1080Ti kraschar när den pressas. Defekt VRAM?

Permalänk

1080Ti kraschar när den pressas. Defekt VRAM?

Hej alla sweclockers.

Symptomen är att spel börjar krascha mer och mer för någon vecka sen så kunde det hända någon gång om dagen med nu så händer det hela tiden(några minuter efter att jag startar ett spel). Har försökt felsöka problemet men har inte blivit klockare tills att jag provade att ställa ner grafik inställningarna och då är det stabilt igen.

Min misstanke är att det är dåliga VRAM eller nåt men brukar man inte få artifakter på skärmen när GPUn har problem? Kan det vara PSUn som inte orkar driva GPUn stabilt längre?

Inga problem med temperaturer då varken CPU eller GPU går över 70 grader under full last.

För att ge ett exempel på användningen av VRAM.
Monster Hunter World: Iceborn= 7,68gb VRAM (3440x1440 Highest) (Har fungerat stabilt utan problem men kraschar nu efter några minuter)
Monster Hunter World: Iceborn= 3,68gb VRAM (3440x1440 Low) (Fungerar stabilt)
Ser likande i andra spel som t.ex "Shadow of the tombraider"

Borde ju inte vara ett problem då 1080Ti har 11gb VRAM.

Saker jag har provat.
Tagit bort riser kabel och kört GPU direkt i mobo.
Bytt PCIex slot.
Installerat om drivrutin(Har även testat använt DDU innan installation av ny drivrutin)
Provat äldre drivrutin som jag vet har fungerat stabilt.
Kört Memtestx86(Inga fel på RAM)

Sjukt irriterande om det är GPUn då garantin gick ut tidigare i april och att både AMD och NVIDIA båda har nya GPUer på ingång.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viewtiful:

Hej alla sweclockers.

Symptomen är att spel börjar krascha mer och mer för någon vecka sen så kunde det hända någon gång om dagen med nu så händer det hela tiden(några minuter efter att jag startar ett spel). Har försökt felsöka problemet men har inte blivit klockare tills att jag provade att ställa ner grafik inställningarna och då är det stabilt igen.

Min misstanke är att det är dåliga VRAM eller nåt men brukar man inte få artifakter på skärmen när GPUn har problem? Kan det vara PSUn som inte orkar driva GPUn stabilt längre?

Inga problem med temperaturer då varken CPU eller GPU går över 70 grader under full last.

För att ge ett exempel på användningen av VRAM.
Monster Hunter World: Iceborn= 7,68gb VRAM (3440x1440 Highest) (Har fungerat stabilt utan problem men kraschar nu efter några minuter)
Monster Hunter World: Iceborn= 3,68gb VRAM (3440x1440 Low) (Fungerar stabilt)
Ser likande i andra spel som t.ex "Shadow of the tombraider"

Borde ju inte vara ett problem då 1080Ti har 11gb VRAM.

Saker jag har provat.
Tagit bort riser kabel och kört GPU direkt i mobo.
Bytt PCIex slot.
Installerat om drivrutin(Har även testat använt DDU innan installation av ny drivrutin)
Provat äldre drivrutin som jag vet har fungerat stabilt.
Kört Memtestx86(Inga fel på RAM)

Sjukt irriterande om det är GPUn då garantin gick ut tidigare i april och att både AMD och NVIDIA båda har nya GPUer på ingång.

Jag skulle testat att klocka ner GPU'n en aning, typ 5-10mhz o se om du ser någon skillnad. Om du fixar typ MSI afterburner kan du enkelt ändra det. Andra test kan vara att höja power target samt öka spänningen för att hålla den stabil, men börja med att sänka klockhastigheten o ev klockhastighet på gpu-minnet - en i taget o se om de hjälper.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

@Viewtiful: Har du prövat att plocka isär kortet för att kontrollera och / eller byta ut kylarpasta och kuddar? Hur gammalt är kortet?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@WoG och @Aeig har kloka ord.

Rengör, byt pasta, kör DDU, installera en valfri drivrutin, klocka ned om det inte hjälper, återkom.

När du ändå är igång så rengör hela datorn med tryckluft.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av WoG:

Jag skulle testat att klocka ner GPU'n en aning, typ 5-10mhz o se om du ser någon skillnad. Om du fixar typ MSI afterburner kan du enkelt ändra det. Andra test kan vara att höja power target samt öka spänningen för att hålla den stabil, men börja med att sänka klockhastigheten o ev klockhastighet på gpu-minnet - en i taget o se om de hjälper.

Tack för tipsen jag ska testa det.

Skrivet av Aeig:

@Viewtiful: Har du prövat att plocka isär kortet för att kontrollera och / eller byta ut kylarpasta och kuddar? Hur gammalt är kortet?

Mvh

Nej jag har inte plockat isär kortet då jag inte tänkt att det behövts då den inte har några larm för hög temperatur men temperaturen kanske inte har med VRAMen i beräkningen. Kortet är lite över 3 år sen inköp svårt att säga aktiv brukstid.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Skrivet av WoG:

Jag skulle testat att klocka ner GPU'n en aning, typ 5-10mhz o se om du ser någon skillnad. Om du fixar typ MSI afterburner kan du enkelt ändra det. Andra test kan vara att höja power target samt öka spänningen för att hålla den stabil, men börja med att sänka klockhastigheten o ev klockhastighet på gpu-minnet - en i taget o se om de hjälper.

Testat att klocka ner kortet och det hjälper inte kan jag fastslå gick ner ända till -200Mhz på både Core och Memory Clock.

Nästa steg blir att plocka isär kortet och kolla kylpasta och kuddar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk

Hej allihopa tänkte nu ge en uppdatering.

Jag har nu hittat en lösning som hållit bra ett tag, återstår att se om det håller i sig.

Det jag hittat var helt enkelt att jag började notera små "blinkningar" i skärmen när jag t.ex provade 3Dmark (en blinkning var typ en frame var 20-30 sekund)(blinkningarna kan jag beskriva som att ljuset snabbt skiftade mellan 2 lägen t.ex 100% brightness och 50% brightness)

Jag började i vilket fall fokusera på detta och prova om jag kunde få bort dessa "blinkningar". Provade att sänka Hz först för att se om det kunde vara något bandbredds problem men problemet kvarstod. I slutändan så provade jag att slå av G-sync och plötsligt så försvann blinkningarna och jag har inte haft några krascher i spel efter detta.

Har inte en aning om varför g-sync plötsligt är ett problem(använt g-sync utan problem senaste 3 åren) och jag har inte lyckats hitta något fall som liknar mitt via google.

Så klart så är jag överlycklig att slippa att köpa ny GPU men samtidigt så är jag undrande om vad tusan felet egentligen beror på. Jag har 2 stycken g-sync skärmar och jag har haft krascher när jag provat med båda skärmarna ensamma så jag har svårt att tro att båda skärmarna har problem med g-sync modulen.

Tackar för alla tips som kommit in tråden.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viewtiful:

Hej allihopa tänkte nu ge en uppdatering.

Jag har nu hittat en lösning som hållit bra ett tag, återstår att se om det håller i sig.

Det jag hittat var helt enkelt att jag började notera små "blinkningar" i skärmen när jag t.ex provade 3Dmark (en blinkning var typ en frame var 20-30 sekund)(blinkningarna kan jag beskriva som att ljuset snabbt skiftade mellan 2 lägen t.ex 100% brightness och 50% brightness)

Jag började i vilket fall fokusera på detta och prova om jag kunde få bort dessa "blinkningar". Provade att sänka Hz först för att se om det kunde vara något bandbredds problem men problemet kvarstod. I slutändan så provade jag att slå av G-sync och plötsligt så försvann blinkningarna och jag har inte haft några krascher i spel efter detta.

Har inte en aning om varför g-sync plötsligt är ett problem(använt g-sync utan problem senaste 3 åren) och jag har inte lyckats hitta något fall som liknar mitt via google.

Så klart så är jag överlycklig att slippa att köpa ny GPU men samtidigt så är jag undrande om vad tusan felet egentligen beror på. Jag har 2 stycken g-sync skärmar och jag har haft krascher när jag provat med båda skärmarna ensamma så jag har svårt att tro att båda skärmarna har problem med g-sync modulen.

Tackar för alla tips som kommit in tråden.

Hej. Har kortet funkat som det ska efter detta?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Hej. Har kortet funkat som det ska efter detta?

Har visst glömt uppdatera tråden. Som jag även skrivit i annonsen då jag nu säljer kortet så löste sig problemet när jag bytte BIOS från Asus fabriks OC BIOS till ett BIOS som inte är fabriks OC. Så istället för ett "Asus ROG Strix 1080TI GAMING OC" så är kortet nu ett "Asus ROG Strix 1080TI GAMING"

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viewtiful:

Har visst glömt uppdatera tråden. Som jag även skrivit i annonsen då jag nu säljer kortet så löste sig problemet när jag bytte BIOS från Asus fabriks OC BIOS till ett BIOS som inte är fabriks OC. Så istället för ett "Asus ROG Strix 1080TI GAMING OC" så är kortet nu ett "Asus ROG Strix 1080TI GAMING"

Hej!

Har du en länk till BIOS du bytt till?
Sitter med precis samma problem att mitt 1080ti Strix OC Gaming "svartnar" under last. Beställt hem ny kylpasta men tänker om det inte fungerar kan BIOS byte kanske vara en idé.

Mvh

Permalänk
Skrivet av s0l0m0n:

Hej!

Har du en länk till BIOS du bytt till?
Sitter med precis samma problem att mitt 1080ti Strix OC Gaming "svartnar" under last. Beställt hem ny kylpasta men tänker om det inte fungerar kan BIOS byte kanske vara en idé.

Mvh

Nu var detta ett tag sen. Men jag kan försöka hitta det. Notera dock att sånt här alltid är på egen risk och jag tar inget ansvar för om något skulle hända ditt kort.
Tips är även att testa att köra kortet i debug-läge först för att se om kortet blir stabilare. Debug läget går att ställa om till i Nvidia kontroll panelen. Debug läget innebär att kortet körs på enbart basklock frekvenser. I mitt fall så försvann problemet i debug läget och det i sin tur fick mig att kolla på andra bios alternativ.

Ganska säker på att jag använde https://www.techpowerup.com/vgabios/ så sök och följ guider på hur man gör det så säkert som möjligt där.
OBS! Åter igen så är detta ALLTID på egen risk. Jag som du redan citerat höll jag mig till asus bios och gick så att säga bara ner ett steg från OC edition till samma modell men icke OC edition.
OBS!! Minns att jag läste någonstans att man ABSOLUT INTE ska flasha in t.ex founder edition bios på STRIX korten.

Hoppas att det går bra och att du kan lösa problemet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX