Testpilot: Asus ROG Swift PG43UQ – 4K UHD, 144 Hz och HDR i 43 tum

Permalänk
Skrivet av THB:

Just "Det här är inte en skärm du ställer på skrivbordet och sitter 1,5 meter ifrån. Jag testade och du får garanterat ont i nacken av att titta runt på skärmen." är totalt skitsnack.

Har kört med min 40" i snart 5 år och har inte haft någon tillstymmelse till nackvärk.

Detta är en skärm för den som vill ha en grym spelupplevelse.

Blir rent utsagt förbannad på folk som far med dessa lögner och villfarelser.

Exakt.

Det som jag kan tro är att ögonen kan bli tunga av det skarpa ljuset om man envisas med 85% på ljusstyrkan och sitter nära skärmen.

Visa signatur

3600|B450|5700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Tycker 31.5 tum är för stort som jag har nu... denna måste vara gigantisk!

Själv tycker jag att min 31,5 tum börjar kännas liten.
Tydligt exempel på att vi människor är olika och upplever saker annorlunda.

Avstånd från en datorskärm spelar stor roll för hur vi upplever det och jag sitter ca 70 cm från min skärm, känner att jag gärna skulle vilja prova en 40-45 tum 16:9 skärm. Till saken hör att jag börjar bli lite äldre, 49 år, och synen börjar ge sig, behöver läsglasögon när jag sitter framför skärmen eller läser.
Finns 2 stora anledningar som hindrar mig bara från att prova denna skärmen. Först priset, definitivt inte billigt det här. Nummer två är upplösningen, behövs rejäla prylar för att driva 4K, speciellt om man vill komma upp över 100 fps som är tanken med denna skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Tycker 31.5 tum är för stort som jag har nu... denna måste vara gigantisk!

Äsch då, går man ner från 55" så känns det snarare kompakt

Skrivet av THB:

Just "Det här är inte en skärm du ställer på skrivbordet och sitter 1,5 meter ifrån. Jag testade och du får garanterat ont i nacken av att titta runt på skärmen." är totalt skitsnack.

Har kört med min 40" i snart 5 år och har inte haft någon tillstymmelse till nackvärk.

Detta är en skärm för den som vill ha en grym spelupplevelse.

Blir rent utsagt förbannad på folk som far med dessa lögner och villfarelser.

Skulle nog formulerat mig lite annorlunda men jag håller i stort sett med. Det beror dessutom till stor del på hur man använder sin skärm, om man kör allt i fullskärmsläge eller om det är ett alternativ till flera skärmar. Ser det dock som en del av ett större samhällsproblem i och med trenden "Jag tycker så här alltså är det sant för alla" istället för "Jag tycker så där därför X, Y och Z men dra era egna slutsatser". En 40" eller större kan vara helt rätt eller helt fel, helt beroende på vilka behov och förutsättningar man har.

Skrivet av Wolfkin:

Själv tycker jag att min 31,5 tum börjar kännas liten.
Tydligt exempel på att vi människor är olika och upplever saker annorlunda.

Avstånd från en datorskärm spelar stor roll för hur vi upplever det och jag sitter ca 70 cm från min skärm, känner att jag gärna skulle vilja prova en 40-45 tum 16:9 skärm. Till saken hör att jag börjar bli lite äldre, 49 år, och synen börjar ge sig, behöver läsglasögon när jag sitter framför skärmen eller läser.
Finns 2 stora anledningar som hindrar mig bara från att prova denna skärmen. Först priset, definitivt inte billigt det här. Nummer två är upplösningen, behövs rejäla prylar för att driva 4K, speciellt om man vill komma upp över 100 fps som är tanken med denna skärm.

Skärmavståndet påverkar absolut, dock åt båda hållen. Så länge upplösnigen är densamma så kan man även ha en mindre skärm och ha den närmare sig som en stor på längre avstånd. Skulle nog lägga till en tredje orsak här, om det nu är så att skärmen har BGR (vilket jag tror) så är den mindre lämplig för "textarbete" (om man nu inte kan kompensera det på andra sätt) eller kan leva med att textkvalitén inte är vad den skulle kunna vara på typ en bra IPS i samma storlek.

Tror att fok överlag skulle behöva vara lite mer kreativa kring sina skrivbord och datorsetup, känns som det är lite "vi gör som vi alltid gjort" mentalitet, där utgångspunkten väl är en tid innan vi ens hade skärmar på våra skrivbord.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av improwise:

Skulle nog formulerat mig lite annorlunda men jag håller i stort sett med. Det beror dessutom till stor del på hur man använder sin skärm, om man kör allt i fullskärmsläge eller om det är ett alternativ till flera skärmar. Ser det dock som en del av ett större samhällsproblem i och med trenden "Jag tycker så här alltså är det sant för alla" istället för "Jag tycker så där därför X, Y och Z men dra era egna slutsatser". En 40" eller större kan vara helt rätt eller helt fel, helt beroende på vilka behov och förutsättningar man har.

Jo, jag utryckte mig nog lite väl hårt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Mycket intressant skärm istället för en tv. Skulle vara skönt att slippa smart tv med dess appar/reklam o skit som slöar ner.

Dock är jag i behov av fler än 2st HDMI kontakter

Permalänk
Medlem

En riktigt böjd sån här skärm hade varit väldigt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Mycket intressant skärm istället för en tv. Skulle vara skönt att slippa smart tv med dess appar/reklam o skit som slöar ner.

Dock är jag i behov av fler än 2st HDMI kontakter

Du uppnår väl samma sak med en vanlig TV kopplad till en dator?