AMD:s bärbara Ryzen 5000 "Cezanne" får Zen 3 och RDNA 2-grafik

Permalänk
Melding Plague

AMD:s bärbara Ryzen 5000 "Cezanne" får Zen 3 och RDNA 2-grafik

AMD:s kommande processorer för bärbara datorer introducerar en efterlängtad integrerad grafikdel baserad på RDNA 2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Intressant 😊

Permalänk
Medlem

Vad borde man kunna spela på den inbyggda grafik då? Om man har en 1080p skärm och är ok med lägre inställningar? Jag har ingen referensram, vad kan man använda modern inbyggd grafik till idag?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag hade ju lätt valt bort möjligheten att expandera minnet om de hade börjat producera APU:er och moderkort som använde GDDR6 istället för slöa DDR4/5.

Dvs konsolhårdvara, fast med Windows och möjligheten att expandera med nytt grafikkort i framtiden.

Permalänk
Medlem

Tycker det kunde vara bra om AMD släppte sin 4000 serie först

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tycker det kunde vara bra om AMD släppte sin 4000 serie först

Tja.. finns ju några laptops med 4000 serien o fler kommer ut snart.
Spelmässigt gissar jag nästa generation med RDNA2 kommer att fungera finfint i 1080p ev 2560x med lite lägre inställningar. Märk väl gissar, men med tanke på prestandan Krysslåda X och PS5 kommer ha så skulle jag inte vara förvånad om 5000 serien kommer ha fullt användbar inbyggd grafik för spel.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Tror det var i en Coretek video han pratade om att PS5 verkar kunna komma med vissa spännande nyheter som ger konsoler ett övertag ett tag gentemot PC och möjliggöra vissa saker där iaf ett tag som inte går att göra på PC. Primärt då PC överlag riktar sig mycket mer mot den minsta gemensamma nämnaren.

Skulle vara spännande om AMD gjorde något vågat nästa gen och kom med någon form av "konsolifierad" laptop med motsvarande tekniker till inte allt för hiskelig peng. Skulle vara en spännande high risk gamble om det funkar.

Även om kommande konsoler ökar i pris så kommer det vara bra mycket dyrare att iaf som marknaden ser ut nu att kontra det på PC sidan. Långsiktigt så lutar jag åt det som Coretek utryckt tidigare att PC enthusiast marknaden kommer gå åt samma håll som HiFi. Entusiaster kan fortsätta att ha det bästa men det kommer att vara dyrare och dyrare medans vi får någon form av minsta gemensamma nämnare som är "bra nog".

Dock vill jag ha 4000 serien till Desktop först ändå. Bryr mig mindre om laptopsen för tillfället.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av johanandersson:

Vad borde man kunna spela på den inbyggda grafik då? Om man har en 1080p skärm och är ok med lägre inställningar? Jag har ingen referensram, vad kan man använda modern inbyggd grafik till idag?

Om man kollar på vad dagens APU'er klarar och sedan gör en gissning på vad som kommer med RDNA2 så skulle jag tippa på att det inte är helt orimligt att vi kommer kunna se AAA spel på medium@30fps, BR/arena shooters (Warzone, APEX, Six Siege o.s.v.)@60-120fps och e-sport titlar @120-240(+)fps.

Däremot ser jag inte hur man ska kunna driva runt senaste Ass-creed eller Battlefield på några högre inställningar även i 1080p. Detta då det blir bl.a. både ett bandbreddsproblem och ett strömbudgetproblem, om man inte lyckas göra någon finurlig lösning i stil med vad Sony respektive Microsoft tagit fram till nästa generations konsoler då.

Sedan finns ju självfallet möjligheten att man väljer att tillämpa en långsammare GPU del i 5000-serien's APU'er än vad som sitter i PS5/XSX också, vilket då blir ännu en bottleneck utöver ström eller bandbredd.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

@ipac: Detta ha till viss del testats förr av asus tror jag det var, det var ingen hit då pga mängden minne och priset på korten.

I och med att det inte går att uppgradera mängden ram så blir det fort ett bekymmer när mer ram är av behov.

Permalänk

Mycket snack. När kommer de nya med 4000 serien. Kanske aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Tja.. finns ju några laptops med 4000 serien o fler kommer ut snart.
Spelmässigt gissar jag nästa generation med RDNA2 kommer att fungera finfint i 1080p ev 2560x med lite lägre inställningar. Märk väl gissar, men med tanke på prestandan Krysslåda X och PS5 kommer ha så skulle jag inte vara förvånad om 5000 serien kommer ha fullt användbar inbyggd grafik för spel.

4000 serie på laptops baseras på 3000 serie för desktops så de är inte samma.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Avstängd

Vill gärna se fler faktiska lanseringar och mindre prat om framtiden

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

YES! Och förhoppningsvis kommer det bärbart med USB4 (Thunderbolt3), då blir det köp:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

Vill gärna se fler faktiska lanseringar och mindre prat om framtiden

Vi måste väl få sukta lite;)

Permalänk
Medlem

Gott folk, detta är något i ryktesväg, inte något AMD själva har gått ut med. Tror de gör vad de kan för att få ut 4000-serien...

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Gott folk, detta är något i ryktesväg, inte något AMD själva har gått ut med. Tror de gör vad de kan för att få ut 4000-serien...

Behöver väl inte vara raketforskare heller för att anta deras nästa mobila serie är "5000-serien" och att den kommer få Zen3 kärnor som vid det tillfället redan kommer vara lanserade på desktop med "4000-serien". Och att en serie som kanske är ett år bort skulle ha en iGPU av senare snitt är väl inte heller någon högodsare.

Och "Navi 23" är ju inte heller nytt, den GPU modellen har det ju ryktats om tidigare för kommande RDNA2 dGPU. Dock stärker väl denna läcka ännu mer att det är så den kommer heta.

Något jag dock inte riktigt förstår är hur AMD börjat kalla sina kretsar. Liksom GPU:er i Vega eller Polaris var väl alla i samma GCN arkitektur? Ska Navi sträcka sig över flera olika arkitekturer? Eller kommer det kallas "Navi 2"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tycker det kunde vara bra om AMD släppte sin 4000 serie först

Har dom inte?

Skrivet av Buddaz112:

Mycket snack. När kommer de nya med 4000 serien. Kanske aldrig.

Ska kanske veta innan man snackar

Ryzen 4000 på prisjakt, Asus ROG Zephyrus G14/G15 finns på hyllan hos ett antal butiker och HP har haft HP ProBook 445, såg nu att den är slut å nya på inkommande.
Samma för övriga butiker...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Renior fick Vega pga den långa utvecklingstiden.
Om det är sant även för Cezanne så borde den snarare utrustas med RDNA 1.
Till det kommer spelkonsolerna med RDNA 2.
Jag vet inte riktigt vad jag förväntar mig om Cezanne, blir det RDNA 1 eller 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har dom inte?

Ska kanske veta innan man snackar

Ryzen 4000 på prisjakt, Asus ROG Zephyrus G14/G15 finns på hyllan hos ett antal butiker och HP har haft HP ProBook 445, såg nu att den är slut å nya på inkommande.
Samma för övriga butiker...

Så det finns 12 stycken. HP och Asus. 4 modeller .

Dell och Lenovo då? Acer?

Kolla på motsvarande intel och se hur många modeller som finns att välja på.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Att spela spel på högsta i 1080p på integrerat vore ett stort steg upp.

Vega integrerat på Ryzen 3 3400G är förhållandevis bra om man kör low mixade inställningar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Har dom inte?

Ska kanske veta innan man snackar

Ryzen 4000 på prisjakt, Asus ROG Zephyrus G14/G15 finns på hyllan hos ett antal butiker och HP har haft HP ProBook 445, såg nu att den är slut å nya på inkommande.
Samma för övriga butiker...

Asus för minst 15k glöm det.
De finns ej i fysisk butik utan är mest bara online.
HP, AMD modeller är inte lätta att hitta om du nu tror det. Som regel är HP, Intel.
Finns de som vill ha budget modellerna. Slösa pengar på den högsta modellen på laptop är det sämsta man kan göra som konsument. Var är de modellerna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Så det finns 12 stycken. HP och Asus. 4 modeller .

Dell och Lenovo då? Acer?

Kolla på motsvarande intel och se hur många modeller som finns att välja på.

Dell och lenovo har modeller på gång, men gissar att ingen är sugen på att släppa något just nu, med alla leveransproblem som är från virus och annat.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne: Jag har lagt upp en enkel bevakning på prisjakt:
Ryzen 4:e generation
Vikt upp till 1.5kg.
Resultat: "Hittade inga matchande produkter."

Idealspecarna räknar jag inte med att lyckas hitta något träffande på ännu, men redan dessa enkla kriterier kammar jag noll med.

Om du lyckas bättre, är jag mycket intresserad.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

År 2022 kommer Ryzen 6000 och jag vill veta allt om den ... Nej förresten 7000, 8000 också!

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Har AMD presenterat hur länge AM4 sockeln kommer leva? Kan man räkna med att det släpps en till APU till den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

År 2022 kommer Ryzen 6000 och jag vill veta allt om den ... Nej förresten 7000, 8000 också!

Låter som sarkasm, men förstår inte vad du försöker säga med den. Vad är det för fel på att få lite info om nästkommande processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

Tror det var i en Coretek video han pratade om att PS5 verkar kunna komma med vissa spännande nyheter som ger konsoler ett övertag ett tag gentemot PC och möjliggöra vissa saker där iaf ett tag som inte går att göra på PC. Primärt då PC överlag riktar sig mycket mer mot den minsta gemensamma nämnaren.

Skulle vara spännande om AMD gjorde något vågat nästa gen och kom med någon form av "konsolifierad" laptop med motsvarande tekniker till inte allt för hiskelig peng. Skulle vara en spännande high risk gamble om det funkar.

Även om kommande konsoler ökar i pris så kommer det vara bra mycket dyrare att iaf som marknaden ser ut nu att kontra det på PC sidan. Långsiktigt så lutar jag åt det som Coretek utryckt tidigare att PC enthusiast marknaden kommer gå åt samma håll som HiFi. Entusiaster kan fortsätta att ha det bästa men det kommer att vara dyrare och dyrare medans vi får någon form av minsta gemensamma nämnare som är "bra nog".

Dock vill jag ha 4000 serien till Desktop först ändå. Bryr mig mindre om laptopsen för tillfället.

Allt AMD behöver för en konsolifierad APU upplevelse är att köra in PCIe 4.0 och låta OEM tillverkare sätta dit NVMe hårddiskar som kan trycka filer till och från RAM vid obscena hastigheter.

Med basis och draco borde ribban bli nog låg för att kompensera för stora delar av de inbyggda kompressionsverktyg som finns i konsollerna.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Renior fick Vega pga den långa utvecklingstiden.
Om det är sant även för Cezanne så borde den snarare utrustas med RDNA 1.
Till det kommer spelkonsolerna med RDNA 2.
Jag vet inte riktigt vad jag förväntar mig om Cezanne, blir det RDNA 1 eller 2?

Det där är min tanke också. Det enda som kanske talar för RDNA2 (i stället för RDNA) är att det kommer till konsolerna, som bör ha haft en utvecklingsperiod som startade nära Cezannes (eller tidigare).

Permalänk
Viking
Skrivet av Pellepelikan:

Har AMD presenterat hur länge AM4 sockeln kommer leva? Kan man räkna med att det släpps en till APU till den?

Tills Ryzen 4000 på desktop. Ryzen 5000 kommer (förmodligen) få AM5 och byggas på 5nm.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Så det finns 12 stycken. HP och Asus. 4 modeller .

Dell och Lenovo då? Acer?

Kolla på motsvarande intel och se hur många modeller som finns att välja på.

Som vanligt då, har aldrig varit enkelt att hitta AMD bärbara då väldigt många aldrig kommer hit.
Här har det alltid varit att endast några procent av marknaden varit AMD, villket jag ser att du konstaterat

Skrivet av Buddaz112:

Asus för minst 15k glöm det.
De finns ej i fysisk butik utan är mest bara online.
HP, AMD modeller är inte lätta att hitta om du nu tror det. Som regel är HP, Intel.
Finns de som vill ha budget modellerna. Slösa pengar på den högsta modellen på laptop är det sämsta man kan göra som konsument. Var är de modellerna.

Letar du billigt så får du nog nöja dig med en från förra generationen, är säker på att väldigt få modeller kommer under 10'000 den närmsta tiden.

Skrivet av lincoln:

@Bengt-Arne: Jag har lagt upp en enkel bevakning på prisjakt:
Ryzen 4:e generation
Vikt upp till 1.5kg.
Resultat: "Hittade inga matchande produkter."

Idealspecarna räknar jag inte med att lyckas hitta något träffande på ännu, men redan dessa enkla kriterier kammar jag noll med.

Om du lyckas bättre, är jag mycket intresserad.

Lycka till med den vikten

6,8% totalt av alla (Intel/AMD/m.m.) som väger mindre än 1,5 kg.
Av dom 6,8% ovan så är 4,5% bestyckade med en AMD, det är totalt 3,1 promille av marknaden varav mer än hälften inte är i lager.

Är nog enklare att hitta en nål i en höstack Så jag avstår som den realist jag är

Förtydligande av % och missat komma i promille
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!