Knepig situation med C49RG och komplett

Knepig situation med C49RG och komplett

Hej Sweclockers

Jag har en ganska knepig situation med Komplett och en skärm jag köpt av dem. För ett år sedan köpte jag denna skärm:

https://www.komplett.se/product/1119314/gaming/spelutrustning...

Jag märkte ganska omgående att skärmen hade något sorts flimmer när man körde med G-sync på denna. Jag mixtrade mycket med nvidia kontrollpanelen och trodde att jag faktiskt lyckats lösa problemet med flimret. Men det jag snarare hade gjort var att inaktivera freesync på skrämen. Något jag inte märkte förrns ett år senare så jag läste Sweclockers recension om skärmen:

https://www.sweclockers.com/test/29082-samsung-c49rg90-superb...

Där framkommer det ganska tydligt att denna skärm faktiskt har detta problem med freesync och det verkar inte spela någon roll ifall man kör nvidia eller AMD. Jag har så klart genomgått alla vanliga felsöknings scenarion på skärmen och till och med byt firmware. Men det spelar ingen roll det flimrar oavsett vad man gör. Så jag kontaktade Samsung och frågade dem ifall det faktiskt ska vara så här. De säger nej skärmen ska inte flimra och det som jag upplever är inte normalt. Jag gjorde även en video som visar felet:

https://www.youtube.com/watch?v=v5krOljK4vU

Eftersom det är ett fel på skärmen enligt Samsung tänker jag att jag måste kunna returnera den och få mina pengar tillbaka? Så jag kontaktar komplett där jag köpt den och förklarar situationen. De återkommer med att de inte kommer göra ett återköp men de tycker att jag ska skicka skärmen till infocare för reparation och ett omdöme. Jag är skeptiskt att infocare ens har verktyg eller möjlighet till att testa denna skärm på det sättet, så jag frågar Samsung och de hävdar att infocare enbart gör funktionstester på skärmar och de kommer troligen bara byta min panel om de kommer in en skärm med freesync fel.

Hur ska man förhålla sig till det här? Är det ett fel på skärmen eller inte? Komplett säger att det inte är ett fel och något man får räkna med på freesync skärmar men tycker ändå jag ska skicka den till infocare. Samsung säger att flimmer ska man inte behöva uppleva och att det troligen är något fel på skärmen om jag genomgått den felsökning som jag beskrivit till dem. Samtidigt så hittar man denna Sweclockers recension och flera trådar på reddit där många har problem med denna skärm. Hur hade ni agerat i denna situation? Min önskan ahde varit att komplett ersätter mig med pengar för denna skärm då en likvärdig produkt inte finns och "felet" går inte att avhjälpa?

//AquaRelliux

Såg din video och detta är rätt självklart att det är fel på skärmen. Hade exakt samma problem med en UW-skärm från Asus, men då med CDON, där jag lyckades få köpet hävt.

Komplett har dock lagen på sin sida och kan försöka reparera skärmen 3 gånger för samma fel. Men visst kan man tycka att Komplett ska ta tillbaka skärmen rakt av, eftersom det verkar som dom flesta C49RG lider av det här problemet.

Skrivet av muSashi:

Såg din video och detta är rätt självklart att det är fel på skärmen. Hade exakt samma problem med en UW-skärm från Asus, men då med CDON, där jag lyckades få köpet hävt.

Komplett har dock lagen på sin sida och kan försöka reparera skärmen 3 gånger för samma fel. Men visst kan man tycka att Komplett ska ta tillbaka skärmen rakt av, eftersom det verkar som dom flesta C49RG lider av det här problemet.

De säger dock att de inte tycker att det är fel på skrämen. De hävdar att det är normalt med ett visst flimmer på Freesync dock har Samsung en annan åsikt så det blir väldigt rörigt för mig som kund.

Skrivet av muSashi:

Såg din video och detta är rätt självklart att det är fel på skärmen. Hade exakt samma problem med en UW-skärm från Asus, men då med CDON, där jag lyckades få köpet hävt.

Komplett har dock lagen på sin sida och kan försöka reparera skärmen 3 gånger för samma fel. Men visst kan man tycka att Komplett ska ta tillbaka skärmen rakt av, eftersom det verkar som dom flesta C49RG lider av det här problemet.

Bara en mindre korrigering, men enligt rådande praxis har man som säljare rätt till 2 reparationsförsök för samma fel och 3 vid olika fel.

Skrivet av AquaRelliux:

De säger dock att de inte tycker att det är fel på skrämen. De hävdar att det är normalt med ett visst flimmer på Freesync dock har Samsung en annan åsikt så det blir väldigt rörigt för mig som kund.

Ett alternativ skulle ju vara att fråga Samsung om de kan skriva ett utlåtande på att skärmen är felaktig. De finns ju Samsung Service Centers i våra största städer. Om du har ett intyg från Samsung på att skärmen är felaktig (om nu inte Samsung själva också väljer att reparera den) så kan i vart fall inte Komplett hävda att det inte är något fel. Då har de valen att försöka reparera felet, byta ut produkten mot en motsvarande, eller häva köpet.

Skrivet av Blomman90:

Bara en mindre korrigering, men enligt rådande praxis har man som säljare rätt till 2 reparationsförsök för samma fel och 3 vid olika fel.

Ett alternativ skulle ju vara att fråga Samsung om de kan skriva ett utlåtande på att skärmen är felaktig. De finns ju Samsung Service Centers i våra största städer. Om du har ett intyg från Samsung på att skärmen är felaktig (om nu inte Samsung själva också väljer att reparera den) så kan i vart fall inte Komplett hävda att det inte är något fel. Då har de valen att försöka reparera felet, byta ut produkten mot en motsvarande, eller häva köpet.

Samsung har sagt att de kan skicka ut en tekniker för att bedöma skärmen. Det blir nästa steg tror jag om de har gjort ett utlåtande så borde det bli lättare att hantera komplett. Tyvärr verkar inte de försöka vara de minsta medgörliga utan strular bara till det för kunden här.

@AquaRelliux: Kan du inte ta garantin direkt via samsung? Jag brukar alltid göra det gällande mina samsungprodukter. Komplett följer bara praxis här att den ska in på reparation. Så du kommer få stå utan skärm ett tag fram o tillbaka 3gånger troligtvis.

Detta är lite klassiskt underbetald support att de antagligen inte har kunskapen att förstå vad som faktiskt felar och varför du gnäller över det, vilket är varför många inte handlar från Komplett utan väljer Inet istället.

Skrivet av Blomman90:

Bara en mindre korrigering, men enligt rådande praxis har man som säljare rätt till 2 reparationsförsök för samma fel och 3 vid olika fel.

Ett alternativ skulle ju vara att fråga Samsung om de kan skriva ett utlåtande på att skärmen är felaktig. De finns ju Samsung Service Centers i våra största städer. Om du har ett intyg från Samsung på att skärmen är felaktig (om nu inte Samsung själva också väljer att reparera den) så kan i vart fall inte Komplett hävda att det inte är något fel. Då har de valen att försöka reparera felet, byta ut produkten mot en motsvarande, eller häva köpet.

Var precis det jag menade, dom har rätt att göra 3 försök, om det är exakt samma fel vid tredje försöket så kan TS häva köpet.
Och om det rör sig om olika fel, så kan dom reparera produkten upp till 3 gånger, men vi fjärde försöket, så kan kund häva köpet.

Skrivet av muSashi:

Var precis det jag menade, dom har rätt att göra 3 försök, om det är exakt samma fel vid tredje försöket så kan TS häva köpet.
Och om det rör sig om olika fel, så kan dom reparera produkten upp till 3 gånger, men vi fjärde försöket, så kan kund häva köpet.

Fast nu säger vi ju inte samma sak (alternativt så skriver du lite otydligt). Du säger nämligen ganska tydligt att de har 3 försök på sig. Nu verkar du lägga till att om det vid "tredje försöket" visar sig vara samma fel, så kan TS häva köpet. Men då har de ju inte heller fått 3 försök. Så jag skulle nog ändå vilja hävda att de har 2 reparationsförsök för samma fel, precis som jag sa. Uppstår felet en tredje gång, så får säljaren såklart ta in produkten för att konstatera felet (om det nu inte felet är alldeles uppenbart), men köparen kan alltså neka ett tredje försök att reparera produkten (att ta in produkten för att konstatera felet kan rimligen inte benämnas som ett försök).

Skrivet av Blomman90:

Fast nu säger vi ju inte samma sak (alternativt så skriver du lite otydligt). Du säger nämligen ganska tydligt att de har 3 försök på sig. Nu verkar du lägga till att om det vid "tredje försöket" visar sig vara samma fel, så kan TS häva köpet. Men då har de ju inte heller fått 3 försök. Så jag skulle nog ändå vilja hävda att de har 2 reparationsförsök för samma fel, precis som jag sa. Uppstår felet en tredje gång, så får säljaren såklart ta in produkten för att konstatera felet (om det nu inte felet är alldeles uppenbart), men köparen kan alltså neka ett tredje försök att reparera produkten (att ta in produkten för att konstatera felet kan rimligen inte benämnas som ett försök).

Kanske var otydligt, men precis det jag menar som du skrev i ditt sista stycke. Säljaren tar såklart in produkten igen, så att den kan utesluta att det inte rör sig om något annat fel, för då har dom rätt till ett reparationsförsök till.

Skrivet av andra94:

@AquaRelliux: Kan du inte ta garantin direkt via samsung? Jag brukar alltid göra det gällande mina samsungprodukter. Komplett följer bara praxis här att den ska in på reparation. Så du kommer få stå utan skärm ett tag fram o tillbaka 3gånger troligtvis.

Detta är lite klassiskt underbetald support att de antagligen inte har kunskapen att förstå vad som faktiskt felar och varför du gnäller över det, vilket är varför många inte handlar från Komplett utan väljer Inet istället.

Problemet är det att komplett är de enda som kan återbetala mig ifall skärmen faktiskt inte går att laga. Vilket Sweclokcers recension verkar antyda, så problemet ligger du i faktiskt vad som faktiskt är ett fel och som inte är ett fel. Jag ska prata direkt med Samsung tekniker imorgon och kolla vad de säger.

Skrivet av AquaRelliux:

Problemet är det att komplett är de enda som kan återbetala mig ifall skärmen faktiskt inte går att laga. Vilket Sweclokcers recension verkar antyda, så problemet ligger du i faktiskt vad som faktiskt är ett fel och som inte är ett fel. Jag ska prata direkt med Samsung tekniker imorgon och kolla vad de säger.

Det lättaste i detta fallet borde vara att skapa ett ärende hos Samsung där det konstateras att skärmen inte går att reparera, som du sen hänvisar till när du kontaktar komplett. Det är också möjligt att Infocare byter ut skärmen helt och hållet om det är ett känt fel, vilket jag skulle tippa på att de gör eftersom det är Samsung som kommer betala för reparationen om den är under garantin.

Skrivet av friskybob:

Det lättaste i detta fallet borde vara att skapa ett ärende hos Samsung där det konstateras att skärmen inte går att reparera, som du sen hänvisar till när du kontaktar komplett. Det är också möjligt att Infocare byter ut skärmen helt och hållet om det är ett känt fel, vilket jag skulle tippa på att de gör eftersom det är Samsung som kommer betala för reparationen om den är under garantin.

Har ett ärende öppet med Samsung nu så ska låta dem utreda detta istället.

Samsung säger att denna skärm enbart stödjer AMD Radeon Vega eller Navi grafikkort i fressync. Använder man nvidia så kan de inte garantera att det kommer fungera. Är itne det lite konstigt när standarden är öppen för alla?

Senast redigerat 2020-05-20 13:39

Jag hittar inte att skärmen ska vara ”G-Sync Compatible” enligt Nvidias lista så tyvärr tror jag nog att Samsung har rätt.

Enklast vore väl att du testar med ett Radeon-kort och ifall samma problem kvarstår så har du ju ett solkart fall.

Skrivet av Senseye:

Jag hittar inte att skärmen ska vara ”G-Sync Compatible” enligt Nvidias lista så tyvärr tror jag nog att Samsung har rätt.

Enklast vore väl att du testar med ett Radeon-kort och ifall samma problem kvarstår så har du ju ett solkart fall.

Nä jag kollade igenom det också den finns inte där. Men det är väldigt motsägelsefull information när det finns reddit trådar som säger att det fungerar och inte. Sen finns det Sweclockers test som säger att den inte fungerar med AMD grafikkort heller.

Skrivet av AquaRelliux:

Samsung säger att denna skärm enbart stödjer AMD Radeon Vega eller Navi grafikkort i fressync. Använder man nvidia så kan de inte garantera att det kommer fungera. Är itne det lite konstigt när standarden är öppen för alla?

VESA Adaptive Sync är öppet för alla, ja. Men tyvärr verkar det ju vara svårt att implementera bra i praktiken samtidigt som ingen riktigt håller ordning.

Freesync är ju AMDs certifiering av skärmar med adaptiv synkronisering som fungerar med AMD-grafikkort. Men även om detta i teorin ska fungera som något slags kvalitetsstämpel så verkar det ju vara bristande verifiering av att det verkligen fungerar bra.

Skrivet av Senseye:

Jag hittar inte att skärmen ska vara ”G-Sync Compatible” enligt Nvidias lista så tyvärr tror jag nog att Samsung har rätt.

Enklast vore väl att du testar med ett Radeon-kort och ifall samma problem kvarstår så har du ju ett solkart fall.

Nu säger ju inte Nvidias lista något om alla skärmar som inte finns på listan (dvs, det är oklart om de är otestade eller om de inte fungerar), men det är ju inget gott tecken...

Och oavsett vad Nvidia skulle säga så är det väl oklart om det skulle spela roll konsumenträttsligt, om man nu hårddrar det.
Iaf såvida inte säljaren hänvisat till det i produktinformationen, eller något liknande.

Skrivet av AquaRelliux:

Nä jag kollade igenom det också den finns inte där. Men det är väldigt motsägelsefull information när det finns reddit trådar som säger att det fungerar och inte. Sen finns det Sweclockers test som säger att den inte fungerar med AMD grafikkort heller.

Sett till dina rättigheter rent formellt så är det väl vad som påstås i produktinformationen som spelar roll.
Där står det vad jag kan se enbart om "AMD Radeon FreeSync™ 2", och då är ju det helt uppenbara kravet man kan ställa just att det måste fungera åtminstone någorlunda bra tillsammans med AMD-grafikkort.