PermalÀnk
Medlem ★
●

Skit fiske idag blev bara en gös efter nÄgra timmar och en tappa vi vid bÄten fÄr se hur det gÄr imorgon

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
NĂ€tagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

PermalÀnk
Medlem ★
●

@pompa_kumla: Jag gick upp klockan tre i morse och Äkte ut för att försöka fÄnga min första gös. Omkring 07.30 gav vi upp och Äkte till en grynna för att Ätminstone fÄnga nÄgon fisk. Första kastet gav en gÀdda, sedan var det dött. Det Àr otroligt frustrerande att Ànnu inte ha landat en enda gös, eftersom jag dÀrför inte har nÄgon aning om huruvida jag gör rÀtt eller fel.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Första gĂ€ddan pĂ„ jerk idag, hĂ€rligt! Ingen best men fisk iallafall. Laddar för en tur imorn nĂ€r det svalkar av rejĂ€lt mot nu. Inbillar mig att det kommer bli guld 😂

Update: det hade det kanske varit om det inte blÄst som jÀvulen.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag hittade en liten bÀck och den gnagde mig sÄ gick dit nu idag och kastade lite. Körde pÄ spinnare först och rÀknade inte med att fÄ nÄgot men sÄ satt en abborre. Och en till. Och en till. Kom nerÄt mer mot sjön och finns borre sÄ finns det mer sÄ börja köra med flugspinnaren och tro pÄ fan inte att en gÀdda satt dÄ Den var liten men fortsatte och köra nerÄt, hugg igen, liten men hade inte förvÀntat mig nÄgot. GÄr ner lite lÀngre och hugg igen, jag trodde det var en stor abborre men insÄg snart att det inte var det utan en jÀvla öring jag fick upp :D. Inte direkt stor utan runt 1 1.5-kgkg.

Jag ska dit ikvÀll och köra igen. Jag tror jag har hittat ett smultronsntÀlle

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Drog upp 91 borrar under ett pass förra veckan, men inga klossar. Kul ÀndÄ!

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●

Fick reda pÄ att det var kort sÄ köpte och drog dit igen. nappa knappt sÄ satte pÄ en jigg och gav det en chans. KÀndes som jag fick bottenapp men det skrek i rullen. Fick kÀmpa som fan för att fÄ in den, men den lossna precis nÀr jag skulle ta upp den. Ett riktigt jÀvla as var det, minst 6kg och jag anvÀnde ett lÀtt spö för abborre, trodde det skulle gÄ sönder. Jag kommer gÄ tillbaka! Vilken jÀvel :D, jag ska ta den!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av ClintBeastwood:

Fick reda pÄ att det var kort sÄ köpte och drog dit igen. nappa knappt sÄ satte pÄ en jigg och gav det en chans. KÀndes som jag fick bottenapp men det skrek i rullen. Fick kÀmpa som fan för att fÄ in den, fick lÄta den dra typ 5 gÄnger, men den lossna precis nÀr jag skulle ta upp den. Ett riktigt jÀvla as var det, minst 6kg och jag anvÀnde ett lÀtt spö för abborre, trodde det skulle gÄ sönder. Jag kommer gÄ tillbaka! Vilken jÀvel :D, jag ska ta den!

HÀrligt med sÄdana upplevelser! Grattis.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem ★
●

@p.lindblom:

Vet man var man ska fiska brukar man fÄ gös kolla vad dem andra stÄr och fiskar. Trollar du eller ?

MÄnga sitter pÄ djupet Ä kör vertikal fiske med jigg vilket tydligen Àr bra för gös. Förr pimplade vi med balanspilkar.
Men för gös sÄ bör man kanske börja fiskar runt 6 pÄ kvÀllen Ä köra till midnatt och dÄ lite grundare nÀr dem jagar smÄfisk.

Mitt pÄ dagen Àr det svÄrt tyvÀr ibland. Men kan rekommendera Bomber b16a rödvit pÄ kvÀllen nÀr du kör grunt och b24a blÄ silver med röda ögon. Sen givetvis Rapala taildancer ett mÄste om du ska gÄ djupt den har vi tagit mÄnga gös pÄ. Sen tycker jag persoligen att rödvita wobblers funkar bÀst i vÄr sjö pÄ kvÀll natt. FÀrgglada fÀrger som blÄ silver eller gröna wobblers eller gös ambulans funkar bÀst pÄ dagen vid soligt vÀder.

NÀr vi fÄr gös framförallt pÄ dagen sÄ brukar försöka fiska pÄ djupet Ä hitta dem grunda stÀllena i nÀrheten oftast kommer huggen nÀr man kÀnner att wobblern studsar i botten

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
NĂ€tagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av pompa_kumla:

@p.lindblom:

Vet man var man ska fiska brukar man fÄ gös kolla vad dem andra stÄr och fiskar. Trollar du eller ?

MÄnga sitter pÄ djupet Ä kör vertikal fiske med jigg vilket tydligen Àr bra för gös. Förr pimplade vi med balanspilkar.
Men för gös sÄ bör man kanske börja fiskar runt 6 pÄ kvÀllen Ä köra till midnatt och dÄ lite grundare nÀr dem jagar smÄfisk.

Mitt pÄ dagen Àr det svÄrt tyvÀr ibland. Men kan rekommendera Bomber b16a rödvit pÄ kvÀllen nÀr du kör grunt och b24a blÄ silver med röda ögon. Sen givetvis Rapala taildancer ett mÄste om du ska gÄ djupt den har vi tagit mÄnga gös pÄ. Sen tycker jag persoligen att rödvita wobblers funkar bÀst i vÄr sjö pÄ kvÀll natt. FÀrgglada fÀrger som blÄ silver eller gröna wobblers eller gös ambulans funkar bÀst pÄ dagen vid soligt vÀder.

NÀr vi fÄr gös framförallt pÄ dagen sÄ brukar försöka fiska pÄ djupet Ä hitta dem grunda stÀllena i nÀrheten oftast kommer huggen nÀr man kÀnner att wobblern studsar i botten

Jag bor pÄ en ö dÀr det finns en del gösfiskare och de tipsar mig ofta om ganska exakt var jag ska fiska, samt pÄ vilket djup beroende pÄ vÀder, temperatur och tidpunkt. Ofta ser jag pÄ ekolodet att det Àr mycket aktivitet precis pÄ det djup jag blivit tipsad om och normalt vertikalar jag dÄ med jiggar med ca. 30g-skallar.

I min fiskelÄda har jag lustigt nog samtliga wobblers du nÀmnde. Dessa brukar jag kasta solfjÀder med nÀr jag ger upp vertikalfisket efter nÄgra timmar. Att trolla Àr tyvÀrr inte tillÄtet i den hÀr delen av MÀlaren.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Abborrarna var pÄ hugget idag, 1.1k~ och 2.3kg. BÄda tagna pÄ en 11cm rh zalt genom trolling.

Lyckad tur i höstvÀdret, frös som en hund men PB i abborre gjorde det mycket vÀrt

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Lite skamlös reklam kanske, men vill bjuda pÄ Ärets fiskeresa jag och polaren gjorde.. nÄvÀl, Ätminstone det filmade materialet dÀrifrÄn Ber om ursÀkt för om engelskan Àr undermÄlig, hade lite brÄttom med att spela in voice-overn.

HĂ„p jo lajk.

YouTube: 001 Slovenia, "slovve"

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Eldarion:

Lite skamlös reklam kanske, men vill bjuda pÄ Ärets fiskeresa jag och polaren gjorde.. nÄvÀl, Ätminstone det filmade materialet dÀrifrÄn Ber om ursÀkt för om engelskan Àr undermÄlig, hade lite brÄttom med att spela in voice-overn.

HĂ„p jo lajk.

YouTube: 001 Slovenia, "slovve"

SÄg hÀrligt ut, skönt att det nappade för er ocksÄ! Gillade din mugg dÀr i början.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | SkÀrm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Henrik-W:

SÄg hÀrligt ut, skönt att det nappade för er ocksÄ! Gillade din mugg dÀr i början.

Tack! Ja det satt en bit inne, men till slut Haha ja, det Àr helt klart favoritmuggen - kaffet blir automatiskt lite bÀttre

PermalÀnk
Medlem
●

nÄn som har erfarenhet av och kan rekommendera nÄgon multirulle i prisklassen runt 1000kr (gÀrna under) som lÀmpar sig för lÀttare fiske efter abborre? har tidigare kört multi exklusivt för det tyngre fisket och haspel till det lÀttare, men skulle gÀrna vilja prova multi Àven dÀr

Visa signatur

â–Ș R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
â–Ș Nintendo Switch - iPhone XR

PermalÀnk
Medlem ★
●

NÄn som har tips pÄ var man kan lÀgga ut begagnade prylar mer Àn t.ex blocket o tradera? Det Àr fasen för mycket grejer för att sitta med sÄnt...Trolling saker Àr det som ska bort.

I övrigt körde jag under veckan lite jerkbait efter jobbet innan mörkrets intÄg och fick pÄ en 6kg gÀdda (som Àven landades dÄ), en god start pÄ sÀsongen som jag hoppas hÄller i sig

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av N_Micke:

NÄn som har tips pÄ var man kan lÀgga ut begagnade prylar mer Àn t.ex blocket o tradera? Det Àr fasen för mycket grejer för att sitta med sÄnt...Trolling saker Àr det som ska bort.

Facebook marketplace skulle nog funka om du har facebook

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av htbtoma:

nÄn som har erfarenhet av och kan rekommendera nÄgon multirulle i prisklassen runt 1000kr (gÀrna under) som lÀmpar sig för lÀttare fiske efter abborre? har tidigare kört multi exklusivt för det tyngre fisket och haspel till det lÀttare, men skulle gÀrna vilja prova multi Àven dÀr

Jag har en daiwa laguna tror jag till lÀttare fiske men ska Àven testa en abu black max om nÄgon vecka.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av N_Micke:

NÄn som har tips pÄ var man kan lÀgga ut begagnade prylar mer Àn t.ex blocket o tradera? Det Àr fasen för mycket grejer för att sitta med sÄnt...Trolling saker Àr det som ska bort.

I övrigt körde jag under veckan lite jerkbait efter jobbet innan mörkrets intÄg och fick pÄ en 6kg gÀdda (som Àven landades dÄ), en god start pÄ sÀsongen som jag hoppas hÄller i sig

Det finns ett forum som heter Fiskesnack.com, de har en ganska aktiv marknad, har handlat dÀr sjÀlv men aldrig sÄlt nÄgot.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | SkÀrm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Tizzue:

Facebook marketplace skulle nog funka om du har facebook

Skrivet av Henrik-W:

Det finns ett forum som heter Fiskesnack.com, de har en ganska aktiv marknad, har handlat dÀr sjÀlv men aldrig sÄlt nÄgot.

Facebook...? Det lÄter som nÄt farligt. FÄr kolla Fiskesnack Tack för tipsen

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

PermalÀnk
●

Lite nytt frÄn mig

Lite nytt frÄn mig, varit pÄ latsidan ett tag för ej haft tid, Àr lite svÄrt med tvÄ jobb och tvÄ smÄ barn.
Dock ska jag upp till Kramfors och undersöka bÀckar m.m
Samt andra fina stÀllen
Sen börjar ju nÀbbgÀdda sÀsongen hÀr nÀsta mÄnad!

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Tizzue:

Jag har en daiwa laguna tror jag till lÀttare fiske men ska Àven testa en abu black max om nÄgon vecka.

du fÄr gÀrna ge feedback pÄ black maxen nÀr du testat den. jag har funderat pÄ en shimano caenan. eller prova att spola om min revo s som jag haft till gÀddfisket o skaffa ett lÀttare spö. Har ett draugen D4 7" till haspelrullen och gillar det skarpt, finns Àven som baitcasterspö men det har jag inte testat

Visa signatur

â–Ș R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
â–Ș Nintendo Switch - iPhone XR

PermalÀnk
●

Lite nytt frÄn mig i skÄneland!

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
●

Nytt matrial

Bara jag som Àr lite aktiv?

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
Medlem
●

@Powerjimmy: Riktigt fina öringar!

Jag fick i bÄten i Sthlm förra veckan och var ute pÄ premiÀrtur i MÀlaren igÄr. GÀddfiske, hittade enligt lod bra stim med bÄde smÄfisk och 4-5 jagande gÀddor men det blev bara ett högg/tapp, trÄkigt men gav mersmak.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

PermalÀnk
●

@aToria tack! Har nÄgra smultronstÀllen hÀr nere i SkÄne med bÀckar som har en hel del bÀcköring i sig
Ingen abborre dÄ? För dem Àr ju pÄ hugget nu

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
Medlem
●

@Powerjimmy: jassÄ? A men dÄ fÄr jag pröva pÄ det i helgen, tack för tipset! Körde lite för mycket jerk för att kroka dom igÄr.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

PermalÀnk
●

@aToria ja nu nÀr smÄ fisken vaknar till liv sÄ har dem med vaknat

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Powerjimmy:

Bara jag som Àr lite aktiv?

Jag önskar att jag hade bÀttre möjligheter till fiske, men har ingen egen bÄt och bor rÀtt dÄligt till för att kunna ta en spontan fiskepromenad nÀr jag kÀnner för det. Annars hade jag varit ute 7 dagar i veckan

Klickar hem nytt spö och rulle (och 4 kg beten man aldrig anvÀnder) istÀllet...

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag rÄkade snubbla över den underhÄllande programserien Fiska med Anders i helgen. Och blev vÀldigt sugen pÄ att skaffa spö och övrigt lull-lull och börja fiska pÄ det sÀttet.

Jag har fiskat en hel del sen jag var liten, men uppvÀxt pÄ vÀstkusten med tillgÄng till bÄt, har det alltid handlat om antingen dörj (dra "blÀnkekrokar" fÀsta bakom sÀnke eller paravan, efter lÄngsam bÄt) eller mete (bÄten ligger för ankar, fiskar med krok och lina pÄ vinda). Makrill, havsöring, torsk och lite blandad smÄfisk har det handlat om.

Ingen fiskade med spö i havet nÀr jag vÀxte upp, om man inte var sommargÀst, eller fiskade frÄn land. SÄ jag har aldrig spöfiskat. Jag har fortfarande tillgÄng till bÄt, men den Àr nÄgra timmar bort, och pga tillfÀllig skada, och smittorisken i samhÀllet, sÄ Àr det inte aktuellt att Äka till bÄten den hÀr sÀsongen.

Men om jag nu skulle skaffa nÄt hyfsat enkelt för att komma igÄng med spöfiske, vad Àr det för budgetnivÄ som Àr rimlig? Jag har sysslat med cykel i mÄnga Är och vet att det finns en sweet spot. För fÀrdigbyggda cyklar handlar det om att kvaliteten Àr vÀldigt lÄg upp till en viss nivÄ, sen stiger kvaliteten mycket snabbt över bara nÄgra tusen, och dÀröver Àr det mycket extra pengar för lite extra kvalitet. En S-kurva, liksom. Jag rÀknar med att det ser ut pÄ ungefÀr samma sÀtt för fiskeredskap. Men dÀr vet jag inget om var sweet spot Àr!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av cyklonen:

Jag rÄkade snubbla över den underhÄllande programserien...

Det Àr lite annorlunda kurva nÀr det gÀller fiskegrejer, man kan köpa jÀttebra grejer för nÀstan inga pengar alls. I mÄnga fall Àr det mest utseende och lite kÀnsla som man betalar extra för.
Jag har inte sett fiskeserien med Anders som du pratade om, vad Àr det för fiske du ville börja med? Det gÄr att komma undan vÀldigt billigt inom de flesta typer av fiske

Bonusbild pÄ havsöring jag drog upp i fredags!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold