Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera?

Funderar på om det är värt att försöka få en ny router från ComHem sitter nu på ett gammalt 200/10 abonnemang med en Netgear CG3700 som måste vara 6-7 år gammal. Den ha en del problem som jag har lite svårt att identifiera vad det egentligen beror på, kopplar ner wifi anslutningen, ger anslutning men inget internet, varierande täckning (över tid). Kommer en ny router (och tillhörande 300 abonnemang) ha förutsättningar att vara stabilare? Hur är det med föräldrakontrollen på ComHems router, kan man tidsinställa vilka enheter som ska ha uppkoppling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasg72:

Funderar på om det är värt att försöka få en ny router från ComHem sitter nu på ett gammalt 200/10 abonnemang med en Netgear CG3700 som måste vara 6-7 år gammal. Den ha en del problem som jag har lite svårt att identifiera vad det egentligen beror på, kopplar ner wifi anslutningen, ger anslutning men inget internet, varierande täckning (över tid). Kommer en ny router (och tillhörande 300 abonnemang) ha förutsättningar att vara stabilare? Hur är det med föräldrakontrollen på ComHems router, kan man tidsinställa vilka enheter som ska ha uppkoppling?

Ett tips om du inte får ny router kostnadsfritt från Com Hem är att köpa en begagnad, de brukar finnas gott om dem på tex. Tradera.
Jag har själv uppgraderat routern några gånger på det viset, och istället för att köpa routern direkt från Com Hem för närmare 1000-lappen så kan du hitta den för omkring 50-lappen eller så.

När du vill koppla in din "nya" router så kontaktar du bara kunstjänsten och meddelar serienumret på routern.

Här är ett par annonser på C1-modellen, som är den tredje nyaste med för coax-aslutning:
https://www.tradera.com/item/121404/389672975/com-hem-wifi-hu...
https://www.tradera.com/item/121404/390930523/com-hem-router-...

Jag köpte själv en C2 för ett tag sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Ett tips om du inte får ny router kostnadsfritt från Com Hem är att köpa en begagnad, de brukar finnas gott om dem på tex. Tradera.
Jag har själv uppgraderat routern några gånger på det viset, och istället för att köpa routern direkt från Com Hem för närmare 1000-lappen så kan du hitta den för omkring 50-lappen eller så.

När du vill koppla in din "nya" router så kontaktar du bara kunstjänsten och meddelar serienumret på routern.

Här är ett par annonser på C1-modellen, som är den tredje nyaste med för coax-aslutning:
https://www.tradera.com/item/121404/389672975/com-hem-wifi-hu...
https://www.tradera.com/item/121404/390930523/com-hem-router-...

Jag köpte själv en C2 för ett tag sedan.

Tack för tips, kan jag hålla ögonen på. Som jag förstod det så kan jag uppgradera till 300 (med måttlig ökning av månadskostnaden) och "få" ny router om jag binder mig ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasg72:

Tack för tips, kan jag hålla ögonen på. Som jag förstod det så kan jag uppgradera till 300 (med måttlig ökning av månadskostnaden) och "få" ny router om jag binder mig ett år.

Obs, köp inte en L1 som han länkade till. Den kommer inte kunna ersätta en CG3700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Obs, köp inte en L1 som han länkade till. Den kommer inte kunna ersätta en CG3700.

Om du tittar på bilderna i annonsen så ser du att det inte är en L1, utan att det faktiskt är C1.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Om du tittar på bilderna i annonsen så ser du att det inte är en L1, utan att det faktiskt är C1.

Den ena är en C1a precis som du säger, antagligen annonsören som skrivit fel, den andra är däremot inte ens en SagemCom Fast C1, som är en wifi hub c1 utan en Compal CH7486E
Denna är den jag menar där någon bytt modem i boxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimdahlvid:

Den ena är en C1a precis som du säger, antagligen annonsören som skrivit fel, den andra är däremot inte ens en SagemCom Fast C1, som är en wifi hub c1 utan en Compal CH7486E
Denna är den jag menar där någon bytt modem i boxen.

Det har du rätt i, det gäller att kontrollera med säljarna på Tradera så man får reda på vad verkligen säljs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasg72:

Funderar på om det är värt att försöka få en ny router från ComHem sitter nu på ett gammalt 200/10 abonnemang med en Netgear CG3700 som måste vara 6-7 år gammal. Den ha en del problem som jag har lite svårt att identifiera vad det egentligen beror på, kopplar ner wifi anslutningen, ger anslutning men inget internet, varierande täckning (över tid). Kommer en ny router (och tillhörande 300 abonnemang) ha förutsättningar att vara stabilare? Hur är det med föräldrakontrollen på ComHems router, kan man tidsinställa vilka enheter som ska ha uppkoppling?

Tack för tipsen så långt. Är det någon som har kommentarer om mina funderingar kring de nya routrarna, kan jag förvänta mig bättre täckning? Har de någon slags möjlighet till föräldrakontroll eller liknande?

Permalänk

Hej, jag försöker logga in på min C2. Hur gör jag? Har inte comhem ngt standardlogin man kan använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

Hej, jag försöker logga in på min C2. Hur gör jag? Har inte comhem ngt standardlogin man kan använda?

Kolla på undersidan.

Edit.

Alternativt på baksidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasg72:

Tack för tipsen så långt. Är det någon som har kommentarer om mina funderingar kring de nya routrarna, kan jag förvänta mig bättre täckning? Har de någon slags möjlighet till föräldrakontroll eller liknande?

Jag bytte från en cg3700 till en c1 och fick lite bättre täckning. Tänker att c2 och c3 kan ha ännu bättre.
Köpte min för 1 kr på tradera så kan vara värt att hålla utkik där om man vill byta för att testa utan att binda upp sig på ett nytt abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasg72:

Funderar på om det är värt att försöka få en ny router från ComHem sitter nu på ett gammalt 200/10 abonnemang med en Netgear CG3700 som måste vara 6-7 år gammal. Den ha en del problem som jag har lite svårt att identifiera vad det egentligen beror på, kopplar ner wifi anslutningen, ger anslutning men inget internet, varierande täckning (över tid). Kommer en ny router (och tillhörande 300 abonnemang) ha förutsättningar att vara stabilare? Hur är det med föräldrakontrollen på ComHems router, kan man tidsinställa vilka enheter som ska ha uppkoppling?

Ett tips är att sätta Comhem-routern i bryggat läge och sen använda vilken router du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Ett tips är att sätta Comhem-routern i bryggat läge och sen använda vilken router du vill.

Kan inte annat än att instämma, kör själv med en pfSenseroutrer bakom Comhemroutern.

Permalänk
Avstängd

Har flyttat till en ny lägenhet där det finns fiber, tyvärr är det ComHems nät så man måste välja dom (det är fiber med en medieomvandlare i lägenheten, alltså ej coax "3 hål" )

Har fått en router av ComHem, L1 heter den.
Med denna fungerar bredbandet men jag skulle vilja använda en egen router istället, men hur mycket jag än testar får den ingen anslutning.

Är man på något vis låst till comhems router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Har flyttat till en ny lägenhet där det finns fiber, tyvärr är det ComHems nät så man måste välja dom (det är fiber med en medieomvandlare i lägenheten, alltså ej coax "3 hål" )

Har fått en router av ComHem, L1 heter den.
Med denna fungerar bredbandet men jag skulle vilja använda en egen router istället, men hur mycket jag än testar får den ingen anslutning.

Är man på något vis låst till comhems router?

Du ska inte vara låst till Com Hems router på fiber.
Du ska teoretiskt sett få 4 publika IP-adresser också, så det borde inte vara någon MAC-lås som spökar, men det kan ju vara "slut" på IP-adresser.
Testat att starta om/FÅ:a din router medan den är inkopplad mot mediaomvandlare?

Permalänk

skulle vara intressant att veta vilken ping ni som har comhem får mot amazons AWS servrar i Frankfurt och London ! (de främst använda servrarna i spelet Fortnite för europeiska spelare och även många andra spel förutom Fortnite kör via amazons servrar i Frankfurt/London för region Europa)

ni som orkar får i alla fall gärna pinga följande 2 adresser, helst såklart inte via wifi/trådlöst utan via nätverkskabel:

London: dynamodb.eu-west-2.amazonaws.com
Frankfurt: dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com

får gärna också ta med vilken stad ni bor i och vilken typ av comhem-abonnemang ni har (koax eller LAN och vilken hastighet)

anledningen att jag undrar är för att det är snart dags för flytt och en del lägenheter jag kollar på har comhem som enda val vad det gäller fast bredband, alternativt ADSL/VDSL men är inte jättesugen på att köra via telejacket, även om ping kan bli riktigt bra med telia via telejacket och avstängd/sänkt interleaving t.ex...

själv får jag 22-23 ms mot frankfurt och 28-31 ms mot london från min nuvarande 250/100 upkoppling, Telenor fiber/LAN i Malmö, tack på förhand!

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_1986:

skulle vara intressant att veta vilken ping ni som har comhem får mot amazons AWS servrar i Frankfurt och London ! (de främst använda servrarna i spelet Fortnite för europeiska spelare och även många andra spel förutom Fortnite kör via amazons servrar i Frankfurt/London för region Europa)

ni som orkar får i alla fall gärna pinga följande 2 adresser, helst såklart inte via wifi/trådlöst utan via nätverkskabel:

London: dynamodb.eu-west-2.amazonaws.com
Frankfurt: dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com

får gärna också ta med vilken stad ni bor i och vilken typ av comhem-abonnemang ni har (koax eller LAN och vilken hastighet)

Koax/Cable 600/50 i södra Stockholmsområdet.

dynamodb.eu-west-2.amazonaws.com Ping statistics for 52.94.15.24: Packets: Sent = 65, Received = 65, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 35ms, Maximum = 38ms, Average = 35ms

dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com Ping statistics for 52.94.17.78: Packets: Sent = 63, Received = 63, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 30ms, Maximum = 35ms, Average = 31ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_1986:

skulle vara intressant att veta vilken ping ni som har comhem får mot amazons AWS servrar i Frankfurt och London ! (de främst använda servrarna i spelet Fortnite för europeiska spelare och även många andra spel förutom Fortnite kör via amazons servrar i Frankfurt/London för region Europa)

ni som orkar får i alla fall gärna pinga följande 2 adresser, helst såklart inte via wifi/trådlöst utan via nätverkskabel:

London: dynamodb.eu-west-2.amazonaws.com
Frankfurt: dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com

får gärna också ta med vilken stad ni bor i och vilken typ av comhem-abonnemang ni har (koax eller LAN och vilken hastighet)

anledningen att jag undrar är för att det är snart dags för flytt och en del lägenheter jag kollar på har comhem som enda val vad det gäller fast bredband, alternativt ADSL/VDSL men är inte jättesugen på att köra via telejacket, även om ping kan bli riktigt bra med telia via telejacket och avstängd/sänkt interleaving t.ex...

själv får jag 22-23 ms mot frankfurt och 28-31 ms mot london från min nuvarande 250/100 upkoppling, Telenor fiber/LAN i Malmö, tack på förhand!

300/50mbps via koax, WifiHub C1 i bryggat läge utanför en pfSenserouten. Bor i östra Stockholmsområdet.

Pinging dynamodb.eu-west-2.amazonaws.com [52.94.15.148] with 32 bytes of data: Reply from 52.94.15.148: bytes=32 time=30ms TTL=226 Reply from 52.94.15.148: bytes=32 time=35ms TTL=226 Reply from 52.94.15.148: bytes=32 time=35ms TTL=226 Reply from 52.94.15.148: bytes=32 time=33ms TTL=226 Ping statistics for 52.94.15.148: Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 30ms, Maximum = 35ms, Average = 33ms

Pinging dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com [52.94.17.92] with 32 bytes of data: Reply from 52.94.17.92: bytes=32 time=33ms TTL=232 Reply from 52.94.17.92: bytes=32 time=33ms TTL=232 Reply from 52.94.17.92: bytes=32 time=32ms TTL=232 Reply from 52.94.17.92: bytes=32 time=32ms TTL=232 Ping statistics for 52.94.17.92: Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 32ms, Maximum = 33ms, Average = 32ms

Permalänk

Städade just lite i källaren och hittade tre stycken ComHem Wifi Hub c1 samt en digitalbox Humax CXHD-6000C (ej inspelningsbar). Jag bor inte längre i ComHem-hus så jag tänkte höra om någon är intresserad av något av detta innan jag tar dem till återvinningscentralen?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Städade just lite i källaren och hittade tre stycken ComHem Wifi Hub c1 samt en digitalbox Humax CXHD-6000C (ej inspelningsbar). Jag bor inte längre i ComHem-hus så jag tänkte höra om någon är intresserad av något av detta innan jag tar dem till återvinningscentralen?

Har du sagt upp Comhem eller har du kvar det, dom kommer kräva tillbaka modemet när du säger upp ditt avtal. Annars får du betala en peng för förlust av utrustningen. Så gjorde dom för mig iaf.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Har du sagt upp Comhem eller har du kvar det, dom kommer kräva tillbaka modemet när du säger upp ditt avtal. Annars får du betala en peng för förlust av utrustningen. Så gjorde dom för mig iaf.

Jag tror det beror lite på hur gamla grejor man har, jag har tex. ett gammalt Netgear CG3700 som jag inte använt på några år, och jag har svårt att tänka mig de vill ha tillbaka.
Det vore förmodligen bättre för Com Hem att jag lämnar den till ÅVC än att de ska betala för att bli av med den?

Permalänk
Skrivet av 0p:

Har du sagt upp Comhem eller har du kvar det, dom kommer kräva tillbaka modemet när du säger upp ditt avtal. Annars får du betala en peng för förlust av utrustningen. Så gjorde dom för mig iaf.

Det är mer än 1 år sedan jag flyttade från Comhem-hus, så jag tror att jag klarar mig. Dessutom är det mesta inte från mig själv utan kvarlämnade grejer som andra lämnat kvar i lägenheter på olika vis. Comhem verkar inte bry sig nämnvärt.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Har du sagt upp Comhem eller har du kvar det, dom kommer kräva tillbaka modemet när du säger upp ditt avtal. Annars får du betala en peng för förlust av utrustningen. Så gjorde dom för mig iaf.

Beror ju på ifall utrustningen är lånad eller inte.

Permalänk
Medlem

Har precis fått C2, bytte från cg3700

Kopplat in ps4 via nätverkskabel, kan se mina friends online och ansluta till Voice chat. Dock kan jag knte ansluta till COD Warzone. Behöver man öppna portar? Ska väl funka direkt? Inga problem med servrarna, mina kompisar kommer in.

Har väldigt mycket problem med driftstörningar på sistone, ofta står det då också på deras hemsida, som nu.

Permalänk
Medlem

Hmmm, Comhem driftstörning för mig nu i Stockholm.
https://downdetector.se/problem-storningar/com-hem/

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hmmm, Comhem driftstörning för mig nu i Stockholm.
https://downdetector.se/problem-storningar/com-hem/

Även här i Uppsala och stora delar av övriga Sverige enligt Comhems facebooksida.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Även här i Uppsala och stora delar av övriga Sverige enligt Comhems facebooksida.

Men som vanligt visar driftinfo på deras hemsida nada. Inte ovanligt bland ISPer. Zzz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Även här i Uppsala och stora delar av övriga Sverige enligt Comhems facebooksida.

De verkar dock fått ordning på det hela ganska snabbt, åtminstone här i mitt område.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan beställa mer upp hastighet från Comhem och vad det kostar? Ringde dem men killen jag pratade med sa att det är 50 upp på 250 abonnemanget och att jag behöver beställa Bredband 1200 för att få mer och då är det max 100 upp. Men läste nån gammal text på nätet om att man kan betala extra för att få högre upp hastighet. Ser att jag kan få 300 ned istället för 250 för 0kr också men har läst nånstans att det är bara 10 upp då, det är ju bedrövligt.

Har just nu Telenor via föreningen, ingick 100/100 i hyran men jag uppgraderade till 500/500 för 150kr i månden och jag får ut full hastighet. Nu har föreningen valt Comhem för det är billigare, kan fortsätta använda Telenor fram till September men sen måste jag byta till Comhem. Tycker det är så låga uppladningshastigheter, tycker det är idiotisk att dom inte skriver nåt om upp hastigheten på hemsidan, för vissa personer är det viktigt att man har bra upp hastighet när man delar filer online.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Någon som vet om man kan beställa mer upp hastighet från Comhem och vad det kostar? Ringde dem men killen jag pratade med sa att det är 50 upp på 250 abonnemanget och att jag behöver beställa Bredband 1200 för att få mer och då är det max 100 upp. Men läste nån gammal text på nätet om att man kan betala extra för att få högre upp hastighet. Ser att jag kan få 300 ned istället för 250 för 0kr också men har läst nånstans att det är bara 10 upp då, det är ju bedrövligt.

Har just nu Telenor via föreningen, ingick 100/100 i hyran men jag uppgraderade till 500/500 för 150kr i månden och jag får ut full hastighet. Nu har föreningen valt Comhem för det är billigare, kan fortsätta använda Telenor fram till September men sen måste jag byta till Comhem. Tycker det är så låga uppladningshastigheter, tycker det är idiotisk att dom inte skriver nåt om upp hastigheten på hemsidan, för vissa personer är det viktigt att man har bra upp hastighet när man delar filer online.

Ifall du har möjlighet att beställa Bredband 1200 så låter det ju som du har ett koax-abonnemang och där erbjuder de inte hastigheter över 50 i uppladdning (förutom på Bredband 1200) om de inte skulle ha ändrat nånting den senaste tiden.

Men jag förstår inte varför du inte bara lyssnar på personen som svarade på deras kundservice? SweClockers-folket kan knappast se mer än dem av vad Com Hem kan erbjuda dig.

Och hade personen kunnat erbjuda dig högre uppladdningshastighet så hade han såklart gjort det eftersom att han hade fått provision på att sälja det till dig.