är ointressant så länge den startar klienten där du faktiskt äger ett visst spel för att spela ...

Hur skulle de annars göra? Tyvärr så kan dom inte köra allt från Steam enbart i sin egna klient, Steam måste också vara igång (bla pga DRM-skydd som är kopplat till Steam).

Däremot så finns det nu en funktion som stänger ned klienter när du inte spelar via dem.
Så att om du spelar ett origin-spel så kommer inte steam också vara igång i bakgrunden, utan enbart origin. Sen när du avslutar spelet så stängs origin av, så att enbart GOG är igång av alla femtielva klienter.
Det är väl det närmaste man kan komma utan att CD PROJEKT köper upp alla företag som har egna klienter.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Däremot så finns det nu en funktion som stänger ned klienter när du inte spelar via dem.
Så att om du spelar ett origin-spel så kommer inte steam också vara igång i bakgrunden, utan enbart origin. Sen när du avslutar spelet så stängs origin av, så att enbart GOG är igång av alla femtielva klienter.

Och vad är skillnaden att den kan göra det gemfört med att man startar den specifika klienten själva och sedan stänger ner den när man har spelat klart?
Annat än att det kan kännas smidigt att göra saker från en klient bara?

På både Origin & Steam spel går det dessutom faktigst att starta spel via dess .exe-fil, vilken då startar klienten om så behövs, så GOG's klient funktion att kunna göra detta känns som en meningslös funktion.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Och vad är skillnaden att den kan göra det gemfört med att man startar den specifika klienten själva och sedan stänger ner den när man har spelat klart?
Annat än att det kan kännas smidigt att göra saker från en klient bara?

På både Origin & Steam spel går det dessutom faktigst att starta spel via dess .exe-fil, vilken då startar klienten om så behövs, så GOG's klient funktion att göra detta känns ännu mer som en meningslös funktion.

Egentligen? Ingen skillnad. Jag tycker det bara är smidigt att köra allt från GOG och sen så när jag inte spelar är enbart GOG igång.

Jag använder GOG främst för hur deras layout och filtrering med mera fungerar. Det är (enligt mig) den bästa på den biten. Med nya steam blev det enligt mig otroligt rörigt, så jag använder GOG för överblick för alla spel jag har och alla spel jag har installerade (Då jag har 400+ spel i 6 olika klienter).

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Sist jag testade så behövde man ändå har samtliga launchers installerade vilket helt förstör vitsen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

EDITERADE och fick med

Skrivet av CymbalCrasher:

Hela klienten är ointressant så länge den startar klienten där du faktiskt äger ett visst spel för att spela ...

Hela din argumentation faller
- Grattis då går alla klienter bort för din del du får köra floppy, köper du ett uplay spel på steam ställs krav att båda klienterna är igång, köper du det på uplay ka du inte göra det på gog eller steam, köper du någonting på origin kan du bara spela det där. Du kan inte spela steam spel på origin etc
- Gog säljer spel och du har möjlighet att synka in bibliotiket från massvis av olika klienter om man nu vill det.

Skrivet av hakd:

Sist jag testade så behövde man ändå har samtliga launchers installerade vilket helt förstör vitsen.

Skrivet av Belzader:

Och vad är skillnaden att den kan göra det gemfört med att man startar den specifika klienten själva och sedan stänger ner den när man har spelat klart?
Annat än att det kan kännas smidigt att göra saker från en klient bara?

På både Origin & Steam spel går det dessutom faktigst att starta spel via dess .exe-fil, vilken då startar klienten om så behövs, så GOG's klient funktion att kunna göra detta känns som en meningslös funktion.

Samma svar som ovanför , vill du inte använda funktionen så är det väll bara att skita i det.

Permalänk
Medlem

Sjukt bra klient, vad gör det att man måste ha alla klienter installerade? Underbart att ha alla spel samlade så man slipper klicka runt i alla klienter för att hitta det man vill spela.

Permalänk
Medlem

Håller inte med om att funktionen är onödig. Är riktigt nice att kunna ha en översikt över alla spel man har i olika tjänster från ett och samma ställe. Helt klart ett steg i rätt riktning. Jag har själv en Trello-board där jag hanterar detta idag. Men det kräver ju lite arbete.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Syftet med klienten är inte att ersätta alla andra.

Det är att ge en sammanslagen gemensam bild av alla dina spel på ett ställe.

Personligen har jag spel på Steam, Origin, Uplay, Steam, PSN mfl och det är sjukt smidigt
att kunna se allihop från ett och samma ställe. (Notera PSN, jag kan såklart inte spela spelen
på min PC, men jag ser iaf att jag har spelet redan och kan gå till PS4an istället för att råka köpa
spelet dubbelt).

Om du idag har koll på vilka spel du har och var de bor så har du ingen nytta av GOG 2.0

Permalänk
Moderator
Forumledare

Sjukt smidig klient! Istället för att tänka ”vart låg nu spel x?” Och sen öppna steam, ubi, origin, gog, egs, blizzards, twitch, xbox, för att sen komma på att ”just det! den låg i bethesdas launcher (övergående problem)....
Nej, otroligt mycket enklare att bara använda en vy ❤️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Och vad är skillnaden att den kan göra det gemfört med att man startar den specifika klienten själva och sedan stänger ner den när man har spelat klart?
Annat än att det kan kännas smidigt att göra saker från en klient bara?

På både Origin & Steam spel går det dessutom faktigst att starta spel via dess .exe-fil, vilken då startar klienten om så behövs, så GOG's klient funktion att kunna göra detta känns som en meningslös funktion.

Du slipper hantera 10 st olika UI:n varje gång? Jag tycker det är en bra funktion men jag har inte testat den än.

Det vore trevligt om spel i klienten automatiskt kunde läggas till i Nvidia Geforce så man inte behöver lägga till spel manuellt när man vill streama till Nvidia Shield t ex.

Permalänk
Medlem

tjo , nån som vet ifall dom kommer släppa gog galaxy klienten för linux nån gång ? vet att folk vill de men ej hört nå mera om de

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Sjukt smidig klient! Istället för att tänka ”vart låg nu spel x?” Och sen öppna steam, ubi, origin, gog, egs, blizzards, twitch, xbox, för att sen komma på att ”just det! den låg i bethesdas launcher (övergående problem)....
Nej, otroligt mycket enklare att bara använda en vy ❤️

Enda sättet att komma runt launcher problemet är typ om Galaxy automatiskt crackar spel som inte finns eller köpts i tjänsten. Vilket är en omöjlighet förstås.

Just som du säger hur Galaxy visar upp sitt spelutbud gillas skarpt för min del. Att snabbt kunna filtrera eller generera fram olika spel samlingar (jag har bland annat för Assassin's Creed och Final Fantasy) gillar jag med.

Playnite är väl inte helt olik men jag ser själv ingen större vits med den när Galaxy finns personligen.

Permalänk
Medlem

@lappen81: Knappast. Om Galaxy kräver att jag har Steam installerat kan jag lika gärna starta spelet som vanligt. Fördelen hade varit just om jag kunnat avinstallera alla klienter och sköta allt via Galaxy.

Permalänk
Medlem

@NordhNet: Starta via startmenyn istället, går snabbare och du behöver inte tänka på vilken klient som krävs.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av CymbalCrasher:

@NordhNet: Starta via startmenyn istället, går snabbare och du behöver inte tänka på vilken klient som krävs.

Mjo, har dock inte alla mina spel installerade (1k+)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Mycket påträngande klient.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Hela klienten är ointressant så länge den startar klienten där du faktiskt äger ett visst spel för att spela ...

Då kommer den alltid vara ointressant för dig, för det är enda sättet att göra det på.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Mycket påträngande klient.

Hur menar du? Jag har inte djuptdykt i den så alla infallsvinklar är intressanta

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@dlq84: Jag klarar mig bra utan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CymbalCrasher:

@dlq84: Jag klarar mig bra utan.

Hur tycker du problemet med DRM-klienterna ska lösas på? Problemet är just det, att de andra klienterna är del av en säkerhetslösning som måste köras.

Permalänk
Inaktiv

Jag stör mig på att GOG klienten blivit som alla klienter. Bloatware! Den var perfekt från början när den bara installerade och ev uppdaterade spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon246659:

Jag stör mig på att GOG klienten blivit som alla klienter. Bloatware! Den var perfekt från början när den bara installerade och ev uppdaterade spel.

Du behöver inte ha den installerad ens, till skillnad från alla övriga klienter. Du kan fortfarande plocka hem dina spel via webbläsaren från gog.com.

Just denna punkt är något övriga klienter bör ta efter också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Du behöver inte ha den installerad ens, till skillnad från alla övriga klienter. Du kan fortfarande plocka hem dina spel via webbläsaren från gog.com.

Just denna punkt är något övriga klienter bör ta efter också.

Jag vet. Det var bara så bekvämt med att köra via klienten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Enda sättet att komma runt launcher problemet är typ om Galaxy automatiskt crackar spel som inte finns eller köpts i tjänsten. Vilket är en omöjlighet förstås.

Just som du säger hur Galaxy visar upp sitt spelutbud gillas skarpt för min del. Att snabbt kunna filtrera eller generera fram olika spel samlingar (jag har bland annat för Assassin's Creed och Final Fantasy) gillar jag med.

Playnite är väl inte helt olik men jag ser själv ingen större vits med den när Galaxy finns personligen.

Jag trodde i början att dom typ skulle köra Steam eller EGL i en VM, så att man slapp ha alla installerade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon246659:

Jag vet. Det var bara så bekvämt med att köra via klienten.

Går ju alltid att installera klienten, installera och hantera spelen och sedan avinstallera klienten efteråt förstås. Just att möjligheten att välja finns är riktigt fin i mitt tycke.