använda destillerat vatten som inte leder ström i custom loop?

Permalänk
Medlem

använda destillerat vatten som inte leder ström i custom loop?

Min polare sa att det är helt säkert att använda destillerat vatten i en customloop då de inte leder ström. Stämmer detta? Hur ofta håller vattnet i? Kan man använda destillerat vatten direkt från flaskan? All information är hjälpsam

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Medlem

Korrekt. Du ska använda destilerat vatten som går att köpa på t.ex bensinmackar. Sen vill man oftast blanda i någon ytterligare vätska för att minska mängden tillväxt av alger mm i vattnet. T.ex sådan här https://www.ekwb.com/shop/ek-cryofuel-clear-concentrate-100ml...

Du ska inte blanda ut destilerat vatten med kranvatten, utan endast från flaskan tillsammans med ovan (eller liknande om du vill ha färgat vatten).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Effs:

Min polare sa att det är helt säkert att använda destillerat vatten i en customloop då de inte leder ström. Stämmer detta? Hur ofta håller vattnet i? Kan man använda destillerat vatten direkt från flaskan? All information är hjälpsam

Destillerat vatten innehåller inga joner som kan leda ström, nej. Däremot är vatten ett väldigt bra lösningsmedel och det dröjer inte länge innan det har plockat upp diverse skit både från blocken och själva slangen om där finns något och då dröjer det inte heller länge innan det blir elektriskt ledande också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Tusen tack! Så du menar att destillerat vatten kommer att leda ström efter 2 veckor typ eller i framtiden Det är väl inte farligt för systemet även om de löser upp skit i loopen? Vad är de som kan hända då? Blir hårdvaran defekt och nöts ut?

Visa signatur

hallåjah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Destillerat vatten innehåller inga joner som kan leda ström, nej. Däremot är vatten ett väldigt bra lösningsmedel och det dröjer inte länge innan det har plockat upp diverse skit både från blocken och själva slangen om där finns något och då dröjer det inte heller länge innan det blir elektriskt ledande också.

Lite joner innehåller även destvatten om man ska vara riktigt petig, vatten autoprotolyseras. pH-värdet är inverslogaritmen av vätejonkoncentrationen, vatten vid pH7 innehåller alltså 10^-7 molar vätejoner, och förstås även korresponderande mängd hydroxidjoner. Det är dock så lite att man nästan kan betrakta vatten som en isolator vid de låga spänningar som är aktuella i en dator

Skrivet av Effs:

@Andreaz1: Tusen tack! Så du menar att destillerat vatten kommer att leda ström efter 2 veckor typ eller i framtiden Det är väl inte farligt för systemet även om de löser upp skit i loopen? Vad är de som kan hända då? Blir hårdvaran defekt och nöts ut?

Har absolut noll koll på de specifika grejerna kring vattenkylning av datorer, men finns det verkligen inte nån slags scavenger/korrosionsskydd man kan blanda i vattnet? Rimligen borde det vara lämpligaste vektorn att angripa problemet från, att tillse att metalldelarna i systemet inte korroderar, och att det i förlängningen inte bildas några joner som kan gå i lösning.

Det är väl också en synnerligen bra idé att försöka hålla systemet så homogent som möjligt med avseende på metaller. Blanda inte om det kan undvikas.

Att det löser ut skit i loopen är inte ett problem förrän systemet börjar läcka, och vattnet hamnar bland de elektroniska delarna av datorn.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Återupplivar denna tråd, har gjort tabben att köpa batterivatten på macken, och till följd fått fula vita rester i min distro / gpu / cpu block. Av det jag kunnat forska på nätet så är det tillsatser i batterivatten som innehåller silikon och annat skit så blir bud på att sprätta upp allt och rengöra en solig dag... Men till frågan.. vart f*n köper man destillerat vatten som inte innehåller annat skit? i större volymer än apotekets miniformat?
Måste ju finnas en bra "go-to" modell då det finns så mycket koncenrat på marknaden som jag antas bara ska blandas med destillerat vatten och inte "pre-mixes" med alla tillsatser i sig redan.

Just nu vill jag åt destillerat vatten för att spola ur systemet..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Återupplivar denna tråd, har gjort tabben att köpa batterivatten på macken, och till följd fått fula vita rester i min distro / gpu / cpu block. Av det jag kunnat forska på nätet så är det tillsatser i batterivatten som innehåller silikon och annat skit så blir bud på att sprätta upp allt och rengöra en solig dag... Men till frågan.. vart f*n köper man destillerat vatten som inte innehåller annat skit? i större volymer än apotekets miniformat?
Måste ju finnas en bra "go-to" modell då det finns så mycket koncenrat på marknaden som jag antas bara ska blandas med destillerat vatten och inte "pre-mixes" med alla tillsatser i sig redan.

Just nu vill jag åt destillerat vatten för att spola ur systemet..

tror att du kan använda t-vatten som du hittar på närmaste bemannade mack :). glöm ej att spä ut det med anti-alg medel bara.

edit:
avlagringar kommer du få oavsett vilket vatten du använder, bara att plocka isär allt och rengör med en rotborste alt. stålborste beroende på hur hård det sitter.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Återupplivar denna tråd, har gjort tabben att köpa batterivatten på macken, och till följd fått fula vita rester i min distro / gpu / cpu block. Av det jag kunnat forska på nätet så är det tillsatser i batterivatten som innehåller silikon och annat skit så blir bud på att sprätta upp allt och rengöra en solig dag... Men till frågan.. vart f*n köper man destillerat vatten som inte innehåller annat skit? i större volymer än apotekets miniformat?
Måste ju finnas en bra "go-to" modell då det finns så mycket koncenrat på marknaden som jag antas bara ska blandas med destillerat vatten och inte "pre-mixes" med alla tillsatser i sig redan.

Just nu vill jag åt destillerat vatten för att spola ur systemet..

https://www.inet.se/produkt/5320577/alphacool-ultra-pure-wate...

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Återupplivar denna tråd, har gjort tabben att köpa batterivatten på macken, och till följd fått fula vita rester i min distro / gpu / cpu block. Av det jag kunnat forska på nätet så är det tillsatser i batterivatten som innehåller silikon och annat skit så blir bud på att sprätta upp allt och rengöra en solig dag... Men till frågan.. vart f*n köper man destillerat vatten som inte innehåller annat skit? i större volymer än apotekets miniformat?
Måste ju finnas en bra "go-to" modell då det finns så mycket koncenrat på marknaden som jag antas bara ska blandas med destillerat vatten och inte "pre-mixes" med alla tillsatser i sig redan.

Just nu vill jag åt destillerat vatten för att spola ur systemet..

Silikon i batterivattnet? Det låter väldigt märkligt eftersom silikon inte är vattenlösligt.

Batterivatten rekommenderas till ångstrykjärn och liknande just för att det inte lämnar några avlagringar.

Batterivatten från macken borde fungera utmärkt, men du behöver också tillsätta medel för att förhindra korrosion och algtillväxt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

tror att du kan använda t-vatten som du hittar på närmaste bemannade mack :). glöm ej att spä ut det med anti-alg medel bara.

edit:
avlagringar kommer du få oavsett vilket vatten du använder, bara att plocka isär allt och rengör med en rotborste alt. stålborste beroende på hur hård det sitter.

Jag skulle ju aldrig använda en stålborste för att rengöra mina komponenter till vattenkylningen!

Permalänk
Medlem

Men nu är mitt system byggt i Januari och använde batterivattnet i sin ensamhet i knappt en vecka innan jag fyllde på med riktigt avsedd produkt. (väntade in gpu block) så den lilla tiden kan ha gjort detta?
Försöker bara förstå vad och varför detta händer, men då är det för att den lilla period jag körde rent batterivatten så hann skit gro i systemet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

@Iskra: Nej jag vet faktiskt inte, jag sökte mest på avlagringar batterivatten i samband med vattenkylning och någon nämnde tillsatser i just batterivatten för fordon som kan innehålla skit. (Körde OKQ8's egna batterivatten)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Jag skulle ju aldrig använda en stålborste för att rengöra mina komponenter till vattenkylningen!

det finns flera olika hårdheter på stålborstar. Jag var ganska otydlig med att han inte skall välja den hårdaste modellen

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Batterivatten från macken borde fungera utmärkt, men du behöver också tillsätta medel för att förhindra korrosion och algtillväxt.

Själva idén med batterivatten är just att det inte skall bildas alger eller korrosion.
Snart 10 år sedan jag byggde min vattenkylda dator och den snurrar ännu på batterivatten och utan tillsatser och allt detta utan alger eller korrosion! Monterade på en extern cistern för ett c:a ett halvårs sedan. Vatten var och är fortfarande till synes ofärgat och klart. Temperaturerna har också legat stadigt alla dessa år vilket motsäger eventuell tilltäppning av slaggprodukter i kylkanalerna på kylblocken, men ja först när jag demonterar dessa vet jag hur det faktisk ser ut.

Min poäng, tror tillsatser stjälper mer än det hjälper - med reservation för dator placerade på fönsterbrädan i Söderläge.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut just nu, man ser verkligen vart vattnet rör på sig och vart det står stilla..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Själva idén med batterivatten är just att det inte skall bildas alger eller korrosion.
Snart 10 år sedan jag byggde min vattenkylda dator och den snurrar ännu på batterivatten och utan tillsatser och allt detta utan alger eller korrosion! Monterade på en extern cistern för ett c:a ett halvårs sedan. Vatten var och är fortfarande till synes ofärgat och klart. Temperaturerna har också legat stadigt alla dessa år vilket motsäger eventuell tilltäppning av slaggprodukter i kylkanalerna på kylblocken, men ja först när jag demonterar dessa vet jag hur det faktisk ser ut.

Min poäng, tror tillsatser stjälper mer än det hjälper - med reservation för dator placerade på fönsterbrädan i Söderläge.

Jo, om man håller batterivattnet rent så bildas inga alger eller liknande.

Problemet är ju att vattnet kan bli smutsigt på grund av partiklar som finns i slangar och liknande eller kommer via luften, och där är tillsatserna en andra försvarslinje. Men visst, på den vecka som han kört sitt system så borde det inte hunnit bli några problem ens om han använt kranvatten.

Permalänk
Medlem

@Iskra: Så efter den veckan så syntes inga problem, det var mer 1 1/2 månad senare när jag bytte från klar till grön vätska som jag verkligen märkte detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Detta ör kanske lite offtopic men fick en ide att om man nu inte vill ha något som är ledande eller bildas tex alger i, skulle man då inte kunna använda brytareolja eller transformatorolja, vet inte hur värmeledningsförmågan är på dessa oljor men dom har nästan samma densitet som vatten.

Bara en tanke jag fick.

Permalänk
Medlem

@Pliind
Har destilliserat vatten men hällde även i sånt medem man kan köpa för att det inte ska bildas skit och annat i och den byggdes strax före julen 2019 och det funkar än.
Köpte ett begagnat cpu block och ny radiator, pump etc då farsan hade köpt ett färdigt kit till sin 3900x och jag kan inte säga att jag märkt något konstigt. Kyler även lika bra som den gjorde när den sattes ihop så nej jag vet inte riktigt men det låter konstigt.

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Har tömt och fyllt på nytt med riktig vätska så förhoppningsvis är det check nu. Har även köpt en 5L dunk aquacooling att använda i framtiden.

Vart en jäkla skillnad på färgen nu med rena rör och distro mot när det var vitt skit överallt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

@ExcZist: Har tömt och fyllt på nytt med riktig vätska så förhoppningsvis är det check nu. Har även köpt en 5L dunk aquacooling att använda i framtiden.

Vart en jäkla skillnad på färgen nu med rena rör och distro mot när det var vitt skit överallt.
https://i.imgur.com/yVu99ux.jpg

Det ser ju riktigt najs ut, blir nog ett vattenblock när RTX 3000 släpps eller nästa gen Radeon var på vippen att skriva ATI
Farsan fick ju med sig vatten i sitt paket men han satt och kollade det och det var samma sak som det jag hade köpt det enda jag behövde göra var att köpa sånt medel som man häller i vattnet och det finns ju på inet och säkert fler butiker.
Hoppas att det håller sig denna gången
Snyggt bygge , inte lite avis 10/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Det ser ju riktigt najs ut, blir nog ett vattenblock när RTX 3000 släpps eller nästa gen Radeon var på vippen att skriva ATI
Farsan fick ju med sig vatten i sitt paket men han satt och kollade det och det var samma sak som det jag hade köpt det enda jag behövde göra var att köpa sånt medel som man häller i vattnet och det finns ju på inet och säkert fler butiker.
Hoppas att det håller sig denna gången
Snyggt bygge , inte lite avis 10/10

Tack! Var riktigt nöjd denna omgång, tidigare fyllde jag alla portar på distro men nu kör jag bars en in en ut, gjorde susen för att hålla det cleant köpt härda rör nu också då jag framöver ska migrera in o ett evolv X. Men tror det blir lite på is nu då jag verkligen blev nöjd denna omgång

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850