Trådlös laddning varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nåja, men säg att man stoppar i och drar ur kontakten två gånger per dygn. Och en mobil används i snitt i kanske två år. Det blir runt 1500 gånger. Jag räknar med att kontakterna håller för tiotusentals gånger.

-3.5mm uttag, så i gamla bilen har man en adapter till aux kabeln för att köra musik genom type c porten och hörlurarna körs med adapter i type c porten... Kanske blir 20 ggr om dagen de kopplas in kablar och har fått problem med type c efter några månader även efter grundlig rengöring av damm.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Alternativet är annars magnetkontakter, köpte ett par olika nu till ena dottern. Hon har inte möjlighet till trådlöst på sina enheter och har dragit sönder minst en kabel i månaden det senaste, mest för att hon sitter med kabel i samtidigt som hon använder enheten.

Jag köpte Wsken kablar och det fungerar bra just nu iaf. Så fort hon ta telefon eller paddan så släpper kabeln. Så inget som knäcks längre.

https://youtu.be/bsJA6J3tnwkhttps://youtu.be/bsJA6J3tnwk

Använder också magnetkontakter stundtals, riktigt smidig då det räcker med en laddkabel till alla 3 enheterna (lightning, mini usb, usb c) utan att behöva dra med sig massa olika kablar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt denna funktion (trådlös laddning) fast mina senaste samsungmobiler haft det, tills nu...

Jag har alltid haft en modellanpassad hållare i bilen med laddkontakt. Nu tröttnade jag på att alltid köpa ny hållare så fort man byter telefon (och till vissa telefoner finns det dåligt med dylika tillbehör), så jag köpte en universalhållare med trådlös laddfunktion. Detta fungerar faktiskt ypperligt så nu behöver jag aldrig köpa en ny hållare.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Det är bekvämt. Nackdelarna är tyvärr fler. Laddare vid nattduksbordet, i bilen och vid kontoret. Samtliga integrerade. Kostar lite extra i inköp, men samtliga mobiler med trådlös laddning kan laddas. Till skillnad från när man använder kabel, då man behöver olika kontakter beroende på vilken mobil som ska laddas.

Lite mindre energieffektivt också.

Använder själv endast kabel.

Permalänk
Medlem

Någonting som flera biltillverkare har börjat med som jag tycker är riktigt smidigt och en bra anledning till trådlös laddning är att utrymmet i mittkonsolen där man brukar slänga telefonen numera även laddar mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Tips just till denna lur är att rengörs i uttaget. Hade problem med min redan efter 2 månader med många kablar som inte satt rätt och glappade. Tog en av frugans nålar och gick lös i hålet och fick upp skräp som verkligen kilat sig fast i botten, och då har jag även försökt blåsa och rengöra förut.. Bara att denna gång var jag envisare att det verkligen var något som satt fast utan att jag kunde se det.

Även jag satt på jobbet en gång med mikro-tänger vi har och lyckades få ut en oväntad mängd ludd.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dryle:

Skulle inte rekommendera trådlös laddning, det är otroligt långsamt

S10 har lika snabb trådad som trådlös laddning. Själv tycker jag det är otroligt bekvämt på skrivbordet när man bara lägger ifrån sig mobilen.
Oneplus 8 pro med 30W ser spännande ut.

Permalänk
Rekordmedlem

Trådlös laddning och att ta bort 3,5mm uttaget och alla andra onödiga öppningar likt usb och högtalare (vem kopplar nått via usb i telefonen när det går att göra samma saker trådlöst ?) är ett sätt att göra telefonerna hållbarare, man slipper onödiga öppningar som kan släppa in vatten och skit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag ser trådlös laddning främst som en bekvämlighetsgrej förstås, men man ska heller inte underskatta säkerhetsaspekten. Säg att du behöver använda en "offentlig" laddare då vet du att en trådlös laddare bara är just en laddare, men kopplar du in en random USB-kabel så kan det ju vara en säkerhetsrisk. Dagens telefoner är inte så dumma att de accepterar en datakoppling bara sådär, men en del användare däremot.

Det kanske inte är ett jätteproblem för de flesta men mitt företag utsätts för diverse mer eller mindre sofistikerade försök till industrispionage hela tiden och en del av mina kollegor har gjort bort sig emellanåt. Exempelvis med infekterade USB-minnen med mitt företags logga på av samma modell som våra egna, strategiskt utplacerade runt kontoret. Eller någon chef som ber om hjälp med något på LinkedIn.

Permalänk
Medlem

Det är smidigt, snällare mot batteriet och man slipper fråga vilken laddkabel andra har om man behöver låna. Finns det en puck så kan alla använda den om man har trådlös laddning.
Sen måste jag säga...det går inte så långsamt som många tycks tro.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KingCobra:

Det är smidigt, snällare mot batteriet och man slipper fråga vilken laddkabel andra har om man behöver låna. Finns det en puck så kan alla använda den om man har trådlös laddning.
Sen måste jag säga...det går inte så långsamt som många tycks tro.

Nä det är ingen skillnad alls i laddtid på vissa modeller, jag håller testa Huawei P40 pro >
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1592813-mrqaffe-testar...
och den har en 40W trådlös laddare som tillbehör så ingen annan har väl ens nån snabbladdare med kabel som är starkare idag ?
https://consumer.huawei.com/en/accessories/supercharge-wirele...
Jag har tyvärr inte den laddaren men jag har ännu inte tvingats ansluta en kabel i telefonen, laddar via vanlig qi, har blåtandsheadset och telefonen dyker upp som en enhet i lanet för filöverföring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä det är ingen skillnad alls i laddtid på vissa modeller, jag håller testa Huawei P40 pro >
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1592813-mrqaffe-testar...
och den har en 40W trådlös laddare som tillbehör så ingen annan har väl ens nån snabbladdare med kabel som är starkare idag ?
https://consumer.huawei.com/en/accessories/supercharge-wirele...
Jag har tyvärr inte den laddaren men jag har ännu inte tvingats ansluta en kabel i telefonen, laddar via vanlig qi, har blåtandsheadset och telefonen dyker upp som en enhet i lanet för filöverföring.

40w laddare på trådlöst går långsammare än 40w genom tråd.
Men som du säger , laddningen går fortare på moderna trådlösa laddare än de gjorde från början. Idag är det Ingen enorm skillnad även om den finns på grund av tekniken.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Undviker det så gott jag kan då det sliter allt för mycket på batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nåja, men säg att man stoppar i och drar ur kontakten två gånger per dygn. Och en mobil används i snitt i kanske två år. Det blir runt 1500 gånger. Jag räknar med att kontakterna håller för tiotusentals gånger.

Detta kanske stämmer om kontakten förs in och ut av en robot i ett renrum. Men i verkligen världen kommer folk ha grus och ludd i fickorna som sedan packas in i laddkontakten av kabeln. Folk kommer snubbla över kabeln. Folk kommer använda mobilen samtidigt som den laddas och därmed belasta porten i alla möjliga vinklar. Etc.

Om vi säger så här - rent statistiskt kanske en tredjedel av alla mobiltelefoner få problem med laddporten efter några års användning. Detta trots att de kanske bara upplevt några hundra till säg tusen laddcykler.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av niille123:

Undviker det så gott jag kan då det sliter allt för mycket på batteriet.

Varför skulle det slita mer än att ladda via kabel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Detta är väl den enda fördelen. USB C måste nästan vara sämre än den gamla mikro B. Alla kablar hoppar ur min Oneplus 6 hela tiden. Småsegt när man vaknar och upptäcker att man har 10% kvar. Bara en tidsfråga innan den stängs av helt och jag missar väckarklockan.

Du har säkert fullt med ludd i kontakten så den inte snäpper fast.

Jag petar rent min ibland och kontakten sitter hårt nog för att hänga telefonen i utan problem (Huaweieiie ).

Har aldrig lyckats förstöra just USB porten på någon av mina telefoner vad jag minns det senaste årtiondet.

Då är jag ändå inte så snäll vid mina prylar jämnt heller..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Alternativet är annars magnetkontakter, köpte ett par olika nu till ena dottern. Hon har inte möjlighet till trådlöst på sina enheter och har dragit sönder minst en kabel i månaden det senaste, mest för att hon sitter med kabel i samtidigt som hon använder enheten.

Jag köpte Wsken kablar och det fungerar bra just nu iaf. Så fort hon ta telefon eller paddan så släpper kabeln. Så inget som knäcks längre.

https://youtu.be/bsJA6J3tnwkhttps://youtu.be/bsJA6J3tnwk

Sen måste du ha en sån sladd på varje ställe där du ska ladda för att inte behöva pilla ut den där pluppen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Man ser hela tiden hur fantastiskt trådlösladdning för mobilen är.
Min fråga är vad som är så bra?
Man slipper sätta i laddningskabeln i mobilen?

Jag har haft trådlös laddning sedan jag körde min Note 3 så det är ett tag sedan. Det är något som jag uppskattat varje dag. På jobbet har jag kört ett sånt här mobilställ som samtidigt laddar trådlöst så när jag behöver den så är den alltid fulladdad. Jag ser inga nackdelar. Nu för tiden så är ju även trådlös laddning ganska snabb även om det inte är så snabbt som kablat.

Jag vet inte vad du hade förväntat dig mer än så. Är det något som stör dig att det finns? Jag tycker jag känner en viss negativ inställning i frågan. Lite som när en polares farsa alltför jämnan undrade ..."vad ska vara för bra med data." "Data hit och data dit..." när vi höll på med våra datorer.

Vart är det du har sett att det hela tiden är fantastiskt med trådlös laddning? För mig är det en bara en positiv sak som jag vill ha även till min nästa mobil.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blade80:

Jag har haft trådlös laddning sedan jag körde min Note 3 så det är ett tag sedan. Det är något som jag uppskattat varje dag. På jobbet har jag kört ett sånt här mobilställ som samtidigt laddar trådlöst så när jag behöver den så är den alltid fulladdad. Jag ser inga nackdelar. Nu för tiden så är ju även trådlös laddning ganska snabb även om det inte är så snabbt som kablat.

Jag vet inte vad du hade förväntat dig mer än så. Är det något som stör dig att det finns? Jag tycker jag känner en viss negativ inställning i frågan. Lite som när en polares farsa alltför jämnan undrade ..."vad ska vara för bra med data." "Data hit och data dit..." när vi höll på med våra datorer.

Vart är det du har sett att det hela tiden är fantastiskt med trådlös laddning? För mig är det en bara en positiv sak som jag vill ha även till min nästa mobil.

När det släpps nya mobiler så lyfts ofta trådlös laddning upp som viktigt.
Kan man köra plattan utan kontakt som en powerbank också? I såna fall kan jag se användnig.
Men för dig verkar det viktigaste att slippa använda kontakt. Något jag inte ser som viktigt för 5 öre.
Tråkigt att du tog så illa vid dig av en enkel fråga.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

@robalm: Vad hade du förväntat dej för svar får man fråga?

Själv har jag en trådlös snabbladdare på jobbet där man ställer mobilen, väldigt sällan jag laddar där men det är en bekvämlighet så man fort kan svara och kolla mobilen utan att dra sladden runt halsen.

Kan tänka mig att kontakten kommer att slopas snart så mobilen blir mer vattentålig, löser ju också problemet för dessa som lyckas mörda uttaget med laddare eller hörlurar/adaptrar. Trist dock om man måste köra med B-ljud över Bluetooth då det inte verkar finnas någon vidare standard på bra ljudprotokoll samt bitrate, borde vara krav på att alla enheter stödjer LDAC eller APTX Adaptive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

När det släpps nya mobiler så lyfts ofta trådlös laddning upp som viktigt.
Kan man köra plattan utan kontakt som en powerbank också? I såna fall kan jag se användnig.
Men för dig verkar det viktigaste att slippa använda kontakt. Något jag inte ser som viktigt för 5 öre.
Tråkigt att du tog så illa vid dig av en enkel fråga.

Jag tog inte illa vid mig, inte alls. Jag fick bara en känsla av taggarna utåt i själva sättet du frågar. För om man ställer en fråga på det sättet du gör så upplevs det av de flesta som lite gnälligt.

I normala fall brukar jag inte kommentera sånna här inlägg men idag blev ett undantag. Och åter igen, jag tog inte illa vid mig, vart du nu tolkade in det någonstans.

Jag ger ett exempel via en liknelse. Farligt, jag vet, men ändå...

- Jag har hört att alla hyllar dom här cyklarna som går på el och att dom är så fantastiska.
Vad är det som är så fantastiskt med det?
Att man slipper svettas ihjäl i backar när man trampar eller? Är det så jobbigt att trampa själv, för det gör jag?

Hänger du med på vad jag vill ha sagt? Man kan störa sig på allt om man bara försöker.

Det precis sådär gamla surmular till gubbar resonerar när det kommer nymodigheter. Oavsett vad det gäller för område. Jag har själv en i släkten som är precis så. Jättebitter och gnäller på allt som är nymodigt. Jag säger inte att du är lika, jag bara fick en känsla av en liknande fientlig inställning. Bara lite.

Som sagt, normalt göra jag som varje normal Svensk gör, kniper käft och knyter näven i fickan. Just idag fick jag feeling och ville utveckla mig. Det är säkert många som håller med mig men som väljer att inte kommentera eller göra en stor grej av det...för det är ingen stor grej...alls. Jag ville bara utveckla hur jag tolkade ditt inlägg och varför du över huvudtaget ställde frågan, alltså varför du ens skapade tråden. Det finns ju inte så många svar. Så min direkta känsla var att du ändå måste var lite bitter och på krigsstigen eftersom du ens ställde frågan.

Långt utlägg om något så litet...men nu är det sagt.

Liten efterreflektion...Det kan ju vara så att jag ville ha den här diskussionen med min surmul till släkting, eller alla hans gelikar, men inte fann orden just då i det läget, nu fick jag ta samma sak fast med dig istället. Sånt brukar ju forum vara bra för.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Använder inte trådlös laddning själv, men om jag.gjorde det vore det självklart för att slippa stoppa i kabel, det känns ganska givet, eller..?

Om jag får utveckla lite så ser jag flera fördelar;

- Går att bygga in laddmodulen i en möbel vilket ger mindre synliga kablar
- Fungerar oavsett om man har mikrousb eller usb c eller vad man har för laddport
- För de som har usb c enbart och inte något 3.5mm så kan de lyssna på musik i trådbundna lurar samtidigt som mobilen laddas
- En av de viktigaste kanske, sparar laddporten från mekaniskt slitage

Om jag får fundera över möjliga nackdelar blir det väl något sådant här:

- Vet inte vad det har för effekter på batteriet då det troligtvis ofta blir att man låter den ligga på laddning lite, sedan tar ifrån den, sedan lägger dit den igen, "småladdningar"
- Går inte att ladda den medan man håller i den för att spela eller titta på film t.ex.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring