Nybörjare som vill bygga en grym speldator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Folk är besatta av Ryzen 3xxx men en Intel 9900K är fortfarande bästa processorn för spel.

Någon procent bättre i spel och mycket sämre i allt annat. 3900x är lika dyr och kommer kännas mycket frächare om något år.

Du kan inte märka skillnad i spel. Omöjligt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Ah ok då hänger jag med.

4k är inget krav egentligen. Men det är en väldigt bra poäng. Bättre att satsa pengar på kommande cpu och grafikkort..

Permalänk

Ah ok då hänger jag med.

4k är inget krav egentligen. Men det är en väldigt bra poäng. Bättre att satsa pengar på kommande cpu och grafikkort..

Permalänk

Emulatorer är jag väl bevandrad i. Tänkte mer på halvgamla spel. Men då kanske det är bättre att vänta. Dock lär väl nästa generation cpu och grafikkort vara ännu dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13619576
Man kan köpa ett moderkort med ännu bättre VRM, men det är antagligen kylaren som kommer att sätta stopp i överklockning först ändå.

Om man bara ska se ur vrm perspektiv så skulle jag tagit det här moderkortet istället: https://www.inet.se/produkt/1901304/gigabyte-z390-aorus-elite
Här har du också en lista över vrm tier på z390 moderkort: https://www.overclock.net/forum/attachment.php?attachmentid=2...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissebyrre:

Emulatorer är jag väl bevandrad i. Tänkte mer på halvgamla spel. Men då kanske det är bättre att vänta. Dock lär väl nästa generation cpu och grafikkort vara ännu dyrare?

Det finns absolut en risk att de kan gå upp i pris, men ser man till PS5 GPUn som bör komma separat så ska ju hela konsolen säljas för mindre än dagens motsvarande grafikkort, så jag ser inte varför en lös GPU med liknande specs skulle springa iväg, men toppkorten kommer väl likt det mesta springa iväg, kolla bara hur mobilmarknaden sett ut senaste åren. Jag tror dock vi kommer få mycket mer gör pengarna i alla prisklasser nästa generation, bara att det kommer bli fler prisklasser uppåt som senaste släppen.

Permalänk

Ok men så rent ekonomiskt tjänar jag inte då mycket på att vänta på nästa processorer och kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissebyrre:

Ok men så rent ekonomiskt tjänar jag inte då mycket på att vänta på nästa processorer och kort.

Det är omöjligt att veta idag

Permalänk
Medlem

Du tjänar i prestanda i att vänta. Förhoppningsvis kommer nästa generation GPU bjuda på "äkta" 4K-gaming. Det har pratats om 50% mer prestanda eller 50% mindre energiförbrukning , men vem vet vad de fokuserar på? Förmodligen kommer du att betala lika mycket nu för i sämsta fall 50% av prestandan. Särskilt om du vill spela i 4K så är det värt att vänta. Jag sitter på en 4K 144Hz (i realiteten 120Hz då dagens standard inte kan överföra mer data) skärm samt ett 2080Ti och kan rimligt förvänta mig absolut max 60 fps i nya krävande spel. I RDR2 med allt maxat så var jag sällan över 60 fps i 1440p utan fick ställa ned grafiken till motsvarande high. Med RTX on så pratar vi kanske ett max på 20-30fps utan skalnings- och AI-tekniker. Byter jag min processor mot en 3900X/9900K så får jag i bästa fall kring 10% mer fps (lite mer om jag överklockar en 9900K). Det är helt enkelt inte värt att köpa ett system för 4K hög fps idag då ett system anpassat för 1440p kostar kanske hälften för 80-90% av upplevelsen. Med det sagt så är det i gamla och bra optimerade titlar helt j-la fantastiskt med 4K.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissebyrre:

Ok men så rent ekonomiskt tjänar jag inte då mycket på att vänta på nästa processorer och kort.

Rent ekonomiskt är ett datorköp nästan alltid en förlustaffär och förlusten tenderar att bli större ju dyrare prylar du köper...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/bild/13619576

Tänkte mig eventuellt denna lista.
Skulle man kunna uppdatera den? Eventuellt med tanke på de nya processorerna som kommer nu i juni...

Permalänk
Medlem

@Nissebyrre:

Nej, 10:e generationen finns redan ute och kräver LGA 1200 samt Z490. Kolla på det istället, ev. Ryzen 3000 med X570 för möjlighet att uppgradera 1 generation på samma mobo. Måste återigen poängtera att 2080ti är ett rätt dåligt köp i nuläget

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Vad jag erfarit av att köpa ”fetingdatorer” så är det mestadels pengar i sjön. Visst är det nice med bra komponenter som tuggar igenom arbeten i rasande takt. Men till spelande är det helt meningslöst. Man märker väldigt lite skillnad mellan en dator som kostat 15k och en som kostat 35k till spelande, om man tillåts generalisera litet.

Att ”dra upp alla reglage till max” är ett begrepp som är lika med en besvikelse idag eftersom väldigt få spel är optimerade för dem inställningarna och presterar iom det väldigt dåligt och/eller ojämnt. Tyvärr.

Jag skulle absolut rekomendera dig att spendera dryga 15k på datorn och sedan istället köpa en riktigt fin skärm och tillbehör. För dem pengarna är mer väl spenderade anser jag.

Att satsa på att spela i 4k idag är ingen bra ide eftersom prylarna som (förhoppningsvis) skall kunna leverera spelbar upplevelse i den upplösningen inte riktgt lanserats ännu.

Permalänk

Ah ok!
Tack för hjälpsamma inlägg 😁😁
Nå förslag på en lista med dagens mått som är "värt"?
Med skärm också då kanske 😅
15k ligger en bit under det jag kan betala utan problem.
Har visserligen fått bra förslag tidigare i tråden men ändå 😋

Permalänk
Viking
Skrivet av Nissebyrre:

Ah ok!
Tack för hjälpsamma inlägg 😁😁
Nå förslag på en lista med dagens mått som är "värt"?
Med skärm också då kanske 😅
15k ligger en bit under det jag kan betala utan problem.
Har visserligen fått bra förslag tidigare i tråden men ändå 😋

Den här kan du uppgradera till hösten:

Alternativt så kanske du inte vill lägga så mycket på en skärm:
https://www.komplett.se/product/1150729/gaming/spelutrustning...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissebyrre:

Ah ok!
Tack för hjälpsamma inlägg 😁😁
Nå förslag på en lista med dagens mått som är "värt"?
Med skärm också då kanske 😅
15k ligger en bit under det jag kan betala utan problem.
Har visserligen fått bra förslag tidigare i tråden men ändå 😋

Här har du en vettig 1440p dator: https://www.inet.se/datorbygge/b1158917/13-5k

Är inte så insatt i skärmar så därför är det inte med någon i listan

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk

Ett nytt försök:

https://www.inet.se/datorbygge/b1160259/speldator

Permalänk
Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är en galen mängd pengar att lägga på en dator, men det kommer vara en av de absolut snabbaste spelprocessorerna för ett tag framöver.

Grafikkort som sagts tidigare så kommer hösten gen en stor ökning. Personligen skulle jag satsa på 5600xt/1660ti eller liknande så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Personligen tycker jag det är en galen mängd pengar att lägga på en dator, men det kommer vara en av de absolut snabbaste spelprocessorerna för ett tag framöver.

Grafikkort som sagts tidigare så kommer hösten gen en stor ökning. Personligen skulle jag satsa på 5600xt/1660ti eller liknande så länge

Ja, eller ett 5700XT om riktigt bra prestanda nu också är viktigt. Tänk på att grafikkortet är det lättaste att byta i datorn så det kan du enkelt göra själv även om du är fullständigt oerfaren med hjälp av en youtube-video i mobilen. Så du behöver inte oroa dig för att det blir jobbigt att uppgradera datorn på det området!

Permalänk

ok men vad tycker ni om de övriga komponenterna i listan?

Permalänk

Alltså kombination av komponenterna osv.

Permalänk
Viking
Skrivet av Nissebyrre:

ok men vad tycker ni om de övriga komponenterna i listan?

Tycker att det är bättre att köpa det jag rekommenderade ovanför, och sedan uppgradera till september eller när allt nytt släpps.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

@Nissebyrre:

Det ser ok ut, men jag hade istället för de extra fläktarna köpt en NH-U12A istället.

Behöver du en HDD på 4 TB? Kanske värt att ta en SSD på 1 TB och en HDD på 2 TB?

Windows kan du köpa på Ebay för en tjuga. Att installera är väldigt enkelt och tar inte mer än en halvtimme ens för en nybörjare, men om du absolut inte vill det så kan du självklart köpa med det från Inet.

Nu när du ändå lägger 27 000 kr på en dator kan du direkt köpa 32 GB RAM-minnen. Du kommer antagligen inte märka någon skillnad, men det ökar bara priset med 4% så varför inte. Du får det "gratis" om du installerar Windows (eller hela datorn) själv.

Du har fått lite förslag på att köpa billigare delar och avvakta för att köpa dyrare när nytt kommer. Man kan alltid vänta till nästa generation, och på så sätt aldrig köpa en ny dator, men någorlunda prisvärt hade det kanske varit om du köpte ett begagnat grafikkort nu och sedan ett nytt när nästa serie släpps. Att köpa nytt nu och sedan nytt igen inom två år tycker jag är helt onödigt ur ett miljöperspektiv.

Om du bor nära en lite större stad så kan säkert någon Sweclockare hjälpa dig att bygga datorn och installera Windows. Kika in den här tråden.