Råkade spilla kaffe på grenuttag, nu bootar inte datorn

Permalänk

Råkade spilla kaffe på grenuttag, nu bootar inte datorn

Råkade spilla caffe på skrivbordet som rann ner för väggen och lyckades på något magiskt sätt hamna lite på grensladden, där dator och skärmar satt kopplade. När jag tittade upp igen hade skärmen frusit och kunde inte göra något. Drog ur alla sladdar och bytte till en ny grensladd. När jag startar datorn nu sätter alla fläktar igång och ser att moderkortet lyser, men inget mer. Får ingen kontakt till skärmen och mus o tangentbord lyser inte som de brukar göra. Var sitter felet? Tänkte först psu men då skulle ju inget annat fungera.
Extremt tacksam för svar

Permalänk

@fkornhammar: testa å dra ut cmos batteriet.

Permalänk
Skrivet av trebrecks:

@fkornhammar: testa å dra ut cmos batteriet.

läste lite nu och ser ut som att det skulle vara problemet, behöver man inte en ny att byta med för att datorn ska starta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fkornhammar:

läste lite nu och ser ut som att det skulle vara problemet, behöver man inte en ny att byta med för att datorn ska starta?

Nej, den används bara när du inte har datorn ansluten till vägguttaget för att hålla klockan i BIOS samt BIOS inställningar. Du ska kunna starta utan ett

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

@fkornhammar: dra ut det i 10s och dra ut elkabel också. Sen kan du hålla inne startknapprn 10s med. Efter de så sätter du tillbaka cmos batteriet och kablarna igen och testa starta

Permalänk

@jnsson: jaha okej tack

Permalänk

@trebrecks: Ska prova, tack för svar!

Permalänk
Skrivet av trebrecks:

@fkornhammar: dra ut det i 10s och dra ut elkabel också. Sen kan du hålla inne startknapprn 10s med. Efter de så sätter du tillbaka cmos batteriet och kablarna igen och testa starta

Hittade ett cmos batteri hemma så provade det du skrev och bytte batteri, fungerade tyvärr inte

Permalänk

@fkornhammar: aha jag menade att du skulle sätta tillbaks det gamla batteriet

Permalänk
Skrivet av trebrecks:

@fkornhammar: aha jag menade att du skulle sätta tillbaks det gamla batteriet

Funkade inte heller, har nu insett att jag har errorcode CC följt av 55 på moderkortet. Ska se om jag hittar några lösningar till det.

Permalänk

@fkornhammar: ja gör det. Annars kan du koppla bort allt som går på koppla bort för å försöka få igång den igen. Vad har du för dator

Permalänk
Skrivet av trebrecks:

@fkornhammar: ja gör det. Annars kan du koppla bort allt som går på koppla bort för å försöka få igång den igen. Vad har du för dator

Har läst flera som rekommenderar att koppla ur tex cpu och sätta tillbaka den, kanske är självklart men förstår inte varför det skulle hjälpa när det suttit ihop i nästan 6 år.

Två geforce gtx 970 i sli
i7-6700k
maximus VIII ranger
Rm650i
vengance lpx ddr4 8gb x 4

Permalänk
Rekordmedlem

Har du dragit ur nätdelen i minst ett par minuter ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Låter konstigt att säkringen inte gick om det nu ska ha blivit kortis. Säker på att det inte rann ner kaffe i datorn? Kanske Tangentbordet? Jag hade en dator som vägrade boota efter mitt tangentbord fick sig nån liter cola. Bootade fint när jag kopplade ur tangentbordet. Detta var på PS/2 tiden dock.
Dra ur allt utom skärmen, kör bara på en ramsticka osv.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du dragit ur nätdelen i minst ett par minuter ?

30 min ungefär

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fkornhammar:

30 min ungefär

Då är det nog nått som skadats på riktigt, du får börja med att kolla nätdelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av anon246659:

Låter konstigt att säkringen inte gick om det nu ska ha blivit kortis. Säker på att det inte rann ner kaffe i datorn? Kanske Tangentbordet? Jag hade en dator som vägrade boota efter mitt tangentbord fick sig nån liter cola. Bootade fint när jag kopplade ur tangentbordet. Detta var på PS/2 tiden dock.
Dra ur allt utom skärmen, kör bara på en ramsticka osv.

90% säker på att inget kom i datorn, däremot så kom det på tangentbordet... Trodde inte det skulle påverka resten av bygget, ska att boota utan när jag satt ihop allt igen. Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fkornhammar:

90% säker på att inget kom i datorn, däremot så kom det på tangentbordet... Trodde inte det skulle påverka resten av bygget, ska att boota utan när jag satt ihop allt igen. Tack för tipsen!

Mus, tangentbord, USB pryl, USB kabel, kringutrustning, kablar till diskar/DVD, chassifläktar mm som inte behövs för att få bild och porten de kopplas till är ökända för att kunna orsaka död dator, ingen bild, startfel mm.

Nollställa bios (CMOS) som flera bad dig att göra behövde vissa också göra efter att de tagit bort tex trasig mus innan datorn startade normalt.

Permalänk

Nu går den igen! Var även dags för vårstädning så plockade isär hela och satte sedan ihop igen. Bootade också med ett annat tangentbord som jag fick förslag att göra. Tack så hemskt mycket för all hjälp